/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatortermostat; væske eller gasfyldt?
Fra : TechnoGuy
Vist : 608 gange
40 point
Dato : 05-01-15 10:50

Hej

Jeg skal have skiftet radiatortermostater i mit hus da de er ret gamle og flere af dem virker ikke specielt godt længere.
Lad det være sagt med det samme, jeg er ikke umiddelbart tændt på Danfoss Living Eco, det bliver en for stor udskrivning. Med mindre da nogen kan argumentere godt for at udskiftningen kan foretages over det næste 1/2-1 år og man ender med et system der *styres centralt*. Nu ved jeg ikke med Danfoss', men har haft prøvet elektroniske termostater i lejligheden jeg boede i før og de var så besværlige og jo ikke lydløse, så jeg monterede de mekaniske igen.

Jeg har helt styr på hvad RA, RA/V og RA/VL er. Det er RA/VL jeg har. Umiddelbart tænker jeg at montere en adaptor fremfor at købe termostater til RA/VL systemet - så mange kr. dyrere er det heller ikke og tænker det er federe at satse på et nyere system, for skal ventilen skiftes inden termostatens levetid er ovre. Og så tænker jeg også det er meget sundt at holde termostaterne ens - i hvert fald i de rum hvor der er flere radiatorer, så de par kr. tænker jeg ikke er givet forgæves ud.

Nu er spørgsmålet hvilken termostat jeg så skal vælge?
De nye Danfoss gasfyldte eller væskefyldte T/A (Heimeier) TRV300 ?

Danfoss siger de ikke svømmer med tiden og er hurtige til at regulere. Omvendt så reklamerer TRV300 også med at de er meget langtidsholdbare (tænkt) og at de i kraft af væske kan udøve stor kraft. Nu er det vel begrænset hvor stor termisk enerti er der i en radiatortermostat eller?

Danfoss er jo noget dyrere end TRV300 (jeg kan få god rabat på begge, men mest på TRV300), så spørgsmålet er hvilken performer bedst i praktisk - mindst hysterese, reaktionstid osv. eller vi i petitesseafdelingen?

I min søsters hus blev der monteres TRV300 (også via adaptor fra gammelt 28 mm system til nyt 30 mm) og umiddelbart fungerer TRV300 jo rigtig fint - men er Danfoss bedre??

Håber en garvet VVS'er kan give et par tip til hvilken termostat man skal lægge sig fast på og hvorfor :)

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-15 10:43

Normalt en vædske der udvider sig ved opvarmning, nu kan man også få elektroniske termostater.

Se mere her:
http://no.forbrugerinfo.danfoss.com/Content/8542bb1c-622d-4da5-9355-db4052c259d6.html

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 06-01-15 18:09

Du kan jo se på data for radiatortermostaterne.

Regulering med sædvanlige radiatortermostater er hverken særlig hurtigt eller præcist.

en af de afgørende faktorer er regulatorens tidskonstanter. For hurtig giver risiko for et oscillerende system, som er værre end ingen regulering.
For langsomt giver upæcist med overshut.
Som oftest er radiatortermostater for langsomme. Derfor kan de hurtigere gasfyldte være bedre.

Regn med at Danfoss har sørget for at de har kraft,nok, selv om det sikker er rigtig nok at maksimalkraften i en væskefyldt er større. Denne kraft komme bare for sent, til at regulere ned i tide.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 07-01-15 19:29

Tak for svarene. Jeg tror jeg nøjes med de billigere. OK, måske er Danfoss med gas hurtigere, men omvendt så lader det vil at der er bedre luft til indmaden i de tyske, så måske er forskellen ikke helt så stor som man skulle tro. Danfoss virker mere lukkede i det og det kan alt andet lige knu sænke reaktionshastigheden (har roddet en del med elektronik med komponenter der kræver køleplade, der får man en god fornemmelse for hvor meget bare en smule indpakning kan gøre en ret stor forskel).
Jeg har desværre ikke kunnet finde datablad på begge - derfor spørgsmålet.

Som sagt, de elektroniske er jeg ikke umiddelbart tændt på og ingen har argumenteret godt for dem. De er dyrere, ikke lydløse (især irritationsmoment i soveværelser hvis den bevæger sig lige som man er ved at falde i søvn) og så koster de også noget mere - især hvis man vil have central styring.
Som sagt, har ikke prøvet Danfoss, men med mindre man kan få dem på prøve, så tænker jeg at risikoen for at det er dyre penge givet ud blot for at man finder ud af man faktisk hellere vil have de gamle mekaniske selvom varmeforbruget måske er lidt højere er ganske overhængende.

Godkendelse af svar
Fra : TechnoGuy

Dato : 07-01-15 19:30

Tak for svaret transor.