/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dansk Samling
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 924 gange
100 point
Dato : 26-01-15 11:37

Det er kommet mig for øre, at der er et "nyt dansk parti" under opsejling...?
Nyt og nyt, er måske så meget sagt - eller hvad??? Hvis vi kigger på Wikipedia, viser det sig, som skrevet står, at partiet blev stiftet i 1936.

Citat
Dansk Samling blev stiftet i 1936 af den tidligere socialdemokrat, Arne Sørensen og kredsen bag tidsskriftet Det tredje Standpunkt. Partiet var før besættelsen fortaler for en "tredje vej" mellem socialisme og liberalisme. Dansk Samling mente, at nogle af demokratiets problemer var skabt af parlamentarismen og især af partiernes rolle som instans mellem folket og Folketinget. Under mottoet "Staten stærk - folket frit" eksperimentede partiet ligesom andre af datidens bevægelser på både venstre- og højrefløjen med tanker om en korporativ stat på et nationalt grundlag. Derfor er partiet blevet beskyldt for at være inspireret af fascismen, men det tog afstand fra diktaturerne i Italien og Tyskland og foragtede racelære og antisemitisme.[1]
Politifuldmægtig Henning Schlanbusch, som havde været folketingskandidat for Dansk Samling i Varde, modtog fra Jørgen Diemer opfordringen til at danne en modstandsgruppe under besættelsen.
Ved valget til Folketinget i marts 1943 anbefalede digterpræsten Kaj Munk at stemme på partiet. Senere i 1943 gik Dansk Samlings netværk af unge og ældre lærere, præster og landmænd ind i den aktive modstandskamp mod Besættelsen. Særligt sabotørgruppen Holger Danske i København ydede en stor indsats. Mange af disse modstandsfolk kom til at spille en rolle i Danmark efter Befrielsen.
I befrielsesregeringen blev Dansk Samling repræsenteret af kirkeminister Arne Sørensen og minister uden portefølje gårdejer og sognerådsformand Kr. Juul Christensen. Dansk Samling udgav Morgenbladet, hvor Poul Dam var redaktør 1946–47. Dam blev senere folketingsmedlem for SF.
I 1961 besluttede Dansk Samling at modarbejde Danmarks indtræden i Fællesmarkedet af nationale grunde og i 1972 var Dansk Samling medstifter af Folkebevægelsen mod EF.

Spørgsmålet lyder i al enkelthed: Følger Dansk Samling anno 2015 "den samme røde tråd" som var i Dansk Samling anno 1936 ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-01-15 12:09

Sjovt nok snakkede jeg om emnet med min morbror forleden.
Min morfar var medlem af Dansk Samling under krigen og blev taget af Gestapo.
”Bare” 3-5 måneder i Horserød.

Min morbror forklarede, at det nuværende Dansk Samling IKKE har noget at gøre med det gamle Dansk Samling.
Navnet er tyvstjålet.

Jes

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-15 12:48

Citat
Spørgsmålet lyder i al enkelthed: Følger Dansk Samling anno 2015 "den samme røde tråd" som var i Dansk Samling anno 1936 ?

I så fald? ...er der intet sket i 79 år !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-15 14:05

Lad mig gøre repræsentanten for Christianias Økonomiske Råd, Hr. Molokyle opmærksom på, at "den røde tråd" i overført betyder; Den idé - eller det princip, der binder en helheds enkeltdele sammen.

Ja tak. Og vi går videre.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-15 16:06

Jeg hørte radio 24syv forleden, hvor stifteren af "det nye" Dansk samling, en udbryder fra DF, blev interviewet, at han synes at DF er blevet for "pæne", bl.a. overfor indvandrere og EU.

Måske er den nye meningsmåling der viser at 13% af "danskerne" ønsker sig et nyt parti til højre for DF en del af forklaringen på, at Dansk samling genopstår nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-15 16:09

KT -> [U]Formand[/B] for: Christianias Økonomiske Råd (CØR) om jeg må be'? *LOL*
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-15 16:18

vagnr -> ..og jeg læste et sted..?, at det efterlyste parti til forveksling ligner:
Citat
I 1973 opstillede Det nye Højre..

http://da.wikipedia.org/wiki/Højre_%281881%29

National-Konservative ..kaldte de sig vist?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-15 20:22

Tiderne har jo heldigvis ændret sig,
det gamle Dansk Samling var jo en protest mod nazi tyskerne,
i dag er tyskerne jo med Merkel og andre vore gode venner
mod IS og andre yderligående muslimer.

Jeg tvivler på der er brug for et nyt parti til højre for DF,
men helt sikkert bør vi reducere indvandringen både fra Mellem Østen og Afrika.

Med vort høje skatteniveau kniber det med at tiltrække dygtige alternativer,
og der er jo ingen danskere der gider lave underbetalt arbejde,
godt at vi har nogle Øst Europæere, altså de der vil arbejde uden at stjæle...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-15 21:06

Svends beskrivelse fik mig til at søge lidt på google og fandt dette her:

Citat
I 1936 stiftedes partiet Dansk Samling på basis af forfatteren Arne Sørensens tanker om et epokeskift fremsat i bogen Det moderne Menneske. Partiet byggede på en national og kristen ideologi med inspiration fra grundtvigianismen, og hører til det spektrum af autoritære bevægelser, der prægede mellemkrigstidens Europa.

Sin plads i danmarkshistorien vandt Dansk Samling som del af modstandsbevægelsen under den tyske besættelse. Fra 1941 slog partiet ind på en linie, der krævede, at regeringen skulle stå fast på de garantier, som tyskerne havde givet ved besættelsens start, og ved valget i 1943 opnåede det 3 mandater som protestparti. Dansk Samling samarbejdede fra 1942 med faldskærmsagenter fra den britiske organisation SOE og blev senere en af de 4 organisationer bag Danmarks Frihedsråd. I efterkrigstiden sammenlignede Dansk Samling sig selv med de kristeligt-demokratiske partier i andre lande, men blev mere kendt for at kræve Sydslesvig hjem til Danmark. I 1947 gled partiet ud af Folketinget.

Staten stærk og folket frit ser Dansk Samlings udvikling som en afspejling af generelle europæiske trends og forklarer dets succeser og fiaskoer ved at sammenligne forholdene i Danmark med forudsætningerne i lande som Italien, Tyskland, Norge, Holland og Frankrig.

