/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Trækkes eksamenskarakt. ned i gym?
Fra : cristian2
Vist : 599 gange
40 point
Dato : 16-06-14 17:16

Min datter har været til eksamen i matematik (hendes sværeste fag) i gymnasiet. Hun har en årskarakter på 4 og har fået 7 til eksamen, hvilket hun er meget tilfreds med. Spørgsmålet er så, hvor meget karakteren kommer til at tælle ifht. gennemsnittet. Da hun har matematik på C niveau, får det vist kun halv indflydelse på gennemsnittet (?).
Desuden har jeg har hørt noget om, at det ikke bliver eksamenskarakteren "7", som får indflydelse på hendes matematik-gennemsnit, men kun "4" - da årskarakteren trækker eksamenskarakteren ned.
Kan det være rigtigt?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-14 18:03

Du kan søge på nettet efter karakterberegner, det er nemlig ikke logisk og ligetil

F.eks http://karakterberegner.dk

https://www.google.dk/#q=udregning+af+karaktergennemsnit+gymnasiet&safe=off

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-14 18:32

Hvis hun har 4 i årskarakter og 7 til eksamen, må hun jo ende på 5 eller 6, jeg tror man forhøjer?

Men måske er det ikke lykken for hende,
hvis hun med så dårlige årskarakterer i matematik kommer ind på et videregående studie,
hvor hun ikke kan klare kravene, er det jo bedre at hun vælger et mindre krævende studie.

Eksamenskarakter er ikke alt, det er det der følger efter der tæller...

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 17-06-14 08:12

Så skidt er 4 altså ikke.
¤ gives for præstationen under middel til middel. Se her: http://www.uvm.dk/I-fokus/7-trins-skalaen/Karakterer-paa-7-trins-skalaen

Prøvekarakterer vægtes på samme måde som årskarakterer, ergo hæver 7-tallet hendes gennemsnit. Ellers ville eksamen jo ikke give mening, i forhold til, at man måske bare ikke "svinger" så godt med sin lærer og derfor får dårlige karakterer. Pointen med eksamen er jo netop, at mere end to personer, bedømmer den præstation, eleven kan levere. Se også her: http://www.mitsnit.dk/how

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 17-06-14 08:20

Tak for svarene ind til videre.
Spørgsmålet er stadig, hvad gennemsnittet bliver, hvis man får årskarakter på 4 og 7 til eksamen.

Er det 5, 5,5, 6, 7 eller noget helt andet?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 17-06-14 08:31

Som jeg læser det, så vægtes mundtlig, skriftlig og eksamenskarakter med hver 1/3. Altså læg sammen, del med 3 og afrund.
Men prøv da og tast hele baduljen ind i den beregner, som Katekismus linker til, eller spørg på skolen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-06-14 12:54

Et ex.
Årskarakter mundtlig: 4
Årskarakter skriftlig: 02
Eksamen mundtlig: 00

4+2+0 = 6

6/3 = 2

Du vil altså bestå faget selvom du får 00 til eksamen, da dit snit bliver på 2.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 25-06-14 17:26

Tak for svaret katekismus.