/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Smykker COS misfarvet - Hjælp
Fra : kaad87
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 10-12-14 18:06

Hej folkens

Mit kæreste har et smykke fra COS som hun er rigtig glad for. Smykket har dog mistet dets "sølvfarve" og har mange steder en form for messing-farve i stedet.

Hun vil rigtig gerne have et nyt smykke som er magen til eller en måde hvorpå man kan få det til at se nyt ud.

Nogen som har en ide til hvor man kan finde det eller hvordan man kan fixe smykket?

Se billede af smykke: https://billedeupload.dk/?v=B4Oux.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-14 18:23

Ned til en Gulsmed, så lægger han belægning på = pris???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-14 18:24

Guldsmed.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 10-12-14 20:52

Som mig-selv skriver, så er det en opgave for en guldsmed, hvis smykket skal blive sølvfarvet igen. Guldsmeden kan give det en ny forsølvning, i kan evt. bede guldsmeden om, at give det lidt ekstra, så det holder længere.

Nogle forsølvede/forgyldte smykker har fra starten fået et meget tyndt lag, som hurtigt slides af, andre kan holde længe, det er ikke noget man kan vurdere ved købet.

Det ser ud til, at være et armbånd. Hvis det er et, som din kæreste går meget med er det måske værd at overveje, at få lavet et i sølv.
Hvis i alligevel vil omkring en guldsmed for at få det forgyldt, så kan i jo spørge hvad det vil koste, at få lavet et nyt i sølv. Til dette formål vil jeg anbefale en guldsmed med eget værksted, kig i jeres telefonbog, ofte ligger sådanne værksteder lidt udenfor byen.

Sådan et armbånd er ikke særlig vanskeligt at lave, så det burde ikke koste en formue.

Det er da også muligt, at i kan finde et hos en forhandler.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-12-14 21:01

Citat
det er ikke noget man kan vurdere ved købet.

Mener at alt der er ÆGTE, er mærket med nummer men om det også gælder ´forgyldning´ ved jeg ikke.
Det du viser er sikkert lavet af/ med en emalje der kan give de værste eksem og lignende = crom/ zink og sælges altid meget billigt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-12-14 21:41

Citat
Mener at alt der er ÆGTE, er mærket med nummer men om det også gælder ´forgyldning´ ved jeg ikke.

Det nummer, som ægte smykker er "mærket" med angiver hvor mange promille af metallet der er ædelt.
"830" bruges i sølv, som indeholder 830 promille sølv.
"925" bruges i sølv, som indeholder 925 promille sølv, dette kan også være stemplet "sterling".

"333" bruges i guld, som indeholder 333 promille guld, kaldes 8 karat.
"585" bruges i guld, som indeholder 585 promille guld, kaldes 14 karat.
"750" bruges i guld, som indeholder 750 promille guld, kaldes 18 karat.

I nogle forgyldte smykker kan man se stemplet "double", men jeg har aldrig set noget tilsvarende i forsølvede varer.

Citat
Det du viser er sikkert lavet af/ med en emalje der kan give de værste eksem og lignende = crom/ zink og sælges altid meget billigt.

Hvad får dig dog til at tro, at der er emaljeret?

Ud fra billedet og forklaringen vil jeg mene, at det enten er lavet af messing, der er forsølvet, eller også er det lavet af nysølv, som er en messing-legering.

Emalje er det ihvertfald ikke.

Denne type emalje-vedhæng er meget oppe i tiden: http://www.smyks.dk/category/stjerner-42/
En anden type emalje-smykker er cloisonné: https://www.google.dk/search?q=cloisonne%2Barmring&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=066IVO-cG8f-ygPkl4HwCQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1280&bih=864 , som mig bekendt ikke giver eksem.

http://da.wikipedia.org/wiki/Emalje_%28glasmateriale%29
http://www.orientalinterieur.dk/?IDS=site&ID=243

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-12-14 23:36

Smykket er af messing, og har haft en ganske tyndt lag sølv eller andet. F.eks bruges Rhodering ogfå til at give sølvagtig farve.

I værste fald er det blodt gnedet i overfladen med kviksølv.

så kan man lære ikke at købe billige smykker på feriesteder.

Hvis hun er meget glad for det kan det nyforsølves.
de færreste guldsmede kan selv gøre det, så det bliver kundyere af at gå gennem en forhandler.
D
se på nettet eller i telfonbogen efter en lokal,som reklamerer med forsølvning, og aftal så en pris med dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-14 23:57

Citat
I værste fald er det blodt gnedet i overfladen med kviksølv.

Tror jeg ikke, det var en metode man brugte før elektrolysen blev opdaget, altså at metal vandrer fra en metalgenstand til en anden nede i væske og tilført strøm.

Før det blandede man sølv eller guld med kviksølv og smurte det på genstande både af metal og keramik hvor så det ædle metal blev siddende når kviksølvet var gnedet af.

Håndværkerne blev selvklart livsfarligt syge af det

Forsølvning eller forgyldning af dette smykke koster ikke meget, det meste går op i pakkeporto og arbejdsløn.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-14 00:13

Citat
Ud fra billedet og forklaringen vil jeg mene, at det enten er lavet af messing, der er forsølvet, eller også er det lavet af nysølv, som er en messing-legering.

Emalje er det ihvertfald ikke.

Sorry? mit valg af ordet EMALJE (det er jo ikke andet noget der ikke er der om X antal dage/brug) men det man kan få/købe ved en Guldsmed, står de inde for og hverken smitter eller ´skræller´ af.
Muligvis kan det slides af efter mange års brug, men så skal det også slides af, ikke bare ved at gå rundt med det.
Samt det er direkte usundt at gå rundt med - men som skrevet, ned til en SMED med det og få det ´ægte´ forsølvet, eller Guld-
Citat
Håndværkerne blev selvklart livsfarligt syge af det

De døde efter lærlinge tiden var overstået, eller meget kort tid efter, jeg har gamle film der viser hvordan de gik i damp og andet, som ikke findes andre steder end ? hvor Kemi-Nova/ andre har smidt lort ud, og vi alle betaler en vis formue for - andres helbred/ følge sygdomme.

Og hvem skal nu betale, osv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-14 00:17

NB, jeg (alle de hellige miljø for kæmpere) er forresten ikke en FIS bedre, hvad angår gifte og andet i det daglige = tvært imod.

Men det var så ikke spørgsmålet - bare lidt lokalt ´gas´ der skulle lukkes ud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-12-14 07:41

Citat
en lokal,som reklamerer med forsølvning, og aftal så en pris med dem.

Det er ikke dem alle, der direkte reklamerer med forsølvning, selvom de udfører den slags opgaver.

Som jeg skrev tidligere, så kig i telefonbogen efter en guldsmed med eget værksted, og ring så og spørg ind til opgaven.

Tidligere skrev jeg :
Citat
Hvis i alligevel vil omkring en guldsmed for at få det forgyldt,

Der skulle selvfølgelig stå "forsølvet".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-14 09:30

Den billigste løsning vil være at tage ind til den nærmeste galvaniseringsanstalt:
Gi' en bajer og få det forchromet.
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kaad87

Dato : 28-12-14 12:41

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-12-14 14:34

Velbekomme