/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Er det velfærd ???
Fra : molokyle
Vist : 853 gange
400 point
Dato : 23-07-14 17:09

Hmmm.... Jeg mødte med åbne øjne og lyst sind ind til min første dag i NYTTEJOB.

..efter at være 'røget ud' af min dagpengeperiode efter 2 år, som følge af 'den nye' dagpenge-reform og blive 'tilkendt': Midlertidig arbejdsmarkedsydelse ( = MAMU).

Ok.

Nu hedder det bare ikke længere nyttejob ...men NYTTEINDSATS !

..fordi DJØF'erne åbenbart mente, at job var for stærkt et ord.

Det kan godt være at en DJØF tager på job hverdag ..og senere kommer hjem fra jobbet.

Vi andre alm. dødelige gik nu istedet på ARBEJDE ..og kom trætte hjem fra ARBEJDE.

Har en DJØF egentlig nogensinde ARBEJDET?
Tilsyneladende ikke
Citat
NYTTEINDSATS

Du skal arbejde for din ydelse...

..står der i den folder man får udleveret ved informationsmøde nr.1

Forklaringen på denne omskrivning er:

Det ER jo ikke tale om et arbejde, men en indsats vi gør; for at få jer arbejde. (BEMÆRK: Ikke eet ord om jobs ...næeh... Offentligt løntilskud. Som i sidste ende ikke kaster mere af sig udbetalt end, ..........at man arbejder, uden et "job", for sin understøttelse.)

Nuvel.

Altså man får LØN for et JOB, men ikke for et ARBEJDE !
Aha.. nu dæmrer det ...

Da jeg påpegegede dette faktum ..at vi, der i redningsplanen for arbejdsløse som faldt ud af dagpengesystemet, skulle kompenseres via dette 'tilbud', i realiteten arbejde for en lavere ydelse , men på og efter samme regler og vilkår som kontanthjæpsmodtagere.

MAMU'er betaler selv transport til/fra nyttejob. De betaler også til A-kasse.

Summa-summarum: 6.664 kr. udbetalt pr. mdr. (ca. 1.500 kr. mindre end kontanthjælp + transport til nytteindsats arbejdspladsen)

Er det velfærd ..eller bare ret og rimeligt?

Overvejer seriøst at takke NEJ til 'tilbuddet' (..kan man virkelig takke nej til et tilbud?) om MAMU'en som jeg lige har påbegyndt ..som chauffør medhjælper (..så er der jo brug for en fastansat mindre ,-))...eller; gå på kontanthjælp i stedet.

Burde sådanne overvejelser overhovedet være nødvendige i 'Verdens Bedste Land' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-07-14 17:47

- og så er du såmænd én af de heldige, for mange arbejdsløse ikke-forsørgere kan hverken få dagpenge, MAMU eller kontanthjælp, men må finde sig i at skulle forsørges af deres samlevere eller at leve deres opsparinger/ejerboliger op.

Til gengæld bliver "arbejdsløse" forsørgere forsynet med så rigelig bistand, at det ikke kan betale sig for dem at arbejde.

Den danske velfærd eksisterer kun for de udvalgte, såsom børnefamilier og de raske "arbejdsløse", der har overskuddet og evnerne til til at sætte sig ind i lovgivningen og kræve deres ret.

Syge, svage og gamle uden overskud må finde sig i at blive spist af med smulerne.
Ingen interesserer sig for dem.

Den såkaldte danske "velfærd" er gået fuldstændig over gevind, men har egentlig aldrig rigtigt fungeret.

Jo, venstrefløjen har kunnet smide flere og flere penge efter de udvalgte, men man har aldrig rigtigt fundet ud af, at i et "velfærdssamfund" tager man sig først og fremmest af de svageste - og ikke af de mest krævende og højtråbende.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-14 18:59

Citat
(..kan man virkelig takke nej til et tilbud?)

