/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Traver tid
Fra : svendgiversen
Vist : 954 gange
100 point
Dato : 11-09-14 20:14

Vi har lige gået aftentur, i et fantastisk vejr her midt i september, men jeg siger ikke hvor.

Noget vi kom til at diskutere; da jeg var hjemme på gården i Skals høstede vi med selvbinder,
men min kone fra Mors, senere Thy og hendes første mand, havde mejetæsker.

Hun mener de høstede før os , men jeg tror senere, vort korn stod og modnede på marken.

I noget der vist hedder traver på dansk, vi kaldte det Kærsæt, men min kone siger Råer,
vist rækker på nordjysk, er der nogen der kan genkende disse betegnelser?

Og høster man før eller senere med mejetærsker, end da man tidligere brugte le/selvbinder??

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-09-14 21:01

Citat
Vi har lige gået aftentur, i et fantastisk vejr her midt i september, men jeg siger ikke hvor.

Ja, selv om du ikke siger hvor, så slipper du nok ikke for smæk af ans!

Dejligt med nogle varme sensommerdage efter en kølig august - er næsten lige kommet retur efter 1 ½ times strandtur.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-14 21:20

Citat
men jeg tror senere, vort korn stod og modnede på marken.

Deri har du ganske ret. Modningsprocessen behøvede ikke være så fremskreden,til Selvbinderen,da som du skriver,kornet stod på marken og modnedes færdig.
Ved høst med Mejetærsker,skal det være fuldmodnet. Da vand prc. ellers bliver for høj. Kan dog tørres ned,i en vis grad. (Ekstra omkostninger).

Kærsæt...her sagde vi bare Kjære, (Nordthy) er en "bunke",med 6 neg i hver. Råer,er en række,bestående af mange "Kjære".

Har sat mange Kjære og Råer sammen i mine unge dage. Selv i regnvejr. Så trak man i sit Olietøj.
Nogen der ved hvad det er??

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-09-14 21:26

Vil lige tilføje,at det kunne være direkte tabsgivende,hvis kornet vat modent ved Selvbinderhøst,da kærnerne kunne drysse af,når binderen smed neget på jorden.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-09-14 22:10

Jeg tilslutter mig Moesbaeks vise ord
Man talte om bindermoden og mejetærskermoden, og der er mindst en uge mellem de to udtryk.
Man høstede med binder inden det var helt moden for at minimere spillet, hvorefter det blev sat til eftermodning.

Marken er mejet, og høet er høstet, kornet er i laderne, og høet står i hæs. Frugten er plukket, og træet er rystet, og nu går det hjemad med det allersidste læs.
Rev vi marken let, det er gammel ret, fuglen og den fattige skal også være mæt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-09-14 22:42

Citat
I noget der vist hedder traver på dansk, vi kaldte det Kærsæt, men min kone siger Råer,
vist rækker på nordjysk, er der nogen der kan genkende disse betegnelser?

Jeps, travers var forskellige fra landsdel til landsdel. F.eks på Sjælland er en trave 20 neg,
på Fyn 40 neg og i Jylland 60 neg.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-14 09:45

Tak for svaret Mosebaek.

også tak til I andre for gode oplysende indlæg,
jeg husker kun en linie: I tøndemål af traver...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-14 11:23

Selv tak. Jeg stammer jo fra Selvbinderens tid. Især McCormick og Deering,var meget brugte.

Dengang havde man respekt for "Guds gaver",høsten. Kan huske min far og naboen,der var fælles om maskinen, høstede fra,som det hed. Tog et skår,hele vejen rundt om marken, med le og bandt negene ved håndkraft. Fordi hestene (3 stk.) og det store trækhjul på selvbinderen,ikke skulle vælte kornet,i første omgang.

Vh. M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-14 13:11

Ja, gamle pioner kammerat, min gamle far høstede også "for" i hjørnerne med le.

han sad også oppe hele natten når en so skulle føde,
nu dør op til halvdelen af små grisende i vort industrialiserede stor landbrug.

>Marken er mejet, ikke meget, som den tidligere Dmark,
nu mangler vi kun oprindelsen til: i tøndemål af traver?

Kik forbi på Fjordvej 25 Egernsund, næste gang du skal ned for at "spare",
selv fik jeg en halv vinkel i Randers, som menig gruppe fører,
den kostede mig meget, kolde bade med videre, jeg skulle ikke tro jeg var noget...

.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-09-14 15:24

Tak for invitation. Men jeg er bange for at det vil vare længe,inden jeg kommer sydpå. Har fået konstateret Leukæmi. Dog gammelmands,som de kalder det. Har foreløbigt "besøgt" Ålborg Universitetshospital / Medicinerhuset, 6 gange her i sommer. + Thisted og Nykøbing Sygehus. Er "inviteret" til Ålborg igen 4 gange. Inden de starter en behandlingsforløb.
I tilgift er der konstateret ret svære slidgigtsymptomer og udu i nervebaner og muskulatur.

Benene kan ikke bære mig. "Syrer" til,når jeg rejser mig. Bruger Rulle-Marie. Også kaldet Rollator.

Men heldigvis kan jeg sidde her,og udgyde mine betragtninger for jer sagesløsse Kandu`er.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-09-14 16:55

Trave, hobe eller skok er en måde at sætte kornneg til tørre og modning på. Det er samtidig en optællingsenhed – et antal neg. En trave svarede til en tønde korn, hvorfor jordens bonitet bestemte antallet af neg i en trave.

http://uldummolle.dk/hosten/