/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvorfor tegnede vi tegningerne i 2005?
Fra : Morgensutter
Vist : 842 gange
105 point
Dato : 08-01-15 12:58

Det er latterligt at man kan blive truet på livet af en tegning. Jeg gik i dag og tænkte på hvad det var der gjorde at vi tegnede Mohammentegningerne i Danmark til at starte med?
Blev vi truet til ikke at tegne Mohammed og så os nødsaget til at besvare denne trussel med tegningerne?
Eller var det med "Dansk Folkeparti" attituden på der gjorde det? Altså med andre ord, var det bare godt gammedags dansk, vi er bedre end de aber og vi vil ikke have dem i landet, så vi spytter på dem med tegningerne.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 13:01

Jeg kan bedre lide at leve i en verden med fred hvor alle kan lide hinanden, så jeg ser ikke nogen grund til at tegne mohammed eller jesus, med mindre man bliver truet til ikke at gøre det.
Men gjorde vi det inden 2005?

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 13:04

Jeg mener.. kom der virkelig trusler om IKKE at tegne mohammed? eller kom truslerne EFTER tegningerne?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 115 point
Dato : 08-01-15 13:34

Citat
Jeg kan bedre lide at leve i en verden med fred hvor alle kan lide hinanden, så jeg ser ikke nogen grund til at tegne mohammed eller jesus, med mindre man bliver truet til ikke at gøre det.

Jesus og hans disciple må gerne afbildes, men det må Gud, Allah og Muhammed ikke, i det hele taget bruger Islam næsten ikke personbilleder i deres moskeer og hellige billeder, men meget mere abstrakte mønstre og natur

Der er en million og 21 ½ andre satiretegninger og vittighedstegninger med muslimer og burkhaer opstået gennem de sidste 100 år.
Hvor skal vi starte og hvem skal vi anklage og hvornår ?

I deres agressive billedlige retorik overfor Vesten har islam da heller ikke meget respekt, det er så deres form for ytring som de tager sig friheder til.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 13:40

Ja enig i det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 13:51

De gode for at bevare ytringsfriheden, de andre for at sælge aviser.

Og vi er da ikke bedre, hvad med korstogene mod de "vantro".

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 13:55

Nu er det jo også bare et par kriminelle psykopater. Hvis de ikke havde fundet islam ville de sikkert være hårdkogte kriminelle i stedet for. At likvidere en politibetjent og henrette folk på den måde er jo helt absurd. Det må have været frygteligt inde på redaktionen med blod og døds skrig.

Nu begynder alle de andre franske tabere at hævne sig på helt almindelige fredelige muslimer.

Derfor: Jeg er Charlie Habdo. Jeg er en frederlig muslim. (Nu er jeg så ikke muslim, men vi må stå sammen alle sammen).

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 14:09

Citat
Og vi er da ikke bedre, hvad med korstogene mod de "vantro".
Ja, hvordan var det lige med korstogene, svendgiversen..? Ved du det..?

Nej, det var ikke muslimer der angreb og myrdede, det var jøder, som var forklædte som muslimer.
Husk, islam er fredens religion.

Citat
Derfor: Jeg er Charlie Habdo. Jeg er en frederlig muslim.
Okay.. Jeg er Tommy. Det var jeg igår, det er jeg idag og i morgen.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-01-15 14:21

Der vil være og har altid været strid og ballade hvor mennesker af forskellig observans skal leve sammen - sådan er menneskets natur...

Eksempelvis:
Citat
Korstog, kombinerede pilgrimsfærd og krigstogter i højmiddelalderen foretaget af kristne styrker oprindelig for at befri Det Hellige Land for muslimsk herredømme eller sikre de kristne besiddelser i området, senere rettet mod hedninge, muslimer, kættere og ikke-katolske kristne i forskellige dele af Europa. De enkelte korsfarere aflagde et løfte om at drage på korstog; de blev af kirken betragtet som pilgrimme og belønnet med aflad.

Der har jo været strid om ting og sager siden Bibelens første tid, så intet nyt under solen der...

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=1mos&id=0&chapter=2b

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 14:28

Tak til svendgiversen for svaret.
Selv den dag i dag diskuteres det, om det var en besættelseskamp -eller en befrielseskamp

Kommentar
Fra : poten

Dato : 08-01-15 14:45

Citat
Jeg gik i dag og tænkte på hvad det var der gjorde at vi tegnede Mohammentegningerne i Danmark til at starte med?

hvis du var/er én af tegnerne af de famøse tegninger (Muhammed-tegningerne), må du jo kunne svare på hvorfor du/I gjorde det...

