/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Mere undren.
Fra : Mosebaek
Vist : 510 gange
100 point
Dato : 13-03-14 11:34

...og samtidig en dyb forargelse. Er det dagens standard,for at drive en folkeskole??

http://www.nordjyske.dk/nyheder/laerervaerelse-blev-toemt-for-wegner-stole/6e461c17-2142-40d7-907c-e3d1823a2d4b/112/1513

30 Wegner stole à 4.500 kr. = 135.000 kr. Måske bare en del af møblementet,på en gemen landlig Folkeskole.
Den evige samme klagesang: Kommuner skal spare. Skoler skal spare. Der er end ikke råd til det nødvendige undervisningsmateriale.

....men Wegner stole,ska`der sku være råd til,først og fremmest.
Kunne godt tænke mig at vide,om det er lærernes krav. (Intet er for godt til os).

Ovenstående,er jo slet ikke en enestående tilfælde. Har læst om det masser af gange. Designer møbler....PH lamper... For mig ser det ud,som de lærde og folkevalgte,aldrig har kendt ordet prioritering.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-03-14 11:45

Husker et elevråd, der for omkring 10 år siden udtrykte (ganske rimelig) undren over et 50tommer plasma-tv på lærerværelset.

Man kan vel kalde det: Stor i slaget for andres penge.

(som vi ser det i andre tråde, er det ganske udbredt)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-03-14 11:51

Svært at være uenig!

Måske holder Wegner-stole længere end Ikea-stole, til gengæld behøver man ikke vagter og tyverialarmer med Ikea-møbler

Da jeg kørte en tur med min gamle mor, ca 85 dengang, og viste hende et nybygget plejehjem i Espergærde, virkelig flot, på en skrænt ud til Øresund, kæmpestore panoramaruder med fri udsigt, sagde hun "Hvorfor har kommunen ikke solgt grunden for en formue, bygget et plejehjem på en meget billigere grund, og fået penge i kommunekassen?"!

Sådan er det når andre betaler, er skatteborgerne

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-03-14 13:32

Ingen ville løfte et øjenbryn, selv om man gik et robusthedsniveau over Ikea-møbler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-14 13:52

Ja, men jeg kender et mere grelt eksempel:
I Herlev kirke blev et sæt dyre designer stole stjålet for et par år siden.

Da de fleste danskere ikke sidder så længe i kirken,
hvorfor så dyre stole der, men sådan er det når vi ikke selv skal betale...

Og hvem betaler så alligevel?

Og hvordan afsætter man dyre stjålne designer møbler??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 14:01

Citat
hvordan afsætter man dyre stjålne designer møbler??

Det er som regel mennesker med en kæmpeformue, der ´bestiller´ dem.
Som om de ikke havde råd til at købe det lovligt.

Men ellers kan den artikel ikke lige frem undre mig, der findes værre eksempler på misbrug af penge i den Offentlige del af Danmark

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 14:04

Det kan dog undre mig at Politiet for en gang skyld var hurtige.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-14 14:14

Og så lige et godt råd,
hvis du har en rendegraver, så indsæt en chips, der kan spore den helt til Polen.

Mindre kan gøre det med møbler, men sørg for at lave et unikt mærke, så du kan kende den igen.

Ikke som jeg, da jeg fik et guldur efter 25 års tro tjeneste på Danfoss,
for at min kone senere kunne sælge det når jeg var død, fik jeg ikke ingraveret Svend men SG,

så døde min kone, jeg tabte uret på golfbanen, og da der kun stod det uforståelige SG,
så jeg aldrig mit ur igen.

Så mærk dine dyre ejendele med noget du kan kende, men uden at de mister handels værdien,
og husk at tage fotos, incl. details om, at dette er/var mit...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 14:56

Ja,der er sket noget i tidens løb....eller vi opholdt os ikke på samme prestige trin:

Da jeg var murer,kunne vi sgu sidde på en Fundablok,og æde vores madpakker.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 15:16

Rådhusene rundt i landet,halter heller ikke bagefter med indretning. For slet ikke at tale om de nye,der bliver bygget....et råhus (jo råhus) til et par hundrede mill. er bare et slag på tasken.
Så kommer indretning bagefter,med kunst og design. De førende kunstnere og indretningsarkitekter,bliver selvfølgeligt hidkaldt,til at komme med kreative forslag.

"Vi hæver bare skatten,med 4-5%,så kører det".
De trofaste skatteydere betaler.

