/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En snakketråd om julekål og andet
Fra : o.v.n.
Vist : 1482 gange
50 point
Dato : 22-12-13 20:33

De store firma julefrokoster er overstået og i går havde vi den mindre julefrokost for de nærmeste i familien, under spisningen kom snakken ind på den traditionelle uundværlige julekål som er en variant af stuvet hvidkål, vandet presses af den kogte hvidkål og den hakkes fint og kommes i en flødestuvning.
Her hos os spises stuvet hvidkål og julekål med kanelsukker på, det gør den ikke alle steder, svogeren fra Sjælland sagde at det er en jysk skik men det er ikke alle steder i Jylland at der drysses kanelsukker på, jeg husker kantinen på skolen i Viborg som i begyndelsen ikke serverede kanelsukker sammen med stuvet hvidkål, det tog nogle måneder for os thyboer at lære kantinedamerne at kanelsukker skulle være fast tilbehør og de andre midtjyder undrede sig: Tror i det risengrød?
Hvordan spiser i julekålen?
Har i nogle julemadtraditioner som vil dele med os?
God jul til alle på Kandu.dk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-12-13 22:26

Den eneste "julekål" vi spiser, er rødkål.

Jeg kan såmænd godt lide stuvet hvidkål (og spidskål), men ikke til jul, og ikke med kanel på.

Det er mange år siden, at jeg hørte en veninde fortælle om noget familie fra Frederikshavn, som havde den (sære) vane, at spise stuvet hvidkål med kanelsukker på.

Min mor er fra Randers, og hun har aldrig hørt om det.

Vores traditioner m.h.t. julemad er vist ikke særlig specielle.
Jeg steger en and, og måske et par ekstra lår, brunede og alm. kartofler til, rødkål og en god sovs.

Desserten er ris a´la mande med kirsebærsovs, og jeg foretrækker, at kirsebærsovsen er kold.

Jeg var voksen før jeg smagte ris á la mande, for min far kunne ikke lide ris (han påstod, at han ikke kunne tåle dem), og det tog hans mor jo hensyn til.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 23-12-13 07:14

Siden min søster flyttede til Jylland har hun jævnligt skiftet mellem stuvet grønkål med røget skinke eller hamburgryg, og omtalte hvidkål.

Jeg mener at den vredne hvidkål stammer fra Sønderjylland.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 10:37

Det tror jeg ikke, har boet her i Sønderjylland i over 40 år og aldrig set vredet hvidkål,
hvis der er sukker og kanel på er det nordjysk.

Om grønkål er der også stor forskel, hernede er den fast med lidt kartofler i,
det er den også i nordjylland, mens man andre steder får noget tyndt væling grønkål.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 10:43

Lidt uden for emnet, men da det er et snakke spørgsmål,

det undrer mig at man bare kan ringe og sige der er en bombe på en banegård,
hele jule tog trafikken stopper, og nogen kommer for sent hjem til Jul.

Hvis jeg nu ringer ind og siger jeg har anbragt en bombe på Borgen,
vil julehandelen der så ophøre og nogen vil ikke få deres julegave?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-13 10:55

Citat
Om grønkål er der også stor forskel, hernede er den fast med lidt kartofler i

Jeps, jeg planlægger altid nogle kolde kartofler som jeg kan brase til stuvet spinat eller grøntsager, grønkål løber jeg ikke stærkt efter men spiser det da når det bliver sat på bordet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 11:00

Min kone, der er fra Mors og har boet mange år i Thy, bekræfter at vredet hvidkål er nordjysk.

Og omkring sukker og kanel undrer det mig at det er blevet serveret på hvidkål i Viborg?

Min mor var fra Simmested og der brugte man sukker og kanel, men ikke i Skals, hvor jeg er født,
så Sukker og Kanel grænsen går ved Simested å, ikke Skals å, og langt nord for Viborg...

