/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
cap to cap
Fra : svendgiversen
Vist : 766 gange
129 point
Dato : 02-10-13 15:54

Jeg tabte min hue i vandet og den drev næsten en time, hvor jeg fulgte den langs kysten,
men så drev den mod et net ca 30 meter ude, vel at mærke et net der går helt ind til land.

Da jeg ikke kan nå derud, vil jeg så spørge net ejeren om han vil redde min hue,
næste gang han røgter sine garn...

Men nu har jeg jo så en dobbelt konfligt, jeg vil gerne have min hue tilbage,
men jeg er her i kandu blevet belært om at man godt må sætte ruser tæt på land,
men at net skal være mindst 100 meter ude fra kysten?

Hvordan kan en anden fritids fisker sætte net helt ind til land??

Hvis jeg får min hue med affektions værdi tilbage, kan jeg så være bekent at melde ham???

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 139 point
Dato : 02-10-13 16:21

Citat
Hvordan kan en anden fritids fisker sætte net helt ind til land??

er du sikker på det er NET,.. ?

der er stor forskel på fiskernes 'værktøjer',
net og ruse er to vidt forskellige 'redskaber'

i rusen svømmer fiskene mere eller mindre selv ind i (ledes)
når de er svømmet ind i rusen,.. opbevares de,
indtil ruse-ejeren kommer og tømmer ruserne (de tager altså ikke fysisk skade)

i net,... fanges,.. og fastholdes fiskene,
i netmaskerne (derfor forskellige maskestørrelser) ved at gælderne ikke kan trækkes tilbage,
altså fiskene ødelægges (kvæles delvis)

ruser findes i mange udformninger
bundgarns-ruser, går normalt næsten helt ind til land,
måske sådan en din 'Hat'drev ind i,.. og altså ikke ulovlige (nødvendigvis)

bundgarns-ruser blev de kaldt for mange år siden (40 - 50 +)
ved ikke om det er den rigtige betegnelse i dag (eller nogensinde har været)

men de tømmes (røgtes) tidligt om morgenen,.. inden det bliver lyst,
altså før fiskene bliver urolige og forsøger at undslippe.

her er nogle billeder :

https://www.google.dk/search?q=bundgarn+ruser&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2yhMUrnAO4XDswbnvIGYBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=719&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=9K573mkz2xY8VM%3A%3B9u-ZGWmrT11IAM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.skagenguide.dk%252Ffiskeri%252Fclip%252Fbund.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.skagenguide.dk%252Ffiskeri%252Ffangst%252Fbund.html%3B500%3B378

https://www.google.dk/search?q=bundgarn+ruser&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2yhMUrnAO4XDswbnvIGYBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1024&bih=719&dpr=1#facrc=_&imgdii=_&imgrc=BsewYko9cHaN7M%3A%3BlqBMbMShgF-fMM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.naturcafeen.dk%252FIsbakken_files%252Fbundgarn.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.naturcafeen.dk%252FIsbakken.html%3B296%3B197

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-10-13 16:36

Ja sorry, det ligner bundgarn, mere end net,

så må jeg jo også kunne sætte bundgarn ved vor bro,
troede jeg skulle være 100 meter ude, nu bliver vor lille dobbelt ruse snart omsværmet...

syntes ellers jeg havde fundet en god overskrift,
hue der fanger (illegal fisker).

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-10-13 17:03

Citat
så må jeg jo også kunne sætte bundgarn ved vor bro,
troede jeg skulle være 100 meter ude, nu bliver vor lille dobbelt ruse snart omsværmet...

Jow da,
du skulle måske lige læse reglerne om fiskeri,..
det kan i sig selv være noget af en opgave,.. ikke mindst at tyde formuleringerne / reglerne,

ser dog ud til at være mere lempelig hvis du er pensionist, !

Citat
§ 5. Lystfiskeri må kun udøves af personer, der har gyldigt lystfiskertegn, jf. § 54 i fiskeriloven.
Stk. 2. Undtaget fra bestemmelsen i stk. 1 er personer der,

1) er under 18 år, jf. § 54, stk. 1, i fiskeriloven,
2) har ret til folkepension, jf. § 54, stk. 1, i fiskeriloven,

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=122490#Kap1

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-13 10:21

Tak for svaret EA_HS.

men min hue er tabt.