Henrik Lundbak er museumsinspektør på Frihedsmuseet i København

Nu skal vi bare finde ud ad, hvad partiet anno 2015 står for - hvis partiet har ændret sig...?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-15 21:20

Så må vi vist kigge her

http://dksamling.dk/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-15 21:34

Og der står bl.a.:

Citat
Dansk Samling er et nødvendigt alternativ til de etablerede partier,

fordi vi ønsker udmeldelse af EU;
fordi vi ønsker, at danskerne selv skal bestemme hvem og hvor mange, der må have ophold i landet;
fordi vi ønsker, at tildelingen af indfødsret til folk fra tredjelande ophører;
fordi vi ønsker at styrke det personlige ansvar hos de folkevalgte;
fordi vi anser familien som én af samfundets grundsten og ønsker at støtte den som sådan.
fordi vi ønsker at hæve den skattefrie bundgrænse, så det bliver attraktivt at arbejde, og så det bliver muligt at sænke minimumslønnen.

Det lyder bekendt, mon der er noget af det DF er uenige i????

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-15 22:46

Citat
fordi vi ønsker udmeldelse af EU;
Det er DF uenige i.
DF ønsker ikke at udmelde sig EU. DF ønsker at begrænse EU's magt over medlemslandene - eller sagt på anden måde: DF ønsker, at EU bliver som dengang det hed EF.
For nu at sige det helt enkelt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-01-15 23:29

OK, Df vil ikke melde sig ud af EU, EU skal bare forandres væsentligt, så vi kan have grænsekontrol som i gamle dage, mere selvstændighed i de enkelte lande, ingen fælles valuta, faktisk det gamle EF?

Det bliver nok en strid om kejserens skæg, "Jeg vil gerne være medlem, bare I ændrer reglerne?

Som Groucho Marx så rigtigt sagde "Jeg vi ikke være medlem af en klub der vil have mig som medlem!", DF mangler, blandt så meget andet, Marx' humor

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-01-15 23:33

Dagens flue står svendgiversen for, med denne udmelding:
Citat
og der er jo ingen danskere der gider lave underbetalt arbejde,
godt at vi har nogle Øst Europæere,

Jeg tilstår med blussende kinder: Jeg gider heller ikke at lave underbetalt arbejde

Det er udenfor "debatten" Det var bare mig der.......................

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 11:11

Citat
OK, Df vil ikke melde sig ud af EU, EU skal bare forandres væsentligt, så vi kan have grænsekontrol som i gamle dage, mere selvstændighed i de enkelte lande, ingen fælles valuta, faktisk det gamle EF?

Det bliver nok en strid om kejserens skæg, "Jeg vil gerne være medlem, bare I ændrer reglerne?

Som Groucho Marx så rigtigt sagde "Jeg vi ikke være medlem af en klub der vil have mig som medlem!", DF mangler, blandt så meget andet, Marx' humor
Ja her viser DF jo, at de netop er demokratiske. Det er vel sådan i et demokrati, er man uenig i de spilleregler der er, prøver man at lave dem om. Det er vel ingen humor i - det er snarere dumhed ikke at gøre det.
Humoren i - eller dumheden, er vel at rette ind i geledet - uden at forsøge at ændre tingenes gang.

Men jeg er heller ikke enig med DF i, at vi skal lave EU om til EF......Vi skal helt UD!!!
Hellere igår end idag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 12:38

Vagnr, Du synes jo - åbenbart, hvis man er imod EU som det er i nuværende form, er det humor på højeste plan. Ja,... modstanden mod EU kan faktisk sammenlignes med en film af Marx Brothers.
Jamen, så vil jeg da give dig lidt at grine af.
Citat
EUs forbud mod import af sælskind koster inuitbefolkningen i såvel Grønland som i resten af verden dyrt både økonomisk og kulturelt. Danmarks udenrigsminister beklager udviklingen.

Udendørsminister Lidegaard beklager. Beklager!!??!! Det er skam ikke nok at beklage.

Goddag til alle med god humor.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 12:58

Tommy, DF må da arbejde for hvad de vil, men jeg tvivler på det vil lykkes dem at rulle EU tilbage, men nu får vi måske en generalprøve med Grækenland!

Det, Lidegaard beklager, er at folk er for dumme til at skelne mellem inuitternes sælfangst, der IKKE er omfattet af forbuddet, og slagtningen af babysæler!

I øvrigt var det en ordning, der blev indført under VKO, retfærdigvis stemte Dk imod

http://politiken.dk/indland/ECE758616/eu-forbyder-handel-med-saelskind/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-15 14:19

Vi må ha' England med.. hvis vi skal ud af EU
Det behøver ikke være så svært !
..og NEJ JEG er under ingen omstændigheder DF tilhænger. Christiania Listen ka' I også godt glemme.

Jeg er det man kunne kalde; NEOSOCIALIST ..men der er intet parti, som lever op til denne definition.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 14:38

I december 2013 udgav Verdensnaturfonden, WWF, en rapport hvoraf det fremgår, at WWF støtter den grønlandske sælfangst, da den anses for bæredygtig. Hertil kommer, at sælfangst er af stor kulturel og økonomisk betydning for grønlandske fangere. Desværre er den grønlandske sælskindseksport blevet skadet over de seneste år på grund af anti-sælfangstkampagner samt EU's importforbud af sælskind. Med den nye viden om grønlandske sælfangst vil et tværpolitisk initiativ for fremme af grønlandsk sælskind sætte fokus på sælfangstens kulturelle og økonomiske betydning i Grønland.

http://www.kopenhagenfur.com/da/nyheder/2014/marts/tvaerpolitisk-initiativ-vil-fremme-groenlandsk-saelskind

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 15:49

Det ændrer ikke på, at netop inuitfangede sæler er undtaget fra EU-forbuddet

"I 2009 indførte EU et forbud mod import af sælskind. Grønland blev imidlertid underlagt en såkaldt Inuit-undtagelse, der tillader inuitter at sælge skind på det europæiske marked. Men på trods af undtagelsen, der giver Grønland muligheden for at sælge sælskind, har EU-forbuddet ramt det grønlandske samfund hårdt. Den generelle kritik af og modstand mod sælskindsproduktion og efterfølgende vedtagelse af importforbud i EU betyder, at markedet for sælskind er kollapset. Nye tal fra den grønlandske fisker- og fangerorganisation KNAPK viser, at den grønlandske eksport af sælskind er faldet med 90 procent."

http://navisen.dk/blog/gronlaendere-demonstrerer-mod-eu-forbud/

ligesom det også stod i politiken-linket!