Hvis ikke du har tegnet noget, er spørgsmålet jo lidt tåbeligt

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-01-15 15:00

Citat
Nej, det var ikke muslimer der angreb og myrdede, det var jøder, som var forklædte som muslimer.
Husk, islam er fredens religion.

Imponerende indsigt Kaptajn-Tommy, var du tilstede dengang?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 15:13

Selv tak, jeg kan da godt udbygge...

Rickart Løvehjerte og andre kom hjem som helte, og hvad havde de udrettet,
med bedre våben og rustninger havde de besejret nogle vantro jøder/arabere?

De der har set Alambra i Spanien vil vide at ikke alle fra Nordafrika var dumme barbarer.

Det med bedre våben har gentaget sig gennem tiderne, tænk på Romerriget
og senere, mongol hære på heste erobrede hele Nordasien og dele af Europa.

Langt senere tabte vi på Dybbøl fordi tyskernu nu havde baglade geværer og bedre kanoner.

I dag er amerikanerne førende teknologisk, men hvor længe??
Og de fører tøse krige mod de nye vantro med ubemandede droner.

Selv kæmper jeg fortsat, som en af de få her i kandu, med åben pande...

Der er mange såkaldte kristne, men det bunder vist ikke så dybt, selv for nogle præster,
den lidt yngre tro med Muhammed har tilsyneladende mere vækst,
og jøderne venter jo stadig på den rigtige guds søn.

Så er der jo også mindst en milliard hinduer og lige så mange buddaer,
hvem siger at vi har fundet den eneste sande tro???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-01-15 15:37

Tegningerne blev oprindeligt tegnet fordi der ikke var nogen der turde, se f.eks:
http://da.wikipedia.org/wiki/Muhammed-tegningerne

Citat
Den 17. september 2005 bragte Politiken artiklen ”Dyb angst for kritik af islam” [3] på baggrund af et Ritzau-telegram dagen før af journalist Troels Pedersen. Artiklen fra Ritzau omhandlede flere sager om kunstnere der af frygt for repressalier havde undladt at ytre sig om emner relateret til Muhammed. Ritzau fortalte, hvordan forfatteren Kåre Bluitgen fik nej hos tre tegnere, før han fik en anonym tegner til at illustrere Muhammed i sin bog ”Koranen og profeten Muhammeds liv” [4].

Journalist Troels Pedersen har siden i Politiken den 12. februar 2006 forklaret, at ”han bad Kåre Bluitgen sætte ham i forbindelse med tegnerne, så hans påstand om, at ingen af dem turde arbejde sammen med ham, kunne dokumenteres”. Forfatteren nægtede, og det er heller ikke siden lykkedes at få bekræftet, om episoden er korrekt beskrevet.[5]

Kåre Bluitgen citeres i Ritzaus telegram for følgende: ”Én sagde nej med henvisning til mordet i Amsterdam på filminstruktøren Theo van Gogh, mens en anden sagde nej med henvisning til episoden mod en underviser ved Carsten Niebuhr Instituttet i København”.

Underviseren var udsat for et voldeligt overfald af en gruppe unge, efter han ved en forelæsning havde læst højt af Koranen for ikke-muslimer [6]. Sagen om kunstnernes selvcensur skabte efterfølgende megen debat. Det kom bl.a. frem at komikeren Frank Hvam havde udtalt, at han ikke turde ”tage pis på Koranen for åben tv-skærm”[7], og at også vesteuropæiske oversættere af en islamkritisk essaysamling ønskede at være anonyme af frygt for følgerne.

Den 30. september 2005 publicerede Jyllands-Posten (JP) en artikel ved navn ”Muhammeds ansigt” [8], Artiklen bestod af 12 satiriske tegninger af Muhammed og en forklarende tekst. Artiklen blev skrevet af JP’s kulturredaktør Flemming Rose. Han giver i artiklen følgende begrundelse for de 12 tegninger:

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 16:42

Citat
Imponerende indsigt Kaptajn-Tommy, var du tilstede dengang?
Nej - og gudskelov for det. Men der så mange der udtaler sig uden indsigt i noget som helst - så kan jeg vel også.

Men ret beset burde muslimerne slet ikke være krænket over tegninger fra Hedbo, Katolikkerne er nok dem der bliver tegnet mest.

Men i bund og grund handler det om ytringsfrihed - og ytringsfrihed kan ikke gradbøjes. Kan muslimerne ikke forstå det, så må de lære det.
Længere er den faktisk ikke. OG, det har ik´en skid med korstogene at gøre - og slet ikke Slaget ved Dybbøl 1864.

