/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Dagpengeregler og EU
Fra : lgs
Vist : 921 gange
300 point
Dato : 02-03-14 18:02

Dette citat fra dagens JP (net) foruroliger mig:

"Den finske lovgivning siger, at en unionsborger skal have arbejdet mindst fire uger i landet som lønmodtager eller mindst fire måneder som selvstændig, før borgeren har ret til dagpenge.

Det strider imidlertid mod EU-reglerne, lyder det fra EU-Kommissionen, som mener, at det bør være nok, at borgeren bevisligt har optjent sin ret til dagpenge i et andet medlemsland."

Betyder det, at har en EU-borger optjent ret til dagpenge i sit hjemland, det kunne være Rumænien, så er det bare om at låne til billetten til DK, melde sig ind i en A-kasse, søge et (uopnåeligt) job og straks gøre sin RET TIL DANSKE DAGPENGE gældende?

Det lyder helt vanvittigt, hvis det altså det skal tolkes således - skal det det?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 310 point
Dato : 02-03-14 18:57

Det lyder fuldstændig vanvittigt, men er tilsyneladende sandt, i første ombæring er det EU-domstolen, der skal træffe en afgørelse

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=da&catId=89&newsId=2004&furtherNews=yes

Skulle domstolen støtte vanviddet, og vi får masseimport af arbejdsløse til de vestlige EU-lande, inkl. Tyskland, England mv., ville jeg tro, at reglerne bliver ændret, "mutti" Merkel og Cameron har i hvert fald taget sagen op:

"But then she added that Europeans also need to find the courage to recognise faults and make them right. A bit later on, during the brief press conference that followed her working visit to Downing Street, Mrs Merkel elaborated on this when she responded willingly to David Cameron’s comment that EU rules on freedom of movement needed to change to ensure people could not move from country to country to sign up for welfare payments.

She agreed that both countries could bring in laws to restrict benefit tourism. Mrs Merkel said the UK and Germany could pass laws to limit this problem as “where there is a will, there is a way.” The German chancellor added that freedom of movement was intended to allow people to work in different countries and not “having immigration into social systems.”

http://www.balkaneu.com/merkel-cameron-agree-tackle-benefit-tourism/

Hvis de to lande, samt Frankrig er enige, plejer det at blive til virkelighed!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-14 19:03

Her beskrevet bedre end jeg kan
http://www.information.dk/483631

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-14 19:25

Skulle vi så ikke skynde os at støtte finnerne?
I stedet for at tage på charme tur til Japan...

Et gammelt dansk ordsprog er: "Man må yde før man kan nyde".

Vi med vore 5 millioner indbyggere kan vi jo ikke føde hele Europa,
så kære røde regering, vi kan jo ikke gøre noget i Ukraine, i stedet hjælp finnerne i EU...

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-03-14 19:27

Ikke helt. Hovedprincippet bag EU-reglerne er at man skal kunne sammenlægge forsikringsperioder fra alle EØS-lande når man søger om ydelser i det land man bor eller arbejder, men det er stadig det lands regler der gælder.

For at kunne bruge sin fx tyske arbejdsløshedsforsikringsperiode i Danmark når man søger om danske dagpenge, skal man være socialt sikret i Danmark og medlem af en dansk a-kasse. Det bliver man ikke uden at arbejde i Danmark, men ifølge EU-princippet burde én dags arbejde i Danmark i være nok til at man vil blive vurderet efter danske regler.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-03-14 20:31

De kan tage optjeningstiden til dagpenge med fra deres eget land. Så hvis man bliver fyret i sit eget land, kan man bare flytte til Danmark med lønsedlerne, hvor man måske fik 1000 kr om ugen, finde sig et værelse eller dele et værelse med 10 andre. Får så de 19000 kr/mdr og sender så børnecheck og dagpenge hjem til mutter og de er de mest velhavende i landsbyen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-03-14 20:46
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-14 23:10

Citat
De kan tage optjeningstiden til dagpenge med fra deres eget land. Så hvis man bliver fyret i sit eget land, kan man bare flytte til Danmark med lønsedlerne, hvor man måske fik 1000 kr om ugen, finde sig et værelse eller dele et værelse med 10 andre. Får så de 19000 kr/mdr og sender så børnecheck og dagpenge hjem til mutter og de er de mest velhavende i landsbyen.
I princippet korrekt - bortset fra, at du pynter gevaldigt på tallene.
Det er f.eks ikke muligt med en løn på 1000 om ugen at hæve 19000 i understøttelse om mdr. idet, den største understøttelse i DK er godt 17000 om mdr.
Og man vil vil aldrig kunne modtage højeste understøttelse, når man kun har tjent 1000 kr. ugentligt.

