/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Vandtæt elektronik?
Fra : mig-selv
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 31-01-14 20:19

har et stykke bart print-plade, med komponenter på.
Kan jeg gøre det vandtæt = ved at smide det hele i en gang Epoxy lim = det hele er tørt og så videre.
Og ellers lade det hænge til tørre - eller går der strøm (panik) gennem det hele og kortslutter.
Og det er 12v/ max 30amp = hvis det er det rigtige at skrive..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-14 20:20

Citat
eller går der strøm (panik) gennem det hele og kortslutter.

Altså når det hele er tørret og skal bruges..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-14 21:04

Min søn lavede for mange år siden noget elektronisk tænding til biler - han støbte den ind i en lille kasse så den kunne tåle vand - jeg vil ringe og spørge ham i morgen, hvad det var han brugte.
Det er jo længe siden, så måske kan han ikke huske hvad det var han brugte.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-01-14 22:30

Man kan bruge støbemasse som dette Eks http://www.conradelektronik.dk/VANDKLAR-PU-ST%26Oslash;BEMASSE-INDHOLD250-G-%28GRM%29.htm?websale8=conrad-dk&pi=527274

Det er bedst at støbe i en plast støbekasse/dåse

Læs evt datablad http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=1&id=1699

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-02-14 00:10

Ev. køleprofiler er måske ikke så smart at "pakke" in.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-14 03:18
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 09:46

Min søn kan ikke huske hvad det var han brugte for 30 år siden, Men det var noget som forblev gummiagtigt. Det blev indstøbt i en lille plast kasse.
Det var to komponent.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-14 09:50

Jeg ved ikke om det vil virke, men jeg har både prøvet at gøre en både transistorradio og en lommelygte vandtætte. Jeg omviklede dem simpelthen med nogen omgange 'selvklæbende' film/plastfolie til madvarer og forseglede hele molevitten med en hårtørre på højeste varme.
Det fungerede glimrende ...lige indtil jeg skulle skifte batterier
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-14 09:57

Hmm... der kom vist lidt for mange både i vandet:
Citat
jeg har både prøvet at gøre en både

..jeg har prøvet at gøre både en... skulle der ha' stået.

Men det var nu til brug ombord på en lille plast-robåd ..der ofte blev næsten bordfyldt i regnvejr på fisketure.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-02-14 09:57

Polyurethan indstøbning
du kan læse mere om det her:

http://www.diatom.dk/katalog.asp?t=1&id=1699

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-02-14 10:01

Der findes en slags tyndt silicone, som man kan spraye printplader med. Det er specialudviklet til netop printplader, og elektronik, og jeg vil ikke anbefale, selv og begynde at eksperimentere med noget, som skulle være "lige så godt".
Det bliver som ført nævnt, gummiagtigt når det er tørt.

Skal prøve at se efter hvad det hedder.

MVH

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-02-14 10:42

12v -30amp -det er 360 watt
Du skal tænke dig godt om -det er jo noget der kan gå ild i med så stor effekt. og indestøbning vil altid give større temperaturer end konponenterne måske er designet til, og er der feks "åbne" komponenter ( potentiometre/andre trimmere ) vil det sandsynligvis gå galt.

Eddikefri silicone ( fås i specialbutikker ) har jeg ofte med held anvendt ( med omtanke ! )

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-14 15:36

http://cphcrawl.dk/2013/10/vandtaet-spektrum-modtager/
Når de kan bruge Epoxy, må det være det jeg skal bruge
Og printet er ikke det dyreste i verden, så virker det ikke - på den igen.

Har også haft ideen med at pakke det ind med krympetape, men tror det kommer til at ´fylde´ for meget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-14 04:15

Krympetape = mine erfaringer
Hvis en hårtørrer ikke er nok.? Så bruger man da bare en VARMEPISTOL !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-14 14:07

Det er nok for sent - men her er noget plast fylder som måske kan bruges.
http://www.conradelektronik.dk/PLASTIDIP-61001155-FLYDENDE-ISOLERING-R%26Oslash;D-100-G.htm?websale8=conrad-dk&pi=888188&ci=SHOP_AREA_19752_2302150

Jeg har dog ikke selv prøvet det.