Citat
Så er der jo også mindst en milliard hinduer og lige så mange buddaer,
hvem siger at vi har fundet den eneste sande tro???
Hvad har det med myrderier og terror at gøre..?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-15 16:53

Guderne skal vide,at jeg ikke har meget til overs,for det muslimske galskab. Som desværre breder sig mere og mere,ud over kloden. Den her sidste fuldstændige sindsyge handling,kan måske være gavnligt på een måde. Nemlig at verdens ledere,måske får øjnene op for at her hjælper det ikke længere,med blødsødenhed og eftergivelse. Men må til at benytte "øje for øje". Lagde mærke til at ordet dødsstraf,igen bliver nævnt i Frankrig. Jeg tror det er et af midlerne,det bliver nødvendig at tage i brug.

Når dette er sagt, forstår jeg bare ikke,at det er nødvendigt at provokere,i ytringsfrihedens hellige navn. Jaja,vi må sige hvad vi vil,men det er dog under ansvar.

Hvis jeg kalder en af mine naboer,pædofil eller lign.,kan jeg dog regne med både en injurie- og straffesag.
Hvem husker ikke en ramaskrig der blev,da Jens Jørgen Thorsen viste sin Jesus "kunst". (Film og malerier). Jeg blev selv meget forarget. (Ytringsfrihed).

M.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-01-15 16:57

Hvis - og jeg siger hvis - jeg nu havde den mest berømte tegning hængende, ville jeg så sige det højt?
Næppe - og det siger vel alt om islam i DK. Dengang som nu.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-01-15 17:26

svendgiversen du bør nok lige læse lidt op på din historieviden inden du udtaler dig...

Citat
Langt senere tabte vi på Dybbøl fordi tyskernu nu havde baglade geværer og bedre kanoner.

Det var ikke "tyskernu" men læs selv:

Kampene ved Dybbøl foregik under den 2. Slesvigske Krig fra 7. april-18. april 1864. Den preussisk - østrigske hær bombarderede stillingen indtil kl. 10 den 18. april, hvorefter den angreb skanserne med stormtropper.
Selve hovedtræfningen varede kun få timer og endte med dansk nederlag og tilbagetrækning til Als.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 18:08

Bortset fra stavefejlen forstår jeg ikke rettelsen,
jeg tror stadig på, at det jeg lærte hjemme i den stråtægte er rigtigt.

Med et forlade gevær må man stå op og måske blive skudt,
med et baglade gevær kan man ligge ned og skyde 6-7 gange hurtigere...

Iøvrigt kender jeg nu mange tyskere; her går dagligt mange slesvigere forbi, nogle taler dansk.
Og så de grimme holstenere, som vi besejrede i 1848, dem her jeg arbejdet sammen med.
Flinke rare og humuristiske tyskere.

Også tyskerne ved Rhinen og deromkring har jeg gode erfaringer med.

Lidt sværere når man kommer til det sydtyske, Stuttgart området og især Bayern,
der er de lidt for Germanske efter min smag.

Men det værste er Ehemalige DDR, hvortil Preuserne hører,
bortset fra Mercel og andre undtagelser,
vil der gå der over 100 år før de igen bliver stuerene, gemytlige vesteuropæere.

Meine Meinung nach...

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-01-15 18:19

Svend, Tyskland blev dannet i 1871, dvs. efter 1864, så det var ikke tyskerne der havde bagladegevær. Om bagladegeværene havde en afgørende indflydelse på krigen, er et ofte debatteret emne, preusserne havde sandsynligvis vundet alligevel.

Men dette har meget lidt med tegninger af Muhammed at gøre.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 18:40

Citat
Bortset fra stavefejlen forstår jeg ikke rettelsen,
jeg tror stadig på, at det jeg lærte hjemme i den stråtægte er rigtigt.
Du har ikke lært en dyt i den stråtægte - men du har sikkert lidt i den stråtækte....

Jeg har stadig svært ved at se Slaget ved Dybbøl 1864 - altså da vi sloges mod tysk......øh preusserne, bliver blandet sammen med mordene i Frankrig.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 18:49

Citat
Men det værste er Ehemalige DDR, hvortil Preuserne hører,
bortset fra Mercel og andre undtagelser,
vil der gå der over 100 år før de igen bliver stuerene, gemytlige vesteuropæere.
Disse ord, fortæller faktisk alt om dig svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 19:04

Det med Dybbel var jo kun en afart af, hvorfor vi såkaldte kristne er de eneste rigtige,
og at vi gennem tiderne har tilladt os at se ned på og bekrige andre troende.

