/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 10 for begyndere
Fra : bentjuul
Vist : 2162 gange
500 point
Dato : 04-10-14 21:12

Så er Windows 10 installeret - håber vi kan bruge tråden til gensidig hjælp og forståelse af den nye Windows.

Jeg har Windows 7 installeret på min alm. computer, men måske bliver Windows 10 så god/stærk at det er den jeg vælger fremover, selvom den er meget, meget anderledes.

Selve installationen gik nemt og jeg har endnu ikke installeret andre drivere end dem Windows 10 installerede, selvom der tilsyneladende skal en anden grafik driver til.

Del erfaringerne med Windows 10

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-14 21:52

Jeg brugte driver booster til at finde grafikdriver - så nu fylder billedet hele skærmen. Det var den eneste driver som manglede i Windows 10 installationen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-14 23:32

Tak for tråden, det er en god ide' med en tråd uden for Microsoft forum hvor vi kan dele erfaringer jeg har hentet men ikke brændt Windows 10 på en DVD endnu, jeg har tænkt mig at installere ved siden af Windows 8.1 og skiftes til at bruge de 2 styresystemer, jeg har tænkt at bruge EasyBCD til at få en startskærm hvor jeg kan vælge hvilken styresystem som skal starte, EasyBCD er afprøvet i dual boot med Windows XP så mon ikke jeg kan få Windows 10 frem på den også:
http://neosmart.net/EasyBCD/
Advarsel EasyBCD er ikke for nybegyndere, det kan være et problem at få den gamle startskærm tilbage hvis man fortryder

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-14 23:53

Jeg har win 10 på sin egen harddisk. Jeg syntes den starter meget hurtigt op.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 05-10-14 07:51

jeg har også brændt win 10,kan jeg få den til at liigge på en usb hd ? og hvordan gør det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 10:17

Hvor henter i den.
Er den på Dansk.
Er det en opgradering og fra hvilket styresystem.
Hvilke systemkrav er der til den.

Jeg vil nemlig også gerne prøve.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 05-10-14 10:40

Hvor henter i den.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/preview

Er den på Dansk.
Ikke så vidt jeg kan se, jeg har hentet en engelsk!

Er det en opgradering og fra hvilket styresystem.
Du kan opgrader fra w7, w8, w8.1

Hvilke systemkrav er der til den.
Systemkrav
Hvis din pc kan køre Windows 8.1, bør du være klar til at gå i gang. Hvis du er i tvivl, er der ingen grund til bekymring. Windows tjekker dit system for at være sikker på, at den foreløbige version kan installeres.

Processor: 1 gigahertz (GHz) eller hurtigere
RAM: 1 GB (32-bit) eller 2 GB (64-bit)
Ledig harddiskplads: 16 GB
Grafikkort: Microsoft DirectX 9-grafikenhed med WDDM-driver
En Microsoft-konto og internetadgang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 11:22

Tak Klaudi - den får du lige 5 for.
Dyret her kan køre med win 8.1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 13:31

Nå der er lidt problemer, jeg havde gjort en partion klar til installation på 25 GB, det burde være nok men installationen kræver more than 17000 MB for at installere
lige nu er har jeg genstartet og er på med den "gamle" Windows 8.1Pro
selv om Windows er engelsk kan jeg vælge dansk lokalitet og dansk tastatur
jeg vender tilbage senere når jeg har udvidet partionen til 50 GB
allerede nu kan jeg se at jeg ikke behøver EasyBCD, Windows 10 opretter selv en start skærm hvor jeg kan vælge mellem Windows Tecnical Preview - Earlier version of Windows eller Windows 8.1 Pro

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 15:34

Så er jeg på fra Windows 10 jeg bruger Internet Explorer, jeg har ikke undersøgt om andre browsere kan køre på den nye Windows.
Protesten om at der var for lidt plads forsvandt da jeg formaterede partionen,
under opsætning valgte jeg bruge indstillinger og app fra den Windows 8.1 som ligger på en anden partion, så alt er ved det gamle jeg kan næsten ikke se forskel, der er en startmenu når jeg klikker på flaget nede i venstre hjørne (den er der nogle som har savnet) og der er en søge funktion på taskbaren, der er også flere indstillinger på taskbar end der var tidligere, Windows 10 er altså mere brugervenlig med der kommer sikkert en del spørgsmål om hvordan man får de forskellige funktioner frem.
Nå ja da jeg ville logge på min konto skulle jeg bruge en kode for at bekræfte at det er min Microsoft konto som blev sendt til min mail, altså måtte jeg starte den bærbare og læse koden, gå tilbage og taste tallene ind men så var jeg også på med det samme.
Og så mens jeg sidder her og skriver så ændres opløsning på skærmen efter en sort skærm i nogle sekunder, skærmdriveren er vist ikke helt stabil endnu.
Selve installationen med genstart og logind tog cirka en halv time, det synes jeg er hurtigt.
Jeg tog nogle billeder undervejs da jeg installerede, hvis der nogen som gerne vil se hvordan jeg gjorde så kan de oploades til Peecee?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 15:41

