/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP opdatering.
Fra : Mosebaek
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 14-05-14 10:13

Nu er der saftsuseme endnu en opdatering til mit elskede Win XP . Hvordan skal det forstås??

Bliver MS ved med at holde hånden under XP,i det skjulte??

Eller er det en uautoriseret "firma",måske fra Balupa land,der har taget over??

Den forvirrede M.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-05-14 10:24

Jeg har også fået opdatering til XP, og i dag kom endnu én, opdatering til fjernelse af farlige elementer

Kommentar
Fra : molped

Dato : 14-05-14 10:25

Den sidste opdatering blev udsendt 8/4 - det kan være det er den eller en inden da, du endnu ikke har installeret.
MS holder kun hånden over XP, hvis du betaler i dyrt for det. Det er det flere offentlige institutioner bl.a. har været nødt til, da man ikke i tide har skiftet til et andet OS. Der findes også uafhængige firmaer, der leverer sikkerheds-opdateringer mod betaling.
Se iøvrigt at få skiftet til noget andet så hurtigt som muligt...!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 10:43

Citat
Den sidste opdatering blev udsendt 8/4

Jeg fik også een,for ca. tre uger siden. Den var god nok.

Citat
Se iøvrigt at få skiftet til noget andet så hurtigt som muligt...!

Jeg har en anden pc,med Win 7. Deen bruger jeg til de lidt mere "seriøse forretninger" som nemid,m.vdr.

Men jeg er jo gammel og nostalgisk. Min hp maskine og Win XP,har lige holdt 10 års jubilæum. Så det dropper jeg ikke lige pludseligt.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-14 10:51

Det var ud over det sædvanlige at man udsendte en meget kritisk opdatering til XP.

Af flere grunde kører 1/3 af verdens Windovs brugere stadig med XP, både private og virksomheder.........men de skifter vel når diverse sikkerhedsprogrammer også stopper med at virke på XP.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 11:31

Jeg bruger XP til at gå i banken.

Ps. Der er ikke så mange penge.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 14-05-14 11:42

Citat
Jeg har en anden pc,med Win 7. Deen bruger jeg til de lidt mere "seriøse forretninger"Blink som nemid,m.vdr.

Det sikkerhedsmæssige gælder ikke kun din egen sikkerhed ifm. nemid osv.
Det bliver et problem for os alle, når din XP-maskine pga. sikkerhedshuller bliver indlemmet i diverse botnets, og dermed brugt til hacker-angreb og udsendelse af spam-mails. Når (Ikke hvis) dét sker, er det ikke noget, du nødvendigvis kan se eller mærke på din maskine.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 11:58

Citat
Ps. Der er ikke så mange penge.

Næh..jeg vil godt tro,du har formuen i en box,eller nedgravet i en mælkejunge i haven,med en græstørv over.
Selv er jeg mest derinde for at se,om der skulle være overført et par hundrede tusinder,ved en fejl.
Fejlen bliver så ikke rettet fra min side.

Citat
Det sikkerhedsmæssige gælder ikke kun din egen sikkerhed ifm. nemid osv.

Nu er jeg aldrig inde på de "snavsede" sider. (Ingen virkning længere).
Men er godt klar over,det kan ske alligevel. Bruger efterhånden XP maskinen mest til egen data,såsom billeder,tekst og Excel filer.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 11:58

Hvis man altid logger på styresystemerne som bruger uden rettigheder............kan man jo ikke klikke på noget.
Diverse udbydere vil jo heller ikke være med til at sikre nettet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 12:42

http://komputer.dk/nyheder/sikkerhed/flest-virusangreb-mod-windows-vista-og-windows-7

Hælder lidt til,tror det var Molo`s,teori. Om at XP bliver mindre interessant for hackere,i takt med der bliver færre XP brugere.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 13:07

Ja det tror jeg også, for proff brugerne (firma) har måske så høj en sikkerhed, at de ikke er interessante og vi andre faser ud efterhånden.

I øvrigt bruger meget proff firmaer Linux som er meget sikrere - især er der en del servere som kører Linux.

Kommentar
Fra : molped

Dato : 14-05-14 13:26

Citat
I øvrigt bruger meget proff firmaer Linux som er meget sikrere...

...ja, lige indtil denne her blev opdaget:
http://www.computerworld.dk/art/230233/farligt-sikkerhedshul-opdaget-i-linux

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 13:36

Jeg snakker ikke om at Linux er sikkert, men bare at det er mere sikkert.
Og du anfægter nok ikke at der er ret mange servere som kører Linux.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 17:27

Tja - så må jeg nok erkende mit nederlag. Min gode gamle XP ville ikke rigtigt gå i banken og da jeg endelig kom derind, meldte den fejl ved indtastning.............................................

Så skal der nytænkning til.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-05-14 17:43

Citat
Hælder lidt til,tror det var Molo`s,teori. Om at XP bliver mindre interessant for hackere,i takt med der bliver færre XP brugere.

Mon dog?

