/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Lugter af svindel?
Fra : axelbjarne
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 27-03-14 08:38

Jeg har modtaget en skrivelse fra Ikano Bank, hvor de oplyser, at jeg skal sende dem:

Kopi af sygesikringskort

Kopi af kørekort

Kopi af pas

Mener det er helt ude i hampen...da vi jo logger os på med NemId...

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 110 point
Dato : 27-03-14 08:43

Den er god nok, det har noget med al den svindel med udenlandske konti´s at gøre, fik selv en for et par dage siden, samt jeg fik også et lignende brev fra min bank, hvor jeg mødte personligt op for at høre hvad det var for noget.
Og de skal ´kun´ have dit sygesikringsbevis og noget med et billede på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 08:44

Citat
det har noget med al den svindel
det har VIST noget med al den svindel

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 08:50
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-03-14 09:02

Det behøver absolut ikke være svindel. Ifølge en ændring i bankloven (det har vist noget med hvidvaskningsloven at gøre) skal pengeinstitutter opbevare billeddokumentation på deres kunder. Det er længe siden min egen bank bad om disse oplysninger.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 27-03-14 09:12

Ja det er en grufuld verden vi lever i. Omgivet af en verden med milliarder af svindlere der alle har adgang til vores PC. Jeg har lige fået en billet til aircanada. til Toronto, fin mail med logo og alt. Billetten vedhæftet som PDF fil, men den addresse dette link sendte mig til var et spion pogram som kom fra sydamerika. Mener dette net er for usikkert til at vi kan have personfølsomme oplysninger liggende på vores PC. hilsen Steen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-03-14 10:14

Danske Bank nøjedes med et billede som jeg blot sendt til min bankrådgiver i en fil.

Ved sgu ikke hvordan det fungerer, måske kommer billedet op på deres skærm når man en sjælden gang besørger dem............det koster jo penge hver gang

Jeg påpegede så at man jo havde fjernet billedet på dankortet som ellers var et forlangende engang, men fik ikke noget svar.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-03-14 11:00

Mon ikke der også skal justeres lidt i dette

Du skal hverken stille sikkerhed eller forklare dig, når du låner hos Ikano Bank. Vi blander os heller ikke i, hvad du skal bruge pengene til - vi lægger bare ud!

https://www.fsbank.dk/Default.aspx?ID=487
http://www.vorbank.dk/om-banken/praktiske-oplysninger/hvorfor-beder-vi-om-legitimation

http://ikanobank.dk/om-ikano-bank/presse/pressemeddelelser/2013/cpr-alene-er-ikke-nok-til-at_laane-penge-hos-ikano-bank

Kommentar
Fra : netop

Dato : 27-03-14 13:34

Citat
Mener det er helt ude i hampen...da vi jo logger os på med NemId...

Det meddeler du bare banken, og afventer hvad de mener om detr

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 13:37

Citat
Mon ikke der også skal justeres lidt i dette

Da jeg fik mit ´lån´ = en konto i Silvan, mener jeg kun at skulle vise mit sygesikringskort og så var den på plads - men om det så var Ikano, der på et tidspunkt overtog forpligtelsen fra Silvan kan jeg ikke huske, eller de allerede dengang var udlåner.
Men det er trods alt rimeligt at de ved hvem der er kunde hos dem og almindelige banker også.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 27-03-14 13:48

Tak for svaret mig-selv. Åbenbart er det rigtigt nok, at de skal have sygesikringskort og kørekort, fordi min bror er også blevet afkrævet det i hans bank. Så kan vi ikke vaske pengene hvide mere - ærgeligt.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-14 15:45

Vi har været kunde i Danske Bank,i over 30 år. Har aldrig været afkrævet billede,eller noget i den retning. Men måske er jeg taget med skjult kamera,når jeg en enkelt gang er der,rent fysisk.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-14 23:23

Hvis det er rigtigt, så overskrider banken den almindelige sikkerhed med ikke, at bede om person data via e-mail ......................forkasteligt, at en bank finder på det af ren og skær dovenskab.
Dovenskab fordi den slags bør foregå via brevpost.