/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Et forkert signal til os?
Fra : o.v.n.
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 30-01-15 22:57

Forleden læste jeg om at politiet fik en del flere og bedre fotovogne, nu skal vi lære at køre efter loven eller skal vi?
Regeringen har regnet bøderne ind i finansloven, 600 millioner har jeg læst
Det er fint for mig at vi skal overholde loven og forbedre trafiksikkerheden, men at staten budgetterer med at vi ikke overholder loven, er det ikke temmelig meget langt ude?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-01-15 23:02

Kan det undre dig?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-01-15 23:18

Der er der ellers forbrydere nok at jagte.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-01-15 23:33

Ja, men det KOSTER penge. Fotovogne er Penge automater, sikkert til tog fonden ??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-15 07:34

Budgettet er skudsikkert idet man jo ved hvor mange der kører for stærkt.
Personskader ved trafikulykker koster jo kassen i behandling og overførselsindkomst.

Mange bilister kæfter op om at der også gives bøder på strækninger hvor det er helt sikkert at give potensforlængeren et spark, men det synes beboerne på disse steder ikke idet de føler sig meeget usikre og også skal holde ekstra øje med børnene.

2 klip i kortet burde også udløse en højere forsikringspræmie.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-15 09:13

Jeg synes det er helt i orden. Så længe trafik moralen er som den er, kan der ikke komme for meget politi på vejene. Alt bliver jo forhånds budgetteret. Og det er jo ikke altid der rammes rigtigt. Måske regner de i virkeligheden, med det halve.

En situation i går: Vi ligger fire biler, i en ret kraftig højrekurve, med 90 km/t. (Alm.80 km/vej).
Dobbelt optrukket spærrelinjer. Alligevel kommer en BMW 4 hjulstrækker farende med 120 (vil jeg anslå) og ovehaler os alle. Havde der været en fotovogn, var det farvel kørekort.

Jeg har i lang tid bemærket at Audi og BMW biler tilsyneladende har deres egne færdselsregler. Og med dem kurèr biler. Alle tre kategorier skder højt og flot på færdselsloven.

M.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 31-01-15 09:18

Trafik spørgsmål er jo noget lidt mærkelig og meget individuelt, der er jo også forskel på køretøjernes kvalitet, hjerner bag rattet, evner erfaring osv.
Desværre er det sådan at alle skal køre langsom som den langsomst tænkende, det er jo ikke smart, tænk hvis det var arbejdsmarkedet, der var sådan indrettet, at alle skal arbejde lige så langsomt, som den langsomst arbejdende (tænkende og motorik osv.) hvor langt var vi så kommet i udviklingen, nej der er forskel det må man indse.
Det er folks evne til at indrette sig efter sine evner osv. det er galt med.
Jeg kender heller ingen fag, hvor man kan holde sig på toppen hele livet, selv om man ikke kommer på efteruddannelser og kurser løbende, det er en af de store fejl i trafikken, at man ikke bliver opdateret med kurser løbende. Jeg har altid selv kørt langt til arbejde, når man er væk fra det en tid mærker man da straks der bliver en forskel, sådan er det bare i alle forhold.

Noget andet jeg har lagt mærke til er at mange køre meget steotypt eller hvad det hedder, ens hele tiden, samme fart næsten, uanset om man køre om ved gående, cyklister, sideveje, sving osv. og ikke op og ned i fart efter forholdene.
Jeg har kørt en årerække på motorvej til arbejde alle kører næsten ens, jeg kørte mange gange 130 ude i det frie, når jeg så kom til storbyens grænser kom hele rækken og overhalede når hastigheds begrænsningen blev ændret til 110, det er jo tydelig bevis på at man bare kører steotypt efter motorens brummende.
Eller når nogen sidder og SMS er i farten, en dame der sminker sig i overhalingsbanen, en lastbil chaffør der læser fragtbreve i rækken, sådan noget er livsfarligt hvis man ikke er alene på motorvejen, ligger man i rækken er det da total skør.
Når folk har fået sat fartpiloten til kører man gerne helt op i røven på andre for at undgå at slå den fra, hvor er sikkerhedsafstanden.
Og hvad så, når man ligger med sin rigtige sikkerhedsafstand, og der kommer en i..... og kører ud og ind i overhalinger, hvor er sikkerhedsafstanden så henne.

Bare lige lidt erfaring bøvs.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 09:24

Tjaeh... man opruster jo også i Skat.

Tænk at man kan budgeterer med; at der er nogen som vil og kan undrage sig at betale skat?

