/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
datoformater vs tidsforbrug
Fra : akselbo
Vist : 585 gange
100 point
Dato : 25-01-14 13:16

jeg har funderet over, om det er muligt at 'beregne' antal dage, der forløber mellem to indtastede datoer ?? = hvor mange dage forløber mellem eksempelvis 14-01-2014 og 16-08-2011 ...
hvilket datoformat skal i bekræftende fald anvendes ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-01-14 14:21

Hvis jeg ellers husker rigtigt så gør du sådan her:
16-08-2011 i celle A1
14-01-2014 i celle B1
formel i C1: =DATEDIF(A1,B1,"d")

Husk at det skal være startdato førsti formlen, ellers får du en fejl.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-14 14:22

Det måles i milisekunder nu om dage. Filers tidstempel opgives således ved konvertering fra milisekunder til TID/DATO:

http://stackoverflow.com/questions/4142313/java-convert-milliseconds-to-time-format

I LINUX/UNIX således:

http://unix.stackexchange.com/questions/45926/display-time-stamp-in-dd-mm-yyyy-hhmmssms-in-unix-or-linux

..faktisk kan man i nogle LINUX/UNIX systemer tage udgangspunkt i nanosekunder:
Citat
date +'%d/%m/%Y_%H:%M:%S:%N'

Used %N for nanoseconds (000000000..999999999) since I did not find milliseconds right now

Hos Microsoft ser det således ud:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/az4se3k1(v=vs.110).aspx

BEMÆRK:
Brugere (Adminstratorer) og programmer kan med de rette tilladelser ændre fil 'Timestamp'.
Dvs. du kan ikke være sikker på; hvornår filen er oprettet, ændret, åbnet ...eller noget?

..og så skal SYSTEMCLOCK (BIOS) også være korrekt sat ...og uden derivation over tid ...for at få et præcist tal! Dvs. et ATOM-UR ...mindre ka' ik' gør' d4et

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-01-14 14:27

Hmm, jeg prøvede lige i LibreOffice, der er funktionen oversat til dansk så den hedder DATODIF, det gør den jo nok også i Excel

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-14 14:31

Endnu en fejl, det skal naturligvis være semikolon og ikke komma der adskiller elementerne i formlen.

=(DATODIF(A1;B1;"d")

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-14 14:38

Undskyld ... !
Jeg havde 'set mig blind' på fil-dato-stempler ...Sorry
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 25-01-14 17:17

Tak for svaret EXTERMINATOR - det virker mvh p..

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 26-01-14 14:52

en vigtig tilføjelse er, at på Excel 2003 (uk) skrives formlen således: =DATEDIF(A1;B1;"D")

mvh p..