Men omvendt, overdrivelse fremmer forståelsen.

Jeg har et meget bedre foreslag, lad os komme ud ad det EU - lort, hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-03-14 23:25

Kaptajn-Tommy
Citat
Jeg har et meget bedre foreslag, lad os komme ud ad det EU - lort, hurtigst muligt.

enig - dog modereret til: Lad os komme tilbage til det jeg/vi stemte for i 1972: det handelsmæssige fællesskab mellem suveræne nationalstater - jeg får myrekryb, når en ex-maoist som Barroso toner frem på skærmen!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-03-14 23:35

Vi er enige.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-14 08:55

svendgiversen
Citat
Skulle vi så ikke skynde os at støtte finnerne?
I stedet for at tage på charme tur til Japan...

Hvad i alverdens riger og lande skulle få Hillary Thorning til det? Har hun nogensinde kæret sig om Danskernes ve og vel?

..og hvad med optjeningskravet? Følger det arbejdslandet eller hjemlandets regler. Det synes jeg ikke lige jeg kan læse mig til? Er det sådan at man kan tilrejse med en dagpengeret der f.eks, som i Sverige er optjent ved 400 timers arbejde? For så har jeg en fed fidus: Tag til Sverige og arbejd 400 timer. Tag så tilbage til Danmark og arbejds en dags tid som vikar ..og hæv med retten til dagpenge understøttelse i 2 år.

Hvis dette ikke er tilfældet har jeg en anden fidus: Arbejd 400 timer i Danmark. Tag til Sverige en dag som vikar ...og hæv Svenske dagpenge på 'ferie' i broderlandet i 2 år.

Hvem har forstand på dette? Jeg glæder mig til at høre nærmere
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-14 09:01

Noget helt andet er, at det ville været ret og rimeligt om udlændinge der bliver arbejdsløse i Danmark og kan hæve overførselsindkomst bliver 'straks-aktivet' i job fra ledighedsdag et ...således at vi i det mindste får lidt ud af, at forsørge herboende udlændinge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-14 09:04

Ps. Det ville nok også tage lidt af 'brodden' og mange ville sikkert ønske hurtigt at rejse ud af landet igen, hvis de skulle arbejde for deres understøttelse ...således som mange etniske danskere gør (..'tvinges' til).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 03-03-14 10:57

Citat
Ps. Det ville nok også tage lidt af 'brodden' og mange ville sikkert ønske hurtigt at rejse ud af landet igen, hvis de skulle arbejde for deres understøttelse .

Jamen, de behøver såmænd slet ikke at blive i Danmark, efter de er blevet bevilget dagpenge her.

De kan efter én dags arbejde i Danmark straks tage tilbage til deres hjemland og "søge arbejde" - og få dagpenge med danske satser med!

Det lyder så vanvittigt, at det da må være løgn, men ikke desto mindre har jeg læst, at det forholder sig sådan.

Det er typisk for Danmark, at det først går op for os nu, hvad vi gik ind til for år tilbage.

For selvfølgelig har EU-kyndige politikere og jurister da været klar over, at det danske velfærdssystem ville blive voldsomt presset på et tidspunkt.

Men man valgte at tie om det til sidste øjeblik, og nu panikker alle, da sandheden går op for os.

Mon ikke EU's love bliver lavet om, når Tyskland, Frankrig og Englands velfærdssystemer bliver presset tilstrækkeligt?

Angela Merkel lyder fornuftig nok, og udtaler, at "EU ikke er en social union, hvor velfærdsydelser er en ret for enhver tilvandret - det vil ingen lande kunne holde til."

Problemet for Danmark er nok alligevel, igen-igen, at vi har verdens højeste velfærdsydelser, og derfor helt naturligt, konstant vil blive udsat for fusk og plattenslageri fra fattige EU-borgere, der ønsker at udnytte den frie bevægelighed i EU.

Naturligt nok.

http://www.information.dk/telegram/489608

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-14 11:17

Små slag, prio!

