/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
rødvin - hvordan lige?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 26-01-14 19:44

Er ikke tilhænger af rødvin men har en del stående som vi godt vil forære væk. Har absolut intet forstand på dette. Skal bare lige finde ud af hvor længe sådan en flaske kan stå uden at den bliver dårlig. Kan ikke umiddelbart finde produktionsdato eller holdbarhedsdato og hvad der ellers kunne være nyttig af oplysninger.
Vinene har stået i en tempereret kælder i oprejst stillling.

Kan de i øvrigt holde sig i flere dage efter åbning?

Mon ikke der er en del eksperter herinde der kan råde mig på vej?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 26-01-14 19:47

Du skriver 'stående', men de ligger forhåbentlig ned - da proppen ellers kan tørre ud, og dermed lukke ilt ind til vinen, som vil ødelægge vinen.
Holdbarhed er forskellig fra vin til vin, årgang til årgang, osv, osv.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 26-01-14 20:01

Øh nej desværre. De sår alle sammen op.
Tænkte på om problemstillingen er den samme når vi snakker spiritus?

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-01-14 20:27

ja

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 26-01-14 21:38

Tænkte på at der må være en vis tidsfrist inden proppen trods alt begynder at tørre ind. Mange flasker står jo også op på salgshylderne i forretningerne. Snakker vi 3. mdt - ½ år - ½ år eller ?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-01-14 23:00

Ja sådan cirka...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-14 06:20

Hvis det er firmagaver er det mange gange i den billigere klasse, altså vin man ville købe selv uden den store udgift for at drikke samme weekend, det er unge vine som ikke vinder noget ved lagring og smager bedst unge.

Hvis man åbner en flaske og drikker 1/3 af den skal den tømmes indenfor nogle dage, selv om den bliver proppet er der så meget luft i flasken at den "fiser af", er man nærig er den nu god nok til rødvinssauce.

Spiritus kan blive for gammel, f.eks Gammel Dansk har det med at blive uklar og plumret efter et par år selv om den ikke bundfælder eller alkoholen fordamper, og det påvirker også smagen lidt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-14 12:30

Vinens holdbarhed , har meget med vinens indhold af garvesyre og sulfit at gøre.
Men opbevaringsmetoden og proppens kvalitet spiller også ind.
Det er bedst hvis vinen ligger ned, og at det er i en kølig kælder ved konstant tmperatur.

visse vine tåler at ligge på denne måde i over 20 år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-14 21:32

Dumt at lade vinen stå op, men måske kan den stadig drikkes?
Den er vel ikke i bedste fald så billig at den er med skuelåg??

Kun hvis du oplyser hvilken vin og årgang det drejer sig om, kan vi vurdere om den stadig er OK???

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 27-01-14 22:39

Helt ok, jeg forærer dem til en der godt kan lide vin, så må han selv vurdere på det.
Hvem vil have point?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-14 07:24

Citat
Den er vel ikke i bedste fald så billig at den er med skuelåg??

Hmm, i så fald er de begyndt at blive nærige, jeg købte en Riesling til jul for 68 kr, jeg overså desværre at der var skruelåg på flasken

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 08-02-14 14:48

Har nu foræret dem væk.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 08-02-14 14:49

Tak for svaret transor.