/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmeveksler isolering
Fra : lham
Vist : 511 gange
500 point
Dato : 20-02-14 07:17

Haves varmevekslerunit med 2 vekslere ( radiatorvand og varmt brugsvand ) i sammer kabinet.
Da den er i fritidshus og nærmest varmer det værelse den sidder i op året rundt vil jeg gerne vide om man kan isolere de 2 pladevekslere med et eller andet -og evt med hvad /hvordan( rør i unit har jeg i videt muligt omfang isoleret med rørskåle ) unden det skader funktion af veksler og samtidig vil forbedre "fyringsøkonomien"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-14 10:49

Det bliver jo noget uformeligt, men du kan sætte pladebatts i 50 eller 100 mm tykkelse på ydersiden af kabinettet. Af hensyn til tyngden kan du beklæde lågen til enheden med tilsvarende tykkelse styroporskum.
det hele kan så få en yderbeklædning af masonit, tynd MDF-, spån- eller krydsfinerplade, som kan males eller på anden måde camoufleres.
Hjemme hos os sidder enheden i et kælderrum, hvor kældervæggene i stedet er isoleret. Det gør kælderen varm og tør.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-02-14 11:48

pbe-et

det er desværre ikke en mulighed-evt isolering skal foregå inde i metalkabinettet-og der er ikke så meget plads så jeg tænkte om måske en form for skum, på den anden side skal der jo også kumme serviseres

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-14 14:26

En skumplastplade under og en over kabinettet, så luften ikke fiser igennem og bliver varmet op kunne mindske varmeudveksling med lokalet. Hvis indmaden er ligesom hjemme hos mig, er der ikke meget fidus i at fylde op med PU-skum. Muligvis kunne man fylde ud i hjørnerne foroven omkring de runde vekslere og beholdere, så "skorstenseffekten bliver begrænset. Det kan gøres med med rockwool, glasuld, polystyrolskum, krøllet avispapir eller hvad som helst, der bremser luftgennemstrømning uden at lede en masse varme ud til kabinetoverfladen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-14 17:49

Lad være med at isolere, det er kun småpenge du sparer, og selv om det er et fritidshus,
varme afgivelsen bliver jo inde i huset og kan modvirke andre ting, når boligen ikke benyttes.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-02-14 06:55

unit hedder VX-Umit 2000 Akva Vita

her er link til et billede uden metalskabet

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://dev.spar24.dk/media/gfx/product/image/2013/02/26/danfoss-redan-akva-vita-td-p3603.jpg&imgrefurl=http://www.spar24.dk/danfoss-redan-akva-vita-s-unit-unipas-med-hvid-kappe-p7371.html&h=360&w=270&sz=60&tbnid=XCIDUqwCHvvsiM:&tbnh=129&tbnw=97&zoom=1&usg=__gJGCPb5KJQr2U1_FTOsac_6ya-Q=&docid=UZ9le4RpIFKR3M&sa=X&ei=Py4MU4CuHKbR4QSSu4HoCw&ved=0CDkQ9QEwAQ

svendgiversen : jeg tror nu der kan spares noget- hvis jeg lukker døren til det rum på 15m2 ( 2 ydervægge i kælder) er temperaturen ca 18 grader derinde-det synes mig for meget.
Jeg vil nu gerne

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 25-02-14 11:21

Jeg synes ikke 18 grader er særlig meget i et lille lukket kælder rum,
og der er jo den varme der forsvinder udad, du btaler for...

>og kan modvirke andre ting

hermed mener jeg fugt skader, svampe angreb mm. på grund af overisolering.

Jeg ser nu det er et Danfoss produkt, har selv arbejdet 38 år der, prøv at spørge Danfoss
eller deres forhandler, hvad de siger til indre ekstra isolering, jeg er sikker på de fraråder?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 25-02-14 15:56

Har du prøvet at lægge et tæppe omkring - så du undgår direkte luftflow.

Hvis det virker - kan du overveje at lave en mere permanent løsning med et skabs-ligende setup - eller nogle isolerende plader der kan løftes på/af?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-14 16:38

Det fik han foreslået allerførst, og det blev ikke købt!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-02-14 17:02

Prøv at tage en snak med: www.staermoseindustry.dk - de producerer kabinetter til vekslere, både kolde og varme, standard samt efter opgave.
Men du skal nok regne med at have den store pung op af lommen !!!

ØV4

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 01-03-14 12:30

Tak for svaret svendgiversen.

har talt med Redan / Danfoss efter din anbefaling.
De anbefalede faktisk at isolere inde i kabinettet med "flamingo plader" dog kun radiatorveksler og endelig ikke omkring temperaturfølere og termostater , men det viste sig at radiatorveklsleren var isoleret med en "fabriksdims" med aluplader udvendigt og åbenbart noget isoleringsmateriale indvendigt.
Nu harjeg så efterisoleret radiatorvekslerens "medfødte" isoleringsdims med 2 cm flamingoplader.udvendigt på den
og håber på lidt besparelse.