/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Fernisering
Fra : svendgiversen
Vist : 645 gange
135 point
Dato : 02-12-13 19:36

Jeg er blevet inviteret med til at deltage i en fernisering, jeg siger ikke hvor og hvornår,
nogen vil vide hvorfor.

Før kendte jeg kun dette dumme udsagn: "Det lakker mod enden",
om ham der tabte en dunk fernis ned ad nakken...

Men hvorfor denne betegnelse: Fernisering?

Og det har mere med kunst end med gulve at gøre.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-12-13 19:48

Jeg er blevet inviteret med til at deltage i en fernisering:

TILLYKKE MED DET

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-12-13 19:54
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-13 20:16

Umiddelbart må det vel være fernisering / afslutning på opstilling af værkerne, eller så simpelt som at gulvet ferniseres inden gæsterne kommer.
Bare et bud på kunsten.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-12-13 20:38

Åbningshøjtidligheden ved en kunstudstilling.
Udtrykket stammer fra klargøring af malerier til udstilling, idet malerier inden udstillingen ofte fik en gang fernis......(Og man kan blive Lakket til i receptionen)

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-12-13 20:43

Betegnelsen er afledt af jour de vernissage, dvs. dagen før åbningen af den årlige Salon i Paris, da kunstnerne havde lejlighed til at fernisere deres billeder, inden der blev givet adgang for publikum den følgende dag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-13 21:00

Jeg vidste ikke det var fransk, men du yearhouse ovenfor. er tættest på
med hvad der sker på dansk før åbningen af en maleri udstilling...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 135 point
Dato : 02-12-13 23:31

Hvad er en fernisering?
Mange har spurgt mig i tidens løb, hvad en fernisering egentlig er, og hvorfor det hedder ”Fernisering”. Derfor har jeg nu besluttet, at jeg vil orientere så godt, jeg kan:

Startdagen for en udstilling kaldes fernisering.
Når et oliemaleri er færdigt fik det tidligere fernis/lak og i dag linolie/terpentin. Behandlingen er dels for at beskytte mod lys og snavs, dels for at fremhæve farverne. En nyåbnet udstilling lugtede derfor tidligere stærkt af fernis, som var længe om at tørre oven på oliemalingen, - deraf navnet.

Den første udstillingsdag er noget særligt, - der er arbejdet gennem lang tid på opgaven, mest fra malers side, men galleriet har også en stor opgave med ophængning og invitationer. Ferniseringen er en hyggelig sammenkomst, og en god anledning til at mødes, og hvor hele familien og du kender er hjertelig velkomne. Det er uforpligtende og ikke som en reception med gaver og buffet, men der åbnes med et par ord om udstillingen og som oftest er der et glas vin og en kop kaffe.

http://www.prae.dk/gallerie/txt/udst.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-13 00:03

svendgiversen, når du læser mit tidligere indlæg, så læg mærke til

En nyåbnet udstilling lugtede derfor tidligere stærkt af fernis, som var længe om at tørre oven på oliemalingen, - deraf navnet.

Så det er på grund af lugten af fernis i lokalerne, at det kaldes en fernisering.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-12-13 07:14

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fernisering

fernisering substantiv, fælleskøn
BØJNING -en, -er, -erne
UDTALE [fæ??ni'se???e?] tip
Skjul Betydning
Betydninger

1.
officiel åbning af en kunstudstilling, typisk med indbudte gæster og servering af mad og drikke
SYNONYM sjældent fernissage SE OGSÅ reception

Fredag har Nordjyllands Kunstmuseum fernisering på "Klarhed og harmoni – moderne kunst fra Maire Gullichsens samling" JyP92

2.
det at fernisere
GRAMMATIK uden pluralis

Vedligeholdelse af køkkenborde og gulve (fernisering) foretages af beboeren for egen regning beboerbl85
Skjul Betydninger
Orddannelser

SAMMENSÆTNINGER ferniseringsdag

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-12-13 07:26
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-13 10:08

Tak for svaret ans.

Det med lugten vidste vi ikke, godt fundet...