Og de ældrer mennesker på plejehjemmene,må så li`e gå med bleen,et par timer yderligere.
ET STED SKAL MAN JO SPARE. Det må alle vel kunne se.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-03-14 18:35

Det er helt rigtigt. Vi skal alle sammen sidde på billig lort fra Ikea som ingen gider stjæle. Alt det smukke, kønne, elegante, smarte eller klassiske skal væk, og erstattes af billig plastik. Skolelærene kan fint sidde på stole til 50kr, hvis ikke de bare kan stå op, eller sidde på gulvet.

Det kan godt være at der for 50 år siden var nogen der mente at skoler havde råd til at købe designer stole, og at skolen måske blev bedre af det. Men i dag er misundelsen steget så meget, at vi bliver nødt til at skille os af ting, der repræsenterer en værdi eller bare er til, fordi de er smukke.

Man må kunne forstå at samfundet i dag er så fattigt at vi ikke kan lade offentlig ansatte benytte andre genstande end dem selv den fattigste arbejdsmand har råd til. For 50 år siden var samfundet rigt, vi havde råd til at gå op i design, skønhed osv. men de tider er ovre.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-03-14 18:36

Mere seriøst, jeg undrer mig mere over at det koster 108.000 at skifte låse, end at der står stole til 4500 på en skole.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 19:17

Citat
Mere seriøst, jeg undrer mig mere over at det koster 108.000 at skifte låse, end at der står stole til 4500 på en skole.

Det undrer så ikke mig. Hvorfor skulle en Låsesmed,pisses af med en sulteløn,når vi er oppe i den udgiftsklasse,til indretning på et lærerværelse.Ordentlige låsetøj,er altså ikke billigt.

Jeg formoder da også,at lærerne af og til,opholder sig i klasseværelset. De sidder vel ikke på lærerværelset 8 timer om dagen. Så kræves der selvfølgeligt noget rygstøtte.
Der kunne måske købes nogle brugervenlige stole,i en alm. møbelforretning. Steder hvor vi andre dødelige handler,til en tiende del af prisen.

Men herrefolket kræver.....og tyendet betaler. Sådan har det altid været,og er det stadigt. Intet nyt i dette. Undrer mig bare over,hvor længe vi finder os i det. I vores,trods alt nogenlunde oplyste tider.
Jeg vil beskrive det som en form for korruption. Bare indtil videre,en lovlig een af slagsen. Fordi alle folkevalgte tilsyneladende er enig om,at sådan skal det være.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 19:23

Jeg forstår godt,hvorfor vi har verdens dyreste folkeskole....med nogle af verdens dårligste resultater.

Alt går op i hat og briller.

M.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 13-03-14 20:19

Opsummerende:

A F P : andre folks penge - so what? - synes holdningen at være.

Og "fun2" - du synes at være smart nok til at kunne Google dig frem til en funktionel og smuk mellemting(stol) mellem Wegner og Ikea.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-03-14 20:20

For nogle år siden løb jeg ind i en sælger fra Fritz Hansen møbler (som bl.a. sælger Wegner)

Han fortalte at han solgte mbøler til offentlige institutioner med en tilbagekøbs garanti.

Han tilbød (såfremt møblerne ikke var beskadigede) at købe dem retur for 85% af nyprisen efter 10 år. Han solgte dem derefter igen som vintage til 100% af nyprisen og på den måde lavede begge parter en god handel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:29

Citat
offentlig ansatte benytte andre genstande end dem selv den fattigste arbejdsmand har råd til

Gad vide hvorfor den ikke lige lå under JAGT..

I mine unge dage, SAD alle offentlige(/#"!"( på en såkaldt skole stol, og de brokkede sig IKKE? = før TV viste en film med ?? at MAN KUNNE VIST NOK få dårlig ryg af den slags stole?

De bruges SGU i ventesale for GAMLE tosser der IKKE kan komme til en Læge i tide (AKUT et eller andet), og kan sådanne mennesker bruge en ´gammel´ skolestol, SÅ KAN DE FOLKE?/valgte sgu også.
Kom der ikke en god kommentar om en ´muresten´ og en madpakke? SER DU, det kunne være så skide hyggeligt, hvis ikke det fordi at ´bosserne´ lige havde købt andet IND = til dem selv.
Og de i særdeleshed LIGE skulle vise bilen frem - på byggepladsen...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-03-14 20:31

Citat
De bruges SGU i ventesale for GAMLE tosser der IKKE kan komme til en Læge i tide (AKUT et eller andet), og kan sådanne mennesker bruge en ´gammel´ skolestol, SÅ KAN DE FOLKE?/valgte sgu også.

