/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bog contra film
Fra : svendgiversen
Vist : 719 gange
253 point
Dato : 27-10-14 13:28

Jeg havde lige læst en Krimi: Nobels Testamente på over 500 sider,
da jeg så at den også blev vist på TV.

Selv om det var lidt sent med ny vintertid, ville jeg godt også se,
hvordan de forskellige personer blev vist, men jeg blev skuffet og så kun indledningen..

Er der andre der både har læst bogen og set filmen? Hvad er jeres opfattelse??
Og generelt, om bøger contra film, der omhandler det sammme???

Man har jo flere visuelle muligheder på film,
men vist ikke nok til at vise 500 sider på under to timer.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-10-14 13:42

Citat
Man har jo flere visuelle muligheder på film,
men vist ikke nok til at vise 500 sider på under to timer.

Det er jo netop det tilbagevendende problem - hvad skal med og hvad skal undlades...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 27-10-14 14:04

Lige som 1864 - de bøger der ligger til grund for manuskripterne er ofte meget bedre end filmene,
Bogen Nobels testamente er også bedre end det vi så i tv.
MV2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-14 14:20

Ikke siden jeg så de ti bud på film som barn, har jeg været så skuffet,
Moses lignede slet ikke ham jeg havde forestillet mig.

Og det gjorde Bosse og andre heller ikke,
i stedet for en hyggelig rødhåret svensker fra konkurrenten, en skarp mørkhåret herre,
kun dræberkillingens gule øjne var gode, men med uvirkelige kontakt linser.

Og selv om jeg har boet i Hovedstaden Østdanmark og forstår svensk, havde jeg besvær med at følge med, filmen var ikke tekstet, så kun fordi jeg lige havde læst bogen forstod jeg handlingen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-14 16:57

Nu da jeg så den næste krimi: Poirot, var det også uden understekster, og det ved jeg er forkert.
Jeg er kommet til at slå underteksterne fra, nu genoprettet...
Inden min kone ser Landsbyhospitalet. Selv har jeg heldigvis sundere interesser.

Med undertekster havde jeg måske set lidt mere af filmen Nobels Testamente?
Mit svenske er efterhånden lidt på retur, helt fra den gang de skiftede til højre kørsel, hinsidan:
Jeg husker opfordringen i vor dampradio: "Holla til Högra, Svenson"...

Ved I iøvrigt at de havde en blød start med overgangen til højrekørsel??
Den første måned kun for lastbiler...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 27-10-14 17:42

Jeg mener man skal se filmen først, da der e meget som man går glip af, og så giver bogen et godt helheds indtryk. Bogen giver i de fleste tilfælde en mere detaljeret beskrivelse. men der er mange delte meninger om det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-10-14 18:05

Det lyder rigtigt, men i de fleste tilfælde kommer bogen jo først,
bliver en bestseller, og så først senere filmatiseret.

Jeg mindes ikke at have set en film og så senere haft overskud til også at læse bogen,
så hellere læse en ny spændende bog, uden forud forestillinger om implicerede personer.

Jeg tror mange af aktørerne/skuespillerne i Nobels Testamente ville have virket helt forkerte,
hvis jeg først havde set filmen?

Og når jeg nævner mit forældede svenske,
det er da endnu værre at høre sidste århundredes engelske i Landbyhospitalet...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 27-10-14 19:05

et har du re i, og så har vi problemerne, men de kan løses.

LAD VÆRE MED AT LÆSE BOGEN FØRI HAR SET FILMEN.

Der er jo ingen som siger, at man skal fare en og købe den nye bog,
det kunne jo være besparende at vente på filmen.
Det er billigere at gå i Biffen en at købe en bog. (de er dyr)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-14 20:27

Du faldt i søvn

Citat
Selv om det var lidt sent med ny vintertid, ville jeg godt også se,
hvordan de forskellige personer blev vist, men jeg blev skuffet og så kun indledningen..

Og det er? Måske at se Poirot

Citat
Jeg er kommet til at slå underteksterne fra, nu genoprettet...
Inden min kone ser Landsbyhospitalet. Selv har jeg heldigvis sundere interesser.

Ja, du kunne jo f.eks lære at lave mad eller at svømme. Der er masser af muligheder om vinteren.

Hvor ved du det fra?

Citat
Og når jeg nævner mit forældede svenske,
det er da endnu værre at høre sidste århundredes engelske i Landbyhospitalet...

når du ikke ser det ?

Citat
Og hvergang ans kommer med min påståede føljeton, får hun et fur,
og lidt mere føljeton, så holder hun vel op på et tidspunkt...

svendgiversen, du er ved at blive bedre til ikke at komme med en lang føljeton, som intet har med spørgsmålet at gøre.

At du kan skrive

Citat
Selv har jeg heldigvis sundere interesser.

Hvor mange underskrifter har du på det????? Og hvem har bedømt, at dine interesser er sundere end din samleverskes????

Der er vist kun dit eget ego, der mener det.

Et fur eller ej, det preller af på mig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-10-14 20:27

Citat
Ved I iøvrigt at de havde en blød start med overgangen til højrekørsel??
Den første måned kun for lastbiler...

øøhh....hvordan mon det forløb,på tosporede landeveje.

M.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 253 point
Dato : 27-10-14 20:54

Når du skal lave en film efter en bog, må du vælge at skære tidsmæssigt ned. (medmindre, det er en bog, du kan læse på under en god timestid) .
Du må så vælge at skære enten på 1) plottet, 2) personskildringen 3) bipersoner 4) hændelser ud over plottet 5) naturskildringer, transport etc.
Billedmæssigt er det vigtigt at have visse transportskildringer med, for at man kan følge med i, hvor man er, selv om det hurtigt kan ordnes i en enkelt sætning i bogen. Man kan heller ikke skære ret meget i plottet, før det går ud over kontinuiteten og hele historien.
Altså må der skæres i det øvrige.
Derfor skuffes vi ofte, når vi for eksempel mangler dybdepsykologiske skildringer af hoverpersonerne.
Men det er uretfærdigt over for filmskaberen at forlange samme oplevelse som af bogen. Vi må stille os tilfredse med "en anden oplevelse" eller vælge det ene medie fra.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-14 09:25

Tak for svaret Sønder.

Det med lastbiler var naturligvis en and.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 30-10-14 08:42

Velbekomme. (Jeg havde godt fanget den )