/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Gifa ring
Fra : Diva1971
Vist : 2501 gange
20 point
Dato : 04-01-15 08:18

Hej
Jeg har arvet en ring

Der står
GIFA 14 585
Og så er der ligesom en pil og et R inden i

Den er guld og har en meget stor lilla sten i

Nogen der ved noget ved pilen og R betyder

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-15 08:20
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-15 10:45

Citat
Og så er der ligesom en pil og et R inden i

Er det ikke en ring med et "R" indeni?

I så fald mener jeg det er noget med, at der er nogen rettigheder på designet, så det ikke må kopieres. Jeg kan ikke lige komme på hvad det hedder.

Har du styr på de andre stempler?

Så vidt jeg husker var GIFA en smykkekæde, eller noget i den stil.
14 betyder, selvfølgelig, 14 karat.
Og det gør 585 sådan set også. 585 betyder, at 585 promille af metallet er ædelt.

Den lilla sten kan med en vis sandsynlighed være en ametyst.

Kommentar
Fra : Diva1971

Dato : 04-01-15 15:14

Hej og tusinde tak for dit svar

Ja R står inden i ringen sammen med en slags pil

Hvad pilen betyde aner jeg heller ikke

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-15 15:55

Citat
Ja R står inden i ringen sammen med en slags pil

Hvad pilen betyde aner jeg heller ikke

Indrømmet, jeg ved det ikke.

Det jeg tænkte på tidligere er et "C" indeni i en cirkel, og det betyder "copyright".

Jeg tror jeg har set sådan et stempel med et "R" indeni i en cirkel, men jeg ved ikke hvad det betyder.

Du kan evt. oprette dig som bruger her: http://www.smykkeforum.dk/phpBB3/index.php?sid=c7f19c08951e09977ed70637efff1980
Eller her: http://www.smykkeforumforalle.dk/
Og stille dit spørgsmål der.

Hvis du gør håber jeg du vender tilbage med svaret.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-01-15 16:21

@ Troldepige:

© = Copyright
® = Registreret varemærke, f.eks Lego
Læs mere her: http://www.dkpto.dk/navn--logo.aspx

Håber at den ikke laver de to specialtegn om, det gør kandu.dk med nogen af dem.

Kommentar
Fra : Diva1971

Dato : 04-01-15 17:22

Hej
Tak for dit svar
Ved du så også hvad den pil betyder der er i en firkant

Der står

GIFA 14 585 ( firkant med en slags pil i ) ( firkant med R i )
Sidst nævnte har du fint forklaret

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-15 19:11

Citat
@ Troldepige:

© = Copyright
® = Registreret varemærke, f.eks Lego

Tusind tak for oplysningen.

Kan du så også fortælle hvordan du skriver de tegn på pc'en?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-15 19:32

Citat
Kan du så også fortælle hvordan du skriver de tegn på pc'en?

Sikkert hentet fra Words/ indsæt Symbol

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-15 19:35

Citat
Sikkert hentet fra Words/ indsæt Symbol

Ok, tak.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-15 19:38

Der findes også et program der kan ændre på dine taster, så de skriver andet end hvad der står på dem, men kan ikke lige komme på navnet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-01-15 20:59

Citat
Der findes også et program der kan ændre på dine taster, så de skriver andet end hvad der står på dem, men kan ikke lige komme på navnet.

Jeg fandt ud af det i word.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-01-15 23:29

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-15 00:20

Citat
Sikkert hentet fra Words/ indsæt Symbol

Nej, det er for besværligt, du taster dem sådan her:
AltGr + C giver ©
AltGr + R giver ®
AltGr + E giver €
AltGr + 4 giver $
AltGr + 3 giver £
AltGr + 2 giver @
AltGr + ½ giver ¾

Fortsæt selv, på mange tastaturer står der et tegn under det normale tegn, kig f.eks på 2 tallet.
De tegn der står under det normale tegn skrives med AltGr + tegnet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-15 00:32

Og så glemte jeg ovenikøbet dem jeg selv bruger en del:
| pipe, nogle kalder den "lodret streg" men de fleste jeg kender siger pipe symbol. Lige som med ENTER, der er der jo ingen der siger tryk på INDTAST (med mindre det er noget der er oversat via Google translate)
{} tuborgklammer
[] squarebrackets (aner ikke hvad de hedder på dansk)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-15 00:50

Citat
Nej, det er for besværligt, du taster dem sådan her:

Virker ikke hos mig..som så meget andet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-15 07:34

Citat
Fortsæt selv, på mange tastaturer står der et tegn under det normale tegn, kig f.eks på 2 tallet.
De tegn der står under det normale tegn skrives med AltGr + tegnet.

Dem kender jeg godt.

Jeg kan huske første gang jeg skulle skrive et @, det var dælme ikke nemt, men jeg prøvede mig frem ind til det lykkedes.

De andre symboler anede jeg intet om, så mange tak for vejledningen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-15 07:38

Hmmm, når jeg vil skrive symboler ved hjælp af AltGr, så virker det ikke i skrivefeltet her på kandu, men det virker fint i word.

Kan det være et eller andet i nogle indstillinger?

Måske det også er problemet hos mig-selv?
@mig-selv, har du prøvet i et word-dokument?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-01-15 17:53

Hmmmm, det var lidt mystisk, det kunne være noget browser relateret.

Jeg har lige testet:
Chrome på Linux-Mint ok
FireFox på Linux-Mint ok

Det kan jo også være noget kodning, prøv lige at skrive i højre side her: http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_textarea

Jeg vil godt lige undskylde til Diva1971 for at vi spammer din tråd med ting du ikke har spurgt om.