Son bekendt, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, det er da en beklagelse værd.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 16:17

WTO har prøvet at få fjernet inuit-reglen, men den sag er vist ikke endeligt afgjort

http://www.business.dk/industri/wto-forbyder-import-af-saelskind-til-eu

Så for øjeblikket et det eneste der holder EUs borgere fra at købe grønlandsk sælskind at de tror det er forbudt, men som det kan ses her

http://stampe-pels.dk/webshop/104-saelpels-/

kan man sagtens købe det herhjemme, fuldt lovligt!

Så er den sæl vist barberet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 17:09

Næ næ næ næ, læs de sælsomme regler.

Sæler fra Grønland er heller ikke omfattet af CITES, produkter heraf kræver derfor ikke CITES-tilladelser,
Citat
dog har EU indført særlige regler for import af sælprodukter herunder sælskind fra Grønland. Som almindelig turist er det dog tilladt at hjemtage sælprodukter til eget og familiens brug i bagagen.

Altså som turist.

http://naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/handel-med-truede-arter/groenland-og-faeroeerne/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 18:25

CITES-reglerne handler om truede arter, men det er trist at Naturstyrelsen ikke kan formulere sig korrekt, de glemmer at Dk er med i EU!

Per Stig skriver i dette samlenotat

http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/3554ae05/291429152.pdf

"Kommissionen nævner også, at man er ved at forhandle et f
orbud mod import af produkter fra
sæler. Det nævnes, at der i dette forbud er en undtagelse
for produkter fra inuitsamfund, hvilket
Kommissionen angiver vil undtage disse samfund for konsekve
nser af det generelle forbud."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 18:50

At Socialdemokraternes reguleringsiver også har negative konsekvenser på europæisk plan er ikke nyt. Det grønlandske samfund blev således offer for et forbud mod sælskindsprodukter, der blev vedtaget i 2009. Stor fortaler for dette forbud med store konsekvenser for det grønlandske folk var partiets tidligere spidskandidat, den nuværende fødevareminister. Mens sælbestanden vokser til uhyrlige højder til skade for biodiversiteten, opkøber selvstyret sæler af jægerne. Resultatet af Dan Jørgensens misforståede gode hensigter er derfor overskudslagre af sælskind, mens det økonomisk koster grønlænderne dyrt.

http://www.b.dk/kronikker/eu-valget-handler-om-arbejdspladser

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 19:01

Du læser ikke teksten rigtigt

"Det grønlandske samfund blev således offer for et forbud mod sælskindsprodukter, der blev vedtaget i 2009."

betyder at den fik konsekvenser for Grønlands eksport af sælskind mv, men IKKE at de direkte blev ramt af forbuddet!

Skal jeg vælge at tro på BB eller Per Stig, er der ingen tvivl om at PS vinder, især da det er et officielt brev til Folketinget!

Og nu gider jeg ikke mere sæl!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 19:11

Nå, det må du så sæl om.

Hvad så med denne her: Ny EU-dom giver smæk til dansk krav om mindsteløn
EU-dom i en tysk sag kan betyde, at man eksempelvis ikke kan kræve dansk mindsteløn i forbindelse med udbud.

Altså en underminering af danske løn -og arbejdsvilkår.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/09/18/0918211612.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 19:39

Der er mere kød på den, men det er en underlig artikel der blander æbler og gulerødder!

Hvad skulle nytten være med lovbestemt mindsteløn, når EU-dommen netop tilsidesætter den?

Og der er, trods alt, "kun" tale om, at vores lønvilkår ikke kan stilles som et krav ved arbejde udført i andre EU-lande, men som skal bruges i fx Tyskland.

Så skulle den portugisiske landarbejder, der plukker vin i Portugal, have samme løn som en dansker, hvis vinen eksporteres til DK? De danske vinbønder ville blive ellevilde

Det er jo præcis det vi IKKE har gjort, når vi fx bestiller brofag i andre lande, fordi det er billigere, at de så ikke er gode nok når de endelig kommer til landet og hele processen bliver forsinket med store ekstraudgifter osv., er da ligemeget, det har jo ramt såvel jernbanebroen over Lomfjorden som nogle af de nye fine havnebroer i Kbh

Som min gamle far altid sagde, "man skal have råd til at spare"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 20:10

Citat
Der er mere kød på den, men det er en underlig artikel der blander æbler og gulerødder!
Nej der er ingen miks her

Citat
Hvad skulle nytten være med lovbestemt mindsteløn, når EU-dommen netop tilsidesætter den?
EU skal netop ikke blande sig i nationalstaten. Men det gør EU, og derfor skal vi UD hurtigst muligt.

Citat
Så skulle den portugisiske landarbejder, der plukker vin i Portugal, have samme løn som en dansker, hvis vinen eksporteres til DK? De danske vinbønder ville blive ellevilde
Jeg tror faktisk du misforstår....MED VILJE, din slubbert!!

Du har ikke tænkt på, at det måske gælder for det arbejde som udføres i DANMARK.
Således.....Og her læser du med Molo.......at polske arbejdere ikke må aflønnes med 52,87 pr/time når mindstelønnen er lovbestemt......af det Danske Folketing......til 112,83

Hvad blander EU sig i det for..?

Ovenstående timelønninger var et eksempel. Bare så du ikke hænger mig op på noget.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-15 20:16

>Som min gamle far altid sagde, "man skal have råd til at spare"

Det er næsten det samme som jeg siger hver uge, når vi tager sydpå over grænsen,
"Nu har vi snart ikke råd til at spare mere".

Men det er jo lidt langt fra temaet i dette spørgsmål,
der som så mange andre er løbet lidt af sporet...

Ikke længere det nye parti, Dansk Samling, men sælfangst på Grønland?

Jeg har en nevø der, han er ikke fanger, men datalog,
og han prøver nu at få et gammelt fangerfolk til at spilde deres tid på nettet.
Lige som vi jo gør...

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 27-01-15 20:22

Var der ikke noget med, at det oprindelige spm.lød således:

Citat
Spørgsmålet lyder i al enkelthed: Følger Dansk Samling anno 2015 "den samme røde tråd" som var i Dansk Samling anno 1936 ?

Før jeg orker at stille før-og-nu-principper op mod hinanden vil jeg tillade mig at tvivle på, om den nuværende billetsælger, Morten Uhrskov Jensen, hvis blog på JP, der nok er andre bidragydere her end mig, der følger, om MUJ med sit manglende politiske sælgertalent formår at blive andet end et vrissent indslag i valgkampen.
Dette sagt, så deler jeg hans negative syn på muslimsk indvandring. Om han vil gå ind for grønlandsk sælstyre er nok mere tvivlsomt, holdningen til Skåne taget i betragtning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-01-15 21:50

Citat
han prøver nu at få et gammelt fangerfolk til at spilde deres tid på nettet.
Lige som vi jo gør...