Nej, det er det "Sicilianske tilbud"
Egentlig en god ide, jeg har selv været glad for aktivering i pensionisthaverne, men det var lokalt så der var ingen transportudgifter.........formålet er jo at få folk væk fra det rastløse liv hjemme, på den anden side burde man mere aktivere de der konstant bliver væk fra møder samt de der laver socialbedrageri og så lader de aktivt jobsøgende i fred.

Jeg troede egentlig at MAMU`r havde ret til dagpenge inden det endelige udløb, hvis ikke er det en hån mod de der har betalt i flere år.

Hvilken velfærd ?

Jeg har været temmelig syg i næsten 3 år af en diskusprolaps og er 61, lægerne har opgivet. For 13 måneder siden lovede man mig et ressourceforløb som der blev lavet papirer på, dette er jeg trods rykkere aldrig blevet indkaldt til, nu er jeg blevet indkaldt til en ganske almindelig samtale om mulighederne for job...............der står ikke eet kvæk om min sygdom, men sygdom eksisterer jo heller ikke mere i jobcentrene medmindre folk er døde, det er sket efter sygedagpengereformen og bortfald af matchgrupperne.
Måske skulle jeg lægge hårdt ud på mødet og søge en arbejdsprøvning, det overlever jeg sgu nok, men de ser mig ikke i 3-8 dage efter da jeg bliver totalt kvæstet, jeg er ikke forsigtig nok når jeg f.eks. skal støvsuge og vaske gulv hjemme og kender derfor konsekvenserne

Tak for 40 års knokleri, med en masse overarbejde og hvor jeg blev jaget i roemarken allerede som 12-årig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-07-14 20:33

Nej det er ikke velfærd,

men Molo, du ved da så meget om mange ting, eksempelvis har du jo hjulpet mig og mange andre om valg af computer og edb programmer her i kandu.

Du må da være velkvalificeret til et rigtigt IT job.

Ved ikke lige hvor du skal søge på Amager, men fortæl dem hvad du kan...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-14 21:41

prio -> Vrøvl ; i MAMU tages der ikke hensyn til ægtestand, samliv, fast ejendom, løsører eller formue. MANU er netop lavet for at; hvis man ryger ud af dagpengesystemet kan oppebære en indkomst svarende til kontanthjælp (.. for personer over 30 år). Dette for at redde de 'rige' arbejdsløse som ellers ville kunne forsørge sig selv vha. samlevers indtægt, salg af sommerhus, bil, båd og hva' har vi?

MEN man tager ikke højde for at mange i denne gruppe hverken har værdier endsige en samlever at dele månedlige udgifter med.

50 % af dagpengene for ikke forsørgere -MINUS- kontigent til fagforening/A-kasse samt transport til et 'arbejde', man ikke kan takke nej til.

Læs på lektien før du farer i blækhuset

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Ydelser/Midlertidig-arbejdsmarkedsydelse.aspx

Det er altså bare surt at skulle cykle 10 km. til 'arbejde' hver vej, hver dag, for at spare 48 kr. af de ca. 90 kr. pr. dag man har at leve for.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-14 21:48

Københavns kommune er da prut ligeglad med, hvad du kan.
Er du på MAMU? ...så er øvelsen; hurtigst muligt at få dig flyttet over i offentligt løntilskud. Fidusen er at det ikke koster kommunen flere penge ..MEN nu må du pludselig udfører 'rigtigt' arbejde (..på DJØF'sk : Job), men du får stadig ikke mere udbetalt. Max timelønnen er for nuværende 115,67 kroner i timen ... EFTER skat, hvorfor du 'kun' må arbejde på et nedsat timetal pr.uge.

http://brsyddanmark.dk/~/media/AmsRegionSite/HovedstadenSjaelland/Graphics%202014/Indsatsomraader/140217%20Spørgsmaal%20svar%20Arbejdsmarkedsydelse%20pdf.ashx

NUL gullerod ..kun arbejde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-14 21:50

UPS..
Citat
50 % af dagpengene for ikke forsørgere

Det er selvfølgelig hele 60% af dagpengene ....minus osv.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-14 22:07

Dette 'spørgsmål' finder jeg spøjst:
Citat
3. Er der krav om gentaget aktivering?