Har Microsoft virkelig lige åbnet sluserne for XP-hackere?
De nye opdateringer fra Microsoft giver hackerne konkrete ledetråde om, hvor de skal finde huller i Windows XP og Office 2003.

http://www.computerworld.dk/art/230925/har-microsoft-virkelig-lige-aabnet-sluserne-for-xp-hackere?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter&utm_campaign=dispatch+12821

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 18:33

Citat
Ifølge analysehuset Net Applications' målinger kører hele 72,2 procent - næsten tre ud af fire - af Kinas pc'er nemlig på Windows XP.

Lad dem more sig med Kina,der er virkeligt noget at komme efter.
Jeg tror stadigvæk,det er meget op til ens egen dømmekraft. Selvfølgeligt kan både EB,BT og DR,godt være inficeret. Men jeg tager chancen,indtil videre. Man kan også blive røvrendt,selv med Win 8.

Intet er sikkert i denne verden....pludseligt kommer der en modgående bilist,i din vejbane.......så er det sgu ligegyldigt om du har XP eller 8.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-14 19:12

Øeh... hvis man har tiltusket sig en offentlig licens udgave af XP (..evt. som en hjemmearbejds udgave via Stat/Kommune ?) Så ER der betalt 58 millioner skattekroner for at holde båden flydende .. i et år endnu, men kun den månedlige vedligeholdelse af renseproceduren: Værktøj til fjernelse af skadelig software, som opdateres hver den 2. tirsdag/onsdag i måneden:

http://support.microsoft.com/kb/890830/da

Det er vel forhåbentlig en helt lovligt registreret udgave af XP du benytter ..og er ansat i det offentlige Mosebaek?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-14 19:20

Min XP Pro opdaterer og virker stadig ..men der kommer ikke nye sikkerhedsopdateringer ..KUN rens af eksisterende opdateringer med nævnte værktøj. Jeg har en licens version udstedt af Landbohøjskolen over: http://cms.ku.dk/service/ på konsulent basis og som frivillig socialarbejder for Kbh. Kommune http://www.kk.dk/da/borger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 19:33

Citat
Det er vel forhåbentlig en helt lovligt registreret udgave af XP du benytter

Ja,hvis de ikke har glemt mig. Den er ti år gammel.

Citat
..og er ansat i det offentlige Mosebaek?

Ja,som skattet folkepensionist.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-14 19:37

Læs evt. :

Citat
Understøttes Microsofts værktøj til fjernelse af skadelig software efter d. 8. april 2014?

Microsofts værktøj til fjernelse af skadelig software er på linje med virksomhedens antimalwareprogrammer og -signaturer, og værktøjet vil som sådan fortsat kunne skaffes til Windows XP til og med d. 14. juli 2015. Vær dog opmærksom på, at pc'er med Windows XP efter d. 8. april 2014 ikke bør betragtes som beskyttede, da der ikke længere vil være nogen sikkerhedsopdateringer til operativsystemet Windows XP.

http://www.microsoft.com/da-dk/windows/enterprise/end-of-support.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-14 19:42

Ps. Mosebaek ->

Ikke for at være pedantisk, men hvis du på lovlig vis har fået udleveret en offentlig licensudgave for 10 år siden, så har du også skrevet under på, at slette denne ved arbejdsforholdets ophør !!!

Hvis alt er gået efter bogen?
..og så har du selvfølgelig gjort det.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-14 20:13

Molo - hvor der er liv er der håb.
Tak for en givtig dundertale.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-05-14 20:46

Citat
Lad dem more sig med Kina,der er virkeligt noget at komme efter.

Og for MS advokater, hovedparten er piratversioner

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-05-14 22:04

Citat
Ikke for at være pedantisk, men hvis du på lovlig vis har fået udleveret en offentlig licensudgave for 10 år siden, så har du også skrevet under på, at slette denne ved arbejdsforholdets ophør !!!

Den er faktisk udleveret til min kære hustru,som Medarbejderbredbånd (hed det vist) fra een af DK`s største industri selskaber,nemlig Dansk Coloplast. Efter et vist tidsrum,overtog medarbejderen ejerskabet.

Så jeg tror der har været "rene linjer",mellem Microsoft,TDC og Coloplast.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-14 23:04

..og ? Bla. Bla. Bla.

Mosebaek -> Tror du virkelig at MIN version er 'lovlig' ??

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-14 18:22

Mosebaek ->
Citat
Molo`s,teori. Om at XP bliver mindre interessant for hackere,i takt med der bliver færre XP brugere.

..og så foreslog han (MOLOKYLE), at man skiftede browser:

http://www.kandu.dk/Tip22447.aspx

Som nu 'eksperterne' giver ham ret i; er bedste løsning for nuværende:

http://www.version2.dk/artikel/beskyt-den-usikre-xp-installation-med-ny-browser-58688

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-05-14 10:14

Tak for svaret molokyle. Bedre aldrig end sent...eller omvendt. (At lukke tråden).

Citat
..og så foreslog han (MOLOKYLE), at man skiftede browser:

Jeg bruger (næsten) udelukkende Firefox. Også fordi IE er usansynlig langsom.

Vh. M.