/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Kaburatorsprit
Fra : jensviggo
Vist : 902 gange
30 point
Dato : 02-12-13 11:22

Og så har jeg ladet mig fortælle, at kaburatorsprit mister sin "kraft" efter 1 år, kan det have sin rigtighed.?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-12-13 11:28

NEJ!

Ikke hvis du tænker på det du har i flasken - sprit forældes ikke...

Kaburatorsprit forhindrer dannelse af karburatoris og forhindrer at kondensvand i tank og benzinsystem fryser og stopper brændstoftilførslen.

Fyld karburatorvæske i benzintanken før optankning
Anvend 1 liter karburatorvæske til 30 liter benzin
Karburatorvæsken bør tilsættes ved temperaturer under 5°C

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 02-12-13 13:36

Har nyere biler karburatorer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-13 13:59

Biler med multipoint indsprøjtning direkte ved indsugning har en slags karburator altså et sted hvor gasspjældet sidder.
Biler med monopoint indsprøjtning i en slags karburator hvor gasspjældet sidder.
Karburator sprit er ikke nødvendigt i disse biler.
Som jeg er orienteret.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 30 point
Dato : 02-12-13 14:13

Så kan man jo spørge sig selv og Nul7 og Eyvind: Har det noget med spørgsmålet at gøre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-13 14:29

Ja spørg bare - og svaret bliver måske: Ja der tales om karburatorsprit.

Ps. Jensviggo du skal ikke bruge min bemærkning som accepteret svar, for du har allerede fået et svar af marken84.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-12-13 14:32

marken84
Det kunne jo være at vedkommende der spørger, ikke ved om der er Karburator i hans bil
og i øvrigt så nedsætter Karburatorsprit sin værdi med tiden.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-13 15:35

Citat
og i øvrigt så nedsætter Karburatorsprit sin værdi med tiden.

Helt korrekt. Mister "vitaminer",som gammel benzin mister oktaner.

Citat
Karburator sprit er ikke nødvendigt i disse biler.

Næh,bortset fra at det kan absorbere evt. kondensvand i benzintanken.

M.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-13 17:01

Sprit mister ikke "vitaminer". Kun ved forkert opbevaring i "ikke hermetisk lukket '" emballage, kan det fordampe. Hvis sprit mistede sine egenskaber, ville det være stærkt uegnet il frostsikring i blandt andet jordvarme. Og faktisk er det modsatte tilfældet. Når man har det på en lukket kreds, eller i en dunk med låg, ændrer det sig ikke. Karburator alkohol er normalt træsprit eller en blanding af samme og almindelig propanol (det er det man ikke dør af at drikke). Men træspritten er der normalt altid for at denaturere, og sikre mod at mn forsøger sig. Kogepunktet på de to alkoholer er meget tæt på hinanden, så det lader sig ikke lige skille ad. Den tekniske sprit er normalt i renheder som 99,7% og langt renere en den såkaldte bioæthanol. Det jeg har set er nogenlunde som almindelig husholdninssprit og denatureret med noget der får et til at lugte meget surt. Teknisk sprit har en rar lidt sødlig lugt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-13 17:08

For at komme eventuel flueknepperi på forkant. Hælder du en liter sprit på din bil,og lader bilen stå et år, kan man forstille sig at alkoholen fordamper (ligesom benzinen) og efterlader de ting i tanken, man påfyldte spritten for at undgå.

Har du en dunk sprit stående fra sidste år - med skruelåg selvfølgelig - er den nøjagtig lige så god som da du stillede den på hylden. Var de ikke tilfældet skal alle jordvarme-ejere til at skifte spritbrine. Det havde vi nu nok hørt om. Og det har vi ikke. Ikke engang om diffusion gennem slanger eller andet.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 02-12-13 17:29

Pas på ikke at komme til at køre med for høj promille.

Jeg bliver altid lidt klogere af at spørge.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-12-13 17:50

Citat
For at komme eventuel flueknepperi på forkant.

Som vi si`r,her i Thy: Nu skal i jo ikke lære en gammel ko (tyr) at skide.

Jeg husker tydeligt,fra min barndom og ungdomsvår,hvorledes bilerne tit skulle have kontrolleret spritmængden i kølevandet. (Inden regulær frost/kølevædske var opfundet). Spritten var ganske flygtigt,og skulle jævnligt efterfyldes.

Jojo,de senil konfuse,har skam en udmærket langtidshukommelse.

At sprit så måske er af en bedre kvalitet idag,er muligt.

