/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win XP - ugyldige filforbindelser i reg.
Fra : ingelein
Vist : 357 gange
50 point
Dato : 28-12-14 00:50

Hej
Undskyld at jeg ikke kan huske hvad det er jeg skal spørge om . Jeg har mistet alle mine år 2014 billeder i mit billedprogram da jeg flyttede filerne til en anden mappe. Jeg kan stadigvæk se miniaturerne, angivelserne for størrelse og metadata, som er indlejret i billederne. Jeg bruger ACDSee Pro 6 billedprogram. I dag har jeg så kigget på mapperne med billedfilerne og kan se at de fleste af billederne nu har filendelsen .jpg.wmx. Jeg er klar over at wmx står for indlejringen af metadata. Årgang 2014 er imidlertid den eneste årgang, som har disse wmx. sidecar filer. Jeg kan se alle miniaturer og klikke på dem, men jeg kan ikke kopiere miniaturerne. I bunden af skærmen kommer meddelelsen " en intern fejl er opstået).
Det er træls at billederne er væk, men jeg har dem stadigvæk på mit chipkort, bortset fra de første 3 uger af 2014. Og så er det selvfølgelig et billede derfra jeg gerne vil bruge.
Spørgsmålet er: hvordan fjerner jeg ugyldige filforbindelser i reg.basen? Gratis program? CCleaner kan ikke gøre det.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-12-14 00:53

Ps. Jeg mener at jeg ikke kan huske hvad den rigtige betegnelse for den rettelse jeg gerne vil lave i forbindelse med de "ugyldige filforbindelser/endelser" hedder på edb-sprog.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 28-12-14 01:32
Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 28-12-14 10:36

Prøv at fjern .wmx der ikke hører hjemme på jpg filer. Du kan bare prøve på et billede, så jeg sikker på at den ugyldige filforbindelse forsvinder og du kan få fat i de billeder fra de første 3 uger af 2014 på den måde.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-12-14 11:46

Hej for_lækker
Jo, når jeg indlejrer metadata i mine JPEG filer, hører .wmx med til filendelsen fordi det er "side-car" til JPEG filen.
Ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-12-14 11:58

Dine miniaturer kan du ikke bruge til en dyt. Miniaturerne bruges af ACDsee til at lave et arkiv over dine billeder. Hvis du flytter rundt på enten dem eller de billeder de refererer til, uden om ACDsee, vil det selvsagt give ballade. Det er derfor jeg aldrig er hoppet på den der med at bruge et arkiv program til mine billeder, men i stedet bruger filhåndtering til at lave mit arkiv. Jeg har set rigtig mange eksempler på brugere der ikke kan finde rundt i deres arkiv program, når først der går ged i det, f.eks. laver de backup af miniaturerne i stedet for at selve billederne, da de ikke kan gennemskue, hvor billedefilerne ligger.
Du kan finde de originale billeder (ikke miniaturerne) ved at lave en søgning i stifinder på filtypen .jpg, hvis dine billeder har ekstention .jpg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-12-14 15:12

Hvis billederne stadig ligger der på disken, hvor du har flyttet dem hen?

Så åbner du da bare denne mappe i ACDSEE ...og danner de nye miniature udfra billederne

..og du kan slette de 'gamle' henvisninger:
Citat
...click on view and refresh all to get that cleaned up.

..læste jeg mig til ..et eller andet sted
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-12-14 17:27

Hej brassovitskij
Jeg tror at du har fat i det rigtige og at jeg har slettet billederne og nu kun har databasehenvisningerne tilbage. Jeg laver lige en database vedligeholdelse og ser om det virker.
@ til alle andre som har lyst til at besvare, men ikke kender noget til ACDSee: Vær sød at lade være med at svare, for det er et helt specielt program, som kun brugere kan vide noget om i forbindelse med mine forsvundne billeder.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 22:30

Citat
Vær sød at lade være med at svare

Skal heller ikke komme med gode råd, men har du overvejet at? XP gemmer diverse ´thumps´ og kan slettes / sættes til IKKE at vise - måske de 2 ting konflikter med hinanden = i dit program.
Og jeg har selv brugt programmet og fandt ud af at det var noget af det værste, da det blandede godt og grundigt sammen med samtlige billeder jeg havde på min pc = slettede/ rettede jeg i et billede, så rettede ADC i SAMTLIGE billeder der havde samme navn = hvilket jo ikke ligefrem var meningen.

Og det var bare min erfaring med det program.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-12-14 22:46

Hej mig-selv
Ja, man skal se sig grundigt for med det program, men jeg har nu været meget glad for det i de snart 4-5 år jeg har brugt det. Jeg kan med et klik finde lige det billede ud af 15-20.000 billeder - og den finder også de billeder jeg har liggende på eksterne drev, usb - eller brændt på DVD. Det gik galt, da jeg ville rydde op og lægge billederne i "årgange" i forbindelse med at jeg rydder op for at opgradere til Win 7. Jeg har såmænd kun flyttet mine filer vedr. 2014 via stifinderen i stedet for at gøre det med ACDSee programmet. Nu har jeg flyttet filerne tilbage på samme måde som jeg i sin tid flyttede dem - og har opdateret/optimeret min database. Men jeg har fået slettet filerne fra 2014 permanent, fordi mappen var større end min papirkurv kunne rumme. Heldigvis har jeg ikke formateret mit SanDisk kort, så jeg kunne læse filerne ind igen. Men tilbage står arbejdet med at giver billederne stikord (de er dog stadigvæk oprettet i kataloget). Så skulle det køre igen.
Programmet har mange gode redigeringsværktøjer og når man husker at læse teksten inden man foretager sig noget er det meget fint. Også back-up funktionen er fin og jeg burde bruge den hver uge.
Ingelein
Ps. Jeg undskylder at jeg skrev
Citat
@ til alle andre som har lyst til at besvare, men ikke kender noget til ACDSee: Vær sød at lade være med at svare, for det er et helt specielt program, som kun brugere kan vide noget om i forbindelse med mine forsvundne billeder.
Men som du selv nævner, er programmet ikke "helt almindeligt" - kan ikke sammenlignes med " at sådan gør man" i andre programmer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-12-14 16:02

ingelein ->
Citat
..som kun brugere kan vide noget om i forbindelse med mine forsvundne billeder.

Dette er løgn i din hals:
Husk GOOGLE ...er din ven
Iøvrigt jeg har utallige gange 'rodet' med billed-/fremviser/-organisator programmer.
Selv bruger jeg Xnview ..som er næsten identisk med ACDSEE ...som jeg brugte for år tilbage.
(Det nævnte program har 'ændret adfærd' ..gennem tiden ..præcis som ACDSEE !)

Hvis du ikke vil hjælpes 'på vej' af/gennem andre brugere af Kandu.dk?
SÅ...lad dog være med, at spørge i dette forum
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-14 17:28

Tak for svaret o.v.n..