Ovn
Hvad bruger du til bootvalg, altså hvis du bruger dualboot.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-14 16:23

Min installation er også på engelsk og jeg har som tidligere skrevet opdateret mine grafikdrivere.
Jeg syntes at opstarten er ganske hurtig. til gengæld vil jeg gerne af med at logge mig på, jeg syntes det er lidt bøvlet.

kenwood
Hvis din computer kan starte fra en USB harddisk skulle der ikke være noget problem, så er det bare at vælge den USB-disk til installationen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 16:30

Bentjuul

I kør skriv netplwiz
enter
Og du fik mulighed for auto logon i win 8

desværre kan jeg nok ikke installere for den kræver en medie fil (nok mit skærmkort) og den vil ikke videre. Jeg forsøger fra win 8

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 05-10-14 17:04

bent,man får jo ikke mulighed for at vælge hvor man vil install ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 17:30

Citat
bent,man får jo ikke mulighed for at vælge hvor man vil install ?
jo det gør du, vælg den anden mulighed når du begynder at installere, den der begynder med Custom og kun er for Advanced use, så får du mulighed for at vælge hvor du vil installere:
http://peecee.dk/upload/view/443032/full

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 05-10-14 17:37

det kommer ikke frem på min, den starter bare install ? på c drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 17:47

På min var der 2 muligheder, måske kun fordi jeg har flere partioner som kan bruges, jeg ville installere ved siden af Windows 8.1 og det lykkedes.
Har du ikke en ekstra harddisk du kan sætte ind i computeren fast? (dur ikke hvis det er en bærbar)
Eller måske din harddisk er stor nok til 2 styresystemer, hvis du tør så brug Diskhåndtering til at krympe dit C drev og opret en ny partion på den tomme plads, det tager lang tid at krympe en partion og det kan gå helt galt så du mister alt der på harddisken også den Windows du har nu.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 05-10-14 17:53

jeg har en extra hd i computeren men det hjælper jo ikke når jeg ikke får muligheden

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-14 18:29

Din computer skal kunne boote fra en USB harddisk......

Ved opstart gå i Bios og vælg din USB harddisk som 1. harddisk. så vil du kunne.

Alternativt sæt din ekstra harddisk til 1. harddisk i din bios.

Eyvind <jeg har slet ikke win 8 på mine computere, har lige forsøgt mig, den smed jeg ud kort tid efter at jeg havde købt licens.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 18:41

Altså den kan installeres direkte på en partitioner uden win 8 er tilstede.
Jeg lavede et forsøg mere, hvor jeg hentede win10 og klikkede på Serup inde fra win8
Så kom den og sagde at ediedriveren ikke duede og at jeg kunne ignore det.
Den er tilsyneladende ved at installer ............så måske det gamle liv kan endnu.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-14 19:13

Jeg installerede den på en formateret harddisk..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 19:21

Nu står der noget i retning af, at jeg kan få APPelsiner fra de store.
Men skærmdriveren er ikke for god, for den skifter hele tiden farve. - hov nu holdt den op og alt fra min win8 er der endnu på skrivebordet.

Godt man har sin tablet til at kommunikere med.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-14 20:30

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 20:53

Men men men - den start menu + ikonerne dukker slet ikke op.

http://www.extremetech.com/computing/190865-windows-9-changes-and-new-features-everything-we-know-so-far

Jeg kan ikke finde hvor den skal aktiveres.

Måske er det fordi jeg ikke af-installerede min classic shell før installationen af win 10
Det kan være jeg skal prøve igen i morgen.
Jeg kommer nok til at mangle drivere ved ren installation, for det er en oprindelig XP > win7 >
win8 > win8.1 > win10

Ps så tror jeg, at windows vil undgå tallet 13 og der nu begynder med 10 > 12 > 14 osv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 20:55

Citat
Hvad bruger du til bootvalg, altså hvis du bruger dualboot.
som jeg skrev tidligere så sørgede Windows installationen selv for at sætte en startskærm op, jeg gjorde ikke noget:
http://peecee.dk/upload/view/443042/full
et utydeligt billede på grund af eftermiddagssolen, men i kan sikkert godt se hvad det forestiller

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 21:05

ok ovn - jeg må prøve på en fri partition.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 21:18

