/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Fisk og grundstoffer
Fra : mig-selv
Vist : 723 gange
100 point
Dato : 13-01-14 20:58

Har gennem et år´s tid brugt disse tråde til at binde mine planter op med
Hvordan virker det egentligt - rent kemisk med andre planter og fisk (fisk har det godt) planter vil ikke vokse eller står i dvale.
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Wire-og-staltrad/Staltrad-19001/

Kan se forskel på 2 stk akvarier, en med de ´tråde´ og andet med ´gummibånd´
masser af vækst med ´gummy´ det andet = mere eller mindre døde planter trods gødning og andet.

Hænger det sammen?? kom bare lige til at tænke på grundstoffer i baljen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 21:00

Nok nærmere denne jeg har brugt til formålet:
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Wire-og-staltrad/Jerntrad-87467/
Og den er næppe lavet af rent jern?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-14 21:13

Du kan roligt bruge alle de viste stål tråde,
den smule tung metal og giftig overflade beskyttelse, der tilføres planter ved opbinding, og også fisk,
er småting i forhold til det, der tilføres via plante jord, gødning, forurenet vand, mm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 21:29

men nu er nogle af de tråde galvaniserede, og mig bekendt må man ikke bruge regnvand fra sådanne tagrender? intet at gøre med spørgsmålet, men tråden jeg har er enten galvaniseret eller det er rent crom på den, og selv mine ? såkaldte PLET-ALGER vil ikke være i nærheden af den tråd OG det kan så undre mig...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-14 21:36

Plet-alger = det er vel nærmere kisel-alger men mener de går under samme navn i dyrenes verden (min balje med masser af frisk vand).

Og så er der forskellen mellem 2 akvarier, masser af vækst (gummi bånd) og så det store med ´den´ ståltråd og døende planter/ manglende vækst (dværgvækst) samt smeltende blade ? = plejer at være mangel på jern = begge akvarier har samme PH værdi ? hvad jeG så kan bruge det til - men skaL DA LIGE NÆVNES

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-01-14 07:13

Nu hvor du har fået tanken, at det kan være ståltråden, der er skyld i planteproblemerne, så er du jo nødt til, at skifte ståltråden ud, og se hvad der sker.

Og så er jeg lige lidt nysgerrig, hvor mange akvarier har du, og hvor store er de?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-14 22:09

Har mange baljer med fisk/planter, men nu om dage er det største ´kun´ 250L og de andre ned-ad gånde i antal liter = til yngel og planter.

Men med plante-død i det største med ´ståltråd´ og har fjerne det, og allerede kan jeg se vækst i / på mine valesneri??/ og vandpest samt andre småplanter.
Skal gerne smide et billede herind, hvis det kan hjælpe, samt baljen med problemet?? er rimeligt svært at holde rent for ? små-partikler - men igen, det hjalp allerede efter et par dage.

Og de får masser af gødning og andet godt for fisk og planter.
Men stadig samme PH værdi i begge jeg snakker om - dog er det store højere end de mindre, og de får skiftet vand samme tid og dag - samt vandet er totalt klar i de mindre - trods jeg har en 2000L pumpe kørende i det store og 600L i de mindre.

Normalt skifter jeg vand 1 gang om ugen 1/3 del eller mere - ved at de små baljer får fra det store og så videre, og /det har altid vierket - men nu får alle nyt vand fra samme hane - samme dag.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-14 22:17

Citat
Men med plante-død i det største med ´ståltråd´ og har fjerne det, og allerede kan jeg se vækst i / på mine valesneri??/ og vandpest samt andre småplanter.

Så ser det ihvertfald ud til, at det er ståltråden, der laver nogle problemer i vandet.

Jeg tror ikke, at man altid kan få et kvalificeret svar på hvorfor tingene er som de er, nogle gange må vi bare bruge vores erfaringer og vores sunde fornuft.

Nu har vi så lært, at man ikke skal bruge ståltråd i sit akvarie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 18:33

Et par billeder af vandpest der var ved at visne, men er begyndt at skyde igen - en Valesneri der var tilgroet af peltalger - som så åbenbarrt har fået et lag (skidt) eller bare brunalger, og som skyder nye skud som var mælkebøtter???
samt en Cryptocryne der ikke har villet gro = men på et par dage eller til nu skyder 2-5 nye blade
og den har stået stille i næsten 1 år, og da jeg fik den var den GRØN for så at gå over i dyb rød, og nu er den vist på god vej igen, den bliver mere grøn samt den vokser værre end de andre planter.
Sortér selv billederne, jeg kan ikke lige holde styr på dem, der er et billede fra mit lille akvarie, hvor alle planter har det godt = i forhold til så meget andet

http://www.gratisimage.dk/image-C8AB_52DC08EA.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-B835_52DC08EA.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-3D27_52DC08EA.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-BECE_52DC08EA.jpg

NB: jeg vil til en hver tid hellere døje med almindelige alger - grønne som brune - end have disse pletalger (kisel-alger), da fiskene ikke vil røre/æde dem - det brune lag er dog ÆDT at af mine sugemaller = det er noget de elsker = nam nam

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 18:44

Kan lige nævne, at da jeg startede det hele op, opdagede jeg efter et måneder en ´kobber/messing skrue i en af rødderne, som sikkert også havde været brugt til opbindning af planter, som muligvis også havde indflydelse på?? vand kvaliteten.

Skruen var næsten helt forvitret af vandet, så mon ikke det også har været gift for vandet?.

Men det er de små ting, som gør den STORE forskel i sådan et lille vandhul, som vi mennesker skal passe = ikke et Ocean, men en kunstig genstand.
Dog havde jeg troet at ´vandpest´ var noget af det stærkeste man kunne have.

Håber andre kan bruge det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-14 19:02

Heraf kan vi så lære, at vi skal holde metal væk fra akvariet.

Ofte er det ganske små ting, der skal til at ændre balancen i ting, og så er det nok lige meget, om det er i et akvarie eller om det er vores eget helbred.

Min erfaring er, at cryptocoryner og Anubias Nana er det sejeste/mest holdbare planter til et akvarie.

Anubias Nana: http://www.plantedtank.net/forums/myPlants.php?do=view&p=14&n=Nana_Anubias_barteri_Nana

Cryptocoryner: https://www.google.dk/search?q=cryptocoryne&safe=active&client=firefox-a&hs=kGy&rls=org.mozilla:da:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LRLcUu-WBsav4ASNh4DwDg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=854

Denne cryptocoryne kaldes ofte "hammerslået", den er utroligt holdbar, og vokser rigtig godt, det er en plante man godt kan dele ud af : http://www.amazonios.gr/product_info.php?products_id=2625&language=en