Glædelig kanel fri Jul
Erna og Svend

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-13 12:21

Citat
omkring sukker og kanel undrer det mig at det er blevet serveret på hvidkål i Viborg?
hvis du læste hele teksten
Citat
skolen i Viborg som i begyndelsen ikke serverede kanelsukker sammen med stuvet hvidkål, det tog nogle måneder for os thyboer at lære kantinedamerne at kanelsukker skulle være fast tilbehør
det var noget som vi thyboer (vi var 4 ud af 102 på skolen) lærte midtjyderne, om de har holdt fast på skikken ved jeg ikke
Citat
Hvis jeg nu ringer ind og siger jeg har anbragt en bombe på Borgen
lad være med det, politiet har slet ingen humoristisk sans hvad bombetrusler angår, du kommer til at fejre jul i spjældet de næste par år.
Det er en snakketråd og en lejlighed til at ønske hinanden en god jul - ikke kun (men også) en madtråd.
Angående hvidkålen: Er der ikke noget med at den kaldes krøstet kål? Stavekontrollen kender ikke det ord uanset hvordan jeg staver ordet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 13:03

Krøst betyder knuget og er det samme som vredet i forbindelse med hvidkål, og rigtigt fra Thy,

undskyld jeg ikke læste det hele fra Viborg,
nu ved du hvor kanel grænsen er, men ikke vride grænsen?

For at få væden ud af kålen, så man kunne hakke den,
og ikke det tynde sprøjt man får længere sydpå, altså midtpå,
ikke i sønderjylland hvor har har landets bedste julemad.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 13:08

Nemlig til ”Vredet Hvidkål” eller ”Krøstekål” (krøst = vrid). ... Hvert hvidkål deles i 8 stykker. Stokken og de yderste blade fjernes. Kålen kommes i ...

Fundet i Bing

>Stavekontrollen kender ikke det ord uanset hvordan jeg staver ordet.

Du skal bare stave rigtig på ty(e)sk, ovn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 15:20

Jeg har nu talt med min gamle nabo fra Sønderborg og hun siger,
at vredet hvidkål også er en sønderjysk ret,
man vrider vædsken ud af kålen så man kan hakke den bagefter...

Men betegnelsen "Krøst", den må du vist beholde deroppe i Thy?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 15:37

Tag herop:
http://diaplan.ku.dk/pdf/nationalpark_thy.pdf/

og få:
krøst kål • Røget kronhjortefilet m. tranebær og peberrod • Vesterhavs- eller Thybo-ost m. havtorn og hyben • Brød, kryddersnapse, postevand,

Krøst for knuget/vredet kendes også i Vensyssel, også Nordenfjords...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-13 17:30

Kun for at dreje over på snakken i almindelighed og sætte kålen lidt i skyggen for en tid, svendgiversen bragte ordet Borgen frem længere oppe.
På Borgen skulle der have været krybbespil i år, det måtte aflyses, ved i hvorfor?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-13 17:57

Nu er "Borgen", som jeg nævnede, et nyt indkøbscenter i Sønderborg,
hverken en TV serie eller en Regerings bygning/Magtcenter i Hovedstaden.

Og selv om jeg havde lagt en bombe der, så ville jeg ikke ringe og fortælle det fra min egen telefon,
og jeg må ikke låne min kones til formålet, hvad gør jeg så?

Vi har kun en bager tilbaqe, der er ingen telefon automater her mere i udbyen Egernsund.
Og jeg tror ikke nogen har planlagt og slet ikke aflyst et krybbespil her??

Men i går så jeg en lille pony trække rundt med en vogn med hele to tykke julemænd i Broager,
kan man klage over Julemanden til dyrenes beskyttelse???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-12-13 00:42

Så er det den 24. december. For mange er det en glædens dag, men der er også dem, der ønsker, at julen ikke eksisterer.

Jeg har fået mine første julegaver.