Citat
Jeg kan ikke finde hvor den skal aktiveres
min er aktiveret og har været det hele tiden, prøv at gå til Controlpanel > System and Security > System, der står der om din version er aktiveret, for øvrigt magen til Windows 8.1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 21:27

Citat
fordi jeg ikke af-installerede min classic shell før installationen af win 10
se nu at få aflivet det program og lad være med at anbefale andre at bruge det, det er meget bedre at lære de nye funktioner og måder at gøre tingene på at kende.
Jeg prøvede Classic Shell en kort tid, det varede ikke en uge før den blev afinstalleret igen skodprogram

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-10-14 21:48

Eyvind< Efter installationen var min version ligesom o.v.n.'s aktiveret. Jeg brugte driverBooster til at installere grafikdriver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 21:57

Jeg skal prøve, at huske ikke at anbefale noget jeg har brugt længe og som jeg syntes er godt.

Men jeg prøver nu at installere med frakobling af personlige indstillinger.
Den kan ikke køres ind på en ren partition, fordi der mangler en driver.

Jeg vil prøve det controlpanel > s&s

PS. Det tager kun få minutter, at installere en linux Mint 17 og den kører perfekt og går lige i banken, med og uden Java (Danske bank)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 22:08

Det er lige i starten når det er på en tom partition, at den forlanger en driver.
Men ved opgradering er den ganske tilfreds.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-14 22:21

Du kan hente drivere ind i begyndelsen af installationen, der hvor du vælger partion hvis du har valgt Custum intallation, der kan du Load driver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-14 23:38

Jeg har ingen driver og den findes ikke, da computerfirmaet er lukket for mange år siden.
Men med en geninstallation, uden personlige indstillinger, kom den nye desktop. Den minder lidt om classic shell og lidt metro ikoner.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-10-14 07:40

Her er et program som man kan bruge til at lave en boot-bar usb-nøgle med udfra den hentede iso fil!
http://rufus.akeo.ie/

Citat
Måske er det fordi jeg ikke af-installerede min classic shell før installationen af win 10

Classic Shell kan da kun anbefales, at der så er nogen der er så stok konservative at de ikke vil bruge det, er jo synd, for det er et godt program

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-10-14 07:54

Ser spændende ud Klaudi....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-14 17:17

Shyss Klaudi - clasic Shell kører på alle mine win 8 / 8.1 - Så er det mig som bestemmer.
Og "godmode" til at surfe rundt i indstillingerne.
Metro siden bruges til at præsentere dyret.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-10-14 19:49

jeg må hellere prøve classic Shell har aldrig prøvet programmet.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-10-14 19:57

Jeg bruger det os på win 7, glimragende program!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-14 22:27

Jeg kører win 7 lige nu med Clasic shell
http://www.classicshell.net/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-14 01:26

Citat
Classic Shell kan da kun anbefales, at der så er nogen der er så stok konservative at de ikke vil bruge det
Konservativ den lader jeg lige stå et øjeblik
http://www.leksikon.org/art.php?n=1431
undskyld mig men Windows Technical Preview kan altså køres uden Classic Shell så hvem er konservativ og hænger fast i fortiden med næb og klør og er nødt til at bruge en overbygning på styresystemet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-14 07:16

Win 10 er røget ud igen, det kørte ikke optimalt på den pc jeg prøvede med, en Toshiba Satellite.

Og jo den kunne bruges uden Classic Shell, men havde det kørt ordentligt var Classic Shell nok blevet installeret.

Kan kun anbefale Classic Shell, det gør det noget nemmere at finde rundt i menuen...
Hent Classic Shell her
http://www.classicshell.net/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 09:37

Altså - der ingen som snakker om at bruge classic shell på win 10
Microsoft har jo netop imødekommet alle os fjollede brugere som gerne vil bruge styresystemet til at styre noget og ikke til at blive styret.
Derfor er der lavet denne halvhjertede løsning med lidt win7 startknap og lidt metro ikoner samtidig.

Classic shell bruges her til win7 win8 win8.1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-14 11:41

Jeg beholder Windows Technical Preview den kører stabil på den computer som den deler med Windows 8.1 der var en større opdatering som løste problemet med grafikkortet, min gode gamle HP Photosmart C3180 kunne Windows ikke finde driver til, så den er installeret med Windows 8.1 driver hentet fra HP support siden og jeg kan nu både scanne og printe. jeg endnu ikke forsøgt at installere nogen programmer ud over dem som var med i Windows

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-14 12:49

Citat
Her er et program som man kan bruge til at lave en boot-bar usb-nøgle med udfra den hentede iso fil!
http://rufus.akeo.ie/

Ganske unødvendigt = pak ISO filen ud og læg på USB eller DVD/ selv starter jeg installationen fra den udpakkede ISO fil som jeg har liggende på en anden partition og det virker fint (også fra USB), jeg kan dog kun installere en ren udgave, ikke bevare gamle filer men det har sikkert noget med diskens størrelse at gøre - udpakning af ISO filen kan gøres med programmet 7Zip.