Du har så evigt ret, svendgiversen, det er værst når det er rigtig mørkt og kedeligt ude, så det må være endnu værre for grønlænderne, men de kan vel få revanche om sommeren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-01-15 23:22

Citat
Du har så evigt ret, svendgiversen, det er værst når det er rigtig mørkt og kedeligt ude, så det må være endnu værre for grønlænderne, men de kan vel få revanche om sommeren
Her skal grønlænderne nok være glade for at ha' vristet sig fri af EU's jerngreb. Herrefolket - læs Danmark, fik jo fået slæbt et frit fangerfolk ind i et lukket og tyrannisk system, hvor EU-systemets pamperne lyttede mere til Birgitte Bardots rabiate meninger om sælfangst end til fakta.

Er det forøvrigt ikke dobbeltmoralsk når Grækenland modtager tilskud fra EU til at dyrke tobaksplanter..........................som bare visner på marken. Men grækerne kan desværre ikke omlægge til anden og mere givtig produktion, fordi, så mister de milliarder i tllskud

Nå, næste sag på dagsordenen.
Dansk Samling 1936 anno 2015.
Jeg har læst, at de fleste frihedskæmpere var medlem af Dansk Samling.

Er der virkelig ikke en person, der ved mere om Dansk Samling før - og nu - end jeg ved?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 08:13
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 08:29

Arbejde-smugling og narkosmugling burde sidestilles. Dvs. ubetinget fængsel til aktørerne, samt klækkelige bøder til 'brugerne' og frakendelse af retten til at 'lege' entreprenør'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-15 12:54

Man skal vist være op mod 100 år gl. for at kunne huske hvad der skete, så'n politisk, i 1936!

Desværre giver min trofaste hjælper til alt hvad der skete anno dazumal (dvs før nettet), Hvem Hvad Hvor fra 1934 og frem, ikke noget nyt om DS!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-01-15 17:54

Tillykke tillykke, så lykkedes det endelig at slagte snustobakken
Hvor mon den bestemmelse er kommet fra..

http://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l115/html_som_fremsat.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-15 18:43

Tillykke, det var godt snuset op, jeg har ikke hørt om den sag i lang tid!

Måske er den gamle talemåde "Den, der ryger tobak, lugter som et svin, den, der snuser tobak, ser ud som et svin, den, der skrår, er et svin!" ved at komme til ære og værdighed igen

Det er nu underligt, at det offentlige vil blande sig i hvad folk gør ved sig selv, men helt OK at man gør noget ved det der går ud over andre!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-01-15 21:25

Ja, danskerne er desværre blevet til et folk som vil styres. Dansken vil ha' besked på, hvad der er op og ned. Sørgeligt, men desværre sandt.
Holger sover sødt og ingen har nosser nok til at vække ham.

Men bortset fra det, jeg har ikke fået svar på mit spørgsmål, vedr. Dansk Samling.
Jeg bliver nok nødt til at gøre det, som jeg sjældent gør - nemlig at annullere spørgsmålet

Se, jeg måtte bruge hele 3 "grædekoner" .....nej fire, sgu.... + det løse...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-01-15 21:35

Klynk!

Måske sku du spørge på det ny Dansk samlings hjemmeside, de ved (måske) hvad de kopierer

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-01-15 21:46

Nej vagnr. jeg kender intet til Dansk Samling - overhovedet!
Men det er altid interessant når der dukker nye partier op. Tænk blot på Uffe's "Alternativet."

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-01-15 21:48

Hej undskyld - jeg læste de som "du" - altså mig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 14:25

Nej!!! Det er sgu da underligt, at jeg skal sidde i Schweiz og læse danske aviser på nettet for at få svaret.

Morten Uhrskov Jensen bringer selv svaret på sin Blog i Jyllands Posten.

http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mortenjensen/ECE7397877/Hvad-Dansk-Samling-og-jeg-vil/

Det var godt nok paradoksalt.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, inden jeg......ja, annullerer spørgsmålet. Jeg kan jo ikke give Morten Uhrskov pointene

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 14:36

Dagens artikel du henviser til svarer ret præcist til det han fortalte i Radio24syv, som var første gang jeg hørte om projektet, især det med penge til underskriftindsamlingen.

HVIS det lykkes at få stillere nok til næste valg vil DS vel primært kannibalisere i DF, det kan give mange spændende konsekvenser

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 14:53

Lad mig for én enkelt gang være fræk. Du skriver:
Citat
HVIS det lykkes at få stillere nok til næste valg vil DS vel primært kannibalisere i DF, det kan give mange spændende konsekvenser
Njaaaa det tror jeg så ikke på, fordi, DF består efterhånden af en del frafaldne socialdemokrater + DFs faste tilhængere, som er så indgroet DF-tilhængere, at de næppe forlader partiet fordi Dansk Samling bliver opstillings-berettiget.

Jeg tror næppe Morten Uhrskov kan sælge billetterne - her mangler sympatien for manden.
Hvis - nu leger jeg med tanken - Morten Messersmith blev formand så tror jeg, at billetsalget ville gå bedre.
Men det er helt min egen personlige vurdering - og jeg har absolut intet at ha' den i.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 15:49

Nu rabler det vist for den gode Tommy,

et nyt parti til højre for DF vil jo være imod al indvandring,
og så kan man ikke have en frontfigur der hedder Messersmith.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 16:57

Det er langtfra fordi jeg ønsker mig FLERE partier, det er svært nok at danne stabile flertal/regeringer i forvejen, på den anden side virker USA med kun to partier decideret dysfunktionelt og helt ude af stand til at samarbejde on nogetsomhelst

Og lande med kun et parti er endnu værre, der slår man menneskerettighederne og hinanden ihjel i kampen om magten.

Vi må bare tage det som det kommer

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 17:01

Citat
Nu rabler det vist for den gode Tommy,
Næppe..!

Citat
et nyt parti til højre for DF vil jo være imod al indvandring,
Næppe..!

Citat
og så kan man ikke have en frontfigur der hedder Messersmith.
Jo, det kan man så absolut...! Se, hvor mange personlige stemmer han fik ved EU-valget.....bare for et eks.

