/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fradrag ved gentagen kørsel til Hospital
Fra : svendgiversen
Vist : 897 gange
125 point
Dato : 12-03-14 15:06

Jeg kørte min første kone over 30 gange til Århus, og husker at vi fik refunderet kørselsudgifter,
nu har jeg kørt min nye kone 5-6 gange til Odense, uden kørselsfradrag, og hun skal fortsat derover.

Jeg går ud fra ordningen stadig eksisterer? men hvor/hvordan søger vi??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-03-14 16:02

"over 30 gange"!!! Så kan jeg godt forstå at du skulle ha' en ny. Sorry Svend...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-03-14 16:02

Citat
Hvis du selv sørger for transport til sygehusbehandling eller genoptræning, skal du først aftale det med sygehuset/kommunen.

https://www.borger.dk/Sider/Transport-til-laegehjaelp.aspx

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=160898

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-03-14 16:03

- men spørg kommunen, de sidder der for at hjælpe jer...

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 125 point
Dato : 12-03-14 17:18

kørselsfradrag fås i receptionen på sygehuset, sig til den venlige dame og hun printer skemaet ud, du skal bare skrive under. Pengene kommer på din nemkonto.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-14 19:40

Jeg tror du har ret Teil, jeg husker nu at min kone skrev under hver gang vi var i Århus,
og Stouenberg, hun døde for seks år siden, så glem de billige kommentarer om at få en ny.

Det har jeg nu fået, men hun er uden min første kones viden om kørsels fradrag,
og man kan vel ikke bare henvende sig i receptionen på sygehuset,
man må vel have en slags dokumentation for gentagne nødvendige kørsler dertil?

Hvilke??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-03-14 20:03

Hvis du selv sørger for transport til sygehusbehandling eller genoptræning, skal du først aftale det med sygehuset/kommunen.

http://kandu.dk/spg170510.aspx#1951599

Så spørg dog borgerservice, hospitalet/lægen eller den region, som hun hører til.

man må vel have en slags dokumentation for gentagne nødvendige kørsler dertil?

Hvis du nu læser mit tidligere link, så står det beskrevet der.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-14 21:45

Citat
og man kan vel ikke bare henvende sig i receptionen på sygehuset,

Jo, lige præcis.

Det er godt nok et par år siden jeg sidst har brugt det, men man henvender sig i receptionen og får udleveret et skema, som man skal udfylde og aflevere igen inden man tager hjem.

Så vidt jeg husker får du kun pengene hvis du har min. 20 km mellem hjem og sygehus.

De gange i her kørt turen uden at udfylde (og aflevere) skemaet er jeg ikke sikker på, at i kan få hjælp til, men husk det fremadrettet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-14 21:52

Klik på dette skema 2 gange, så bliver det så stort, at man kan læse det: http://www.regionsjaelland.dk/Sundhed/patient-i-region-sjaelland/patientbefordring/Sider/Har-du-ret-til-befordring.aspx

Heraf fremgår det, at hvis man har mere end 50 km hver vej, så så får man godtgørelse udbetalt hvis udgiften overstiger 60 kr.

Den er fra Region Sjælland, og jeg kan være i tvivl, om der kan være forskel på reglerne.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 13-03-14 09:59

Fradrag og godtgørelse er ikke det samme, hvad mener i? - det ene foregår via skat, det andet via indbetaling på nem konto.
Pensionister får alle udgifter betalt, ikke pensionister, var det engang det der var udover 50 km.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-14 18:45

Nu skriver Du Odense, altså OUH hvor jeg også kommer temmelig meget

I nogle af specialafdelingerne hvor jeg melder mig ved skranken spørger de straks om jeg har transportmulighed, jeg vinker dem blot af da jeg ved at jeg endnu ikke har fået det bevilget, så jeg tager blot bussen for 13 kr eller spadserer de 8 km