Argumentet er sundt ...også når det gælder privatbilister.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 09:33

Jeg pinder lige argumentet ud:

Hvis man ansætter een person mere i Skat's opkrævning? Så regner man på, hvor meget denne medarbejder kan tjene sig ind. Det er jo ikke sådan at der pludselig opstår flere skattesager ud af den blå luft, blot fordi man ansætter en person mere.

Det er jo heller ikke sådan at der kommer flere fartsyndere fordi man opsætter flere fotofælder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 09:37

Hvis man mindsker netmaskernes i en fiskers net, fanger han flere fisk ..nemlig også de små.
Det samme vil ske, hvis fiskeren fik lov at opsætte flere net: Større fangst!

Så man kan sagtens regne på mér provenuet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-15 09:38

Som billist er det helt fint, som mc kører? burde fjernes.

Ellers enig med EiHaBr billister er vane-mennesker og tilpasser sig ikke andre i trafikken = det gør man på mc, da man simpelthen er nød til det, for billisterne altså, da de skaber så mange farlige situationer at man er konstant vågen og oppe på dutterne og altid med øjne langt ude i det fjerne og siderne, ellers er man idiot og burde ikke køre mc.

At der ikke er flere patrulje vogne på vejene kan undre mig (Nordjylland), eller også er de alle samlet i hovedstaden, gennem 10 år er jeg aldrig blevet standset eller fået bøde, og har vel set max 20 af deres biler/ mc på vejen, når man ser bort fra store begivenheder og ulykker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-15 10:23

Citat
for billisterne altså, da de skaber så mange farlige situationer at man er konstant vågen og oppe på dutterne og altid med øjne langt ude i det fjerne og siderne,

Ja,det tror fa`en,når en MC kommer som et lavtgående krydsermissil. Har set masser af gange,de med dødsforagt, kaster sig igennem mod og medgående trafik. Ser ud som midterstriben er reserveret MC-folket. Ligner tit stuntmænd,der vil begå selvmord.

Mit bidrag til statskassen gennem 53 år,ang. færdselsloven,beløber sig til 110 kr. En parkeringsbøde,som jeg faktisk var uskyldig i. Ikke fordi jeg er en helgen,der er da smuttet en bil i ny og næ. En hemmelighed mellem os: Jeg har da også kørt,med for lidt blod i spiritussen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-15 10:46

Citat
Ja,det tror fa`en,når en MC kommer som et lavtgående krydsermissil

Nu er det jo ikke ALLE der kører som satan havde nogen efter sig, hvad jeg mener er at billister ingen respekt har for de tohjulede ´misiler´ jeg oplever konstant at de bare trækker ud fra vognbane uden så meget som orinterer (eller bruger blinklys) sig om bagved kommende trafik, de værste er dem der bare ´møver´ sig frem indenom i samme vognbane, samt de bare svinger ud fra landevejs kryds uden at se sig om.
Kan huske en bilist der ´legede´med mig, da jeg havde en lille kineser som på ingen måde kan sammenlignes med en rumraket, nærmere en fuser, han ville ikke lade mig overhale, øgede farten sammen med mig, han fik en finger og blev tosset over dét = klip i kortet for at øge hastighed ved overhaling
Men for dem der ikke kører mc, er det jo så nemt at dømme dem der gør det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-15 10:54

Citat
2 klip i kortet burde også udløse en højere forsikringspræmie.

Det gør (gjorde) det allerede ved 1 klip i Nykredit forsikring, da jeg får en 7-8 år siden overhalede en traktor (30 km/t) med en lastbil efter sig, og gav bilen lidt gas fordi der ikke var langt til et sving!

Der dukkede lige en betjent op med en målepistol, han sagde "det var vel nok ærgerligt at det var lige her du overhalede!", men det kostede 1500 kr + et klip, og dyrere forsikring de næste tre år!

Havde det været nu, skulle jeg vist også aflevere en plovmand (for yngre kanduer, gl. udtryk for en 500 kr seddel, billedet var en mand der pløjede med to heste!) til offerfonden.

De fleste GPS'er kan sættes til at advare, hvis man overtræder fartgrænsen, nogle ved 5 eller 10 km for meget, den kan hurtigt betale sig hjem!

