/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HP bærbar utrolig langsom
Fra : ingelein
Vist : 417 gange
100 point
Dato : 03-11-14 13:38

Hej
Vi havde min mands bærbare med i sommerhuset og da jeg normalt ikke ser den (Win7) havde jeg god tid og har fjernet nogle af de programmer (Spil og andet gøgl som Messenger). Min mand bruger kun PC'en til at læse aviser og surfe, samt læse email.
Men, det jeg troede var en god gerning har medført at PC' en nu er blevet meget meget langsom. Den runde cirkel kører evigt inden der sker noget.
Hans trådløse internetforbindelse er god.
Jeg har også prøvet at sætte PC'en tilbage via systemgendannelse, men det afhjælper ikke langsommeligheden.
Jeg har selvfølgelig fjernet cookies og temp. filer.
Hvis jeg ikke kan få maskinen til at virke hurtigere (PC'en er ca. 3-4 år gammel), vil jeg simpelthen starte den forfra og smide alt ud.
Der er faktisk ikke gemt nogen filer overhovedet. Det eneste problem er at jeg gerne vil gemme hans favoritliste fra IE. Men hvor finder jeg den, så jeg kan downloade den på et stik og installere den påny?
Er der andre gode ideer til at få sat skub i PC'en?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-11-14 13:46

Defragmenter den, det plejer at hjælpe.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-14 13:53

Hej Bille 1948
Tak - det kan jo ikke skade. Jeg har slet ikke overvejet det, fordi HD jo ikke har ret mange filer. Jeg kigger lige på HD'en.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 14:24

Favoritter og andet kan du nem gemme:
Prøv Start/ alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/Windows let overførsel der kan du vælge hvad du vil gemme til næste install

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 14:27

Hvis du har dvd´en med win 7, så kan du bare smide den i drevet og gennem kommandopromt skrive SFC/ SCANNOW - det reparerer alle system filer.
Eller lade den starte op på installationen og på et tidspunkt kommer der - om du vil reparere, og så klikker du bare ja

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 14:28

Citat
du vil gemme til næste install

Husk at brug ´dette er den gamle pc´ og omvendt, der du vil bruge det igen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-14 14:35

Hej mig-selv
Jeg har ikke skiven, men kan gendanne fra drev D Recovery. Jeg har lige lavet en diskoprydning, som gav ca. 10 GB - mest fra Win updates.
Men min gemal har kun brugt knap 1/4 af Harddisken (161 ledig af 218 GB).
Jeg har hidtil arbejdet på Mac og med Win XP, så jeg leder efter stedet med defragmentering, det var jo under "tilbehør" i XP. Jeg har ikke arbejdet så meget med Win 7.
Ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-11-14 15:26

Rensning, Kør CCleaner, og derefter Iobit Smartdefrag, så skulle der være ryddet op.
I smartdefrag vælger du "defrag og optimer", eller "defrag og fuld optimering", og så står der noget med fil prioritering. Smartdefreg er meget bedre ind den indbyggede i Windows.

Ccleaner: https://www.piriform.com/CCLEANER

Iobit Smartdefrag (Vælg den gratis version): http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 03-11-14 15:41

Du skal nok kigge/ søge i kontrolpanelet

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-14 15:59

Den indbygge defrag finder du ved at højreklikke på denne computer, vælge administrer, vælg diskadministrator, højreklik på C: drevet, vælg egenskaber, fælg fanen funktioner. Tror jeg, jeg sidder med en engelsk version, så det kan godt være det hedder noget andet i den danske version.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 03-11-14 16:19

Hej Brassovitski
Ok - er kørt. Nu tager jeg fat i CCleaner.
Ingelein

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-11-14 16:59

Det er faktisk bedst at køre ccleaner først og derefter defrag jeg sender lige noget om ccleaner. Lidt senere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-11-14 17:15

Link til vejeledning til CCleaner: https://www.dropbox.com/s/ye7dsd1zz63a700/CCleaner%20-%20Vejledning.pdf?dl=0
Håber det virker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 19:06

Husk ALDRIG at defrag en SSD disk - bare en advarsel.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-11-14 19:17

Tak for svaret Brassovitski.
Nu er det ikke lige til at sige om det var CCleaner eller defragmenteringen, som gjorde PC'en hurtigere, men tak fra mig - Ingelein