Alla er den eneste gud og Muhammed er hans profet.
Der findes kun en gud, med søn Jesus, født af "jomfru" Maria, hvad er forskellen?

Og så er der Heligånden??
Da min kone døde sagde hendes veninde, at jeg skulle åbne et vindue,
så sjælen kunne slippe ud.
Hvem, heller ikke oplyste præster, tror længere på det???

Og når jeg nævner miliard troende med en helt anden baggrund,
kun for at sige at vi nok ikke helt sikker er de eneste rigtige troende,
og vi skal ikke latterliggøre andres tro for vindings skyld.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 19:16

>Disse ord, fortæller faktisk alt om dig svendgiversen.

Har du Tommy, oplevet forskellen på at være i eksempelvis øst og vest Hartzen,
Øst og vest Berlin, eller Dresden contra eksempelvis Würtsburg.

Nu mere end tyve år efter murens fald er der stadig et par generationers forskel.

Men rigtigt, det er jo ikke det det drejer sig om, vi kristne ved jo bedre, og vi nedgør andre.
Jeg mener at kunne huske vor dronning, sige det modsatte.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-15 19:18

Så så...Svend ved godt hende den sydlige fruetimmers navn staves:
Citat
Merkel

Iøvrigt er hun kanon-dygtig. Den dygtiske statsleder i Europa.
Alle (bl.a. Svend und mich) er jo veteraner fra Jyske Ingeniørregiment,Randers. Det vil vi jo være præget af,til vore dages ende. (Særpræget humor). Nå jeg kan vel kun tale for mig selv.

Sagde nogen Muhammed tegninger???

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 19:37

Citat
Og de fører tøse krige
..........................og der er altid ført tøsekrige.
Dem der er oppe at toppes, er jo ikke dem som slås. Men om de der er uvenner (om guldet), får de andre til at slås eller bruger droner, kan vel være det samme.

Gennem tiderne har der været magthavere, som ved hjælp af en eller anden religion, har fået folk til at slås, med livet som indsats.

Men når rabiate religiøse og deres medløbere myldrer ud for at erobre, skulle vi måske tage os sammen og smide dem på porten.

Kommunismen er en fornuftig livsindstilling.............men kommunisterne er bare magthavere.
Kristendommen er jo god nok........men de rabiate som bruger den til egen vinding - føj.
Islam er også god nok, til uoplyste mennesker, men de bliver desværre udnyttet af rabiaterne.

Vi skal passe på satanerne som øver magt og vold i guds navn.

Ps. Jeg har ingen skriftsteder, at henvise til - så det er bare min opfattelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 19:46

Tak Mosebæk, ja Merkel, jeg husker ikke så godt mere, nok Emmenthaler Light.

Og ja, jeg var også pioner i Randers, måske et par år efter dig.

Og så var jeg talsmand, dengang de første tyske soldater kom hertil efter den sidste krig,
vi havde en fornøjelig aften, og jeg kunne stadig, som en af de få danske, lidt tysk.
Og så smagte de tyske øl mærkeligt nok bedre end vore danske, dengang Thor.

Men det er stadig ikke det det drejer sig om, laver man religiøse provokationer,
for at håndhæve ytringsfriheden, eller for vindings skyld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 19:51

.......................for vindings skyld

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 19:52

Citat
Men rigtigt, det er jo ikke det det drejer sig om, vi kristne ved jo bedre, og vi nedgør andre.
Jeg mener at kunne huske vor dronning, sige det modsatte.

Nedgør vi andre...altså muslimer???? Forklar hvad du mener med, at nedgøre, så tager vi den der fra.

Og skulle vi ikke holde danmarks største bistandsklient udenfor diskussionen. Hendes nytårstaler er skrevet af statsministeriet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 20:29

Eyvind har fat i det rightige.

Men som kunstner, hvis du har en unik tegning, vil du så ikke gerne have den ud i pressen,
koste hvad det vil?

For siden at skulle skjule resten af din tilværelse i det skjulte,
hele tiden i angst for at blive opdaget/myrdet som dem i Paris.

Jeg tror nogen fortryder, og at nogen i Jyllands Posten har røde ører...

>for vindings skyld

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 20:40

Det var ikke en unik tegning som "skulle vises" , men et bestillingsarbejde som ikke alle ville deltage i. Så det var ren provokation fra Jyllandsposten................som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-15 21:05

Citat
Så det var ren provokation fra Jyllandsposten

Nemlig....men de har opnået at blive "verdensberømt"...ikke mindst i de muslimske lande.
Nu kan de sidde og gætte på,hvornår næste anslag kommer,her i landet. At det kommer er indiskutabelt. De (JP) ligger som de har redt.