For at citere Kaptajn-Tommy, der har helt ret i

Citat
Det er f.eks ikke muligt med en løn på 1000 om ugen at hæve 19000 i understøttelse om mdr. idet, den største understøttelse i DK er godt 17000 om mdr.
Og man vil vil aldrig kunne modtage højeste understøttelse, når man kun har tjent 1000 kr. ugentligt.

Men, lad os nu se hvad domstolen finder på, om den vil støtte vanviddet eller hellere lytte til Mutti og de andre regeringschefer!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 03-03-14 12:08

Citat
Små slag, prio!

Jow, da, vagnr.

Men en rumæner (for eksempel) kan oparbejde retten til dagpenge i Sverige til er nogenlunde god løn, og så efter én dags arbejde i Danmark være berettiget til dagpenge i 2 år udbetalt af Danmark - som molekyle vist også nævner.

Det interessante er, at man ikke skal opholde sig indenfor Danmarks grænser for at have ret til danske dagpenge, men kan tage hjem til Rumænien og "søge arbejde" med en pose penge hver måned, der er måske 10 gange større end den, som man ville have fået udbetalt i rumænsk arbejdsløshedsunderstøttelse.

Det må da siges at være en god fidus? - eller har jeg helt misforstået noget?

Man satser vel på, at levestandarden skal udjævnes i EU, og da der er så kolossalt store forskelle på levestandarden i flere østlande og her i Norden , så kan vi ikke komme udenom at vores velfærd forringes.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-14 13:11

Jeg spørger igen:

Hvad med optjeningskravet?

..hvilke regler er implementeret i denne forbindelse?

Oprindelsesland (eks. Rumæner; statsborger i landet) ...sidste arbejdsland/plads ( eks. Sverige?)..nuværende arbejdsland (1. dag) (eks. Danmark)?

Byt selv rundt på lande

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-03-14 13:40

Citat
men kan tage hjem til Rumænien og "søge arbejde" med en pose penge hver måned, der er måske 10 gange større end den, som man ville have fået udbetalt i rumænsk arbejdsløshedsunderstøttelse.

I princippet rigtigt, men kun op til 3 mdr og under særlige regler.

https://www.borger.dk/sider/dagpenge-i-udlandet.aspx

PS: den månedlige dagpengesats er nu 20040 kr.

http://www.3f.dk/haandboeger/a_kassen/arbejdsloeshedskassen/dagpengesatser/dagpengesatser-2014

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-03-14 13:47

Citat
PS: den månedlige dagpengesats er nu 20040 kr.

Jeg regnede forkert, beklager - 9366 kr. for mindste sats og 17115 kr. for højeste

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-14 13:58

Citat
PS: den månedlige dagpengesats er nu 20040 kr.
Nej, den er 17.658,33 øre
Du linker jo selv til den.

4.075 x 52 =211.900 divideret med 12 =17658,33

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-03-14 14:01

Mindsteløn i EU: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Minimum_wage_statistics/da

Så 157 € - 1178 kr / mdr. i Rumænien er da noget at gå efter.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-03-14 14:03

ja, du har da ret, jeg regnede jo bare med 21 dage pr. mdr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-14 14:23

Der er ingen tvivl om den kaglende klasse helst ser et forenet Europa - og helst ned til mindste detalje - og oveni købet kaldes det for "Fredens Projekt" - Ligesom de i sin tid kaldte Østersøen for "fredens hav"
Viser europisk historie netop ikke, at unioner fører til krig, nød og elendighed.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-14 18:22

I 2013 arbejdede 81.729 mennesker fra østlandene i Danmark. Det er ny rekord. På bare to år er antallet af østarbejdere vokset med 27 procent.
Polakker er fortsat den største gruppe af østarbejdere i Danmark. 35.396 polakker arbejdede sidste år i Danmark.

Nummer to på listen er Rumænien. På bare to år er af rumænere vokset med 57 procent. En anden gruppe, der er blevet meget større, er bulgarere.

Og indbyggere fra de to lande er dem, der har mest at tjene ved at tage til Danmark. En undersøgelse fra Faos, Forskningscenter for Arbejdsmarked- og Organisationsstudier, viser, at en bulgarer kan gange sin løn med 13 ved at arbejde i Danmark. For en rumæner er det 10.

Her er tallene: 2013: 81.729. 2012: 75.036. 2011: 64.311. 2010: 46.986. 2009: 43.321. 2008: 45.261.

Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-14 18:45

Citat
en bulgarer kan gange sin løn med 13 ved at arbejde i Danmark. For en rumæner er det 10.

Før eller efter skat??

Nu har jeg fundet det, EFTER skat!

Så er vi nok nede på det halve, men 5-7 gange mere er da værd at rejse efter!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-14 19:32

Efter skat,
når man arbejder sort betaler man da ikke skat,

eneste problem,
lidt svært at få børne check når man arbejder sort.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-14 19:52

Citat
eneste problem,
lidt svært at få børne check når man arbejder sort.

Netop!

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 03-03-14 20:19

Der synes at være bred enighed om, at det forholder sig som jeg havde mistanke om i mit oplæg.

Så vidt - så godt.

Men hvad så - hvad kan der gøres for at få sagen højere på dagsordenen, når den skal konkurrere med "Hvem vil være millionær", Sport, "Vild med dans", X-faktor og hvad ved jeg -
jeg tillader mig at være temmelig pessimistisk her.

Ytre sig ved førstkommende valg, javel - men der kan man jo alligevel ikke klart markere, hvad man lige nøjagtig er utilfreds med. Tilfreds med anser jeg ikke for en mulighed, når det drejer sig om EU.

Er der for øvrigt et parti, der har tilbagevenden til EF på dagsordenen?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-14 20:31

Citat
Er der for øvrigt et parti, der har tilbagevenden til EF på dagsordenen?

Ja, så absolut da. Morten Messerschmidt fra DF. I mine øjne, den eneste seriøse EU-politiker i DK - og som også kæmper - desværre ene mand for Danmarks interesser.
Den mand får med garanti min stemme. At stemme på andre, ville være at spille hasard med Danmarks fremtid som selvstændig nation.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-14 20:40

Citat
Men hvad så - hvad kan der gøres for at få sagen højere på dagsordenen, når den skal konkurrere med "Hvem vil være millionær", Sport, "Vild med dans", X-faktor og hvad ved jeg -
jeg tillader mig at være temmelig pessimistisk her.

Måske det mest "udanske" man kunne forestille sig, at vælgerne skulle sætte sig ind i sagerne inden de stemte??

OK, det er nok ikke specielt udansk, men helt "umenneskeligt"!

Alternativet, som er det vi har, kunne være at vi alle stemmer på dem vi vil, af de grunde vi vil, og accepterer, at dem der er i regering bestemmer, indtil der enten er gået 4 år, eller et flertal af folketingets medlemmer ikke støtter deres politik, og så er der valg.

Og at, iflg grundloven, når et lovforslag er vedtaget af Folketinget, kan en trediedel af Folketingets medlemmer overfor formanden begære folkeafstemning om lovforslaget. Såvidt jeg ved, er det kun sket en gang, nemlig ved jordlovene i 1963, som de borgerlige var imod.

De blev forkastet, men gennemført få år senere, stort set uændrede, da de borgerlige var i regering.

Vi kender ikke til omvalg i kommuner/regioner, det lever de fleste af os vel "fint" med?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-14 21:03

Citat
at spille hasard med Danmarks fremtid som selvstændig nation.

Tja, alene i Kina er der 16-17 byer, med opland, med flere indbyggere end Dk, Shanghai alene med over 5 gange så mange!

For ret præcist 1000 år siden, 1. juledag 1013, blev Svend Tveskæg officielt indsat som konge af England (fatter ikke det ikke blev omtalt, endsige fejret), det var højdepunktet af Dks rolle og magt!

Siden er det kun gået ned ad bakke for vores "geopolitiske" indflydelse, så tanken om Dk udenfor EU er født i DFs fantasiland.

Norge kan stå udenfor, fordi de svømmer i olie, men er reelt endnu mere afhængigt af EU end vi er, de har flere folk i Brx end vi har, de er nødt til at lobbye uden at have stemmeret for at prøve at påvirke beslutningerne, vi sidder dog med ved bordet!

Som Tom Lehrer sang i 60'erne "Might makes right, they got to be protected, all their rights respected, until somebody we like can be elected.."!

Det tænker de nok meget over i Ukraine, for tiden

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-03-14 22:11

Hvad er det du egentlig vil fortælle, vagnr...?
At sammenligne indbyggertallet i nogle af Kinas byer med Danmarks indbyggertal..?
Er det ikke lettere at snuppe nogle storbyer i Tyskland..?