Nu er der jo forskel på at sidde på en stol en gang imellem og så at sidde på den samme stol 8 timer om dagen, hver dag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:35

Og i den ´forbindelse´ hvofor FA og andet kan de ikke engang sørge for at SKOLEBØRN kan komme af med deres ´mad´ i skolernes LOKUMMER der enten smadret eller fyld op af = GÆT SELV.
Men ingen rører en ´finger/ kunne ikke finde fingeren.
Sådanne ting koster formuer - frem i tiden, men hvem snakker om at ´børnene´ skal holde SIG til de kommer hjem fra skole = havde det været et DYR, så var der kommet en hundeskole eller lignende = med handsker til - men

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:37

Citat
Nu er der jo forskel på at sidde på en stol en gang imellem og så at sidde på den samme stol 8 timer om dagen, hver dag.

Da jeg gik i skole og så Mandags skemae´t, = 8 timer på samme stol
Og hvem i alverden har SET en Offentlig ansat sidde på en stol i mere end 5 minutter af gangen

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-03-14 20:41

Jeg synes at man skulle nedsætte et udvalg i hver kommune, af folk med lang erfaring fra det virkelige liv, som skulle gå rundt på skoler, institutioner, kommunekontorer, universiteter, museer og andre offentlige bygninger. Så skulle de finde alt det der er af værdi, sælge det og købe noget virkelig billigt i stedet. De kunne så få nogle få procent af det de kunne tjene for deres arbejde. Overskuddet skulle gå til skattelettelser til os der tjener mere end 50.000 pr måned og derfor betaler alt for meget i skat.

Derved undgår vi at lærerne føler sig fristet til at side og hænge på lærerværelset, i stedet for at undervise. Vi undgår også at offentlige bygninger kom til at virke pænere end folks private hjem. Der er jo heller ingen grund til at der står møbler på et museum, det er ikke en varmestue og de er dyre nok at drive alligevel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-14 20:46

Og sjovt nok? - første gang jeg var på det offentlige sad de i særdeles dyre ? stole der var både med og uden elektrisk vandvarmere osv - men jeg sad på en gammel ´skolestol´ de ville vel ikke sidde hele dag og snakke med mig og min brækkede ryk/G
Samtidig ville de gerne have at jeg LIGE snakkede med SKATTEfar/ ØV en skide dag = og det var også på en træstol - mens de ventede på at deres kantine mad kom op til dem, med internt bud, som de selv havde ansat.
Og dengang der kunne så meget jo trækkes fra i SKAT.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-14 20:53

Bagefter kan de give sig til at sælge alle de vanvittigt dyre bygninger som kommuner og staten ejer rundt om på vanvittigt dyre adresser. Tag nu f.eks. Musikkens Hus i Allborg. Hvorfor skal de få der gider høre klassisk musik, gøre det i så dyrt hus på et af de dyreste steder i Aalborg. Hvorfor byggede de ikke bare en hal, midt på en mark. Det ville ikke koste nær så meget, og de tosser der vil besøge huset, har vel en bil, så de kan komme frem, selv om huset lå på en bar mark. Og tænk på Amalienborg, hvor meget kunne vi ikke få til skattelettelser til os rige, hvis vi solgte det. De får der bor der, kunne man genhuse i et af de alt for mange ledige huse på Lolland, de koster jo stort set ingenting.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 21:06

Jeg er helt enig i dine indestængte ideer,fun2. Hvorfor har du holdt dem hemmeligt så længe???

Du er jo en guds gave,til folket.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 21:16

Tak for svaret fun2. Og for de mange nye friske visioner.

Du har det store overblik. Det er personer som dig,vort samfund har brug for.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-03-14 21:30

Glemte li`e:

Gad vist efter hvor mange års studier,vor "kære" Fødevareminister Dan Jørgensen,har fundet ud af,i forbindelse med jordhældning,at 12% er det samme som 12 grader.
http://www.maskinbladet.dk/artikel/alperegel-hvordan-blev-12-procent-12-grader?utm_source=mbo&utm_medium=newsletter-20140313-1522&utm_content=http%3A%2F%2Fwww.maskinbladet.dk%2Fartikel%2Falperegel-hvordan-blev-12-procent-12-grader&utm_campaign=Nyhedsbrev

Godt gået! Halleluja....for det høje danske undervisningsniveau. Men møblementet er sku iorden.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-03-14 22:07

Mosebaek, takker for point.

Lige en gratis bonusinformation: Man kan ikke gå i for små sko!