/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pludselig opstået fejl
Fra : jeanettesmor
Vist : 603 gange
500 point
Dato : 14-11-14 21:29

God aften...

Et af mine gamle grafikprogrammer har fået kuller og er begyndt at komme med denne
meddelelse:

Et stregkonstanttegn var ventet, men der blev ikke fundet et indledende anførselstegn.

Hvad betyder det?

Indtil nu kørte programmet upåklageligt i Win7 Home 32 bit på min bærbare, og lige så gnidningsløst i den virtuelle XP på min stationære maskine. Det kunne ikke køre i Win7 Pro 64 bit, derfor den virtuelle XP, da programmet så dagens lys i de gode gamle XP dage.

Jeg har af-og geninstalleret det på begge maskiner men det har ikke hjulpet spor.

Nogen som har en idé om hvad jeg kan gøre for at det kan bruges igen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-14 08:56

Efter afinstallation, så prøv at slette Midlertidige Internet Filer & Cookies og derefter rense din registreringsdatabase med Ccleaner:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Her en vejledning til brug af programmet:

http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

Genstart og geninstaller dit program.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-14 17:12

Prøv at afinstallere med revoUninstaller, den går mere i dybden, ens den almindelige afinstallerings funktion

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Husk at vælge den gratis version.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-14 18:15

Citat
Et stregkonstanttegn var ventet, men der blev ikke fundet et indledende anførselstegn

Som skrevet ryd op - ellers kunne det være en manglende fil (gemt billede) der ikke kan findes.
Virker programmet ellers som det skal?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-14 18:25

Hvis programmet er skrevet i CC+ kan der være opstået en fejl in installationen af dette. Kan måske afhjælpes ved at geninstallere programmet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 15-11-14 19:32

Mange tak for forslag -

desværre gav ingen af dem løsningen.

Jeg slettede den virtuelle XP, kørte reg clean, genstartede og installerede XP på ny - det gav heller ingenting.

Nu har jeg så kontaktet producenten i UK og håber at de har noget konstruktivt at foreslå.
De så helst at jeg opgraderede til en meget nyere udgave af programmet og det ville jeg da også gerne gøre - der er bare det, at den nye udgave slet ikke indeholder de sjove og afvekslende skabeloner til div småting som jeg bruger på min hjemmeside.

Vender tilbage i morgen med en pose points. Ha' en god aften

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-11-14 22:26

Jeg tror stadig der er noget galt med installationen af CC+.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-11-14 09:37

Jeg lader tråden stå åben til svar fra UK er i hus. Det kan godt tage to-tre dage.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 250 point
Dato : 16-11-14 09:43

jeanettesmor ->Du spurgte bl.a:
Citat
Et strengkonstanttegn var ventet, men der blev ikke fundet et indledende anførselstegn.

Hvad betyder det?

Som Brassovitski skriver er det (..kan det være) en C/C++/C# fejlmeddelelse.

Strenge i C defineres som et array af typen char afsluttet med en NULL pointer.

Oprettes en streng som en strengkonstant eks.: char* alpha="ABE";
(Vi ser her i eksemplet bort fra, at der skal reserveres hukommelse til strengen..!)

..så har denne streng værdien:

alpha[0]='A';
alpha[1]='B';
alpha[2]='C';
aplha[3]=0

Omtaltte fejlmeddelelse fremkommer altså, hvis man 'var kommet til' at skrive:

char* alpha=ABE";

..eller:

alpha[2]=C';

Der mangler i begge tilfælde det indledende anførselstegn; i selve strengværdien eller i en tilskrivning af værdi til en af strengens delkomponenter.

Imidlertid er dette en compiler error ..ikke en runtime error i C. Derfor hælder jeg mere til en fejl i feks. javascript, da streng håndtering er næsten lige som i C:

http://www.quirksmode.org/js/strings.html

Da javascript er et fortolket (interpreted) scriptsprog i modsætning til C/C++/C# som er oversatte (compiled), vil fejlen dermed også være en kørselsfejl = runtime error.

Fejlen kan altså stamme mange steder fra i et runtime miljø som f.eks. en virtuel XP maskine. Det er ikke sikkert at det præcis er DIT programs kode der giver fejlen. Den kan komme alle mulige andre steder fra: Loadere, runtime incapsuling rutiner mm. ...eller helt andre programmeringssprog.
MEN... nu har du lært lidt om progerammering jeanettesmor
..og fået svar på 1. del af dit spørgsmål
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-14 10:02

UPS... en mindre fejl havde indsneget sig, men er ikke vigtig for forståelse af strengkonstanter i C:

Kode
..så har denne streng værdien:

alpha[0]='A';
alpha[1]='B';
alpha[2]='C';
aplha[3]=0

..skulle selvfølgelig have været:
Kode
..så har denne streng værdien:

alpha[0]='A';
alpha[1]='B';
alpha[2]='E';
aplha[3]=0;

..og:
Kode
alpha[2]=C';

..derfor:
Kode
alpha[2]=E';

Sorry, men det var noget kode jeg 'digtede' til illustration af fejlmeddelelsen ...ikke kode jeg rent faktisk har compileret
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-11-14 11:02

Molekyle der muligvis ikke noget i vejen med programmet, men måske med installationen af CC+ runtime installationen på maskinen. Umiddelbart vil jeg tro en geninstallation af CC+ distributioner, eller hvad det nu hedder kan løse problemet.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 16-11-14 11:21

Kære Begge To

Det lyer altsammen alt for indviklet for mig - og jeg er overhovedet ikke ude på at lære programmering - det lader jeg unge og friske hoveder om.