Hvad har Norges økonomi med deres ikke medlemsskab af EU at gøre..?
At Norge har aftale med EU, skyldes ene og alene den Norske regerings højforæderi imod det norske folk. Det norske folk har jo stemt nej til EU-projektet 2 gange.

Danmark kan sagtens stå udenfor EU - og det er i den grad en misforståelse, at vi ikke vil kunne klare os uden. (Nu gider jeg ikke lige pt at bruge en masse krudt på at argumentere for mit synspunkt - men selvfølgelig, jeg kan jo blive nødt til det)

Citat
Det tænker de nok meget over i Ukraine, for tiden
Her tror jeg, at du har misforstået en hel del af de problemer der omhandler Ukraine.
Hvis der er nogen der har pustet til den ild, der har fået Ukraine i brand, er det EU.
Jeg tror nu nok, der er ligeså mange "russervenlige" indbyggere, som der er "EU venlige"
Men det er desværre ikke noget dansk TV beskæftiger sig med. Det er nok ikke EU- politisk korrekt

Citat
Might makes right, they got to be protected, all their rights respected, until somebody we like can be elected.."!
Ja, det er godt nok lidt af et paradoks, at disse ord skulle synges af en amerikansk kommunist. Det var jo det, Tom Lehrer var - endda en rendyrket.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-03-14 07:26

Citat
Nu gider jeg ikke lige pt at bruge en masse krudt på at argumentere for mit synspunkt

Ganske enig, det ville fra begge sider være (endnu flere) spildte ord på Balle-Lars!

At Tom Lehrer skulle blive kaldt kommunist er ikke en overraskelse, for ham:

http://www.imdb.com/name/nm0499875/bio

"I've occasionally heard that I was kicked out [of Harvard] for being a Communist, for dealing drugs, for corrupting minors, or for diverse other infractions of local decorum. Unfortunately, none of these rumours are true. The one I've heard more often is that I am dead. That one I encouraged, hoping it would cut down on the junk mail. It didn't."

Men han støttede faktisk Mccarthy, for senere at støtte demokrater:

"Lehrer was not in a shell politically. He performed benefits
first for Eugene McCarthy, then switched and signed on to do
the California fundraising for Bobby Kennedy (“McCarthy was
such a jerk”), and worked for McGovern."

Interview with Tom Lehrer - Roger Deitz

Tilbage til Ukraine, så har jeg en stille bøn, men ikke meget håb, om at man kunne finde en pragmatisk løsning.

Man kunne drømme om en folkeastemning a la 1920, og en aftale om russisk adgang til deres flådebase på Krim.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-14 11:28

Citat
Man kunne drømme om en folkeastemning a la 1920, og en aftale om russisk adgang til deres flådebase på Krim.
Russerne har en aftale om, at de må bruge øen frem til 2043.
Min sympati for russerne kan ligge på mindre end en lillefingrenegl - ligeså for EU, da de begge systemer indeholder samme djævelskab.

Del Ukraine i to, da der er ligeså mange pro-russerne som der er pro-EU'er

Vestlig TV kører i øjeblikket mange løgnekampagner - og ligeså russisk TV.
Men krig ender det ikke med. Russernes krigsmateriel er blevet noget gammelt skrammel - og amerikanerne/Obama har ikke nosserne.
Og Gudske lov for det..!

I morgen kommer atter en forårsdag - nyd den.....
Nå, arbejdet kalder.......Ja ja ja, jeg kommer nu. Jeg sku liiige......

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-14 11:30

Citat
da de begge systemer indeholder samme djævelskab.

Pis...der skal selvfølgelig stå; Da begge systemer...........
Arhhh, det vidste I da godt...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 13:32

Lad os på go' radikal vis indgå et kompromis:

Jeg mener det ville på sin plads at give EU 'delvis' ret. Forstået på den måde; at en eksempelvis Bulgarer kan modtage sit hjemlands dagpengesats fra dag 1's ledighed i Danmark, hvis vedkommende har årbejdet 2 år i et EU land. En Dansker skal ligeledes i Bulgarien været berettiget Dansk dagpenge sats fra dag 1's ledighed uanset hvor dagpengeretten er optjent.

SÅ snakker vi

Problemet er bare: Hvad er perioden for optjent dagpengeret ...hvorhenne? ...og hvornår (..inden for hvilken tidramme?) ...altså: OPTJENINGSKRAVET!