Der fremgår ikke af lovgivningen krav om gentaget aktivering. Der fremgår udelukkende
krav om, at jobcenteret skal iværksætte tilbud efter senest 4 uger.

Nøeh... men der står heller ingen stedet nævnt, at man IKKE må 'genaktivere' straks efter de 13 ugers nytteindsats er gennemført. Dog skal indsats-'forløbet', som det kaldes, gentages SENEST efter 19 måneders ledighed.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-14 22:17

Det er jo kommunisme ind af bagdøren!
Vi skal helst alle sammen arbejde for staten.
Den bestemmer så til gengæld, hvad vi skal have af løn for dette arbejde
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 400 point
Dato : 23-07-14 23:20

Lad os lave joken! Vi sender alle en mail til Thulesen Dahl, hvori vi anmoder ham om at tage affære, hvis han modtager mails nok gør han noget ved det, om ikke andet så som en del af valgkampen - der jo er startet!
Jeg har sendt 5 mails i Mette Frederiksen, men hun er som alle de andre socialdemokrater fuldstændig kold i R%¤#&, sekretæren har sat autosvar på mine henvendelser!
12 måneder skal jeg gå på 60% og så bliver jeg tilbudt et seniorjob til jeg kan gå på efterløn - det vil sige én måned!
Jeg håber at alle os der er berørte af disse regler sender besked til tinget!
Vi kan på samme tid håbe på at venstre får ny formand, så det bliver en ny "bandit", der skal lede landet!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-14 06:41

Citat
12 måneder skal jeg gå på 60% og så bliver jeg tilbudt et seniorjob til jeg kan gå på efterløn - det vil sige én måned!

Der var pludselig mange ældre som havde ret til seniorjob, hvilket kom bag på dem selv om krisen havde skubbet flere ældre ud af arbejdspladsen, og så lavede de den med det ene år for at spare.
Det ligger så i luften at der skal gøres en kraftig indsats for at finde et job, men vi ældre ved at vi ligger bagest i køen, man skal være mere end heldig hvilket en af mine gamle venner var sidste år.

Politikerne er klar over det, men når de laver reformer er de hamrende ligeglade, og det offentlige fyrer også ældre først hvilket giver et forklaringsproblem idet de råber op om "det grå guld".

Nok ikke det sidste overgreb danskerne bliver udsat for, Konservative foreslår jo kontanthjælpen sat ned for også over 30-årige, og imens vælter flygtninge og indvandrere ind i landet og får penge fra dag eet samt hjælp til bolig og indkøb af indbo til etablering.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-14 22:00

Dagens UD-nytteindsats:

Chauffør medhjælper Molokyle, samt min grønlandske chauffør (Fastansat) kørte ud og hente et metal gardarobes, som skulle op af udendørs trappe og op på 1.sal. Derefter på genbrugsstationen med grene,grønt og kvas, afskårewt og samlet af andre nytte-indsatsere fra Valby. Hente og bringe gamle stakitter af trykimpreneret træ (= Container 9 ! ..., Pap i 6'eren, Papir i 1'eren, Småt brandbart i 2'eren, 'Jern ..5'eren, Farligt affald i 25, osv. ...man er vel 'gammel' Genbrugsvejleder' )
Presse og 'tvinge' chefen til selv at køre ud at købe arbejdshandsker til mig. De havde nemlig ikke liiiiige nogen liggende, men måske jeg bare kunne bruge et par tykke varme vinterhansker i stedet?
AV..! Jeg prøvede sgu ellers, men tjørnenålene gik lige igennem lorte-vinterhandskerne
Det kom åbenbart som en overraskelse at man kunne 'stikke' sig på kvas af Vildrose og Hvid- og Kristtørn

