/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Uddannelseskategoriseringer
Fra : susanne72
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 16-12-13 14:56

Jeg gik ud af 9. klasse, tog EFG basisåret og blev udlært som kontorassistent. Har siden arbejdet og indkasseret mange erfaringer og et hav af kurser og efteruddannelser. Jeg har senest gennemført HD 1. del. Har ingen intentioner om at tage del 2.

Når man opretter sig i diverse jobdatabaser er jeg altid i tvivl om, hvordan jeg skal kategorisere min uddannelsesmæssige baggrund. Synes ærligt talt ikke kontorassistent helt forslår... Men hvad er definitionerne egentlig på "Kort videregående", "mellemlang videregående" og "lang videregående" uddannelse??

Og hvad har jeg... ? Folkeskolens uddannelse, ungdomsuddannelse, erhvervsuddannelse eller kan jeg tillade mig at notere mig selv med en kort videregående uddannelse??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-12-13 17:57

For at kunne betegne noget, som en kort højere uddannelse bør det være med eksamen og mindt være en bachelor.

Men derfor kan du da godt nævne de relevante kurser du har gennemgået, hvis de ellers er kompetancegivende i rimelig grad.
Et hav af små uforpligtende ting er ikke værd at nævne.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 16-12-13 18:22

Lang videregående er en universitets uddannelse svarende til Mag.

Mellemlang videregående er en universitetsuddannelse svarende til bachelor, eller en professionsbachelor som f.eks Skolelærer, sygeplejerske, politibetjent eller lignende (altså typisk 3-4 år ud over en gymnasial uddannelse.

Kort videregående er der i virkeligheden ikke noget der hedder, men det svarer til en håndværksmæssig mesteruddannelse eller en gymnasial uddannelse suppleret med kurser eller enkeltfag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-13 20:44

Sådan som du har flakket rundt mellem så mange halvfærdige uddannelser
vil jeg, og måske også en evt. kommende arbejdsgiver,
ikke vurdere dig til en kort videregående uddannelse, men snarere til korte afbrudte uddannelser??

Find dog ud af hvad du gerne vil lave, målret din uddannelse derefter, og gør den færdig...

>Har ingen intentioner om at tage del 2.
Og hvorfor ikke, så har du i hvertfald "mellemlang videregående" uddannelse.

Men nu er HD ikke helt så fint som da jeg tog den, bare for sjov, for år tilbage,
i dag skal du helst have noget finere på engelsk/US, så tag du et MBA studium,
og lad så for guds skyld være med at hoppe fra på halvvejen...

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 18-12-13 01:16

Ofte står der hvad den enkelte jobdatabase lægger i de forskellige betegnelser.

Oftest skriver de:
Kort videregående uddannelse der varer 1-2 år.
Mellemlang er som regel 3-4 år.
Og den lange er så over de 4 år.

Hvis det var mig der har din baggrund ville jeg nok vælge mellemlang uddannelse.
Men vælg den du synes passer bedst.

/f.larsen

Kommentar
Fra : susanne72

Dato : 23-12-13 14:03

Tak for svarene allesammen

@Svendgiversen: Du skal øve dig i at læse mellem linierne - eller måske helt lade være. Jeg har IKKE flakket mellem uddannelser eller job. Jeg har oparbejdet en masse specialistviden og varetaget ledelsfunktioner fordi jeg faktisk er kompetent - uden at have en egentlig tung uddannelse bag mig. Jeg tog for snart 10 år siden en HD 1.del på CBS fordi jeg kedede mig. Jeg ønsker ikke at spendere to år mere sammen med meeeeget unge fyre som læser finansiering (den eneste retning, jeg fandt bare lidt interessant) fordi deres chef har bedt dem om det.

Jeg bad om definitionen på de forskellige betegnelser, og jeg synes at Kortoververden var først i tid og sted med denne. Så fra mig til dig, min ven...

Tak allesammen - og glæderlig jul

Mvh Susanne

Godkendelse af svar
Fra : susanne72

Dato : 23-12-13 14:05

Tak for svaret Kortoververden.