/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
åben facebookgruppe
Fra : trimare46
Vist : 469 gange
300 point
Dato : 12-12-14 17:46

Må man lave en åben gruppe på Facebook og lægge billeder af andre ud på siden, uden at spørge personerne om tilladelse.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-12-14 17:52

Næppe.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 12-12-14 18:49
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-14 18:51

Det kommer an på hvor de er taget, portræt/ fest/ offentlig og ellers almindelig ophavsret.
http://www.buildingblogs.dk/billeder-og-ophavsret-du-skal-altid-sporge-forst/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-12-14 19:16

Nej.

Men du kan ikke gøre for at der er flere personer på dit gadebillede.

Person fremvisning altså kun den ene eller flere personer, skal give deres tilladelse først.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-12-14 19:21

Alle ligger billeder af andre på nettet, de ene mere ´pinlige´ end andre, og det kan bare ikke stoppes, enten fordi ´ejeren´ ikke kan findes eller hjemmesiden er ragende ligeglad = FB.
Og er et billede/ film først ommet i omløb, kan det være særdeles besværligt at få slettet noget som helst, da andre så også vil stå som? ophavsmand til noget der er kopi-beskyttet osv, det er halen uden ende.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 12-12-14 23:02

Tak for svaret katekismus.