Men ellers syntes jeg at det er en af de bedste/ nemmeste udgaver af samtlige Windows, og skal helt klart installeres når den endelige udgave kommer på markedet.
(Har kun lige haft den igang en ½ times tid, så der kan sikkert findes flere fejl og mangler)
Dog kunne jeg ønske at få ´login´ væk, træls at skulle skrive kode hvergang
samt den kommer på Dansk.
Den fandt selv drivere til samtlige hardware der var tilsluttet da jeg opdaterede - printer/scanner/skærm og en masse andre usb enheder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-14 12:51

NB; den lavede forresten om på mine drev-bogstaver C: blev til D:, måske noget som andre måske bør tjekke efter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 13:53

Endnu nemmere > hente den isofil > dobbelklikke på filen > dobbelklikke på setup > så kører den
Jeg er netop ved at installere på en gammel Zepto som var Vista > win7 > købe win8 opgradering > win8.1

Så isofilen kan som mig-selv siger bare lægges der hvor den skal bruges og jeg taler om en opgradering.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-14 14:11

Citat
Endnu nemmere > hente den isofil > dobbelklikke på filen > dobbelklikke på setup > så kører den

Det har jeg så ikke prøvet, men at udpakke ISO filen var nok mere for at man så er fri for alle andre programmer til at lave en bootbar ? genstand.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 14:24

Opgradering fra win 8.1 som ligger på første partition på harddisken og der ligger foruden et en lagerpartition alt er NTFS
(Classic shell er ikke sat på denne udgave)

Hente og lægge isofilen på skrivebordet
dobbelklikke på filen
dobbeltklikke på setup
kører
efter et stykke tid for jeg valget
beholde filer og indstillinger
efter lidt forskelligt arbejde navn og windows konto (gratis)
Alt er som det var på skrivebordet, og gmail som forside på Google chrome
Dog skulle den lige genstartes med koden.

Så kan jeg se programlisten og de fine bolsche ikoner

C: er stadig = styresystemet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-14 18:56

Jeg lavede en bootbar usb pind med rufus, det virkede fint nok, i med usb pind og genstarte,
taste F12 for at vælge boot medie, det kørte bare...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 19:06

Citat
det kørte bare...
Ja når computeren ikke er for gammel, og driverne er outdatede.

Men ovenpå en win7/8 med "Vistadrivere" går det nogenlunde at opgradere til win10.

Og den virker meget hurtigere end da den kørte (læs slæbte sig afsted) med Vista.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 07-10-14 19:59

Interessant diskussion, som jeg hurtigt følte mig hægtet af - ikke jeres skyld!!!! Men kom til at tænke på en passage i en Sandemose-roman, hvor vi er på en skude langt fra land - pludselig lander der en udmattet stær etsteds i rigningen, hvilket får besætningen til at gå amok i jagten på den stakkels stær - altså pånær én - det lyder fra ham: Hva´ fa´en ska´ vi med stæren?

På skuden fes jagten på stæren pludseligt ud.....
Tja, sådan er der så meget..............

Og jeg er egentlig ganske godt tilfreds med win7.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-14 20:03

Ikke mere fra mig ? MEN hvad siger F.eks nye/gamle programmer - tænker noget med RoboForm og andet? kan de køre/ virke efter hensigten.
Det var derfor JEG ikke fik win8 på min PC da den kom på ´nettet´.

Indtil videre har der kun været ? tale om at få dén på en dsik...disk

BTW, så kan jeg godt lægge min ISO på nettet - hvis andre har problemer med MS og deres ´OPRET KONTO for at hente den´ der er Licens med, men den skal åbenbart ikke bruges.

Men det bliver kun ? hvis og så fremt andre herinde er ikke gider hente den? + jeg skal bruge tid på dét.'
Men den er ´alle´ pengene værd at have.

Citat
Nogen her? der ved hvad den vil komme til at betale sig til - når den kommer på gaden?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-14 20:11

Citat
kørte (læs slæbte sig afsted) med Vista

Den udgave,,, var vist også den værste de har lavet, den kunne trække TÆNDER ud af den hurtigste pc.
Citat
Interessant diskussion, som jeg hurtigt følte mig hægtet af - ikke jeres skyld!!!!

