/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Energi vs. fordelingspolitik
Fra : molokyle
Vist : 718 gange
300 point
Dato : 06-05-14 19:07

Altså: GRØNNE AFGIFTER !!! (..som medfører en latterlig "Grøn check" på selvangivelsen)

Mine forældre; som bor i to-etages to-familie villa m. fuld kælder og tilhørende dobbelt garage på en 'pæn' stor grund og står for elregnskabet for begge husstande.
(Deres og lejerens i underetagen .. som dog selvfølgelig afregner med sin andel)

Jeg; som bor alene i andelslejlighed står ligeledes for husstandens elregnskab.

Nu er det sådan, at 'De Gamle' ..og dermed HELE husstanden bruger mindst ca. 20 gange så meget strøm/el som undertegnede. De har 2 vaskemaskiner, 2 opvaskemaskiner, div. have el-redskaber, osv. osv. (Dét ..har jeg altså ikke her på 3'de sal. Hverken det ene eller det andet!)
MEN... de betaler kun ca. 3-4 gange så meget om året for el

Mit årsregnskab i forbrug er på ca. 1500 KW/t årligt og jeg betaler ca. 4000 kr. årligt

Bruger jeg f.eks. dobbelt så meget el som nu? Så skal jeg kun betale under 20% mere på årsbasis i eludgift = ca. 4800 kr.

Jeg ved der er mange parametre. Bor man 2 sammen ...så bruger f.eks. TV'et jo ikke 'dobbelt' strøm og man skal ikke tænde 2 pærer på toilettet osv. Regnskabet kan dermed ikke deles med 2 i sammenligning med 1 person. Det er nu heller ikke dét der er spørgsmålet men;

Jo mere du bruger, jo billigere bli'r det tilsyneladende ..relativt.

De helt store forbrugere i industrien får endda strømmen endnu billigere ....og det er sgu dem som koster i CO2 kvoter, men det er sgu den sparsommelige forbruger der betaler derfor.

Hvor er logikken i: Har du råd : Så brug bare løs.

Er det grøn energi politik? ...eller er det at stikke befolkningen blår i øjnene?

Sig mig hvornår kan det betale sig at spare på el?

TOPDOLLAR SPØRGSMÅLET ..kommer nu til 'regnedrengene':

Hvor meget el (KW/t )skal man bruge om året pr.person for, at kunne halvere sin elregning ved kun at bruge det halve?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-14 19:48

Indledene, først enhederne: kW er en effekt, og for at få energi skal man gange med en tid,
altså kWh, hvor h står for timer, altså ikke noget med at dele med t.

Og så lidt om de alt for dyre grønne elprodukter...

Man kan med kul prducere en kWh for under 30 øre,
prisen via de nye grønne havmølle parker nærmer sig to kroner pr. kWh,
og så kan lille Danmark jo ikke konkurere med mindre grønne dele af vor klode.

Vi har selv solenergi med overskud og modregning og sparer tæt på de to kroner pr. kWh,
men vi får kun 60 øre pr. kWh for overskuddet, og frygter nye afgifter,
eksempelvis gebyr for el leverandøreres målerleje.

Hvis du er oppe på næsten 3 kr pr. kWh er det klart for dyrt,
prøv at forhøre dig om andre udbydere...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:09

svendgiversen -Er du dum eller hva'?

KW/t = KWh ..vi er vel i Danmark?

Det er sgu da ikke prisen pr. KWh. jeg spørger indtil ..ej heller produktionsprisen ...men ELREGNINGEN !

..med afgifter: Måler, forsyning, transport osv. som det fremgår af din elregnig specificering, hvis ellersdu har læst den?

http://www.dongenergy-distribution.dk/da/erhverv/Kundeservice/Elkunde/forstaajereselregning/Pages/Forståjereselregning.aspx

Så fortæl mig hvor meget el i KW7T jeg skal bruge for at kunne spare 50% ved at reducere forbruget med 50%

Regne, regne, regne...
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-14 20:22

Uddrag af dit link:

>*Fra 1. Januar 2014 samles alle de hidtidige afgiftelementer på din regning i en samlet sats: elafgift. Satsen for elafgiften er 83,30 øre/kWh fra 1. Januar 2014.

Bemærk enheden fra Dong i Danmark.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:23

Som jeg ser det ..som de grønne afgifter skruet sammen nu:

Jo større elforbrug, jo MINDRE encitement for at spare penge på reduktion af samme.

Det er sgu da toptosset
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:25

svendgiversen -> Det er fordi man efter GC's diktat SKAL benytte engelsk som koncernsprog fremover
Det slår igennem på alle fronter.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-14 20:27

Dronning margrethe d. 3. vil ikke lave det om. Nu har hun endelig fået magten, og så skal der ikke laves noget som bare ligner social retfærdighed.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-05-14 20:27

Du sparede knap 7.000 kr. på din varmeregning i 2013 i forhold til 2012, hvis du bor i et 130 m2 parcelhus og har el-radiatorer i hele huset. Har du varmepumpe, skal du betale ca. 2.500 kr. mindre i år.....Altså hvis du har elvarme..

Det skyldes, at regeringen i finansloven for 2013 vedtog at nedsætte elvarmeafgiften med 42 procent.

- Den nye lovgivning er meget fornuftig, fordi man får flyttet en del af forbruget over på elbaseret varme. Og den underbygger, at man vil udfase oliefyret.

- Alle, der har et elforbrug, der overstiger 4.000 kWh om året, kommer til at få gavn af det.

'Rabatten' gælder også for fritidshuse, der er godkendt som helårsbeboelse.

