/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Romaer hvorfra
Fra : svendgiversen
Vist : 708 gange
135 point
Dato : 28-09-14 11:44

Jeg mener at romaerne, vore sigøjnere/tatere, oprindelig kom fra Indien,
men i går havde vi besøg af vor svigerinde fra Rumænien, hvor de har mange romaer,
og hun fortalte mig at de kom fra Ægypten, og at de blev udvist derfra?

Husker jeg forkert??

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 145 point
Dato : 28-09-14 11:54
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-14 12:05

Flere har fejlagtigt antaget, at romaerne kom fra Ægypten.
Nogle romaer kom til Ægypten, men de var kun på gennemrejse.

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Romaer

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-14 12:09

Romaerne stammer fra Indien. Den nyeste forskning tyder på, at romaernes forfædre udvandrede derfra allerede i 500-600-tallet. Andre forskere mener, at udvandringen først fandt sted omkring år 800 eller 1.000. Men langt de fleste forskere er enige om, at romaerne stammer fra det nordlige eller vestlige Indien og udvandrede for over 1.000 år siden.
Tidligere var det almindeligt at sige, at romaerne stammer fra Egypten, og der er da også nogle få romaer, der stadig selv hævder. I Kosovo, Albanien og Makedonien er der således grupper af romalignende folk, som ikke taler romani, og som hævder, at de stammer fra Egypten. Ifølge deres oprindelsesmyte ankom de fra Egypten til Europa for hundreder eller tusinder af år siden og slog sig i første omgang ned et sted, de kaldte Lille Egypten. Det engelske ord ”gypsy”, det franske ”gitane” og det spanske ”gitano” er sproglige afledninger af ”egypter”. Forskerne kan dog ikke finde belæg for, at det skulle være sandt, at romaerne stammer fra Egypten; de mener snarere, at det er en misforståelse, der opstod, fordi nogle romaer slog sig ned et sted i Grækenland, der kaldtes Lille Egypten, og fordi romaerne med deres mørke hud kunne minde om de egyptiske akrobater, man kendte til i det Det Byzantinske Rige på det tidspunkt, hvor de første romaer kom til Europa.
DNA-analyser og medicinsk forskning fra de seneste år viser da også en genetisk lighed mellem romagrupper i Europa og befolkningen i det nordvestlige Indien, og denne lighed er med til at bekræfte, at romaerne stammer fra Indien. Det samme er romaernes sprog, som indeholder både strukturer og ord fra det oldindiske sprog sanskrit.
http://www.faktalink.dk/titelliste/sigo/sigohele

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-14 12:24

svendgiversen, betragter du dig selv som en overlærer, der sætter eleverne/brugerne på kandu på en prøve.

Det du spørger om, kan du jo selv finde svaret på.

Men igen, igen og atter igen blev det til et nyt afsnit i føljetonen

"svendgiversen, samleversken og dagligdagen i det lille hjem"

Nu ved alle, der læser dette "spørgsmål" at svendgiversen og samleversken har haft besøg af en svigerinde fra Rumænien ....

Citat
i går havde vi besøg af vor svigerinde fra Rumænien

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-14 12:46

Tre meget interesante indlæg, fandt selv dette:

http://da.wikipedia.org/wiki/Romaer

Og selvfølgelig kom de fra Indien, det der undrer mig er at min højt uddannede svigerinde
ikke ved det, men det med det engelske Gipsy og Lille Ægypten, har måske påvirket hende,
og det hun lærte som barn i Rumænien, hvor romaerne slet ikke er velsete?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-09-14 13:26

Citat
Jeg mener at romaerne, vore sigøjnere/tatere
Jeg mener at du ikke skal blande sigøjnere og tatere sammen selvom mange opfatter en tater og en sigøjner som det samme.
En sigøjner er en roma
En tater er en uddød race nemlig den oprindelige befolkning i blandt andet Danmark som blev fortrængt af indvandrere fra syd, indvandrerne var lyse i huden og byggede byer og opdyrkede landet, nøjagtig som da den hvide mand kom til Amerika og fortrængte indianerne, tatere var mørke i huden og levede en nomade tilværelse uden fast bopæl, de som forsøgte at overleve ved at integrere sig i det nye indtrængende folk fik de allerlaveste job på den sociale rangstige såkaldte natmænd

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-14 13:40

"
Tatere var en betegnelse på romaer i Danmark. Betegnelsen tatere benyttedes samtidigt med ordet sigøjnere . Ordet tater kommer af tatar...
"

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-09-14 15:12

Da jeg altid har haft let ved at læse (den eneste begavelse,jeg er i besiddelse af),gik jeg ret hurtig i gang med Carit Etlar`s Gøngehøvding og Dronningens Vagtmester. (Første bog var ca. 3 tommer tyk).

Men her mener jeg "Ib" (Dronningens Vagtmester) bliver nævnt som Tatar,og han vil gerne gøres til en "ærlig" mand. Derfor har jeg engentlig altid troet,at ordet Tatar,var af dansk oprindelse. Også kaldet "Mørkets Mænd". Men kan se nu,at jeg er helt forkert på den.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-14 16:36

Det kunne jo også være så simpelt som at Romaer er de Romere som invaderede det nuværende Rumænien. Det kunne også være de Romere som startede med at invadere det nordlige Afrika, og så senere blev fordrevet og landede i Rumænien.
Romerne har været langt omkring gennem tiderne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-14 16:37

Ps. Så er det løst.............................hit med påængernø.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-09-14 17:50

Nej Eyvind, du er hel galt på den, Romaer har intet med Rom at gøre.

Og vi er nu helt klar over hvor romaerne oprindelig kom fra: Nord Indien,
og vi har også en begrundet formodning om, hvorfor englænderne kalder den Gipsy.

En af mindst tre forskellige roma udvandringer gik gennem Ægypten, videre gennem Nordafrika, til Spanien, Frankrig og England.

Men de romaer, der kom til Rumænien var fra en anden af de tre udvandrer grupper,
og derfor undrer det mig stadig, at min kloge svigerinde siger de blev forvist fra Ægypten.

Herudover mangler vi jo nu stadig, om taterne/natmændende er romaer, altså vore sigøjnere,
og at væbneren Ib var tatar/tater er nyt for mig?

Den med at taterne var den oprindelige ur/nomade befolkning i Danmark efter istiden
tror jeg ikke på, først på når jeg ser det dokumenteret...

Hvad med samerne i det nordlige Norge, de er vel næppe de sidste af istids taterne??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-14 19:03

Helt gal på den er jeg ikke - Jeg så nemlig noget TV i går om Romerne som drønede ned til det nordlige Afrika. Og som jeg husker det var de også ovre i området hvor Rumænien ligger.

Romerne har virkelig været vidt omkring.

Senere drønede Tyrkerne rundt i det meste af Europa.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-09-14 09:43

Tak for svaret modersvilje.

Du kom først med Indien.

Og vi venter med ur "tatarerne" i Danmark til en anden gang...