Jeg har på intet tidspunkt tænkt på bombetrussel mod "Borgen" det ene eller andet sted i Danmark. Hvordan kan man dog få den tanke

Citat
På Borgen skulle der have været krybbespil i år, det måtte aflyses, ved i hvorfor?

Måske p.g.a. storm.

Det eneste kål, jeg skal have her i juledagene, er rødkål. Jeg tror at mange tager traditioner med, når de flytter fra den ene egn til den anden

o.v.n. du og din familie ønskes en god jul og et godt nytår

Ja ja ja også god jul og et godt nytår til dem, som følger med i denne tråd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-13 01:07

Citat
du og din familie ønskes en god jul og et godt nytår
Tak i lige måde
Citat
Måske p.g.a. storm.
nej spillet blev aflyst længe inden der blev meldt om blæsevejr, de kunne ikke finde 3 vise mænd og heller ikke en jomfru derfor måtte krybbespillet aflyses.
God jul til alle som følger med her i tråden, skriv endelig mere, jeg selv deltager ikke ret meget de næste par dage, juletravlhed med gæster og den slags men ikke julekål den blev fortæret i lørdags, i morgen står den på flæskesteg med rødkål, hvide og brune kartofler og masser af god stegesovs traditionerne i familien holdes i hævd så den 24. til forkost er der blodpølse og sylte og til sidst den kogte øl, det skulle i prøve

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-13 16:29

Sidste bøn inden Jul:

Lige nu er min kone ved at sætte temperaturen i ovnen med andestegen ned på 160 grader,
man kan da ikke stege en stor and ved en så lav en temperatur?

Hjælp, så vi ikke får rå and og måske samonella...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-12-13 17:24

Citat
Lige nu er min kone ved at sætte temperaturen i ovnen med andestegen ned på 160 grader,
man kan da ikke stege en stor and ved en så lav en temperatur?

Min kone,(som er meget klog) siger 35 min. pr.pund and,ved 180 gr.

Da det nok er mit første,og sidste indlæg i denne tråd,ønskes i alle en rigtig glædeligt jul.

Kommer måske senere,og ønsker jer noget om nytåret.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-13 17:53

Tak Mosebæk,
tre kg and eller 6 pund gange 35 min = 210 min eller hele tre en halv time.

Jeg glemte at sige at anden først fik et fur ved 250 grader,
ovnen er nu stillet på 180 grader og med forvarmningen regner min kone kun med tre timer?

Alligevel får vi så først juleand ved halv otte tiden, men godt at vi fik hævet ovn temperaturen.

Sidste God Jul herfra i denne omgang...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-13 18:15

De 160 grader er ellers en god indstilling, først høj temperatur og så ned på 160 det kaldes langtidsstegning og giver den lækreste saftige steg, det tager 1 - 2 timer mere end normalt at langtidsstege.
God jul og god julemiddag med eller uden langtidsstegning til alle

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-13 00:23

Citat
Jeg glemte at sige at anden først fik et fur ved 250 grader,
ovnen er nu stillet på 180 grader og med forvarmningen regner min kone kun med tre timer?

Det er ca. samme opskrift min mor altid har brugt, og som jeg også brugte i flere år.

200 grader til fedtet sejlede, ½-1 time, derefter 180 grader, i alt ca. 3 timer.

Men de sidste 2 år har jeg sat anden i ovnen ved middagstid, ved bare 130 grader, muligvis 140 grader den sidste time hvis man synes det går lidt for sløvt.
Kl. 17.30 tager jeg anden ud, som så venter mens jeg laver sovsen m.m., og så er der mad kl. 18.

Og jeg har kun én ting at sige, i skulle prøve det!

Anden bliver meget mere mør og lækker på den måde, og jo, skindet bliver sprød, hvis man hælder skyen fra ca. ½ time før anden er færdig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-13 10:34

Anden stegt i 3 timer, 20 min ved 250 grader og resten ved 180 grader, var perfekt...

