/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem med USB
Fra : stone47
Vist : 549 gange
300 point
Dato : 17-04-14 11:28

Hej venner.
Datteren giver mig en USB stik. som hun ikke får fat i mere. hun har en del vigtige skole ting på den.
Hun er til ipad, så det kan jo have noget med det at gøre.
Men giv mig lige lidt gode råd hvad gør jeg.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-04-14 12:05

Citat
Datteren giver mig en USB stik. som hun ikke får fat i mere
det kan vist kun forklares mere tydeligt, det er ikke nemt at gætte hvad du mener

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-14 12:13

Citat
Hun er til ipad, så det kan jo have noget med det at gøre.

Hvordan det?
En ipad undersøtter officielt ikke at læse/skrive dokumenter til usb stik.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-14 13:14

Når du tilslutter et USB stik til en computer, så vil din computer normalt selv genkende at der er ny hardware tilsluttet, og derefter installere den driver som skal bruges.

Et USB stik er blot en hukommelses enhed, så der er ikke meget der behøves at blive installeret. Dog vil computeren nogle gange ikke læse enheden.

Det kan skyldes flere ting. Det kan være enheden er defekt, det kan være den har været konfigureret til en Mac computer før, det kan være den ikke får nok strøm eller det kan være computeren ikke genkender den, og dermed ikke kan finde den rette driver.

Du kan starte med at teste enheden på en anden computer og se om problemet stadig eksisterer. Hvis det ikke gør det, så er det din USB port det muligvis er galt med.

Har du ikke den CD som kom med USB-enheden, så kan du gå på nettet og finde den på producentens webside. Når du har fundet den, så installerer du den på din computer, og er enheden i orden, så skulle problemet være løst.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 17-04-14 13:17

Hvis det skal forstås så der er gemt filer fra en form for MAC cmputer, så kan den sikkert kun læses fra en MAC enhed og ikke fra en PC... et bud

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-14 18:07

Tjahh! Er det en USB stick der er formateret til MAC, er det nok kun en Mac der kan læse den. Sådan er det jo når man melder sig ind i en lukket kreds der ikke går ind får åbne formater.
Er der ikke noget med at alt man laver i Mac/Apple universet bliver spejlet til den Apple konto man opretter? Så må I jo kunne finde indholdet onlne.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-14 18:59

Måske dette program kan hjælpe: http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-14 19:00

Jeg ved ikke om programmet virker begge veje???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-04-14 19:31

Prøv om en Live ubuntu kan læse den og om ikke andet trække filerne ud.

Start med ubuntu CD
Når den er rullet ind > sæt USB dimsen til og måske er du heldig at den vil læse.
I ubuntu kan du også starte gparted og se om den er synlig.
PAS PÅ Gparted kan også slette hvis man beder om det..................................

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-04-14 19:53

Undskyld, men hvorfor er det lige vi skal bombarderes med pop-ups som "Din PCs ydelse er ringe, Reparer nu" ? Jeg ved da godt at det koster penge t drive et fora som Kandu, men den slags useriøs plat, hører da ikke til her. Undskyld jeg smed denne kommentar i denne tråd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-04-14 08:13

Der kan desværre være sket det, at omtalte USB stick bare er blevet 'flået' ud af maskinen, medens operativsystemet har prøvet at skrive data til enheden. Hvis ikke man bruger 'sikker fjernelse af hardware funktionen' til denne handling (= frakoble USB lagerenheden fra computeren), så risikerer man at sende 'dimsen' til de evige komponentmarkere (= kaput/færdig/finale), med tab af ALLE data og så står den ikke til at redde. Den kan ikke engang omformateres !
Citat
Men giv mig lige lidt gode råd...

Måske man skulle lære om korrekt brug af IT-udstyr før man anskaffer sig og benytter det?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-04-14 10:27

foreløbig tak for alle de gode kommentarer.
undskyld jeg var lidt kortfattet. USBen kommer på der kommer en lyd fra PC og somme tider kommer er vindue og siger ukendt enhed. Jeg ved ikke helt om datteren har prøvet på at bruge den sammen med ipad, det kunne jeg tro. Jeg forhører hende, hun er taget til Berlin i påsken.
god påske til jer forøvrigt Hilsen Steen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-14 08:42

Og go' påske til dig også stone47
Citat
kommer en lyd fra PC og somme tider kommer er vindue og siger ukendt enhed.

