/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lørneren er det dansk
Fra : svendgiversen
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 22-01-14 14:42

Jeg så en opgave i udvidet læreruddannelse for to sproglige hos min kones datter,
her blev den udlænding der skulle bedømmes, betegnet som Lørneren, og det stødte mig...

What did you learn in scool to day?
Hvis man endelig vil bruge udenlandske ord, skal man da gøre det rigtigt...

Men ordet eksisterer desværre, jeg fandt eksempelvis dette:
"
Lørneren har ofte problemer inden for alle delkompetencer (ortografi, grammatik, ordforråd, tekstopbygning, pragmatik).
"
Hvorfor bruge et så konstrueret ord som Lørneren i videre gående dansk undervisning?
Hvem fandt på det??
Skam dig...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-01-14 14:48

Der findes jo ustandselig på nye ord - det er der jo ikke noget nyt i - om du kan lide det eller ej...

Nogle ord finder vej og bliver til "rigtige ord" andre kommer forbi og forsvinder igen.
Sådan har det nok altid været og sådan vi det fortsat være.

Værre er det, at der næsten ikke er nogen journalister der kan stave...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 22-01-14 14:53

Jeg kendte heller ikke ordet, men det ser ud til at være godkendt dansk:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=l%C3%B8rner

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-01-14 14:57

Om tyve år kommer der mennesker i TV fordi de kan tale et uddødt sprog nemlig dansk.
MV2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 15:00

Ja - det burde bare hedde vidensopsamleren.
Men det er da et fint ord, til at hævde sig lidt på.

En af mine gamle naboer, brugte også altid nogle smarte ord, indtil jeg konsekvent oversatte dem til almindelig dansk hver gang.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-14 15:23

Ja tilsyneladende eksisterer ordet på "dansk", men vist kun i snævre kredse?

Jeg nægter at tro at det har været sprogfolk der har fundet på det?

Snarere med en ny dansk ordstilling: "sprog blasfemiske pædagoger"??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-01-14 15:39

For mig lyder det som en form for slang. En slags "De Nattergale" engelsk.

Men er der mange nok,der bruger det,skal det såmænd nok blive hængende.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-01-14 16:19

Hvis man/vi gransker lidt i sprogets etymologi, vil du se der er mange "danske" ord som egentlig slet ikke er danske af oprindelse, men som er blevet det gennem tiden...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 16:27

Ja Marken - og de fleste er vel kommet som noget "jeg er vel nok klog "

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-14 20:25

Da det jo så, som det fremgår af jeres svar, er et anerkendt nudansk ord, nok tilbage fra 1977,
bliver spørgsmålet, hvem der først fandt på dette stærkt misvisende "danske" ord?

Hvem?? og Hvornår???
Hvis opfinderen af Lørneren stadig lever, kan hyn jo nå at angre...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 20:34

Ham får du ikke til at angre - han sidder nok og griner i skægget over alle de fjolser som hoppede med på snob-vognen.
En dame kan det ikke være, for de bruger sminke og læbestift, til at fuppe omverdenen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-14 21:10

svendgiversen,
hvem har lært dig at stave

Citat
videre gående
på den måde?

Han hun skulle have nogle prygl for det er ofte, at du har svært ved sammensatte ord. Du deler dem meget ofte.

Det staves videregående

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 21:16

Aaaaans - øh jeg har lige opdaget to manglende ,, i mit for rige indlæg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-14 21:38

Citat
Når vi laver Retskrivningsordbogen, ser vi på alt, hvad vi har stående af nye ord.«
Erik Hansen har også ? uden at vide det ? leveret et ord til den nye udgave af Retskrivningsordbogen, nemlig ordet ?lørner?, der stammer fra det engelske ?learner? og er en betegnelse for en person, der er ved at tilegne sig dansk. Erik Hansen var dog ikke klar over, at hans ?lørner? havde sneget sig ind i ordbogen, hvilket skyldes, at han i flere måneder var væk fra Sprognævnet, fordi han i foråret blev ramt af sygdom.
»Jeg husker, at jeg, inden jeg blev syg, var med til at sige, at ?lørner? ikke skulle med, da det er lidt for specielt, men så er det altså kommet med alligevel. Så snart jeg ikke havde kontrol med det, så dukker det op!«

http://www.information.dk/60674

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-14 21:53

Men en "learner" er jo bare, en der er ved at lære noget. Eksempelvis har jeg et stort rødt L på ryggen ovre i england, når jeg kører på motorcykel, eller et endnu større "L"på bagsmækken af min bil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-14 22:00

Nu husker jeg ikke Erik Hansen, og han var vist uskyldig:
"Jeg husker ... at ?lørner? ikke skulle med..."

Andre end han, mens han var syg i dansk sprognævn, har så dummet sig, hvem?

Det vil ikke kunne ske i dag,
at et så dumt forkert angel saksisk ord som Lørneren blev anerkendt som dansk.

How to learn og du vil lørne, ingen vil godtage dette i dag...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-14 09:03

Hvad med franskmænd der skal lære engelsk? Jeg kan se det for mig:
My darling i don't love you: I LØRVE you ..and of course I'm a great lørver !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-14 10:15

Når der er indført et ord som Lørneren er det nok på grund af vor dobbelte anvendelse af lærer?
En elev lærer og en lærer underviser...

På engelsk er det jo to helt forskellige ord.

ans har nu fundet opfinderen af det fejlagtigt oversatte ord,
og med mindre nogen finder frem til den virkelig skyldige,
der indførte ordet da Erik Hansen var syg, har hun fortjent de værdiløse kandu points,

men min kone har nu fortalt sin datter at jeg har brokket mig på nettet,
så jeg lader spørgsmålet stå indtil hun har fået link til dette kandu spørgsmål,
og kan se alle jeres kloge kommentarer...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-01-14 01:53
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-14 02:04
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-14 10:50

Tak for svaret katekismus.

Tak for din fyldige redegørelse, så var det alligevel Erik Hansen der var synderen,
vi var nogle der troede han var syg, da det blev indført.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-01-14 11:05

Hvorfor skulle Erik Hansen så selv udtale sig på denne måde?

Citat
»Jeg husker, at jeg, inden jeg blev syg, var med til at sige, at ?lørner? ikke skulle med, da det er lidt for specielt, men så er det altså kommet med alligevel. Så snart jeg ikke havde kontrol med det, så dukker det op!«

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-01-14 11:10

Citat
Fra : Eyvind
Ja Marken - og de fleste er vel kommet som noget "jeg er vel nok klog "

Det har næppe noget med det at gøre!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-14 11:14

Jo - det syntes jeg stadig.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-01-14 11:18

Det får du så lov til at synes...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-14 11:54

Tak -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-14 08:48

svendgiversen skal lige have denne med...
Citat
En elev lærer og en lærer underviser...

Husk på tiden:

at lære

en lærer

..lærer er så også nutid af lære. Så nu er forvirringen komplet.

Det handler altså om læring (tidligere kaldet indlæring). Det er under henvisning til dette begreb, at man bruger udtrykkene; lørning og lørneren. Det er subjektet for læring bogen handler om.

Jf.

at mure

en mur

en murer

En murer murer mure
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-14 09:00

Ps. Det er altså for på samme måde, som det sker med murer, for at omgå dobbeltkonfekten:

I læring er det læreren som undervises af læreren; i betydningen:

I læring er det eleven som undervises af læreren.

Det bliver således til den noget mere (u-)forståelige konstruktion:

I læring er det lørneren som undervises af læreren.

Lad os fremover kalde murerens arbejde for; at møre.

En murer mører mure
</MOLOKYLE>