Men den uopfordrede henvendelse tyder på at det er behandlingsstedet eller egen læge der tager stilling og ikke kommunen, OUH har så mange mange patienter i svingdøren at de ikke vil forstyrre kommunen med hver eneste lille sag, og især ikke når det er indenfor samme region, det er først når der skal ekstra medicintilskud eller pleje i hjemmet at kommunen kommer ind over.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-14 11:06

Citat
Jeg kørte min første kone over 30 gange til Århus, og husker at vi fik refunderet kørselsudgifter

Med den erfaring, så ved du jo godt, hvor du skal henvende dig.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-03-14 16:21

- keder du dig Svend? God weekend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-14 18:00

Nej, meget har ændret sig på 6 år, og her er jo modstridende oplysninger...

Min kone var på borgerservice, men der var lukket, nu prøver hun det andet alternativ på mandag,
direkte henvendelse på hospitalet uden foregående aftale men kommunen.

Og Stouenberg, sig hellere undskyld,
nu begynder golf sæsonen for os pensionister, og så keder vi os ikke mere...

Ellers, med hus, have og højbede, egen badebro med ruser og daglig luftning af vor lille hund,
ingen grund til at kede sig her o æ tangsti...

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 15-03-14 00:05

"Pensionister får alle udgifter betalt"

Øhh, hvilken landsdel er det i?
Fantasia?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-14 06:36

Citat
"Pensionister får alle udgifter betalt"

Øhh, hvilken landsdel er det i?
Fantasia?

Nu skal vi ikke komme ind på folkepensionister, der er flere ydelser de kan få selv om de har formue, og det er regler der er landsdækkende.

Hvad dækning af udgift til transport til behandling laaaangt fra hjemmet mener jeg bestemt at det ikke er indtægtsafhængig, og er folk kronisk/alvorligt syge hvad der kan kræve indlæggelse i løbet af kort tid, og transport til ugentlige kræftbehandlinger får de en midlertidig tilladelse til blot at ringe hjemmefra til pågældende taxaselskab som kommunen har kontrakt med om sygetransport.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-14 13:10

Teil og Troldepigen har ret,
min kone får refunderet kørselsudgifter med tilbagevirkende kraft, uden aftale med kommunen.

Godt jeg ikke er kommunal budget ansvarlig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-03-14 13:34

Svend.

Jeg kører frem og tilbage i disse uger op til flere gange om ugen.

Den afd. som behandler mig skriver under på jeg har været der den pågældende dag.
Du skriver så selv under også og putter sedlen i den postkasse som formegentlig hænger nede i hallen.

Der står kørsleskontoret på den.

Ellers spørger du i recpetionen hvor den kasse befinder sig.

God bedring til din kone.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-14 13:40

Citat
min kone får refunderet kørselsudgifter med tilbagevirkende kraft, uden aftale med kommunen.

Godt, så er det da også et tilskud til et par dages ophold i Odense

Citat
Godt jeg ikke er kommunal budget ansvarlig.

Hvorfor er det godt?

Hvis du nu havde været budgetansvarlig, så var pengene sikkert blevet brugt til en ny vej

Men det hele fremgik af mit indlæg

http://kandu.dk/spg170510.aspx#1951599

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-03-14 14:05

Citat
Godt jeg ikke er kommunal budget ansvarlig.

De sparer jo store summer på kørsel enten det er taxa eller Falck, derfor har de roligt overladt til ansvarlige udenfor kommunen at bevilge.........min svoger f.eks. som bor lidt nord for Vejle fik godt 500 kr for selv at køre til OUH.

Vi vil se meget mere af dette når de nye supersygehuse kommer op at stå og mange mindre dyre specialafdelinger bliver lukket.

Midt i tresserne boede vi syd for Køge og min far havde brug for togbilletter til Riget, han måtte dog slås lidt med en højrøvet chef i den lille kommune som havde eneansvar for skat og hele pivetøjet

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-14 17:13

Tak for svaret Teil.