M.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-13 20:04

Nu er det jo ikke spørgsmålet, Mosebaek.. Det er om sprit ældes. Det gør det ikke. Det fordamper så til gengæld, hvis ikke det opbevares korrekt. Sammenligningen er uden bund i noget som helst. En gammel bilmotorer er ikke tæt. I øvrigt er sprit temmelig uegnet til frostsikring til noget der bliver varmt. Der er glykoler langt mere egnet. Dette har så i øvrigt vist været tilfældes siden trediverne

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 02-12-13 20:39

Vender lige tilbage til spørgsmålet:
Citat
Og så har jeg ladet mig fortælle, at kaburatorsprit mister sin "kraft" efter 1 år, kan det have sin rigtighed.?

Hvorfor kaburatorsprit?
Efter at oktan-tallet nu hæves 5% med ethanol, så skulle det ikke være nødvendigt at bruge karburatorsprit mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-13 22:39

Det lyder særdeles fornuftig Peter. Men se det nu fra tankstationens side. De tjener meget mere på spritten, end på benzinen.

Og mere flueknepperi for de indviede. Ja, der er ofte blandet methylakohol i glykoler. Ethylengkykol er som udgangspunkt den giftige og propylenglykol er den ugiftige (groft sagt). Glykol er farveløs, og farverne kan ikke bruges til identifikation. Sprit i den rene form, mindes jeg ikke nogensinde at have se til frostsikring i motorer, alene af den årsag at flammepunktet for en 30% opløsning ligger omkring de 20°, hvilket kunne gøre det ret eksplosionsfarligt med den slags narrestreger. Til gengæld har jeg læst max test's fra fyrrene på merlin motorer hvor en eller anden form for glykol blev brugt til køling af maskinen. Og såvel Merlin motorerne og de senere særdeles højtydende Napier Sabre motorer var kølet af glykolvand. Men hvis Mosebæk ellers er gammel nok, vil jeg da ikke afvise at man med livet som indsats har anvendt propanol til frostsikring. Men igen, det drejede sig om karburatoralkohol. Og nej det bliver aldrig for gammel.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 03-12-13 06:48

altså nedsættes effektiviteten af de additiver der er i "spritten" med årene, allerede efter et år, har jeg ret eller?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-12-13 07:07

Der er ingen additiver i karburatoralkohol andet end farve. Til gengæld er spritten flygtig og vil fordampe,hvis ikke den opbevare i korrekt og aflukket emballage. Så nej.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-12-13 07:10

Citat
altså nedsættes effektiviteten af de additiver der er i "spritten" med årene, allerede efter et år, har jeg ret eller?

Det er jo og bliver din afgørelse hvad DU synes, tror og tænker....

Men ellers:

NEJ!

Ikke hvis du tænker på det du har i flasken - sprit forældes ikke...

Kaburatorsprit forhindrer dannelse af karburatoris og forhindrer at kondensvand i tank og benzinsystem fryser og stopper brændstoftilførslen.

Fyld karburatorvæske i benzintanken før optankning
Anvend 1 liter karburatorvæske til 30 liter benzin
Karburatorvæsken bør tilsættes ved temperaturer under 5°C

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-12-13 11:37

Det er rigtigt at moderne indsprøjtningsmotorer ikke har karburator, som behøver karburatorsprit.

Men der kan i princippet ved sjusk, kondens eller fejl fra tankstationen være kommet vand i benzinen . Derfor kan det være på sin plads med alkohol, for at få det væk fra tank og pumpe.

Men alle benzinselskaber skal ved lov komme 5% ethanol i benzinen. Så alle med benzinmotorer får karburatorsprit i uanset om der er behov eller ej.
At tilsætte yderligere to til tre % ved at købe el liter ekstra til en tankfuld er spild af penge.
Dertil kommer at nogle bilfabrikanter angiver 5% som det maksimale motoren kan tåle.
Andre kan ikke tåle methanol, så det skal man i hvert fald ikke tilsætte.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-12-13 11:58

Citat
Og mere flueknepperi for de indviede.

Jeg elsker flueknepperi. Så er der en chance for at knalde to af dem,i eet slag.

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-12-13 13:03

Den tapre skrædder Mosebaek

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-12-13 10:39

Jeg har kørt med karburatorsprit i ti år på min fhv. PGO-T-REX 45 knallert. Købt det billigste hos Harald Skrald. Det har oversomret og overvintret uden det har givet anledning til problemer!

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 03-01-14 16:32

Tak for svaret marken84.