Nu må du tage dig sammen Svend. Lad være med at bringe til torvs hvad du tror på, men brug nu fakta. Dansk Samling er ikke imod indvandring - og det er DF heller ikke.
Hvor får du det fra..? Skulle jeg kende dig ret, undlader du at svare. Du plejer at flygte når du bliver konfronteret

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 17:40

Nej jeg flygter ikke, jeg er en af de få her i kandu, der fortsat fægter med åben pande,
men at sidde nede i Schweiz og anbefale en tysker som formand for Dansk Samling,
det er da for dumt.

Ansgar, Struense, Griffenfeld, Vort kongehus sidst med Dronningen fra Swerin, Schlüter m.fl.

Vi har i over tusind år nydt godt af at tyskerne var lidt klogere og altid foran os,
men nu er det slut, ingen dansker vil stemme på et nyt parti: Dansk Samling,
med en Messersmith som formand.

Håber du nyder den stigende Schweizer Franck, brug den nu rigtigt, på bedre dyre velfærd...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 19:13

Citat
Nu må du tage dig sammen
Tommy

Citat
Dansk Samling er ikke imod indvandring - og det er DF heller ikke.

Nej, så længe indvandrerne ikke er muslimer (eller ligner dem nok til at "man" opfatter dem som muslimer)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 19:22

Hej Svend, jeg bliver altså nødt til at "pinde" dit svar ud

Citat
men at sidde nede i Schweiz og anbefale en tysker som formand for Dansk Samling,
det er da for dumt.
Altså Svend, nu må du tage dig sammen. Jeg har aldrig anbefalet en tysker som formand for D.S. - og slet ikke Morten M. - som forøvrigt slet ikke er tysker, han er døbt Christoffersen Han tog bare sin moders efternavn (Mener jeg det var)

Citat
men nu er det slut, ingen dansker vil stemme på et nyt parti: Dansk Samling,
med en Messersmith som formand.
Nå okay, det er der så ingen der ved - eller kommer til at finde ud ad. Morten er foreløbig stemmesluger for DF Han fik ved det seneste EU-valg 465.758 personlige stemmer - og dermed rekord indehaver i Danmark. Poul Nyrup havde rekorden før med 407.966 personlige stemmer. Ja, der er sgu gods i "tyskeren" som du kalder ham

Citat
Håber du nyder den stigende Schweizer Franck, brug den nu rigtigt, på bedre dyre velfærd...
Jo jo absolut da. Konen - når hun veksler om til dansk mønt, har fået en klækkelig lønforhøjelse. Jeg er kun med som det "tynde øl," som man siger. Men skal da finde mig noget at rive i.

Bedre dyrevelfærd...????? Jeg tror da Schweiz har ligeså god dyrevelfærd som i Danmark - hvis ikke bedre. Så den agter jeg da ikke at lave om på. Det sku' da osse lige passe, at jeg skulle begynde at stille krav til Schweiz, om at indrette sig efter mine ønsker/krav.

Og lige en til.
Citat
Ansgar, Struense, Griffenfeld, Vort kongehus sidst med Dronningen fra Swerin, Schlüter m.fl.
Du remser en del navne op. Forklar mig lige Kære Svend, Griffenfeld...? Hvordan kan du få ham til at passe ind i det selskab..?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 19:40

Nu skal jeg selvfølgelig ikke forsvare - eller advokere for D.S. partiprogram. Men vagnr, du skriver noget faktuelt forkert når du påstår:
Citat
Nej, så længe indvandrerne ikke er muslimer (eller ligner dem nok til at "man" opfatter dem som muslimer)
Det du skrev..... er nemlig lodret forkert!!

Både DS og DF ønsker muslimsk indvandring. Begge partiet har bare stillet nogle betingelser:
1. De skal være veluddannet .
2. De skal være selvforsørgende.

Så meget har jeg da læst om D.S. partiprogram - og DF har sagt det i mange år.
De 2 krav er vel det alm. mennesker vil kalde: Ret og rimelige krav.

Lad mig så skynde mig at sige; Jeg har intet med DS at gøre. Jeg fandt det bare interessant om der kunne trækkes paralleller 1936 - 2015.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 19:44

Husk nu allesammen: Jeg læser også med
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 20:30

Citat
Husk nu allesammen: Jeg læser også med
det er jeg glad for, Molo.
Læste du dette her..?
Citat
Konen - når hun veksler om til dansk mønt, har fået en klækkelig lønforhøjelse
Til en skatte% der næsten er lavere end den danske moms

Er det nu du råber: KAPITALIST SVIN!! I har bare at dele med mig.

Neiiiiiij, Molo!!! Du kan selv skrubbe til udlandet og arbejde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-15 20:44

>Jeg læser også med...

I 1960 erne: Big Brother watches you.

Nu 50 år efter: Meine Grosse Brüder beobvachtet mich...

Og jeg gentager, der er ingen forbindelse/sammenhæng mellem det gamle Dansk Samling
og det nye, der jo godt må komme ind i vort demokrati, med de rigtige synspunkter.

De kunne jo så være en god modpol til enhedslisten på den anden side.
Bare de får lige så lidt indflydelse og ikke ødelægger blå blogs flertal ved næste valg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 21:51

Citat
Det sku' da osse lige passe, at jeg skulle begynde at stille krav til Schweiz, om at indrette sig efter mine ønsker/krav.

PUHA, jeg var sikker på du ville insistere på at få en udvidet kvote til at jage stenbukke, bjerggeder eller andet vildt

Citat
Både DS og DF ønsker muslimsk indvandring. Begge partiet har bare stillet nogle betingelser:
1. De skal være veluddannet .
2. De skal være selvforsørgende.

Jeg har ikke nærstuderet hverken DF's eller DS's partiprogram (alle de partiprogrammer jeg kender er så fjernt fra virkeligheden, at forbrugerombudsmanden burde gribe ind overfor vildledende reklame), min betragtning er bygget på mit daglige TV-kiggeri, radiolytteri, netnyheder og 2-3 daglige aviser, hvor jeg ser/hører/læser hvad DF gør !

Fx, Martin Henriksen går amok over, at Føtex i Sønderborg, der lige har fået et vitamintilskud af flygtninge, sætter skilte op på arabisk, så de kan forstå priser og varer

MH har jo KRYSTALKLART IKKE forholdt sig til, om disse flygtninge vil isolere sig i ghettoer, leve af kriminalitet, plat og kontanthjælp, eller, som de siger, er taknemmelige for at være blevet godt modtaget i Dk, at der er sat lidt skilte op der hjælper dem til rette, og at de ønsker at få lært dansk og få et arbejde hurtigst muligt!