Du kommer nok med på ´mode- bølgen ´ før eller siden.
Win 8 smed jeg også ud, men denne er til ?? Pensionister med eller uden PC kørekort = herlig nem at gå til og ikke meget andet, BORTSET fra man skal logge ind... hvergang?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-14 20:11

Citat
Og jeg er egentlig ganske godt tilfreds med win7.
Det er jeg også, men det skal ikke afholde mig fra at prøve det nye.

Så kom og vær med lgs....

Jeg skal lige ha, lavet en USB nøgle med programmet fra Rufus og prøvet installationen den vej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 20:40

Citat
BORTSET fra man skal logge ind...hvergang?

Det er ikke nødvendigt.

Højreklik nede i venstre hjørne
vælg "run"
skriv netplwiz
tryk enter
Fjern flueben i " brugere skal altid................."
Anvend
skriv koden
Ok og du behøver ikke logge ind mere.........................
undtagen efter pauseskærm, hvis du ikke lige retter det i strømstyring som jeg husker det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-14 20:43

Som der står i vejledningen fra Windows, så bør man ikke lave disse forsøg, som det jo er - på sin daglige computer.
Det kan jo også laves på en anden harddisk som sættes i stedet for den daglige.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-14 20:46

Citat
BORTSET fra man skal logge ind...

Det nåede jeg at slå fra inden jeg fjernede w10 igen, det er på samme måde som win8.

Klik på Start(det kunne være Classic Shell), skriv "netplwiz" i søgefeltet og tryk på Enter for at åbne Brugerkonti skærm.

Nu skal du fjerne markeringen i "Brugere skal indtaste et brugernavn og en adgangskode for at bruge denne computer" og klikke OK

Nu får du en prompt, hvor du skal indtaste adgangskoden for brugernavnet.
Indtast adgangskoden, og bekræft adgangskoden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-10-14 20:47

nåe jeg er for langsom!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-14 21:32

Rigtigt Eyvind - pauseskærm slås fra i strømstyring.....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-14 21:56

GodMode virker også på den nye wimdows

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 07-10-14 22:56

hvad fylder den når man henter

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-14 22:57

Klaudi< Nu har jeg lavet en bootbar USB stick med Rufus og hvad så med iso-filen?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-14 23:16

ultra2< Iso filen som du henter fylder 3.81 GB

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-14 06:41

Gem den til senere brug eller slet den, hvis det er lavet rigtigt så er den kopieret til usb pind og du skal ikke bruge den mere.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-10-14 09:35

Tak Klaudi, jeg havde ikke lavet den rigtigt, men nu er den OK....

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 08-10-14 09:35

pyha 3,81 gb

har lige install 1 gb win 8 for at kunne opdatere til 8,1 som kom med 3,6 gb os bagefter 1 gb og bag efter 700 mb og 300 mb så var vi færdige fuldstændig vanvittig at skulle opdatere 1 bg for at overskrive bagefter.

jeg må hente 10 gb i alt pr måned så jeg bliver nød til at vente
medmindre der er en i århus der kan brænde en kopi til mig

Kommentar
Fra : amc

Dato : 08-10-14 09:41

Hvad bruger i af virus program. Normal køre jeg med avast men den vil den ikke have så nu er avg.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-10-14 09:51

Klaudi >kan man lave to partitioner på en USB pen hvor den ene partition er bootbar på win7 og den anden bootbar på win 10?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-10-14 10:10

Det er kun for at starte op (boote) og installere, det er ikke en usb med windows 10 live,
som man f.eks. kan lave med Linux.

Her er en side om at oprette så'n en med win8

How to Create a Windows To Go USB Drive Without the Enterprise Edition
http://www.howtogeek.com/196817/how-to-create-a-windows-to-go-usb-drive-without-the-enterprise-edition/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-14 10:34

Øh det er vist første gang jeg har dobbelklikket på en " ISO fil " og så bare installeret. Ok det er så bare en opgradering, men alligevel utroligt.

BentJuul - hvis du vil køre live kan du gøre det med eks. Linux Mint som jeg gør på en 16 GB pind.
Det er min adgang til banken fra en eller anden computer som kan boote fra USB (F12)

Windows opstartlæser lægger sig i MBR, men Linux opstartlæseren kan ligge på den partition (stick) som styresystemet lægges på. Som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-14 11:07

Windows 10 har indbygget Defender antivirus som også er i Windows 8 og 8.1
Windows 10 er en prøveversion som slet ikke er udgivet så der ingen andre antivirus programmer som er godkendt endnu, men mon ikke antivirus programmørerne har en Windows 10 til at afprøve deres nye programmer så de er klar når Windows 10 kommer i handelen.
Indtil da vær forsigtig med at køre andre antivirus programmer på Windows 10 programmet kan måske godt køre, men virker måske ikke efter hensigten fordi det er udviklet til et andet styresystem

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-10-14 23:41

Har installeret adblock plus - ingen problemer - det burde der heller ikke være det er jo IE 11.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-14 09:18

Jeg havde adblok, inden jeg opgraderede - og den blev der.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-10-14 11:34

Jeg syntes at det ser ud til at win 10 fungerer glimrende.

