/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Høringssvar skifergas.
Fra : vedikkealt
Vist : 407 gange
300 point
Dato : 01-05-14 13:15

Hej med jer alle

Hvis i vil være med til at stoppe den truende miljø katastrofe som udvinding af skifergas vil afstedkomme, så skal i skrive et høringssvar til Frederikshavn kommune på mailadressen tf@frederikshavn.dk

Flere landes regeringer har allerede takket nej, og i TOTALs eget hjemland - Frankrig er det også forbudt, og så virker det jo helt sindsygt at der skal sidde nogle få mennesker i et byråd i Frederikshavn, og afgøre hele danmarks skæbne.

Vil du vide mere om skifergas, så kan der Googles

Jeg indsætter her et par af de allerede indsendte høringssvar, som i kan bruge som inspiration til at udfærdige jeres eget høringssvar.

Høringssvar til kommuneplantillæg nr. 09.64
Jeg er meget bekymret for de store mængder kemikalier der skal ledes ud i den danske natur og undergrund, hvoraf mange over tid kommer op til overfladen igen.
Det er kemikalier med navne som - Tetramethylammoniumchlorid - Tetrakis hydroxymethyl phosphonium sulfate - Methanol - Borsyre og salte deraf - Acetaldehyd - Naftalen og Glutaraldehyd som hver især er kendt for at give organskader, skade forplantningsevnen og fostre, er kræftfremkaldende, giver allergier og mange andre gener, for både mennesker og dyr. De nævnte kemikalier skal spredes på og under jorden i mange tusinde tons, og ingen kender til de skadevirkninger, som et mix af disse kemikalier kan afstedkomme.
Derudover skal der bruges millioner af liter almindeligt vand, og jeg frygter at vores endnu gode grundvand skal bruges til det, og når så der sker menneskelige fejl, eller fejl i boringerne, så vil vores grundvand i al fremtid være forurenet i en grad, så det ikke er drikkeligt for hverken mennesker eller dyr.
Og så er jeg skræmt fra vid og sans over den salami metode Frederikshavn byråd bruger i forsøget frem mod en egentlig udvinding af skifergas, så er det bare lidt her og der, og så lige en helt uskyldig prøveboring, hvor der kun skal tilsættes nogle få tons helt uskadelige kemikalier, og så bruges mange tusinde liter rent drikkevand. Så jeg vil opfordre Frederikshavn byråd til at vågne op mens tid er, for hvis først TOTAL har brugt flere hundrede millioner på en prøveboring og finder skifergas i interessante mængder, så er jeg personligt bange for, at den beslutning om udvinding af skifergas løber Frederikshavn byråd af hænde, og så har vi som følge deraf store landområder der ikke kan dyrkes som landbrug grundet kemikalie forurening, og ingen rent drikkevand til hverken mennesker eller dyr.
Bare for at nævne ET eksempel, en ko drikker ca. 130 liter vand i døgnet, og en besætning på 300 malkekvæg er ikke et særsyn i dag, og så skal landmanden skaffe sådan ca. 39 - 40 tusinde liter vand i døgnet, hvor skal det komme fra?
Jeg vil derfor opfordre Frederikshavn byråd til ikke at vedtage kommuneplantillæg nr. 09.64
Venlig hilsen

.......og kopi af næste

Høringssvar til kommuneplantillæg nr. 09.64
Ingen steder i verden, har der været udvinding af skifergas, uden at det har haft store miljømæssige og menneskelige omkostninger. Store land områder efterlades golde og værdiløse, og fyldt med flere tusinde borebrønde, hvor op til halvdelen af dem erfaringsmæssigt bliver utætte efter en kortere årrække. Jorden omkring de mange tusinde borebrønde vil selv med minimale menneskelige fejl, eller fejl på boregrejet være så giftigt, at der ikke må dyrkes afgrøder på det i mange årtier frem.
Efter alle erfaringer er de menneskelige omkostninger enorme, der ses en voldsom stigning i allergi, udslet og spontane næseblødninger. Boliger bliver værdiløse, og folk må flytte / flygte fra værdiløse boliger, på grund disse gener, og en kemikalie stank som er uudholdelig.
Ingen steder er der udvinding af skifergas, uden at grundvandet er blevet forurenet med boreslam og kemikalier, så det ikke kan bruges af hverken mennesker eller dyr. Og er vores grundvand først forurenet, så er der ingen mulighed for at rulle beslutningen tilbage.
Så derfor vil jeg opfordre byrådet til ikke at vedtage kommuneplantillæg nr. 09.64.
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-14 13:56

ak ja

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-14 20:49

Uden jeg har sat mig ind i skifergas produktion, vil jeg dog ikke undlade at gøre dig opmærksom på, at overdrivelse i dette tilfælde absolut ikke fremmer forståelsen.