Jeg ved godt han er kommet en tur i skammekrogen, men tror stadig hans holdninger er nærmere DF's, end de "officielle" holdninger

Tillykke med Schweiz's revaluering, det må lune på kistebunden

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 22:03

Citat
det gamle Dansk Samling
og det nye, der det gamle Dansk Samling
og det nye, der jo godt må komme ind i vort demokrati, med de rigtige synspunkter.
Jamen Svend for fanden, hvor er dit demokratiske sindelag..? Med udmelding som denne;"godt må komme ind i vort demokrati, med de rigtige synspunkter." Det lyder da ikke som om, du er særlig demokratisk anlagt. Men mere som en svensk socialdemokrat.

Citat
Bare de får lige så lidt indflydelse og ikke ødelægger blå blogs flertal ved næste valg.
Jeg tror næppe DS peger på andre end Blå Blok.
Tror du, Svend, at DS er venstresnoet..? Hvis, tager du grueligt fejl

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-01-15 22:37

Citat
PUHA, jeg var sikker på du ville insistere på at få en udvidet kvote til at jage stenbukke, bjerggeder eller andet vildt
Neiiij for hulen da. Jeg har ikke været på jagt én eneste gang.
Hele området er et stort jagtlaug og der kommer man ikke bare ind. Nææææ, "Når det er din tur, sønnike." Hvis ingen af jagtmedlemmerne dør, er første ledige plads i år 2025

Men der er noget reguleringjagt man kan komme på, men det har jeg ikke prøvet endnu.
Jeg må vente til jeg kommer hjem til Danmark engang i november måned.

Citat
Fx, Martin Henriksen går amok over, at Føtex i Sønderborg, der lige har fået et vitamintilskud af flygtninge, sætter skilte op på arabisk, så de kan forstå priser og varer
Ja, det var nok en overreaktion fra Martin H's side. Føtex fik ikke mit pis i kog.

Citat
Jeg ved godt han er kommet en tur i skammekrogen, men tror stadig hans holdninger er nærmere DF's, end de "officielle" holdninger
Tror du..? Jeg ved det ikke. Men jeg hører jo heller ikke til i inderkredsen. Jeg beslutter mig for, hvilket parti jeg vil stemme på fra valg til valg.

Citat
Tillykke med Schweiz's revaluering, det må lune på kistebunden
Tak vagnr. Jooe såmænd luner det, men det var ikke for pengenes skyld konen tager 1 år i Schweiz - det er mere for at gøre karriere senere hen.............Ja - og dog, set ud fra karriere mulighederne, så er det vel i bund og grund for pengenes skyld. Og jeg under hende det, fordi, hun trives med og elsker sit job højere end noget andet. Og hvad pokker, der går ingen skår af mig, fordi jeg skal spille den økonomiske anden violin. Bare vi har det godt - det er sagen i en nøddeskal.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-01-15 23:54

Citat
Hvis ingen af jagtmedlemmerne dør, er første ledige plads i år 2025

Lyder som ventelisten til en lejlighed i 1960-70'erne, hvis man var gift og havde børn!

Citat
jeg under hende det, fordi, hun trives med og elsker sit job højere end noget andet.

Jeg tror og håber, min viv elsker mig højere end pengene, men man ved jo aldrig, hendes pension er større end min, det føles lidt umandigt, men jeg lever fint med det, for min, hendes og pengenes skyld

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-15 10:21

Kaptajn-Tommy -> Jeg synes I skal glæde jer over kursgevindsten

Hvad skulle jeg dog have imod at folk tjener penge? For min skyld må folk tjene alle de millioner de lyster. Det der kan pisse mig af er, at nogen får uforholdsmæssigt store beløb for blot at passe deres arbejde. Endnu værre; når de scorer store bonusser på andres arbejde eller ved at løbe fra bestilling.

Min lillebror har til eksempel lavet det samme arbejde i over 30 år. Gennem de sidste 12 år har han fået en gennemsnitlig lønforhøjelse på 2.000 kr. om måneden hvert år. Han forstår ikke selv hvorfor han skal forgyldes medens den alm. arbejder må udvise løntilbageholdenhed selvom disse mennesker også blot passer deres arbejde. Hans månedsløn har nu passeret 85.000 kr., men han betaler da sin skat med glæde. Omkring 40.000 kr. udbetalt om måneden er da også en slags penge. Behøver jeg fortælle at han naturligvis arbejder med bankvirksomhed?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-01-15 16:18

Citat
Jeg synes I skal glæde jer over kursgevindsten
Det gør vi skam også.

Citat
Hans månedsløn har nu passeret 85.000 kr., men han betaler da sin skat med glæde. Omkring 40.000 kr. udbetalt om måneden er da også en slags penge. Behøver jeg fortælle at han naturligvis arbejder med bankvirksomhed?
Det er det, jeg ikke kan lide ved Danmark. Skattefar lægger sin klamme hånd på næsten halvdelen af ens surt tjente penge. Dertil skal du lægge alle de afgifter plus moms som Staten har pålagt div. varer. En enkelt liter benzin er belagt med moms og afgifter således, at før benzinen er i udbud - altså på lager hos "grossisten," - har staten allerede scoret 7,50 kr.
En enkelt kw/h er belagt med ca. 1,60 i afgifter, samt afgift af afgifterne + moms - lidt mere fra vindmøllerne

Det er fuldstændig skørt - og det kan kun gå en vej - nemlig NEDAD.

Danmark burde omlægge sit skatte -og afgiftsystem - ret kraftigt endda.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-15 22:42

Tommy vi kan hurtigt blive enige om at det danske skattetryk er næsten verdensrekord, men kan vi blive enige om hvad vi får igen, som man selv skal betale eller forsikre sig imod (og betale forsikringen) i mange andre lande, Schweiz kunne være interessant at høre om.

Skal man betale/forsikre sig (og i givet fald hvor meget) for vuggestue, børnehave, skole, gymnasier, højere uddannelse, arbejdsløshed, læge, sygehus, genoptræning, pension, motorveje og hvad der ellers måtte være?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-01-15 23:58

Sygeforsikringer i Schweiz sikrer dig samme standard, som på vores privathospitaler. Der er ikke noget med at ligge på gange, badeværelser og andre steder - og behandlingen er i top - uanset om du er rig eller mindre rig, fordi, du har betalt over din sygeforsikring.
Hvad koster sådan en sygeforsikrings-fætter så...?
Ja i henhold til lov, så er det indtægt bestemt. Det svinger fra 1% af lønnen for de laveste indtægter op til 200.000 (omregnet i DK mønt) og så ellers derud ad indtil grænsen 5% for de højeste indtægter. Så har du, som sagt, den samme standard som på vores private.
Endvidere kan der tegnes ekstra forsikringer - som rigtig koster kassen.