Jeg har lige installeret Adobe pakken med CS6 og endnu ingen problemer også java virker med nemid.

Hvordan det er med ældre programmer kunne være interessant at høre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-10-14 20:24

AVG virker ikke på dén = ØV.

Men det kan jo være at dé kommer efter dén også, de plejer ikke ligge på siden af naboen´s programmer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-14 21:57
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-14 19:19

Hvis du har lyst og lidt midler kan du også køre win 8 på en pen eller eks harddisk.
Windows to go hedder det.
https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=windows%20to%20go%20windows%208.1
Læg lige mærke til at det ikke er hvilken som helst pen eller harddisk. De skal være godkendte af Microsoft
Det kan man sikkert også snart med win10

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-14 19:57

Citat
Læg lige mærke til at det ikke er hvilken som helst pen eller harddisk. De skal være godkendte af Microsoft

Hvis du har læst det link der er længere oppe sååe passer det ikke helt,
du kan sagtens bruge en alm hd/usb, det går bare lidt langsommere!
http://www.kandu.dk/spg172104.aspx#1968383

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-14 20:38

Øh den så jeg slet ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-14 14:02

Har nu installeret w10 på en gammel Dell Optiplex, det kører derudaf med 120 i timen.

CPU Intel core2 1,86GHz
4gb ram(2,99gb brugbare) og 32bit

Hvis man så ikke syns om vandmærke nederst til højre kan det fjernes med dette lille fikse program.

My WCP Watermark Editor
http://www29.zippyshare.com/v/75530653/file.html

Se video her
http://www.youtube.com/watch?v=_-8nNT6E7gQ

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-10-14 23:43

Har nu prøvet at installerer AVAST, du'r ikke, men AVG ser ud til at køre fint!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-10-14 11:26

Nu med Classic Shell , CCleaner og 7-zip

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-14 12:10

Jammen jammen Klaudi......................................så forsvandt alle ikonerne i startmenuen.
Men selvom den ligner en XP/win7, så er alt det bagvedliggende stadig med til en friskere kørsel.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-10-14 12:18

Win 10 kører helt fint på den gamle pc, det var nu os bare for at 'lege lidt' jeg installerede Classic Shell

Ellers så er det jo en tro kopi af 8'eren, med et par kosmetiske ændringer!

Jeg prøvede at køre Speccy(info om pc) det kunne win 10 ik' li', fik blå skærm!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-14 12:59

Citat
Ellers så er det jo en tro kopi af 8'eren, med et par kosmetiske ændringer!

Næ det skulle det ikke være, for en jeg kender, har fortalt at det er inde bagved de store forandringer er sket. Det med startknappen skulle være til brokkehovederne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-10-14 13:16

It’s Time to Criticize Windows 10 While We Still Have a Chance

Let’s face it, Windows 10 is basically just Windows 8 with a Start Menu and windowed “Modern” apps, which you can get with third party software like ModernMix. Even the new Virtual Desktops that were integrated are not much different than what you can get with third-party software.
http://www.howtogeek.com/198185/its-time-to-criticize-windows-10-while-we-still-have-a-chance/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-14 18:11

Det er som jeg er orienteret ikke bare en win8 med lidt staffage.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-14 21:09

Der er ikke megen udvikling på den Windows, jeg har hele ugen kørt med Windows 8.1 og først i dag startet Windows 10, der var kun opdateringer til Defender.
Men den kører perfekt på min computer, der var lidt blinken på skærmen den første gang jeg startede Windows 10, det blev løst allerede ved første opdatering som var ret stor.
Jeg bruger den indbyggede grafikkort på min nye GigaByte bundkort

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-10-14 23:05

Det er fantastisk så hurtig opstarten er på en alm. harddisk, jeg tror jeg vil prøve en installation på en ssd disk.