I går kørte Politi patruljer forbi Politikens Hus,hvert femte minut. Det er sådan set lidt til grin. De kommer først når det hele er faldet til ro....som en tyv om natten. Mens ingen venter det...om en måned...½ år hel år. Tiden arbejder for dem. De er jo ikke dumme,men gode planlæggere.

M.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 21:05

Man bliver jo også småled af at pimpe for meget rødvin som kunstner, når leveren bliver medtaget, så kommer det indre svin frem. Det er sådan jeg ser ophavet til tegningerne.

Men ja der er jo stadigvæk ytringsfrihed og det er bare tegninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 21:12

Det var ikke det indre svin i tegnerne - men dem som bad og betalte dem for at tegne.

At de så laver nogle karikaturtegninger, af den rabiate del af religionen er en naturlig del af en tegners kunstart.

I øvrigt er det ikke normalt, at man bider den hånd som fodrer en.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-01-15 21:23

=>Morgensutter

Tag lige og læs l a n g s o m t Fun2´s indlæg igen.

Tegningerne har jo en lang forhistorie, siger navne som Pim Fortuyn, Theo van Gogh, Hirsi Ali dig slet ikke noget? Eller er du bare ved at sikre dig, at være på den "rigtige" side som alle de andre apologeter? A sæjer walbekom!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-15 21:31

Svendgiversen, kan du ikke forstå - eller vil du ikke forstå, at ytringsfriheden ikke kan - eller må gradbøjes på nogen måder.
Og kan du ikke forstå - eller vil forstå, at det øjeblik det bliver forbudt at fremvise f.eks. religiøse tegninger, så kommer der blot nogle andre krav.
Derfor drejer det sig om at holde fast - uanset hvad det koster.
Kan du ikke forstå det..?

Der bliver laves grin med alle. Dronningen, Prinsen og resten af kongehuset. Politikere, Politi, Militær, Jøder, Kristne, Katolikker, Hinduer....osv....Hvad taler så for, at muslimerne skulle slippe...?

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 21:43

Kommer der blot flere krav.

Det havde jeg slet ikke tænkt på Tommy. Hmm.. Enig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 21:49

Ja det er rigtig mange år siden at muslimerne kom og ville lave om på vores samfund, efter salami metoden. Først troede vi det var deres religion, men nu ser det ud til at være en gammel kultur.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 08-01-15 22:34

Salami metoden?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-15 22:37

Jeg går så sandelig ind for fuld ytringsfrihed. Men der kan være situationer,hvor det er klogest ikke at udnytte den fuldt ud. Et eksempel i børnehøjde:

Jeg har,i følge ytringsfriheden,ret til at gå over til naboen og sige: Din kone er en smatso. Men jeg gør det ikke, for sandsynligheden for at det vil blive "belønnet" med et blåt øje, er stor.

Så er det vist skåret ud i pap,hvad jeg mener om ytringsfrihed.

Ellers interessant at høre de danske parti-ledere,nu her i DR tv. Måske er virkeligheden,trods alt ved at gå op for dem.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-15 01:53

JYLLANDS-POSTENS BEGRUNDELSE FOR AT BRINGE MUHAMMED-TEGNINGERNE 2005

De 12 såkaldte Muhammed-tegninger i Jyllands-Posten den 30. september 2005 fik for alvor sat Danmark på verdenskortet. Forfatteren Kåre Bluitgen kunne ikke finde en tegner til en bog om profeten Muhammed. Tre tegnere havde takket nej, fordi de frygtede muslimers reaktion (ifølge islam må man ikke afbilde Muhammed), og da bogen endelig udkom i 2006, var tegneren anonym. På Jyllands-Postens redaktion ville man derfor finde ud af, om tegnere generelt set var bange for reaktioner fra muslimer. 42 karikaturtegnere fik tilbud om at tegne profeten Muhammed til avisen, 12 takkede ja, og tegningerne blev bragt i Jyllands-Posten den 30. september 2005. Den mest omtalte var Kurt Westergaards tegning af en skægget mand med en turban formet som en tændt bombe.
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/jyllands-postens-begrundelse-for-at-bringe-muhammed-tegningerne-2005/

Godkendelse af svar
Fra : Morgensutter

Dato : 09-01-15 12:56

Tak for svaret LuffeA.
Lad os håbe at ingen af gidslerne dør.