/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Må jeg sove stiv i min bil?
Fra : Mågen
Vist : 519 gange
60 point
Dato : 24-03-14 17:01

Jeg skal til Århus i morgen og gider ikke at betale for at overnatte.
Selvfølgelig skal jeg drikke mig stiv. Men er det lovligt at opholde sig i sin bil når man er stiv?
Motoren er jo ikke tændt og jeg sover på bagsædet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-03-14 17:05

Du må godt sætte dig i din bil, selv om du er fuld. Du må ikke sætte nøglen i tændingen.

Accepteret svar
Fra : JanusN

Modtaget 70 point
Dato : 24-03-14 17:15

Familieadvokaten skriver om dette emne her
https://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-762.html
Mvh
Janus

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-03-14 17:17

Det er åbenbart ikke helt enkelt:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-762.html

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 24-03-14 17:26

man behøver ikke at drikke for at være hjernedød !

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-03-14 17:51

Så er der den gamle vittighed med manden som ringede til politiet os sagde at han ikke kunne finde sit rat. Det kunne politiet ikke tage sig af. Da han så ringede igen og sagde at problemet var løst - han havde sat sig på bagsædet, SÅ kom de!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-03-14 20:57

Jeg synes at kunne huske, at min kørelærer sagde noget om, at man gerne må sove rusen ud i bilen, så længe nøglen ikke er at finde i bilen.

Det må jo være noget med, at hvis nøglen er et andet sted, så er det bevisligt, at man ikke har kørt, eller har haft til hensigt at køre.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 24-03-14 22:34

For en del år siden, så man inde fra politigården i Roskilde at på pladsen foran politigården kørte en knallertkøre usikkert rund og rundt han blev med den usikre kørsel. Til sidst gik en betjent ud og indfangede den påvirkede knallertkører.
Under forespørgslen om hvad han lavede, oplyste han at han ikke kunne finde væk fra pladsen forand politigårde ( dog et heldigt sted at fare vild i en brandert)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-14 23:03

Citat
kørelærer sagde noget om, at man gerne må sove rusen ud i bilen, så længe nøglen ikke er at finde i bilen.

Mener også at have fået det at vide - men det kan dog være en dyr lærestreg at afprøve

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-03-14 23:58

Hvis du har dit kørekort kært så hold dig langt væk fra bilen i beruset tilstand, for der er så mange faldgrupper hvor du vil blive sigtet på forsøg, for spiritus kørsel.
Dernæst skal du jo også lige tænke på hvor lang tid det tager før spritten er ude af blodet efter en hestebrandert, det forsvinder ikke bare ved at sove 4 - 5 timer.
Så et godt råd tag bus eller tog til Århus sov hos drik-venderne og retur med bus eller tog.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-14 07:08

Citat
Mener også at have fået det at vide - men det kan dog være en dyr lærestreg at afprøve

Hvis man f.eks. får en værtshus-ejer til, at opbevare sin bilnøgle til næste dag, så må dette være bevis for, at man ikke har haft til hensigt, at køre i sin bil.

Citat
Dernæst skal du jo også lige tænke på hvor lang tid det tager før spritten er ude af blodet efter en hestebrandert, det forsvinder ikke bare ved at sove 4 - 5 timer. [Tømmermænd]

Lige præcis.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-14 07:50

Citat
Hvis man f.eks. får en værtshus-ejer til, at opbevare sin bilnøgle til næste dag, så må dette være bevis for, at man ikke har haft til hensigt, at køre i sin bil.
Netop, men så kommer der jo spørgsmålet om branderten er forsvundet - som beskrevet.
Jeg rører aldrig et køretøj før på anden dagen efter en brandert, så er jeg sikker.
Men jeg ville nu stadig holde mig fra bilen, det er for dyrt ikke at gøre det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-14 07:56

Citat
Netop, men så kommer der jo spørgsmålet om branderten er forsvundet - som beskrevet.
Jeg rører aldrig et køretøj før på anden dagen efter en brandert, så er jeg sikker.
Men jeg ville nu stadig holde mig fra bilen, det er for dyrt ikke at gøre det.

Jamen, jeg kan da kun være enig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-03-14 09:57

Citat
Hvis man f.eks. får en værtshus-ejer til, at opbevare sin bilnøgle til næste dag, så må dette være bevis for, at man ikke har haft til hensigt, at køre i sin bil.

Hmm, hvad med så at deponere strømfordeleren i bæverdingen, eller klods øsen op på donkraften og deponere det ene hjul.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-14 15:15

Prøv at spol frem til 12:12
https://www.youtube.com/watch?v=8pXaPrWEUNE

Godkendelse af svar
Fra : Mågen

Dato : 30-03-14 05:22

Tak for svaret JanusN.