Hvis man ikke har en GPS i forvejen, slipper man for at skændes om vejen med passagererne, men så kan man finde noget andet at skændes om

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-15 11:12

Skal jeg være helt ærlig,(det skal man jo ind imellem) er der nok ikke det store forskel på trafikanter,når det kommer til "styktt". (Ordlyd D.Passer).
Obs. BMW`en,som jeg har nævnt. Der vil nok altid være trafikanter der spiller hasard,med sig selv og andres liv.
Her kan man også roligt nævne cyklister og knallertkørere,der kaster sig ind i en rundkørsel,i den sikre overbevisning at bilisten har set dem. Det dur jo ikke at have ret,hvis man dør af det.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-15 12:36

Nu er det ikke trafiksikkerheden ved ikke at køre efter gældende regler jeg spørger om, vi kan vel alle blive enige om at skaderne bliver større når ulykken sker ved høj hastighed.
Det er det at regeringen budgetterer med at vi kører for stærkt, hvis nu vi tænker at alle overholder færdselsloven så ville det give et hul i statskassen.
Men der bygges og drives jo allerede fængsler så lovbrydere kan sættes i skyggen og de er også med i statens budget, så der budgetteres allerede med at vi ikke alle overholder loven.
Måske er det bare mig som synes det er lidt underligt at indregne beløb fra hastighedsbøder i statsbudgettet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 14:01

o.v.n. ->
Citat
..synes det er lidt underligt at indregne beløb fra hastighedsbøder i statsbudgettet.

Jamen; jeg har jo allerede fortalt dig hvorfor...

1.) http://www.kandu.dk/spg173000.aspx#1978514
2.) http://www.kandu.dk/spg173000.aspx#1978515
3.) http://www.kandu.dk/spg173000.aspx#1978516
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 14:08

Flere resurcer = mere fintmasket net.
Altså; flere 'snydere' må til lommerne fordi de bliver 'opdaget'
Der bli'r som sagt ikke flere lovovertrædelser af, at borgerne bliver kontrolleret.
Summen af 'synd' er konstant.

Man fanger blot de, som ellers ville gå 'fri'.

Det kan man sagtens regne på: Det er en simpel cost/bennefit analyse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 14:23

Ps. Med samme argumentation kunne man regne på, hvor meget ekstra patruljerende politi på gaderne i København om aftenen ville mindske antallet af gadeforbrydelser (Vold, røverier, hærværk mm.) ...og hvor meget man ville spare i Ambullanceudrykninger og hospitalsindlæggelser, forsikringspræmier, advokatsalærer, oprydning og genoprettelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-15 14:33

Citat
Summen af 'synd' er konstant.
altså du tror ikke at der er en forebyggende virkning ved at kontrollere med fotovogne på vejene, men kun at flere bliver opdaget og skal betale en bøde?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 15:57

o.v.n. ->
Citat
...kun at flere bliver opdaget

Korrekt antaget
Dermed ikke være sagt; hvor mange der 'fremadrettet' (..forfærdeligt moderne udtryk);
..kune tænkes, at ville holde op med at køre for stærkt.

Og SÅ: ..holder præmisserne selvfølgelig ikke i 'forudsigelserne', men man har da fået dæmmet op for ulovlighederne.
Er det ikke dét hele øvelsen går ud på?
Joeh... såmen..!
Præcis; som med skatteunddragere ...af enhver kaliber
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 16:11

Det jeg hører, når jeg læser div. indlæg fra åbentbare bilister ..er:

Det er i orden med hastighedsoverskridelser ...bare man ikke bliver taget.

Præcis samme argument som f.eks. Hashrygere kommer med : Vi er mange.. rigtigt mange..

...så; se igennem fingrene ..eller tillad det!

Men der er nu engang mange flere mennesker end bilister og hashrygere at tage hensyn til til
Det er derfor man har lavet en lov om disse 'overtrædelser'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 16:32

Det kan da undre; at man som bilist, synes man sender et:
Citat
..forkert signal

Når det kommer til at overholde landets love?
Hvad med øget kontrol med illegal arbejdskraft?
Skattely?
Narkosmugling?
osv.
Er det mere ..eller mindre relevant
...i forhold til hvor statsmagten sætter trumf på at overholde landets love?
Prioritering af indtægter til statskassen i form af kontrol, sanktioner og bøder ved lovovertrædelser
...kan sagtens sættes på formel !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-15 16:51

Citat
Det gør (gjorde) det allerede ved 1 klip i Nykredit forsikring, da jeg får en 7-8 år siden overhalede en traktor (30 km/t) med en lastbil efter sig, og gav bilen lidt gas fordi der ikke var langt til et sving!

Danske landmænd er nu flinke til at trække ind, men det skal gøres steder hvor de ikke kvaser vejsiden.

Modsat Irland, jeg har været i røven af en traktor over laaange strækninger flere gange, over 5 km.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-15 17:13

Citat
Danske landmænd er nu flinke til at trække ind, men det skal gøres steder hvor de ikke kvaser vejsiden.

Enig, men det her var på Strandvejen v. Skodsborg, den er ret smal!

