/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvor er min Harddisk?
Fra : spimmer
Vist : 587 gange
500 point
Dato : 09-04-14 09:34

Hej.
Jeg har fået en ny harddisk, som er C: drevet.
Jeg har imidlertid en anden harddisk i maskinen, men jeg kan ikke finde den. Den er ikke i Enhedshåndteriring?
Hvad gør jeg?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-04-14 09:43

Kan du se den i diskhåndtering?

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 09-04-14 09:46

Nej det kan jeg ikke!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-04-14 09:48

Hvordan er den tilsluttet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 09:50

Kan du se den i Bios eller F12 (mener jeg eller F9 eller Delete) under opstart

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 09:52

Hvis det er en ældre pc, kan det være at Bios skal lede efter disken, og der skal du selv hjælpe til.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 09:57

Og kan du slet ikke finde den, så prøv at smid en installations cd i din pc og begynd en install, så burde den kunne finde disken = vælg så at formater den og sluk pc når formateringen er færdig og se om den ikke skulle være at finde

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 09:59

Du kan også prøvet dette program, installer og gå ind i programmet = søg efter ny hardware.
Installer den rigtige udgave.
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 09-04-14 10:08

Jeg kan se den i Bios.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 09-04-14 10:10

Den er installeret som en Sata disk.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 09-04-14 10:10

Min Win7 er helt ny installeret.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 10:12

Så prøv dette program, vælg den udgave der passer til dit system
download links findes nederst på siden.
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-04-14 10:13

Ellers kan det være at du skal i på producentens hjemmeside for at finde en driver til disken.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 510 point
Dato : 09-04-14 10:29

Det er givet vis fordi, HDD'en ikke har noget drevbogstav.

Gå ind i computer - administrator og så i diskhåndtering, og giv HDD'en et drevbogstav.
Du kan også bruge fx Mini Tool partition Wizard Home Edition til det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-04-14 10:30

.... glemte at skrive, at det også kan være fordi at HDD'en ingen partition har.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-04-14 10:40

Er harddisken initialiseret i diskhåndtering?

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 09-04-14 10:58

hej det kan også være den er jumpet forkert den hd der sad i fra start er jumpet som master så skal den nye jumpes som slave , vel og mærket hvis de sider tilsluttet på samme kabel , at skifte indstilling på hd skal gøres ved at flytte en lille dims som sider ved siden af kablet stikket på hd , der er som regel anvisning på hd om hvor den skal side , så skal den sættes som slave.
MVH. hardy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-14 22:17

hardy -> Det er ikke jumpere på SATA disks
Citat
SATA drives have no master / slave relationship, and therefore don't need to be jumpered.

Kilde: http://www.kitchentablecomputers.com/hdrive3.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-14 23:20

Ps. Jeg hælder til at tro som alka: Du har ikke defineret et drevbogstav i diskhåndtering.

http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/change-add-remove-drive-letter#1TC=windows-7

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 10-04-14 09:19

Jeg kan stadig ikke se Disken i Bios. Jeg kan se den i Enhedshåndtering, men når jeg klikke på Udfyld, så får jeg beskeden: "Oplysninger om diskenheden blev ikke fundet.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 10-04-14 09:21

Og jeg har heller ikke muligheden at ændre Drev.bogstav.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-04-14 09:57

Hvis du ikke kan se den i BIOS, så kan du ikke se den i Windows. Har du mulighed for at ligge nogle billeder op på peecee.dk af din BIOS hvor du kan se den ene harddisk og nogle billeder er Windows diskhåndtering og enhedshåndteringen?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-14 20:08

Citat
hardy -> Det er ikke jumpere på SATA disks

Ikke korrekt.
https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=sata+jumper+settings&gbv=2&oq=sata+ju&gs_l=heirloom-hp.1.1.0l2j0i22i30l8.1857.5928.0.9672.7.7.0.0.0.0.203.624.5j0j1.6.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..1.6.624.g-iWuvny6R8
Har du prøvet:
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm
og

Citat
Og kan du slet ikke finde den, så prøv at smid en installations cd i din pc og begynd en install, så burde den kunne finde disken = vælg så at formater den og sluk pc når formateringen er færdig og se om den ikke skulle være at finde

For mig lyder det mere som om disken ikke giver maskinen de rigtige oplysninger = defekt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-14 20:18

Hvor stor er disken?
Måske er din pc sat op med AHCI mode i Bios, hvis den er, så prøv at ændre det til IDE (mener jeg det hedder)
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-04-14 05:25

prøv at udskifte sata kablet til harddisken, har flere gange oplevet at de går kaput.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-04-14 08:24

mig-selv ->

Der er ikke jumpere på SATA disks.

Ikke korrekt ???

Ok. så rettet jeg det til:

Der er ingen jumpere på MINE SATA disks!
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 11-04-14 08:24

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-04-14 08:30

Ps. Det er godt nok en gammel SATA hvis der findes en jumpersetting:
Citat
Some of the older sata drives had a jumper to denote what speed to run at. For example if you put the jumper on, the drive would run at sata 1.0 only. This would some times cause issues for newer sata 2 controllers.

Normally all you have to do is plug it in and then enable that hdd in the bios. If you want that old hdd to be the boot drive then you have to set it as the boot drive in the bios.

</MOLOKYLE>