/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filhistorik
Fra : o.v.n.
Vist : 879 gange
100 point
Dato : 11-10-13 17:52

Det er en funktion i Windows 8 og muligvis også i tidligere Windows, den er slået til på min computer og jeg har valgt at gemme filhistorik på en anden fastmonteret harddisk end den som Windows er på, men mapperne som filhistorik bruger har det med at vokse, jeg har flere gange været inde og indstille i hvor lang tid historikken skal gemmes, lige nu er der kun 14,5 GB ledig plads på harddisken og det er ikke meget på en 500 GB disk
Hvad er filhistorik egentligt værd når jeg jævnligt synkroniserer personlige filer med en anden computer og en ekstern harddisk?
Har i filhistorik slået til?
Er svaret nej, vil i så uddybe hvad i ellers bruger?
Tak for hjælpen på forhånd

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-10-13 13:04

Filhistorik sikkerhedskopierer automatisk de filer, der findes i dine biblioteker, kontakter, favoritter, Microsoft SkyDrive og på dit skrivebord. Hvis originalerne går tabt, beskadiges eller bliver slettet, kan du gendanne dem alle. Du kan også finde forskellige versioner af dine filer fra et bestemt tidspunkt. Med tiden får du en samlet oversigt over dine filer.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/how-use-file-history

Kort sagt er det blot en backup funktion. Den tillader at gå tilbage og finde en ældre udgave af en fil, man evt har fået ødelagt/slettet ved en fejl.

Hvis du allerede selv tager backup til extern harddisk, og også til en anden pc, så har du da bestemt backup nok :)

Selv kører jeg med filhistorik fra. Til backup benytter jeg en online service som http://mozy.com/
Jeg overvejer at skifte over til http://www.crashplan.com/

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-13 16:54

Tak for svaret katekismus. Jeg tror at jeg slår det fra og udnytter pladsen hvor historikken lå til andet, online backup benyttes kun i begrænset omfang på grund af lav hastighed på min forbindelse

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-10-13 08:52

Citat
Hvad er filhistorik egentligt

Nu er der jo svaret og jeg er enig. Men bare lige for at vide hvad vi snakker om, så er filhistorik, som du skriver, en ny funktion i Windows 8. Tidligere hed det Volume Shadow copy Service. VSS bliver brugt til at gemme versioner på dine filer som giver dig mulighed for at gendanne en fil til en tidligere version, hvis fx en kommer til at slette en side i et dokument og tilføje tekst, så kan man gendanne en tidligere version, enten ved at overskrive den nyeste version eller gemme den med nyt navn. Det samme er også muligt med mapper, kommer man til at slette en mappe, kan man gendanne mappen niveauet højere.

Filhistorik er det samme, bare på en anden måde. For mig at se er funktionen bliveret lidt dårligere, da VSS fungere uden netværksdrev og/eller eksterne-lagerenheder. Filhistorik skal skrive historikken på en sådan enhed, så er det ikke tilsluttet så kan historikken ikke skrives og man mangler en gendannelses mulighed.
Jeg har dog ikke testet det til fulde, så jeg ved ikke om der er en mulighed for offline filhistorik som kan skrives når standard placeringen er tilgængelig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-13 13:28

Tak for uddybende forklaring webnoob