Dér savner jeg nogen 'fælles' EU regler.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-14 13:54

- Og jeg savner det EF, danskerne troede de stemte om.
Se her, hvordan danske politikere tørrer danskerne i røven med løgne og falske løfter.
http://www.youtube.com/watch?v=ttixWT8rH_Y

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 17:55

Kaptajn-Tommy -> Du ved jo udmærket ..:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 18:11

..og så har jeg foruden optjeningskravet et spørgmål til A-kasse bidraget:

Hvad koster det at være medlem af en A-kasse i Rumænien?

Jeg opretter via en stråmand en virksomhed i Rumænien og bliver ansat som konsulent til en latterlig lav løn. Jeg melder mig selvfølgelig ind i en Rumænsk A-kasse, som jeg finansiere vha. af min Danske kontanthjælp (...der efter reglerne suplerer min lave indtægt op til Dansk niveau, eftersom jeg er Dansk statsborger og er arbejdssøgende og bosiddende i Danmark).
Efter 2 år bliver jeg sagt op af den 'Rumænske' virksomhed og så søger jeg Danske dagpenge i Danmark.

Smart ik' ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-03-14 18:13

http://www.youtube.com/watch?v=ttixWT8rH_Y

Kaptain-tommy

Jens Otto Krag havde ret i det han sagde, når man læste EF-traktaten. Men os der var deltagende i afstemningen dengang fik sideløbende at vide alle de punkter der er nævnt i filmen, ville blive indført, hvilket vi ser i dag. Det stod bare ikke direkte i EF-traktaten, men der var indeholdt en åbning til vedtagelse af alle disse ting vi ser i dag, så man uden problemer kunne ændre løbende. Jeg må give Morten Messerschmidt i de synspunkter han fremfører. Jeg har dengang været meget imod EF og er det faktisk endnu mere i dag, men der er en ting sammenslutningen sikrer nemlig at de europæiske lande ikke fører krig mod hinanden. Man saver jo ikke den gren over man sidder på. Så er det jo så et valg, om man vil sikre sig selv gennem sammenslutningen og lide de problemer der følger med.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-14 19:46

Overordnet set, vil jeg ikke anfægte dine synspunkter.
Men når du skriver:
Citat
men der er en ting sammenslutningen sikrer nemlig at de europæiske lande ikke fører krig mod hinanden.
Den sætning har været sagt så mange gange, at ordene er blevet ophøjet til sandhed - og især, som vigtigt argument hos tilhængerne.
Det er korrekt, at medlemslandene ikke fører krig med hinanden - endnu da.

Men sætningen er især blevet brugt således; Det er EU der sikrer freden -og EU har været - og er garant for freden i europa.
Og oven i hatten fik EU Nobel Fredsprisen....Det er vel nok en af århundredet største jokes.

De to faktorer som har sikret fred i europa - fred er også forkert, idet, europa har haft krig i nyere tid - i 1990erne. Endda i bedste Hitler stil, med etniske udrensninger osv osv......Hvor var EU forøvrigt..? EU kaglede rundt i bedste gutmenschen stil.

De to faktorer som har sikret mod ragnarok - er A-bomben/A-våben, og indtil muren blev revet ned - de amerikanske tropper tilstedeværelse i Tyskland.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-03-14 20:33

Citat
Det er korrekt, at medlemslandene ikke fører krig med hinanden - endnu da.

Efterhånden har man set så mange dokumentarfilm, så 2. verdenskrig i Europa kommer ind på nethinden. Jeg ser lidt anderledes på det end at EU er garant for freden. Jeg ser sådan på det, at ingen lande i Europa vil gå i krig mod hinanden, når man er afhængig af hinanden økonomisk. Jeg mener det er det der sikrer freden. Hvem saver den gren over man selv sidder på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-14 22:46

Krig og Fred ??? Europæere, Russere, Amerikanere, Negre eller Kinesere?

Sludder ...det er MAMMON der tæller i den forbindelse Thyregod8 & Kaptajn-Tommy.

De 'rige' (kapitalen) vil da skide befolkninger og kanonføden en lang mach.

Det handler om priviligeret udnyttelse af resurcer (arbejdskraft, produktionsmidler og råstoffer)

Har i ikke læst MAX ?

Som sagt: Man bliver KUN rig ...hvis man får andre til at skide for sig

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 05-03-14 15:01

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-14 15:16

Selv tak, lgs