/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det ikke meget rimeligt..?
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 651 gange
200 point
Dato : 03-11-14 18:53

Jægere risikerer snart at miste deres hobby, hvis de ikke får strammet op på papirarbejdet. Alle med et jagttegn skal hvert år indsende et skema, hvor de skriver hvilke og hvor mange dyr, de har nedlagt.
Men en tredjedel af jægerne glemmer det, og det skal fremover medføre den straf, at man ikke kan få fornyet sit jagttegn.

Er det ikke meget rimeligt..? Jeg synes det er helt OK

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 19:13

Helt i orden.
Citat
hvor de skriver hvilke og hvor mange dyr, de har nedlagt.

Skal det også gælde krypskytter??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 19:13

Eller var det krybskytter = slå det selv op.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 19:21

Jeg vil "skyde" på, det staves krybskytter.

Men krybskytter er ikke jægere. Krybskytter er en flok banditter uden etik og moral - og det er tilladt at udføre en såkaldt civil anholdelse såfremt man afslører en krybskytte i sit forehavende.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 19:29

Citat
såkaldt civil anholdelse såfremt man afslører en krybskytte i sit forehavende

Jo tak, hvem står eller gør sådant, når modstanderen står med en hagl-spreder eller det der er værre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-14 19:52

Jo, jeg synes det er rimeligt, selv har jeg ikke jagtkort, men fiskekort til 300-400 kr årligt,
jeg ved ikke hvad et jagtkort koster, men det er sikkert dyrere?

Helt i orden at jægere skal indberette hvad de skyder, jeg ville ønske net/ruse fiskere også skulle.

I modsætning til jagt, hvor man jo har/køber områder med tilladelse til at skyde,
er lystfiskeri helt uden kontrol, alt for tæt på kysten og både fra nabobyerne stjæler "vore" fisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 20:03

NB, det værste ved kryb/p skytter er, at det de ikke rammer første gang, lader bare løbe videre.
Og det samme gælder billister der ikke ´gider´ stoppe op for at se om dyret de lige har påkørt ligger og lider - og sådan noget kan virkeligt få mit pi.. i kog, den ene gang jeg selv har påkørt et dyr stoppede jeg op med det samme, men hvad jeg ville have gjordt hvis det var i live, er et godt spørgmål = i gamle dage, og det var vist en mår (grå med lidt brun/sort?) eller lignende, brormand tog den med hjem og hang pelsen op på væggen.
Men til gengæld ser jeg store dyr? der hævner sig ved at smadre en bil totalt, så op med forsikrings pengene, især til dem der ´dytter´af min to hjulede (50-60km/t) gennem store skove med vildt advarsels skilte, mig flytter de ikke - jeg vil sikkert hjem.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 20:08

Citat
jeg ved ikke hvad et jagtkort koster, men det er sikkert dyrere?
Et jagttegn koster årligt en god 500 kr seddel - mener helt nøjagtigt 535 kr. jeg kan ikke huske det nøjagtige beløb, da jeg betaler det over betalingsservice - netop - for ikke at glemme at betale.
Oven i det, kommer adskillige tusinde kroner for leje af jagt - hvis ikke man ejer noget jord selv.

Så jo, en Haresteg kan godt gå hen og blive en dyr spise Og skyder man ikke en Hare, kan man altid trøste sig med, at sovsen altid er det bedste.

Nå, det var et lille sidespring..

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 20:12

Citat
NB, det værste ved kryb/p skytter er, at det de ikke rammer første gang, lader bare løbe videre.
Og det samme gælder billister der ikke ´gider´ stoppe op for at se om dyret de lige har påkørt ligger og lider - og sådan noget kan virkeligt få mit pi.. i kog,

Du lyder absolut som en fornuftig mand. Jeg kan godt li' din holdning.

Glem "p" i krybskytter. For disse skytter kryber afsted - derfor krybskytter. Ej pjat, det var en joke

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 04-11-14 08:05

Hej Tommy, min gode mand !!

Selvfølgelig skal man indberette det vildt man har skudt - for en del år siden var det også sådan, at indberettede man ikke, ja så fik man ikke sit jagttegn !! Men i vore edb"plagede" dage synes det umuligt at kunne benytte sammenhængen fra udstederen - forstå det hvem der kan ? Det burde være såre simpelt !! Men det har vistnok noget med registerloven der skal overholdes ???
Man kunne evt. forlange, at jagttegnet ikke blev udleveret, uden en ny jagtprøve blev bestået !! Så skulle alle dovrehovederne sgu' nok få fingrene ud !
Man skal ligeledes huske på, at uden jagttegn ingen våben, dvs. at du kan risikere at miste dine våben !
I "de gode gamle dage" blev registreringen foretaget manuelt - et stort arbejde - men man havde nogenlunde styr på tingene.