Ang GIFA, så er der to muligheder.
Citat
G.I.F.A.....................................Guldsmedenes indkøbsforening - Glostrup 1959 - 1994
eller
Citat
GIFA...........................................Smykkekæden A/S - Brøndby 1994 - ? (under konkurs)
GIFA - GULDSMEDENES INDKØBSFORENING AKTIESELSKAB (SMYKKEKÆDEN A/S

Den første kan jeg ikke lige finde men det ligner jo på datoerne og navnet som om den første er ophørt og overgået til den anden, men er ikke helt sikker. Er meget uvenner med det nye CVR/VIRK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-01-15 20:30

Citat
har du prøvet i et word-dokument?

Der virker det fint, men åbenbart ikke sammen IE8

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-01-15 21:03

Citat
Det kan jo også være noget kodning, prøv lige at skrive i højre side her: http://www.w3schools.com/tags/tryit.asp?filename=tryhtml_textarea

Jeg kan skrive disse, ved hjælp af AltGr og tal-tasterne, men jeg får ikke noget ud af AltGr og bogstav-tasterne:
Citat
@€ @£$€

Citat
GIFA...........................................Smykkekæden A/S - Brøndby 1994 - ? (under konkurs)
GIFA - GULDSMEDENES INDKØBSFORENING AKTIESELSKAB (SMYKKEKÆDEN A/S

Jeg kan huske, at jeg har set "GIFA", enten har det været på skiltet over en guldsmedeforretning eller også har det været på nogle reklamer fra en guldsmed.

Men jeg kan da godt komme i tvivl, om det har været "GIFA" eller "G.I.F.A.".

Citat
Der virker det fint, men åbenbart ikke sammen IE8

Jeg bruger FireFox.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-15 02:12

Endnu en test, denne gang er det en Win 8 og Iexplore 10>
® © ok, virker fint.

Jeg har regnet den ud
Windows har ikke medtaget tegnene i det danske tastatursæt og jeg bruger international og kan derfor godt skrive dem.

Et alternativ er at bruge den numeriske kode til at skrive tegnet med. Det foregår sådan her:
for at lave © holder du ALT nede mens du med det numeriske tastatur skriver 0169
OBS! Det skal være det numeriske tastatur så hvis du ikke har fuldt tastatur skal du aktivere det numeriske tastatur der normalt ligger på højre halvdel af tastaturet.
På et dansk tastatur der mangler det numeriske tastatur er det normalt m=0 j=1 o=6 9=9

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-01-15 07:19

Citat
Jeg har regnet den ud [Blink]
Windows har ikke medtaget tegnene i det danske tastatursæt og jeg bruger international og kan derfor godt skrive dem.

Et alternativ er at bruge den numeriske kode til at skrive tegnet med. Det foregår sådan her:
for at lave © holder du ALT nede mens du med det numeriske tastatur skriver 0169
OBS! Det skal være det numeriske tastatur så hvis du ikke har fuldt tastatur skal du aktivere det numeriske tastatur der normalt ligger på højre halvdel af tastaturet.
På et dansk tastatur der mangler det numeriske tastatur er det normalt m=0 j=1 o=6 9=9

Du skal have rigtig mange tak for den fine forklaring.

Det er jo ikke fordi, at det er et stort savn, at kunne skrive disse symboler, jeg har blot undret mig når jeg har set andre skrive dem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-01-15 07:22

Citat
| pipe, nogle kalder den "lodret streg" men de fleste jeg kender siger pipe symbol. Lige som med ENTER, der er der jo ingen der siger tryk på INDTAST [Hahahahaha] (med mindre det er noget der er oversat via Google translate)

Hvordan laver du dette "pipe symbol"?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-15 12:33

På et dansk tastatur sider den til højre for + altså ½.....890+´ og der er så AltGr + ´ der laver Pipe

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-01-15 17:50

Citat
På et dansk tastatur sider den til højre for + altså ½.....890+´ og der er så AltGr + ´ der laver Pipe

Ja, det havde jeg jo ikke fundet ud af uden vejledning.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 10-03-15 20:29

På Ædelmetalkontrollens hjemmeside kan man slå de danske mesterstempler op.

http://www.aedelmetalkontrollen.dk/cms/site.aspx?p=6128
Super brugbart. Indtast mesterstemplet i Navnestempel uden punktummer etc.

Så kan man se at GIFA i dag nok ikke er hvad det har været. Personligt synes jeg det danske "system" er irriterende, at nogen andre kan genbruge et allerede brugt mesterstempel. Jeg kan godt finde på at købe gamle smykker fra tid til anden på for sjov basis. Nogle beholder jeg, andre sælges videre og endeligt så er enkelte også blevet smeltet om til nye smykker - de gamle legeringer har ofte en anden (og synes jeg flottere) glød end nye mere skrig-gul messingfarvede. Nå, men tag mit seneste køb. Mesterstempel KL. Hvis ikke det var fordi jeg vidste hvilken periode den var fra eller det var lidt usikkert, så ville jeg ikke ane hvem der havde lavet den.
Så kunne man godt ønske sig mere noget ala det engelske (de måtte så til gengæld godt droppe årstalsbogstaverne til fordel for et numerisk felt). Eller måske bare obligatorisk årstal og gamle mærker kan først genbruges når årstallet skifter ved nytår hvis nogen skulle lyste at bruge samme bogstaver som en tidligere.