Jeg er meget tilfreds med win 10 jeg har endnu ikke installeret antivirus og bruger kun det der ligger i Windows.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-14 23:41

Endnu ingen ekstra programmer på min Windows 10, jeg nøjes indtil videre med de indbyggede
Citat
jeg har endnu ikke installeret antivirus
Defender som er indbygget er en antivirus godt nok kritiseret som en af de mindre gode antivirus programmer, men du har allerede antivirus uden selv at installere.
Mine Windows 8.1 computere har jeg deaktiveret Defender og selv installeret et andet antivirus program, men ikke på Windows 10 før den bliver annonceret at den kan køre på Windiows 10
En ting er om antivirus programmet kan køre på Windows 10
En anden ting er om antivirus programmet beskytter på Windows 10 så længe at 10eren ikke er på listen over styresystemer, en falsk tryghed måske

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-10-14 01:02

Nu har jeg installeret Windows 10 på en SSD disk og opstarten af styresystemet tager kun 10-12 sekunder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-14 07:53

Citat
Nu har jeg installeret Windows 10 på en SSD disk og opstarten af styresystemet tager kun 10-12 sekunder

Det er ski' hurtigt, jeg må os ha' en SSD, nogen bestemt man skal gå efter eller bare køb den billigste?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-14 09:14

Citat
Nu har jeg installeret Windows 10 på en SSD disk og opstarten af styresystemet tager kun 10-12 sekunder.
Kan man stadig kun købe de langsomme SSD,er

Nej jeg er ikke misundelig..................en computer skal ikke starte hurtigere end man kan nå at drikke 2 kopper kaffe med blødt brød.

Ps. Hvad er det for en langsom SSD du har købt.
Pss. Kører du via USB 2 eller 3 eller monteret i comp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-10-14 09:34

Har nu bestilt så'n en her
Kingston SSDNow V300 SSD DNBU - 240GB
http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V300-SSD-DNBU-240GB-2382780.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-10-14 11:28

Skal det være hurtigt så er det naturligvis en intern disk som skal bruges.
Er man sparsommelig så kan en mindre disk kun til styresystem og programmer være løsningen.
Min erfaring er at Windows 10 starter mærkbar hurtigere end Windows 8.1 når starten er helt fra bunden, Windows 8 lukker ikke helt ned normal men gemmer nogle filer i hukommelsen for at kunne starte hurtigere, det tager kun få sekunder at starte en Windows 8 når den starter fra: Luk computeren, en genstart tager væsentlig længere tid. Forskellen på min computer er måske at Windows 8 har et par år på bagen mens Windows 10 er helt ny.
Start og Genstart tager nogenlunde samme tid med Windows 10
Det med at installere på en ekstern drev er i mine øjne for at lege, det skal der naturligvis også være plads til, er her nogen som gider fortælle hvilke fordele der er ved at have styresystemet på en disk i lommen i stedet for fast monteret i computeren? Start og brug fra en ekstern drev vil altid være langsommere end når drevet sidder fastmonteret og med Windows er der noget med bundkort drivere så den Windows installation er sikkert låst til 1 computer og dermed er fidusen med installation på ekstern drev er fuldstændig væk, kun legetøj for store drenge og måske piger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-14 11:49

Citat
er her nogen som gider fortælle hvilke fordele der er ved at have styresystemet på en disk i lommen i stedet for fast monteret i computeren?

1. Man kan medbringe alle sine data og styresystem til en anden computer.
2. Der kan sættes en anden harddisk i til brug ved kig på en snavset eller tvivlsom side.
3. En harddisk som kun bruges til bankbesøg.

Det allerbedste ville være, at ssd disken med styresystem/programmer bare skydes ind på samme måde som et foto kort. (eks. SD) Så kan der laves maximal sikkerhed.

Ps. Jeg forbereder sikkerheden til at passe på mine millioner som snart ankommer fra et land i Afrika.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-10-14 14:09

Min comp. nr. 2 er med Win 10 ssd er intern og er magen til den Klaudi er ved at købe.

Jeg har en dockingstation til eSata, som er tilsluttet min daglige comp. nr.1. Her vælger jeg i bios om jeg vil starte op på den interne SSD med Windows 7 eller den eksterne alm. harddisk med Win 10 i dockingstationen.

I øvrigt er en dockingstation med SSD/alm. harddisk der er tilsluttet via eSata ligeså hurtig som en intern harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-14 17:08

Tråden fortsætter vist her
http://www.kandu.dk/spg172162.aspx

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-10-14 17:45

Eyvind den nye tråd linker hertil, og er en invitation til andre om at deltage her.
Det er den eneste måde at gøre opmærksom på denne tråd, der er forsvundet ned på side 3-4 stykker.

Og da jeg ikke får mails fra kandu, hvilket jeg selv har valgt - så kan jeg selv finde tråden....nu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-14 01:52

Citat
I øvrigt er en dockingstation med SSD/alm. harddisk der er tilsluttet via eSata ligeså hurtig som en intern harddisk.
naturligvis, jeg tænkte på usb harddiske
Citat
1. Man kan medbringe alle sine data og styresystem til en anden computer.
hvad med bundkort drivere til Windows? Når det er Linux er det ikke noget problem
Citat
2. Der kan sættes en anden harddisk i til brug ved kig på en snavset eller tvivlsom side.
må du godt se på bare damer for konen?
Citat
3. En harddisk som kun bruges til bankbesøg.
jeg har en hel computer som kun bruges til bank og nethandel, den kører med Ubuntu som eneste styresystem og deler mus, tastatur og skærm med Windows computeren som står ved siden af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-14 10:12

Bankbesøg her:
Mint 17 på en pendrive via Opera
Mint 17 på en af de udskiftelige harddiske med multiboot via Opera
Bank-Apps på en Android
XP på en gammel bærbar via Opera

Nu har jeg bare ingen penge, for de er brugt til bankudstyr.