Citat
at staten budgetterer med at vi ikke overholder loven, er det ikke temmelig meget langt ude?

Egentlig ikke, alt hvad staten, kommuner eller private virksomheder laver handler jo om udgifter og indtægter, budgettet skal passe, uanset om man indfører mere kontrol, bygger og bemander en ny børnehave eller sender et nyt produkt på markedet!

At det vist på de fleste, ihvertfald mig, virker stødende at indføre noget, der IKKE primært handler om at skabe sikrere trafik, færre ulykker, dødsfald mv., men om at skaffe penge i den evigt sultne statskasse er noget andet.

Ikke at det undskylder nogetsomhelst, tværtimod, så er facitlisten for hvor meget grundskylden skal stige fremover givet på forhånd, nu skal man "bare" finde en mere retfærdig! model.
Det rammer alle, såvel lejere som ejere, der er ikke nogen mulighed for køre efter reglerne og slippe for bøden!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 20:53

Hvor mange ville brokke sig over f.eks. øget kontrol med fødevarersikkerhed?

Kontrol og sanktion i form af store bøder til de, som tjener stort på at underminere folkesundheden ved at omgå loven?

Penge i statskassen ..og måske få sat en stopper for svineriet?

..og regne det ind i statsbudgettet, som sparede læge- og hospitalsudgifter, sygedage mm. ?
Nej vel...?
Meeeeeen.... BILISTER?
Næeh... det er jo et forfulgt folkerfærd
Hvor fartkontrol genen kun er overgået af cyklister og fodgængere; de virkelige pestilenser ...i bilisternes øjne
Ta' dog lige at bli' voksne for fa'en !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-01-15 21:09

Molokyle har opbrugt sin taletid nu, desværre kan profilen ikke nøjes med nogle få indlæg men skal absolut gøre opmærksom på sig selv ved enhver lejlighed.
Altså er konklusionen at der ikke er indregnet en forebyggende effekt af flere fotovogne jeg er naiv nok til at jeg troede en øget indsats ville betyde færre hastighedsoverskridelser, men kan ud fra jeres holdning opfatte det som en ekstra skat = flere bliver taget for at køre for hurtigt men ingen eller kun meget få sænker farten

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-15 21:24

Citat
flere bliver taget for at køre for hurtigt men ingen eller kun meget få sænker farten
'

Se det som en patriotisk gerning, FRIVILLIG betaling af ekstraskat

Min erfaring er, at man vinder meget lidt tid ved at ræse afsted, det meste taber man igen ved de ekstra optankninger!

Så jeg satser på ikke at være patriotisk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-01-15 21:35

Lad det nu lige bundfælde sig. Jeg tror det vil få en vist effekt, når folk finder ud af det kan koste penge. Og måske klip i kortet, plus orienterende køreprøve.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-15 22:08

Citat
Min erfaring er, at man vinder meget lidt tid ved at ræse afsted, det meste taber man igen ved de ekstra optankninger!

Så jeg satser på ikke at være patriotisk

For ikke at skrive om - at genere foran kørende for at køre lovligt (op i røven) og FULD gas udenom, når der ´lige ´er plads til tåben, bare for at komme et par biler frem i køen, og så ellers ned i hastighed igen, OG ALT det bare for at komme måske 2 minutter hurtigere frem ELLER
Men det var så ikke det, det hele gik ud på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-15 22:16

Sæt nogle fælder op 200 m før lyskryds, flere og flere bilister tror at når der skiftes fra grønt til gult er det signal til at træde sømmet i bund.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-15 07:54

Citat
Sæt nogle fælder op 200 m før lyskryds, flere og flere bilister tror at når der skiftes fra grønt til gult er det signal til at træde sømmet i bund.

100% enig, jeg kører ikke længere over for grønt som den første, uden at se mig for til begge sider.

Det er vist også derfor, flere og flere lyskryds har de der LAAAANGSOMME systemer, først får dem der skal svinge til venstre lov, osv!

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-15 11:00

Tak for svaret vagnr. det er altså så almindelig at bryde færdselsloven at regeringen kan være sikker på at det giver ekstra penge med ekstra kontrol

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-15 16:39

Selv tak, o.v.n.

Citat
det er altså så almindelig at bryde færdselsloven at regeringen kan være sikker på at det giver ekstra penge med ekstra kontrol

Hvis kontrollen skulle virke, kan pengene måske spares på sygehusene!

Under mine 150 kms kørsel i dag, med GPS'en sat til at bippe hvis jeg kørte for stærkt, viste ingen forskel, jeg blev overhalet konstant, men så heller ingen fotovogne eller andet politi.