Schweizerne har det halve sygefravær på arbejdspladserne og lever gennemsnitligt tre år længere end danskerne. Samlet koster sygehusvæsenet nogenlunde samme andel af BNP i de to lande, men schweizisk sygesikring er markant bedre end Dansk. Ventelister er nærmest ikke-eksisterende, akut syge afhentes ofte med helikopter, læger udleverer typisk medicin direkte i stedet for at udskrive recepter, og hospitaler føles, som jeg beskrev længere oppe, som gode hoteller.
Schweizernes bedre helbred skyldes måske også, at de har en sjettedel af den danske tilbøjelighed til alkoholisme. Sammen med den lavere kriminalitet tyder det på bedre social sammenhængskraft og harmoni.

Mange danskere undrer sig over Schweiz. Hvordan kan man have social harmoni, tryghed, sundhed, gode uddannelser og et rent miljø, hvis skatterne er minimale og staten halvt så stor som i Danmark?
Nogle mener, det skyldes et lusket trick, nemlig bankhemmeligheden. Faktisk er den nu delvis fjernet, og sandheden er, at Schweiz er rigt grundet fremragende ingeniørarbejde, design, patenter og service – landet er ekstremt konkurrencedygtigt i en lang række brancher. Det afspejles i virksomheder som Novartis, Nestlé, Roche, ABB, Syngenta, Glencore, Ciba, Richmond, Swatch og utallige andre.

Bankhemmeligheden forklarer ikke landets succes. Det gør derimod konkurrencedygtighed og kreativitet. Men det skal jo også forklares, og her mener jeg, vi kommer tilbage til det forhold, at Schweiz er ekstremt decentralt.
Det ses bl.a. i, at den schweiziske stat er meget lille og kun har syv ministre, som mange schweizere ikke kan huske navnet på. Borgere som jeg har talt med, siger at man sjældent hører fra den - altså i form af skrivelser...etc......

Langt det meste afgøres i kantonerne (gennemsnitsstørrelse 300.000 indbyggere) eller i nærsamfund inden for kantonerne (gennemsnitligt 2.800 indbyggere). Kantonerne har har eget politi, skolevæsen, sundhedsvæsen osv. De har også hvert deres skattesystem, som kan være endog meget forskellige. Nogle har arveskat, men andre ikke; nogle opkræver ejendomsskatter og andre ikke, en enkelt har helt flad skat, og selv bilafgifter afviger fra kanton til kanton, hvorfor de udsteder egne nummerplader.
Schweizerne hader topstyring og ekspertvælde og satser på nærdemokrati og folkevid. De har direkte demokrati, og mange offentligt garanterede ydelser leveres af private virksomheder i konkurrence – ikke mindst i sygesikring.

Momsen er i Schweiz under en tredjedel af i Danmark, og i Schweiz betaler folk med mellemindkomster (ca. 700.000 kr. tilsammen typisk ca. 20-25 procent i indkomstskat, sygesikringsbidrag og socialbidrag. De højeste marginalskatter er i de fleste kantoner på ca. 30-35 procent og starter ved indkomster på ca. 7 mio. kr., men nogle steder er topskatten nede omkring 20 procent.

Jeg kommer ikke i nærhed af en computer før søndag aften. Konens arbejdsplads -Nestlé , har personalefest i morgen lørdag. Jeg er nok ikke hjemme før den er sovet ud........henad søndag eftermiddag.

God weekend til alle!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-15 09:45

Tak, Tommy, interessant læsning!

God fest til jer begge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 10:06

Ja, der er skønt i Schweitz: http://www.globalis.dk/Lande/Schweiz
..men ikke alt er rosenrødt Tommy:
Citat
Miljøproblemer i Schweiz omfatter forurening fra biler, syreregn og forurening af vand fra landbruget. Schweiz mister også sin biologiske mangfoldighed.

Alting har sin pris
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-15 17:38

Molo, du kan erstatte Schweiz med Dk, det står bare værre til her, vi har over 60% af vores areal fyldt med intensivt landbrug!

Dks økologiske fodaftryk pr borger er ca 1,6 gange så stort som en Schweizers, vi ligger på en global tredjeplads, kun overgået af Saudiarabien og Qatar

http://www.globalis.dk/Statistik/OEkologiske-fodaftryk/%28country%29/340/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-15 09:04

vagnr -> Jeg er godt klar over at den er gal i Danmark

Det er bare intet argument for ikke at gøre tingene bedre ...at andre gør det dårligere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-02-15 18:53

Vagnr og Molo nu må I tage Jer sammen.

At Danmark - måske -forurener mere end andre lande (landbrugsmæssigt) skyldes jo, at Danmark producerer fødevarer til jordens befolkning. Det er jo en nødvendighed.
hvis Danmark ikke producerede fødevarene var det bare nogle andre lande der producerede -Mennesker skal jo ha' mad..!
Så uanset hvordan I vender og drejer billedet, er den forurening Danmark begår en nødvendighed for artens overlevelse.
Tynger dobbeltmoralen Jer ikke, når der ikke effektivt, sættes en stopper for den befolknings tilvækst på 88 millioner mennesker pr. år....Jeg mener, den befolkningstilvækst skal der jo også produceres fødevarer til....Hvis ikke Danmark - så nogle andre.....

Det er et snævert ekspert udsagn når det påstås, at det er Danmark som forurener....Det er det jo faktisk ikke..

Det svarer til det eksempel jeg kommer med her:

50 firmaer i en Xby har fået i godt tilbud fra vognmanden i Yby, vedr. transport.

Da året er omme, siger Borgmesteren i Xby: Se, hvor lidt vi forurener med CO2 - og se hvor meget miljøsvinene fra Yby udleder af CO2.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-15 20:54

Tommy, du har helt ret i at vi må se tingene i en sammenhæng!

Problemet er, at det er der mig bekendt ingen der har overblik over.

Store områder af Sydamerikas regnskove er blevet ryddet for at producere foder til danske svin, de tæller i Sydamerika, ikke hos os. Det der ikke tæller hos os er al den danske produktion der er flyttet til Asien.

Det er en væsentlig del af forklaringen på noget, vi altid blærer os over internationalt, nemlig at vores energiforbrug er stagneret de sidste 20-25 år!