2 Udskiftelige harddiske med win 8.1 (CS) og win 10 uden bank.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-10-14 12:27

Nu med SSD den er ikke meget hurtigere i opstart, ca 7-8 sekunder til skrivebord kommer frem, men den er dejligt stille

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-10-14 13:29

Du må investere i noget hurtigere Klaudi - det er længe at skulle vente.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-10-14 13:36

xp'en starter på 25-30 sek.!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-14 15:04

Øehhh.... ik' for no'et, men jeg tror; at til der foreligger en 'endelig' version af Win10, bør man væbne sig med tålmodighed.

For om ikke andet; at være sikker på at 3. part's Antivirus og Antimalware, samt Firewall ..ka' følge med konstante 'opdateringer' ifbm. den løbende udvikling af produktet.

Det skidt man evt. kunne redde sig ..ligger jo på en extern ..og til formålet opsat PC/HD, vil nogen måske indvende?
Tjaeh... men hvis e-mail og andre personlige oplysnnger kræves af 'systemet'? ..og dét gør det som oftest.
Så har man allerede kompromiteret sin "sikkerhed" og sit privatliv ..mere end 'godt' er !
Bare lige en 'formaning' og 'advarsel' der bør tages 'Ad Notam'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-14 15:18

Klaudi -> CPU Intel core2 1,86GHz ..altså 2 kerner og udvidet instruction set
..og dén kalder du gammel?
Min Dell har Pentium 4 som kører 2.4 Ghz. og 2 Gb. (MAX grænse) RAM her
XP rules !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-14 15:29

HD ??? nåeh ja... det er jo en 20 Gb'er ...med det HELE !

Swapfil på 4 Gb., fastlagt permanent: Midlertidige Internet Filer på 1 Gb., chache osv., samt hjælpeprogrammer (Ccleaner, Antivirus (ZoneAlarm + Firewall), SuperAntiSpyware mm., Photoshop 5.0, Acrobat, Java, de gængse browsere (Chrome, Firefox, mm. ), Dokumenter og bla. bla. ..alt ialt har jeg stadig ca. 6 Gb. fri disk plads.

Hva' ska' jeg med Win10 ..nu?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-14 16:06

Ps.

En Genstart =( Nedlukning + BIOS boot + opstart ) af XP i min konfiguration tager 1 min. og 52 sek. Så ka' man nemli' også nu ud at tisse imedens
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-10-14 14:00

Citat
..og dén kalder du gammel?

Tjaa det syn's jeg, den er mere end 4 år gammel, det var en jeg fik på arb. fordi den skulle smides ud!

Den 1. jeg prøvede med var en bærbar fra 2012, det kørte ik' ret godt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-14 14:17

Må en gammel gubbe med en sølle core 2 på 1,75 Mhz i bærbar udgave godt være med her.
Den kører fint på XP. Vista, win7, win8.1, win10 og nyeste Linux mint 17
Opstart = God tid til 1½ kop kaffe med blødt brød.
Nedlukning = Tid til oprydning af kaffekop og støvsugning af computerrum.

Min 3 ghz core 1 HT er foræret væk, selvom den kunne køre win311, 95, 98, win 2000, Xp og Linux
Jeg kunne ikke nå at tage tid på opstart og nedlukning, for soluret står ude i haven.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 21-10-14 19:27

hvor er fliserne /firkanterne blevet af
højre hjørne er væk ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-10-14 20:57

Citat
hvor er fliserne /firkanterne blevet af

Fliserne kan man få vist ved at højreklikke på Taskbar og vælge Properties
klik på fanen Start Menu, fjern markering i Use the Start Menu instead of the Start Screen

Hvor højre hjørne er blevet af vides ik'

Godkendelse af svar
Fra : bentjuul

Dato : 24-10-14 10:34

Tak for svaret Klaudi. Ser ud til at der ikke kommer mere, men Windows 10 kører fint hos mig..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-10-14 14:04

velbekomme, det kører os fint på min gamle dell, der har jeg så os xp og engang imellem linux mint 17 live!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-14 16:43

Værsgod - en offergave på 50 returpoint.