Det er satme nogle tørstige køer du bruger som eksempel. 130 liter vand på et døgn..!!??
Til din oplysning kan jeg fortælle dig, at en ko drikker ca 40 - 60 liter pr. døgn på en alm. dansk sommerdag. 80 liter konsumerer en ko der skal kælve - eller har kælvet.

Er der andre eksempler i din skrivelse der er overdrevet..?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-05-14 22:50
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-14 23:14

Okay, du har sikkert ret.
For et par dage siden læst denne pjece:

FODER

Koen æder en masse foder hver dag. Foderet deles op i 2 slags – grovfoder og kraftfoder.

Græs
De køer, der er ude om sommeren, spiser mest græs, og de skal have mulighed for at
spise alt det, de kan.

Grovfoder
Grovfoder er halm, hø, græs, ensilage, melasse og mask. Koen æder mest grovfoder, som
landmanden selv dyrker.

Ensilage
Ensilage er grovfoder fra marken. Foderet bliver konserveret (syltet), så det kan holde sig i
længere tid. Landmanden kan lave ensilage af grovfoder, som f.eks. majs, græs, hvede,
byg, ærter og foderroer.
Foderet bliver skåret med en stor maskine og snittet i små stykker på 3-4 cm længde. Det
hele bliver kørt sammen i en kæmpestor stak, som bliver presset godt sammen med en
gummiged og dækket til med plastic, så der ikke kommer luft ned i stakken.
På den måde kan det hele holde sig hele vinteren uden at mugne eller rådne. Koen kan
spise 40-60 kg ensilage om dagen.

Mask
Nogle landmænd køber også resterne fra brygning af øl. Det hedder mask.

Melasse
Andre køber resterne fra fremstilling af sukker. Det er melasse – tyktflydende sirup.

Kraftfoder
Landmanden køber kraftfoderet. Det er et meget koncentreret foder, som indeholder en
masse protein og energi. Så kan koen producere meget mælk. Jo mere mælk en ko giver,
desto mere kraftfoder skal den have. En ko får fra 1-8 kg kraftfoder om dagen.
Landmanden blander også mineraler og vitaminer i foderet. Det er koens vitaminpiller.

Vand
En malkeko drikker 40 - 80 liter vand om dagen.

Din dokumentation er mere fyldestgørende, såååååååå jeg bøjer mig i støvet.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-05-14 00:32

# Kaptajn-Tommy

Hvis så vi siger 60 liter vand pr. ko, og der er 300 af dem, så giver det et forbrug på sådan ca. 18 - 20 kubikmeter vand i døgnet, og hvis ikke det kan komme fra vores rene grundvand / overflade vand, så må landmanden skaffe det på anden vis, eller aflive besætningen.

Og når skifergas udvindingen har forurenet vores drikkevand, så skal landmanden skaffe rent vand på anden vis, og hvis man antager, at han kan skaffe rent vand, til bare EN krone literen, så bliver det ca. 18 til 20.000 kr. i døgnet, hvis ikke mere, hvis der bliver knaphed på rent vand.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-14 13:23

Skifer gas og olie skal nok komme i brug når der virkelig bliver brug for det, man kan forsinke processen ved at protestere nu, men om nogle år når der virkelig mangler energi så er der ikke så mange der piver over risikoen, vi vil jo ikke tilbage til tiden uden el i husene og benzin til bilerne.
Og så lige lidt facts om vand til køer, en højtydende malkeko skal drikke 130 liter vand om dagen for at producere 50 liter mælk, de 43 liter går til mælkeproduktionen og med lidt hovedregning kan man regne ud at en ko som ikke producerer mælk drikker mellem 80 og 100 liter vand om dagen, det svarer meget godt til mine iagttagelser når vandet i rørene er frosset om vinteren og jeg vander med spand, det er når der er kold i sommervarmen skal der mere til
Citat
Hvis så vi siger 60 liter vand pr. ko
det må være et gennemsnit af små kalve, unddyr og voksne køer, en voksen ko kan ikke nøjes med 60 liter vand om dagen

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 02-05-14 23:12
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 03-05-14 08:12

# katekismus

Så håber jeg du afsætter 10 minutter inden på mandag, til at skrive et høringssvar.

Ida Auken var sikkert syg - eller på barsel, da den røg igennem.

Men Margrethe Auken anbefaler et STORT nej.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 12-05-14 12:44

Tak for svaret katekismus.

Dine indsatte link beskriver hver især meget godt, hvad det er Danmark er på vej ud i

Jeg er selv meget aktiv i oplysningen om skifergas, og skriver på alverdens Facebook sider - sider der omhandler økologi og sund levevis ... får særlig opmærksomhed, da de mennesker må have taget stilling til dette og hint i deres liv. Og så er det altså meget svært at dyrke økologiske afgrøder på marker der har været oversvømmet i en cocktail af de værste kemikalier, de næste mange 100 år.

Bedste hilsner fra vedikkealt