Jeg vil nøjes med at smække CDrommen i skuffen og lade maskinen gøre resten.

Men HVIS jeg skulle få lyst til/mod på at kaste mig over C++ tingen - hvordan og hvorfra geninstallerer jeg den?

Og for resten: det er ikke kun i den virtuelle XP fejlen viser sig. Det gør den også på en ældgammel Dell, installeret med en gammel XP, og på min bærbare, installeret med Win7 Home. Det problematiske program har kørt fint på dem også.

Det kan vel ikke passe, at der er runtime osv errors på alle tre maskiner?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-14 10:33

Citat
..det lader jeg unge og friske hoveder om.

Øeehh... Jeg fylder 55 år næste gang. Er det 'ungt' ?

Joeh.. fejlen kan godt opstå på alle tre maskiner. Det afhænger af hvilke C++ redistributions der er installeret på maskinerne. Mange programmer og services er programmeret med Microsoft Visual C++ under .NET Framework, som kræver et runtime modul installeret for at kunne køres.

F.eks. Visual C++ 2010 Redestribution 3.5:

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5555

..og .NET framework 3.5:

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-11-14 10:38

Ps. Div. .NET Framework 1.0, 1.1, 2.0, osv. burde ligge på maskinerne, da de kommer med Microsoft's opdateringer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 17-11-14 15:25

Ja </MOLOKYLE>, det er ungt - i forhold til mig

Nu er der så indløbet svar fra producenten og jeg må konstatere, at ingen af de ærede talere var bare i nærheden af problemets rod og/eller løsning.

Det viser sig nemlig, at firmaet har skrottet de servere hvorpå alle de ældre programmer er parkeret og dermed er de sat ud af spillet.

Unfortunately the servers which held the old legacy products have been decommissioned

Men jeg er en god gammel kunde, så de har lovet mig at sende en CDrom med programmet - indtil nu har jeg kun haft den downloadede version - og så vil jeg være fint kørende igen.

Nu må jeg så tælle ælle-bælle før jeg giver points - annullere gør jeg ikke.

Tak for jeres tid og anstrengelser.
Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-11-14 15:43

Underligt at der opstår fejl i et installeret program fordi man lukker serveren hvor dowloadet ligger. Det burde da ikke have indflydelse på programmet, kun når man bruger et gammelt link til Download.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-11-14 15:44

Det kunne da være interessant at vide hvilket program det hele handler om.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 17-11-14 15:48

Det drejer sig om Xara's Menu Maker - laver animerede knapper. D

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 17-11-14 15:48

Hov -

....der er et hav af designs.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-11-14 16:11

He! Jeg har faktisk brugt Xara 3d til at lave 3d skrifter, da jeg for længe siden bøvlede rundt med Web design. Hvis jeg husker rigtigt var der forskellige programmer til at lave web indhold.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 17-11-14 16:24

Ja, du har ret de har noget som hedder Webdesigner. Det har jeg også men bruger det kun når jeg
laver hjemmesider for andre - jeg synes at skabelonerne er alt for kedelige og begrænsede - jeg vil gerne have lidt mere spræl på min egen hjemmeside og bruger derfor FrontPage. Også en gammel sag men den virker og giver meget større frihed til udfoldelser, bl.a. ti baggrundsbilleder og lyd.

3D har jeg også og bruger det jævnligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-14 13:16

Webdesign?
Tjek min 'gamle ven' JFJ : http://webdesign101.dk/

Valg af editor?

En alm. ASCII ..selvfølgelig. F.eks. : notepad.exe , som følger med Windows.

Hvorfor?
Ad. 1.)
Citat
Skal man have fuldstændig kontrol med, hvad det er, man laver og dermed hvordan det skal komme til at se ud, kommer man ikke uden om, at en simpel tekstbaseret editor..

Ad. 2.)
Citat
..eller en specieldesignet web-editor som er langt lettere at have med at gøre

NB:
Citat
- når man har lært sig grundbegreberne i HTML-kodning.

Kilde: http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.php?id=ns1
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-14 13:22

jeanettesmor -> Frontpage ..er måske 'nem', men den laver FRYGTELIGE fejl

Det kunne 'i gamle dage' rettes i hånden: http://www.positioniseverything.net/

Hvis du laver en side i Frontpage, så prøv efterfølgende at teste den hos www.3w.org :

http://validator.w3.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-14 13:26

UPS... GLEM :
Citat
www.3w.org

..det var en slåfejl

Jeg mente selvfølgelig: www.w3.org

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-02-15 19:01

Uhhhhh.... jeg er flov.... har fuldkommen glemt denne tråd....

</MOLOKYLE> = Jeg har nu aldrig oplevet fejl i FrontPage og bruger den med stor fornøjelse - og bliver ved med det.

Lukker og slukker om et øjeblik.

Takker for alle forslag.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 13-02-15 19:04

Tak for svaret molokyle.

Ikke at du havde ret - det havde ingen af jer - men jeg trak lod og dit nr kom ud...