Kort sagt, brug el for satan..!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:32

..men medgivet; den internationale betegnelse for Kilo Watt pr. Time er : KWh

I folkeskolen fra 1967 til 1977 lærte vi dog, at det hed Kilowatt timer =KW/t

..og lad os så vende tilbage til mit spørgsmål.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:37

Find nu rammeløgneren frem:

Skal jeg bruge 1 Gw/t fårligt or at kunne spare 50% på min elrgning ved at nedsætte forbruget til ½ Gw/t ???

..oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-14 20:43

Eyvind -> Stop nu din evindelige aversion mod Magrete d. III Du lyder som en papegøje

Hun har trods alt levet op til forventningerne for 80% af sine kernevælgere.

Noget man ikke kan påstå f.eks. HTS har !

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 06-05-14 21:18

molokyle, sådan et spm må du bare IKKE stille!

Relativitetsteorien er nemmere at forstå end elregningen

For vel 20 år siden, da man "liberaliserede" elmarkedet, fordi "private aktører" skulle give lavere priser, lavede man tusindvis af sider beregninger i Energistyrelsen, medierne var gasblå i hovedet over at man ikke ville udlevere beregningerne. Til sidst blev de udleveret, INGEN medier, end ikke Ingenør(d)en, orkede at gennemgå dem, sagen døde i medierne.

Problemet er bare, at priserne ikke faldt, de steg og stiger stadig.

Den elregning du linker til er for virksomheder, private har langt flere (og meget dyrere) poster end erhvervslivet!

Men jeg forstår ikke dit regnestykke med din og dine forældres (+lejers) elregning, er det samme område/leverandør I har?

Alle leverandører til private skal bonne de samme afgifter (PSO mv), de skal alle transportere el gennem samme net, elprisen (altså det du betaler for elproduktionen) er kun en bagatel i forhold til alt det andet!

Til sidst, om din KW/t eller kWh debat, så er det internationale SI (Systeme international)-system netop internationalt, så det hedder det samme over hele verden, når der er tale om videnskab, men det forhindrer jo ikke fx amerikanerne i at bruge miles, yards, feet og inches i stedet for meter osv., så du kan roligt holde din skolelærdom med k(husk det er med småt)W (skal være med stort)/t i hævd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-14 21:22

Citat
Hun har trods alt levet op til forventningerne for 80% af sine kernevælgere.

Ja desværre
HTS er bare en taburetklæbende marionetdukke.

Pappegøjesnak, kan være en nødvendighed, for at fremme forståelsen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-05-14 22:02

Enig med vagnr, bortset fra det sidste som jeg ikke forstår: /t i hævd.

for at komme fra effekt til energi skal men gange med tiden, ikke dele med den,
ellers passer dimensionen ikke, det lærte vi selv i den stråtægte...

Ikke enig med Tommy og regeringen.

>- Den nye lovgivning er meget fornuftig, fordi man får flyttet en del af forbruget over på elbaseret varme.

Det har vi først råd til når vore konkurenter gør det samme...

Vor alt for dyre el og nu billig energi fra skifer og tjæresand.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-14 22:54

svendgiversen, du har ret, jeg syntes jeg huskede kW/t fra min skoletid, men når en universaludgave af Hvem Hvad Hvor 1934-948 bruger kWh må der være koks i erindringen
Min fysiklærer, forfatter til vores fysikbog samt rektor på gymnasiet, var en anerkendt fysiker, så det har han utvivlsomt haft helt styr på!

I 1948 kostede en kWh hele 50 øre, dengang fik den højstlønnede embedsmand, højesteretspræsidenten, 25000 kr/år = under 1,5 kr/t, så el er faldet ganske pænt i pris, trods skatter, afgifter mv!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-14 09:09

"Den grønne check" gives til indkomster under 212.000 og er ikke afhængig at strømforbruget.

Jeg bruger selv 1700 kwh om året, ifølge statistikken fra mit selskab det laveste når det gælder sammenlignelige husstande.

"De store" som du siger får strømmen billigere, men desværre ikke nok da de energitunge udflager så langt som til USA da nogle af afgifterne er EU-bestemt. så det er altså ikke de danske lønninger som mange påstår, lønningerne i USA er jo heller ikke lave.

Vaske- og opvaskemaskiner sparer meget energi opg vand hvis de da ellers bruges fornuftigt, hos min søster hvor de kun er 2 til daglig vasker de gryder i hånden med en smule vand og kan derved fylde opvaskemaskinen over 2-3 dage før den startes, det er virkelig noget der ses på regnskabet.

Yderligere "overgreb" mod vores energiforbrug er faktisk på vej, man vil forbyde halogenpærer og der skal derfor næsten udelukkende bruges LED.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-05-14 10:04

svendgiversen -> Det er sikkert en elendig skole jeg har gået i. Vi lærte nemlig også:

Kilometer i timen : Km/t

Meter i sekundet : m/s

LuffeA -> Der er tilsyneladende 'rod' med 'Grøn check'. På min selvangivelse står der at Tillæg til Grøn check på 280 kr årligt gives til indkomster under 214.900 kr.
Hos Skat fandt jeg en side hvor tallet var 215.900 kr.
Citat
Du får 280 kr. ekstra om året, hvis du tjener mindre end 215.900 kr. i 2014

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1949002

Hvorfor Skat selvfølgelig har sat min indtægt for nuværende til 215.000 kr. Alligevel får jeg ikke dette tillæg. Alle får 'Grøn check', men den aftrappes fra en indtægt på 386.733 kr. hvor den bortfalder.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-14 21:59

vagnr ->
Citat
molokyle, sådan et spm må du bare IKKE stille!

Relativitetsteorien er nemmere at forstå end elregningen

E=MC^2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-05-14 06:18

Tak, molokyle