..ellers var det en meget god dag. Vi røg en masse cigeretter.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 26-07-14 00:04

Latterligt indlæg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-14 09:21

Luke2000 -> Jamen, så kan du bare lade være at skrive noget, hvis ikke du kan gøre det uden at virke latterlig

Mandagens UD-nytteindsats:

Lugning af blomsterbede og individuel jobsøgning. Der er desværre ikke nogen ledige stillinger at henvise til, men en masse offentlige løntilskud og offentlige praktikpladser. Ingen job, men masser af opgaver kommunen gerne så løst af de arbejdsløse. Det vil selvfølgelig give mere velfærd, men for hvem? I hvert fald ikke for mig. Men det er da dejligt at kunne få gjort rent rundt omkring uden at skulle betale et rengøringsfirma for det eller skulle fastansætte nogen folk til samme. De som gjorde det før er nemlig blevet sparet væk under de senere års sparerunder i det offentlige. Der bliver ikke oprettet nye stillinger, men div. offentlige virksomheder får i stedet tilbudt 'BONUS-medarbejdere' = arbejdsløse i offentligt løntilskud.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-14 20:28

Det lyder da? som du har det rimeligt godt - trods alt.
Citat
Presse og 'tvinge' chefen til selv at køre ud at købe arbejdshandsker til mig

Go sommer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-07-14 20:29

Citat
Det kom åbenbart som en overraskelse at man kunne 'stikke' sig på kvas af Vildrose og Hvid- og Kristtørn

Syntes det gør mere ´auht´ om vinteren = i sommer handsker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-14 16:52

Tirsdag's udnyttelse af min 'gratis arbejdskraft:

Slå Ca. 4000 m^2 frilandsgræsplæne omkring div. legeaktiviteter (Kaninbure, Gedefold, 'hoppesten', balancebomme osv.) i udflytterbørnehave, med benzin-motoriseret og selvkørende græsslåmaskine af mærket Klippo:

http://www.klippo.com/dk/products/mulching-mowers/pro-21-sh-classic/
Fin ting ..den dersens Klippo
(..men hvad skal gartneren og gartnermedhjælpenren så lave imedens?)

...og så der er bare den detalje, at jeg ikke må føre et selvkørende arbejdsredskab uden lovpligtige gartner motorredskab bevis/prøve som ufaglært og der skal som minimum gives vejledning og instruktion i betjeningen, drift og vedligeholdelse af motorværktøjet.

Jeg fik blot beskedden: Dyret står dér: Bare se at komme igang.

Vejledning fra:

http://www.bar-service.dk/Files/Billeder/BARservice/pdf/Ejendomsservice%20og%20forsyning/Arbejdsmiljohaandbog_for_ejendomsserviceomraadet.pdf

..ser man stort på; man ka' jo bare skride hjem ..og miste 'retten' sin 'understøttelse' !

</TILINGENNYTTE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-14 11:22

Onsdags udnyttelses indsats:

Ud at køre med de skøre. Vi kørte ud for at hente en allerede læsset bil, som skulle aflæsses på genbrugsstationen. Fint nok. En del træ og gammelt jern, men bagest eternitplader. Som tidligere genbrugsvejleder ved jeg at dette skal i den aflåste container 12 ASBEST og Eternit. Hvis eternitten ikke er i hele plader skal det pakkes og afleveres i klare plastsække, så vi måtte lige køre ud fylde nogle stykker uden for pladsen. Genbrugsmedarbejderen kom og låste og gloede noget da vi blev sat til at bære både de hele plader og sækkene ind ...iført shorts og kortærmede T-shirts, klasse 2 arbejdshandsker og ditto sikkerhedssko. Han må nemlig selv slet ikke gå ind i containeren uden åndedrætsværn, sikkerhedsbriller, sikkerhedshandsker og -sko min. klasse 3 og heldragt. Efterfølgende skal han gå direkte ind, lægge tøjet til destruktion og gå i bad.

