/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
træt jams
Fra : svendgiversen
Vist : 639 gange
56 point
Dato : 18-05-14 17:27

Min kone var træt i går og sagde hun var jams(k).

Jeg forklarede hende høfligt at det er der ikke noget der hedder,
bortset fra en kartoffel lignede rodfrugt fra Afrika,
men hun blev ved med at påstå at det er kendt dansk ord.

Hvem kan overbevise hende om jams ikke indgår i det danske sprog?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-05-14 17:45

Selvfølgelig gør det det Svendgiversen - kom nu lige ind i kampen og stram kysen.

Bare fordi du ikke kender et ord eller en vending, betyder det jo ikke automatisk at det ikke hører til i det danske sprog.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 66 point
Dato : 18-05-14 17:46

Dagens truede, dialektale ord er 'jamsk' eller 'hjamsk', der dels bruges om den 'som ingen madlyst har; som væmmes ved mad, eller er utilpas eller utidig på grund af for lidt søvn, eller fordi man er udmattet o.lign', dels om 'mad som er vammel eller dårligt tillavet'. Man kan også 'hjamse', dvs. 'være utidig, vrage maden'.
Ordet er beslægtet med '(u)humsk', jf. norsk dialekt '(u)humskjen' = uoplagt, utidig. ' ... søne Swend', de kommer sgu sjælden hjamsk te æ Bord ... de forstaar misæl at ta' vel til æ Fortæring'. Jeppe Aakjær (1866-1930) i Vredens Børn.19. 'Manden gabede hjamsk'. Niels Jeppesen (1882-1962) i Harald Kidde.8. 'Jeg veed ikke, hvad mig feiler; jeg er saa hiamsk i Dag'. Fra 'Dansk Ordbog udg. under Videnskabernes Selskabs Bestyrelse'. I-VIII, 1793-1905.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-05-14 17:48

Tag du nu og brug Google lidt mere fremover, så behøver du ikke jokke rundt i al din uvidenhed!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-05-14 18:19
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-05-14 18:37

Hej svendgiversen jeg tror du hørte forkert. Jams og fjams minder en del om hinanden, og....æh....da du ikke er helt ung længere, må vi gå ud fra at der er tale om en såkaldt hørefejl.

Er du nu helt sikkert på, hun ikke spurgte om du trængte til lidt fjams...?

Sig endelig ikke nej til det tilbud, svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-05-14 19:49

Selvfølgelig kan vi selv slå det op,
det prøvede min kone, der har den store forældede entro... et eller andet, til over 20.000 kr.

Men hun vidste jo ikke at det begynder med H.

Og det er da bedre at høre lokale Hjamsk kendinge her i kandu.

Det med spise vægring kender hun ikke til,
men "træt, frysende og lettere utilpas" dækker helt det hun mener...

Iøvrigt foretrækker jeg Bing frem for Google, knap så mange svar, men normalt tættere på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-14 20:13

Det er ganske enkelt som fundet her via altavista.com > nu yahoo search
Det er jo syltetøjet hun er træt af.
http://www.amishmart.com/jellies---jams-jams.html

Ps. Hvis det er noget syltetøj du selv har rodet sammen, kan det nemt blive til noget værre JAMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-05-14 20:33

svendgiversen ved jo godt hvad det betyder, men vil jo igen delagtiggøre brugerne på kandu i føljetonen "svendgiversen, samleversken og dagligdagen i Egernsund".

Citat
der har den store forældede entro... et eller andet, til over 20.000 kr.

Igen, igen og atter igen handler det om penge/råd til. Det er jo helt uden betydning, hvad det har kostet, men du har en tilbøjelighed til at "prale"

https://www.facebook.com/GyldendalOrdbog/posts/10151997065506848?stream_ref=10

http://www.jyskordbog.dk/ordbog/artikler/hjamsk2.html

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=hjamsk&search=S%C3%B8g

http://quizstone.dk/q/hvad_er_man_paa_soenderjysk_hvis_man_er_jamsk/

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-05-14 20:48

Det er bare herligt med alle de "gode" kommentarer, svendgiversen du har altså skuffet mig, det er et gammelt ord for at være (træt - utilpas osv.)

Jeg kan huske min moster brugte det en del. men stakkels dig, du har nok ikke haft en moster.

Ja - ja undskyld, men jeg morede mig en del, men det er vel en del af hyggen, det er absolut ikke personligt ment, hav en fortsat god weekend.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-14 22:25

Jams er som jeg husker det fra Brønshøj (Kbh) bare noget roderi, altså noget værre jams.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-05-14 00:11

Jeg mangler en "Syntes godt om" knap til ans indlæg...... Tak ans.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-05-14 00:14

Jeg prøver lige igen uden slåfejl: Jeg mangler en "Synes godt om" knap til ans indlæg...... Tak ans.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-05-14 07:43

Jeg behøver ikke nogen knap, for at synes godt om Ans.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-14 09:46

Tak for svaret marken84.