Men når jeg "brokkede" mig over Molos indlæg var det fordi den bemærkning han citerede vist gælder alle industrilande.

Hvordan gik personalefesten, jeg gætter på der ikke gik vikingeberserk i den?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-15 08:52

Jeg har heller ikke de vises sten, når det kommer til landbrugets forurening af bla. havet omkring Danmark med iltsvind og golde vandløb til følge. Det er dog 100% sikkert at der findes mere bæredygtige måder at producere fødevarer på, end fabriksfremstillede svin og intensiv dyrkning af afgrøder, samt træproduktion i kæmpe monokulturer på bekostning af naturens artsdiversitet.

...og så er ideen om 'mad for mobiltelefoner' ...eller 'mad for biler' en dårlig byttehandel.

Mobiltelefoner mener jeg f.eks. sagtens vi kunne konkurrere på og blive 'selvforsynende' med
...og biler? Synes jeg hverken vi skal producere ..eller importere i de mængder som tilfældet er. Derimod mener jeg godt man kunne tjene en skilling på f.eks. udvikling af komponenter til elektrificering af transportsektoren. Såvel masse- som privattransport bør kunne gøres benzinfri med hjælp fra dygtige danske ingeniører og innovative nicher i mindre Danske virksomheder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-15 11:42

Citat
Jeg har heller ikke de vises sten, når det kommer til landbrugets forurening af bla. havet omkring Danmark med iltsvind og golde vandløb til følge.
Det er Vandløb og Åer så heller ikke. Danmark er det land i EU der forbruger mindst kunstgødning i hele EU. Tyskland f.eks., bruger 25% mere kunstgødning.
Dansk korn kan ikke - på grund af lav forbrug af kunstgødning - bruges som brødmel - kan ikke bruges til brygning af øl. DET MÅ VI IMPORTERE KORN TIL - det er da helt vanvittigt, at et landbrugsland som Danmark må importere korn til fødevarer.
Igen fordi, der sidder politikere og eksperter med deres kassesyn. Med "kassesyn" tænker jeg ikke på profit, men de ser tingene i et meget snævert synsfelt - altså, stikker hovedet ind i en papkasse og ser perspektivet derfra.

Vagnr, der er en meget stor forskel på at være til personalefest i Schweiz - og så personalefest i Danmark. Jeg tror nok Schweizerne holder mere på etiketten..
Det der, med at drikke sig i hegnet, lige dér skal personalerne i Schweiz nok liiiiiige tænke sig gevaldigt om - Og man skal nok heller ikke rive trusserne af sekretæren

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-15 13:17

Citat
Dansk korn kan ikke - på grund af lav forbrug af kunstgødning - bruges som brødmel - kan ikke bruges til brygning af øl. DET MÅ VI IMPORTERE KORN TIL - det er da helt vanvittigt, at et landbrugsland som Danmark må importere korn til fødevarer.

Nu er det heldigvis en LLR-skrøne, så'n en rigtig Lyve Lars Rasmussen! Man kender jo sin sjuft på travet, bedraget og løgnene! Men der jo nogle, der falder for hans "charme" og gladeligt stemmer på ham

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/12/11/134737.htm

Til personalefesten, jeg tænkte det nok, ik' noget Dean Martin "man er ikke rigtig fuld, hvis man kan ligge ned uden at holde fast" over dem, men det er OK.

Jeg er blevet så gammel, at jeg ikke gider drikke mig i hegnet, have tømmermænd samt glemt det meste af det der skete

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-15 14:39

Ja okay, nu er vi tilbage til start. Hvem er så mest troværdig Politiken -eller http://www.landbosyd.dk/nyheder/dansk-korn-saetter-ny-protein-bundrekord

Citat
Indholdet af protein er faldet til 8,4 pct., hvilket er ny bundrekord, fremgår det af analyser, som Videncentret for Svineproduktion har lavet på et repræsentativt antal prøver.

Kvaliteten af det danske korn har været faldende siden 1990’erne, da vedtagelsen af vandmiljøplanerne tvang landmændene til at reducere forbruget af gødning. Tallene bekræfter de budskaber, som chefkonsulent Helge Lorenzen, LandboSyd samt formand Mogens Dall har afleveret til politikere og meningsdannere gennem flere år.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-15 14:42

Jeg glemte lige at fremhæve denne her (I samme link)
Citat
Hvis landmændene er nødt til at importere tilskud til foder for at kunne opretholde produktionen af svin, så må de gøre det. Den kommende målrettede miljøregulering i Danmark vil dog løse noget af problemet,” siger Dan Jørgensen i en kommentar til avisens oplysninger om, at der skal mere sojaskrå i foderblandingerne. Sojaskrå importeres fra fjerne lande, hvor landbruget i visse tilfælde ekspanderer på bekostning af regnskov eller andre naturtyper.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-15 18:44

Citat
Hvem er så mest troværdig Politiken -eller http://www.landbosyd.dk/nyheder/dansk-korn-saetter-ny-protein-bundrekord

Jeg tror nu mere på detektor, som var det jeg linkede til (du skal ikke lade dig forblænde af, at linket indeholder ordet politik, der mangler en)

Landbruget har en stor interesse i at få lov til yderligere gødskning, og har jo haft masser af sager om ulovlig import af gødning, sprøjtemidler mv, så deres troværdighed ligger på niveau med en spindoktors/politiker (de to metierer er ca. lige utroværdige, helt nede i bunden

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-15 19:23

Tjaeee, du har måske ret. Nu har ingen tabt ansigt

Nå, men "vi" må hellere få lukket og slukket -tråden er jo blevet lang.
Jeg takker alle der deltog - og især dem, som kom med mange gode bidrag

Nu vil jeg læse hele turen igennem og finde ud ad hvem der skal ha´ pointene - og vi husker, at spørgsmålet var, "Dansk Samling" Og det fik vi også - vi fik nemlig samling på Danmark

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-02-15 19:25

Tak for svaret vagnr.

Dit henv. til radio 24-7 matchede til Dansk Samlings hjemmeside.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-02-15 19:34

Selv tak, Tommy

Fra Dansk Samling til den Schweiziske forbundsstat og tebaws igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-15 21:44

Så blev I jo enige ? ..og alt er 'godt' !!!
Ja, ..jeg kunne jo ik' la' vær' med at 'kigge' herind ..efter at I var 'færdige'
..selvom det kostede 10 af de kostbare Kandu PÅÆNGÅRNØ !
</MOLOKYLE>