Vi skulle fise videre med div. affald rundt resten af dagen i samme tøj.

Bad kunne vi tage efter fyraften fik vi at vide. Nyt tøj kunne vi få i morgen og det brugte skulle da bare vaskes af vores søde indvandrepiger i nytteindsatsen. Så kunne de også få lidt fornøjelse af stenstøvet og asbesten!

Torsdags udnyttelse:

Hente 'farlig' maling og kemikalier som skulle køres til destruktion på Prøvestenen. Handskerne havde de glemt at tage med i bilen til os, men vi skulle jo også bare bære nogle dunke og spande.

Lige nu er jeg blevet færdig med den ugentlige jobnet 'kontrol' her i CAB's computerrum og har fået lov at surfe lidt privat indtil kl. 11.30.

</UDNYTTELIG>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-14 19:49

Tak for svaret modersvilje.
Lettere redigeret citat:

Mette Frederiksen er som alle de andre socialdemokrater siden sidste valg; fuldstændig kold i Hun har beordret sekretæren at besvare mine henvendelser med et afvisende og intetsigende autosvar!

Tjæøh... det kan være svært at få svar på hvilke regler som gælder ...når der ingen er

Opfindelsen: Nyttejob ...nu; nytteindsats; er uden overenskomst, sikkerhedsrepræsentant, tillidsmand, pensionsindbtaling, dagpengeoptjening, (men ..man betaler alligevel 945 kr. pr. måned ..i 3F ..i A-kasse og fagforeningskontigent ..efter skat ..naturligvis), ER dækket af statens-/kommunens forsikring? JA, hvis man overholder 'ikke eksisterende' sikkerhedsregler under 'arbejdet' ...eller: INDSATSEN ..som det retteligt hedder.

Arbejdskader godkendes IKKE hvis tilskadekomne har negliseret gældende sikkerheds foreskrifter!
Derfor fritages arbejdsgiver for evt. erstatningsansvar = 0 kroner til den nytteaktiverede for overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Som jeg læser reglerne.
Men belær mig endelig anderledes ! Skulle dette være tilfældet
</MOON'e'KYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-14 07:33

Fremtidig udnytning:

Vi blev opfordret til selv at komme med 'projekter', da de har fået svært ved at holde os beskæftiget. Der er simpelthen for mange personer der er faldet ud af dagpengesystemet og er overgået til MAMU, til at man kan beskæftige os med noget meningsfyldt som ikke tager arbejdet for andre faggrupper. Det giver ligesom ikke rigtigt mening at slå græsset hver dag og sætte 4 mand på opgaven. Så kom jeg til at tænke på svendgiversens kommentar:
Citat
..hjulpet mig og mange andre om valg af computer og edb programmer her i kandu.

Du må da være velkvalificeret til et rigtigt IT job.

NEJ, jeg er ikke kvalificeret efter at have været ude af brancen i 7 år. Efteruddannelsen er for dyr og/eller langvarig til at jeg kan få hjælp til dette ud over SU. Private kurser koster en bondegård; ofte på den forkerte side af 50.000 kr. ( www.superusers.dk )

Jeg forslog at jeg jo f.eks. kunne hjælpe mine medaktiverede, hvis de havde problemer med langsomme pc'ere/bærbare, mystiske pop-up's, programmer i udu, netværksproblemer mv. Det synes man var en glimrende ide, som staks blev godkendt og modtaget med kyshånd ..først og fremmest af de ansatte: Leder, pladsformand, jobkonsulenter og -vejledere, fastansatte; chaufører, murere, malere og kontormedarbejdere

Så slap de nemlig for at skulle betale de 5-800 kr. det koster at 'redde' en computer med software problemer.

</UDLICITERET og OUTSOURCET>

Kommentar
Fra : lotte979

Dato : 28-03-15 19:19

Nej det er bestemt ikke rimeligt og bestemt heller ikke noget der kan kaldes velfærd!!!