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-11-14 11:12

Jeg så gerne, at der blev lavet et digitalt indberetnings system i form af et skema, hvor der var mulighed for at tilføje, specifikke oplysninger om det nedlagte vildt, til videre forskning for relevante personer, for fremtiden kunne det blive et vigtigt værktøj for dem og os.
Hvis vi kunne få trafikanterne til at gå med her, vil meget også være nået for at få et retvisende billede, af vores vildtbestande og lokale vildt forhold.

Til dem, som ikke gider/vil indberette deres skudte vildt, burde der oprettes en øremærket fond til jagten, hvor de indbetalte omkostninger omkring en udsendt rykker + 500 % af denne, som så gik til en sådan fond.

Tag en mand på pungen, det giver reaktion med det samme

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-11-14 11:21

Citat
Man kunne evt. forlange, at jagttegnet ikke blev udleveret, uden en ny jagtprøve blev bestået
Det er jeg også blevet tilhænger af. Jeg kender sågar en jysk jæger.....ja jæger og jæger, manden er ihvertfald i besiddelse af jagttegn, såeeee...... fænomenet har rent juridisk set, ret til at kalde sig for jæger. Ovennævnte er bare et eksempel på, at jura, etik og moral ikke altid går i spænd.

Men denne her jyske mand - forøvrigt lige mens jeg husker det, han kalder sig forresten også forfatter. Nå men, denne hulbrystede mandsling af en jæger og forfatter har fået tilraget sig et riffelinstruktørbevis. Hvordan mandslingen har fået dette bevis..???? Det svar blæser til stadighed rundt med den jyske vestenvind. Vi husker i samme åndedrag, at DJ i en årrække var fyldt med fup & svindel - og sågar korruption. Den tidligere Formand havde svært ved at kende forskel på medlemmernes penge og egne. Endvidere flere fugle pippet om, at der var betalt kæmpe overpriser for artikler, skrevet i og for DJ-Bladet. Om riffel-instruktørbeviset er blevet udstedt som en form for kompensation skal være usagt.
Den hulbrystede mandsling har nemlig flere gange ytret sig, det være i forskellige jagtfora - og sågar her på Kandu, at han overhovedet ikke evnede at skyde, man kunne lære fra sig...???? Vi lader den udmelding stå lidt.................Derfor lyder det lidt underligt, at vedkommende får udstedt et instruktørbevis - altså ret til at undervise andre...? Ja, verden er squ underlig

Tiltrods for, at forfatteren og jægeren flere gange i forskellige jagtfora har ytret sig om sine manglende skydeevner, skyder han stadig efter dyr på afstande der langt overstiger hvad moral og etik foreskriver. Faktisk har jægeren og forfatteren skrevet, at han skyder efter ræv på afstande, der nærmer sig 300 meter.....Sikkert med anskydninger til følge, men da jeg ikke er i besiddelse af bevis for, at der har været anskydninger, skal det være usagt.......meeeeeeen......

Så, når du skriver, kære Øjenvidne
Citat
Man kunne evt. forlange, at jagttegnet ikke blev udleveret, uden en ny jagtprøve blev bestået
Så er det lige netop typer som den omtalte forfatter og jæger vi skal ha' fat i - og sende til -især skydeprøve.
Samtidigt kunne jægeren og forfatteren, samt hans ven - en kendt canon-fotograf, få et kursus i, hvordan vildtet bliver behandlet efter det er nedlagt og lagt på paraden. Jeg har stadig visse billeder på nethinden..... men lad det nu ligge.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-11-14 15:07

Biviset for langdistanceskydningen - kære Kpt. Tommy, finder du såmænd på Jagtformidling - hvis du leder længe nok. Det var nemlig der bemeldte "jæger" blamerede sig med "færdighederne". Og hvad med vagtler til hundetræning.

Besserwisser efterlyser udbytteskemaer med flere oplysninger. Det har jeg efterlyst i en årrække, altså hvor det fremgår om det er råer, lam, bukke, hinder, kalve eller hjorte der nedlægges. Uden eksakt viden om den slags, kan man ikke lave en ordentlig vildtforvaltning. Men det gider man squda ikke derinde på Borgen.

Helt enig!!!!! Uden udbytteskema - ingen fornyelse af jagttegn.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-11-14 17:28

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-11-14 07:37

Mange tak forpoing

ØV4

Kommentar
Fra : MerchShark

Dato : 17-11-18 23:35

Der er nogle gode jokes om jagttegn på https://www.vitser-jokes.dk/