Så ikke noget med 130-140 grader langtidsstegning her.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-13 10:43

Citat
Anden stegt i 3 timer, 20 min ved 250 grader og resten ved 180 grader, var perfekt...

Så ikke noget med 130-140 grader langtidsstegning her.

I ved ikke hvad i går glip af.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-13 19:12

Kanelsukker i stuvet hvidkål?

Der skal frisk revet muskatnød og indpiskes en æggeblomme i en god stuvet hvidkål: Således...

Groft og finere hakkede hviskålsblade lægges i en passende gryde (..til den er ca. 3/4 dele fyldt).

Vand hældes på til det knapt dækker kålbladene og der tilsætte en smule salt (..efter smag).

Kålen koges stille under låg i ca. 30 min.

Derefter hældes 'for meget' vand af og der tilsættes sødmælk til kålen er dækket.

Det 'snurre' så i ca. 10 min. indtil mælken småkoger.

Derefter tilsættes en mælk/hvedemels jævning som under korte opkog og omrøring tyknes.

Nu smages til med reven muskatnød, samt friskkværnet pebber (..gerne ret groft) og en æggeblomme (el. to?) røres/piskes i .

Kog op under omrøring ...skru ned, sluk ..og SÅ er der serveret.

AMA'R </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-12-13 19:17

Glemte jeg at nævne ...at den stuvede hvidkål selvfølgelig er tilbehøret til den medisterpølse der steges i ovnen sammen med anden?
De hygger sig jo så godt sammen ..derinde i varmen:
Pølsen og den anden...
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-13 21:36

Ja vi gik glip af den langtidsstegte and, den vi fik var helt OK og helt sikker uden samonella,
men noget vi kom til at diskutere under julefrokosten, hvor jeg foretrak skinke frem for leverpostej:

Engang troede jeg, at mad lavet af indvolde, lever, hjerte og sogar nyrer, var sundt,
men så lærte jeg, at det er i de indre organer at tungmetaller og andre affalds stoffer ophobes?

Det kom jeg til at sige, mens de andre spiste leverpostej og jeg schwartswalder skinke.
Hvem kan bekræfte at ren lufttørret skinke fra bjergene er sundre end leverpostej?

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-13 16:49

Tak for svaret LuffeA. alting har en ende også en snakketråd om julemad, om LuffeA har ret i at den vredne hvidkål oprindelig kommer fra Sønderjylland ved jeg ikke, accept af et svar på en snakketråd er lidt tilfældig det blev så tilfældigvis LuffeA som fik de fuldfede julepoint denne gang.
Tak til alle for deltagelse og
Godt nytår 2014 til alle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-13 17:00

I dk-kogebogen fandt jeg en opskrift på julekål, der står ikke noget om kanel men hvad er det som er drysset på kålen på billedet:
http://www.dk-kogebogen.dk/billeder-opskrifter/billeder/7443/4_880.jpg
julekål er IKKE = stuvet hvidkål, julekålen er hakket i kødmaskinen og er i flødestuvning som der også står i opskriften:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=7443

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-12-13 11:44

Forsinket "glædelig jul" her på Kandu

Håber du nød juledagene o.v.n og I andre Kandu´er

Jeg har haft travlt og været lidt væk fra computer- ungerne har været her i 6 dage, så vi har hygget og spist, spillet spil osv.
Jeg fik prøvet langtidsstegning af juleænderne - men det synes jeg ikke var det bedste- men jeg vil kigge på de gode råd her i tråden.

Godt nytår- til alle i tråden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-13 12:08

Citat
I dk-kogebogen fandt jeg en opskrift på julekål, der står ikke noget om kanel men hvad er det som er drysset på kålen på billedet:

Kanelsukker eller brunt sukker alene.
Bank mig i hovedet hvis jeg siger muskat, men i givet fald er der også for meget.

Min søster havde i år KØBT hvidkålen færdiglavet, den smagte faktisk ganske hæderligt