Peger desværre i retning af en 'ødelagt' enhed.
Hvis du/I er heldige? Så kan det blot være en manglende driver til USB enheden. Søg på producentents hjemmeside efter en sådan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-04-14 09:10

Lige for at få det hele på plads, er USB sticken brugt til ipadden i første omgang kan den IKKE læses på en PC, derfor får du beskeden "ukendt enhed". Når en stick sættes i et æbleprodukt formateres den i æbleformat og kan ikke læses på pc, det samme omvendt. Har I tjekket om der er en kopi af arbejdet i clouden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-14 19:46

Jeg har også observeret en stick med "ukendt enhed vil du formatere" i win7 - men i ubuntu eller XP eller win8 kunne den ses.

Appel formaterer vist ikke af sig selv - så kan der jo aldrig udveksles eks. billedefiler.

FAT 32 kan læses og skrives på af Linux / Appel / Android / windows - som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-04-14 08:47

tak for gode forslag jeg tester lige om vin8 eller linux kan gøre noget
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-04-14 11:27

Citat
FAT 32 kan læses og skrives på af Linux / Appel / Android / windows - som jeg er orienteret.
Jo det har du nok ret i, men filerne er vel i Æbleformat, når de er oprettet på en Ipad, og de kan ikke læses af PC standard programmer.
Her er noget om at en USB / HD KAN formateres i et fælles læsbar format: http://osxdaily.com/2012/04/22/format-drive-mac-pc-compatible/
Altså vil jeg stadig påstå at hvis ikke dette gøres før brug af en USB, vil den som standard blive formateret i det format der svarer til den maskine sticket først sættes i. Altså er sticken brugt første gang i en IPAD, er det kun enheder der kan læse Æbleformatet der kan læse enheden.
En med samme problem: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110217192801AAwSNC8

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 25-04-14 10:27

hej venner Datteren Heidi siger:
USB har aldrig været brugt i Mac.
Jeg skal prøve om den kan ses i en linux.
Ellers er den nok tabt. vender tilbage.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-04-14 11:19

Citat
USB har aldrig været brugt i Mac.
Ej heller en Ipad?
Lige for at få det på det rene. Når du sætter den i kan du se den i Windows stifinder/Windows Explorer? Eller er det kun data der ikke kan læses?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-04-14 11:29

Hvis den genkendes af PC'n, så prøv dette, højreklik på "Denne computer", vælg "Administrer", "Diskhåndtering", højreklik på USB-sticken, vælg "Funktioner", vælg "Reparer nu", sæt flueben i begge firkanter, kør. Jeg mener det er sådan men er ikke sikker, da jeg lige nu sidder ved en UK-maskine. Hvis ikke du kan finde rundt, så tjekker jeg på en anden maskine senere. Der er også forskel på at finde funktionen i Windows 8, og forgængerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-14 12:33

Brassovitski -> Siden hvornår har en 'ukendt enhed' kunne nås i Diskhåndtering ???

Venter spændt på svar

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 300 point
Dato : 25-04-14 12:53
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-14 12:58

Jeg gætter stadig på:

Citat
3) No driver is installed, and the USB device does not report a device description string.

In this case Windows was unable to find a driver for the device, and the device did not report a device description string. The device will have a code 28 in Device Manager. To resolve this problem you will need to find a compatible driver for the device, typically by contacting the device’s manufacturer.

..eller:
Citat
6) The USB device has failed.

It is possible that the USB device itself has suffered a hardware failure and is no longer functional. You will need to replace the device. Device will have a code 43 in Device Manager.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 03-05-14 10:07

Tak for svaret molokyle.
points til dig, jeg har læst det hele og prøvet linux også, men får ikke sat i den.
hilsen Steen