/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tolstois fornavn
Fra : svendgiversen
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 01-03-15 13:48

Jeg troede jeg havde fundet en fejl i Hjemmets "gæt et vers"?
anden linie: "Dem har vi lov at låne"...

v i lov kommer ifølge talkoden fra Tolstoys fornavns tredie bogstav,
så måske hed han Lev i stedet for Leo??

Jeg har nu fundet to tre andre mulige fornavne, hvad hed han rigtigt,
og hvem kan forklare den usikre/fejlagtige oversættelse af Leo Tolstoi fra russisk???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-03-15 14:02

Lev Tolstoj om Lev = Leo ved jeg ikke!
MV2

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 60 point
Dato : 01-03-15 14:06

http://en.wikipedia.org/wiki/Leo_Tolstoy

Grev Lev Nikolayevich Tolstoy ( / t o? l s t ?? , t ? l - / ; [ 1 ] russisk : ??? ?????????? ??????? , udtales [l??f n??k?la?v??t? t?lstoj] ( lyt ) ; 9 September [ OS 28 August] 1828-1820 November [ OS 7 November] 1910), også kendt som Leo Tolstoy ,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-15 14:29

Tolstoj hed Lev men bliver kaldt det mere letfordøjelige Leo............nok grundet visse russiske bogstaver.

Jeg har lige arvet nogle "tunge" russiske romaner, dog ingen match da jeg for 30 år siden tyggede mig igennem flere af Solsjenitsyns værker, deriblandt det fler-binds "Gulag Øhavet".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-15 14:31

Foreløbig tak,
jeg husker ham som Leo Tolstoi, og havde derfor besvær med at færdiggøre verset.

Altså Lev, det vidste jeg ikke, i vort store leksikon ender Tolstoj på j, og i markens
fine gengivelse på y, så også problemer med at oversætte efternavnet fra russisk.

Her ender fornavnet på russisk b, og med mit begrænsede kendskab til slaviske bogstaver,
er b tættere på v end o, så OK med Lev.

Måske kan nogen, der kender/forstår det russiske alfabet uddybe,
hvordan der kan komme så mange forskellige oversættelser af en enkelt persons navn?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-15 14:37

>er b tættere på v end o, så OK med Lev.

jeg ser nu udtalen f, et enkelt v er jo vau = f, også på tysk,
så måske skulle han hellere hedde lef?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-15 15:03

Antal svar i bing:

fornavn\
efter Tolstoi Tolstoj Tolstoy

Leo 1460.000 57.100 1450.000

Lev 143.000 109.000 105.000

Lef 1440.000 3 13

Håber det kan læses

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-15 10:09

Tak for svaret marken84.