/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Dyrkning af tobak 1940-1945
Fra : o.v.n.
Vist : 573 gange
200 point
Dato : 20-09-13 23:16

I et selskab kom snakken ind på tobak i krigstiden 1940-1945 og muligvis senere, alting var rationeret og eksotiske ting som tobak var næsten umulig at opdrive, det er noget jeg er blevet fortalt og nu i dag hørte jeg så at tobakken blev tilsat diverse smagsstoffer, blandt andet en slags sirup, inden den blev brugt som røgtobak
Ingen af os er gamle nok til selv at have været med, og spørgsmålet er
Hvordan blev tobak dyrket og behandlet her i landet?
Var det ulovligt selv at dyrke tobak?
Jeg har hørt nogle af mine afdøde onkler og andre fortælle om tørrede solbærblade og andet som blev forsøgt røget, hvorfor dyrkede alle rygere ikke selv deres tobak?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-09-13 00:33

http://www.urtegartneriet.dk/Urtetobak.htm
Tror ikke man kan dyrke ordentlig tobak i DK
Prøv at læs her:
(DOC]Tobaksavl under 2 - Alslev Sognearkiv
på denne side
https://www.google.dk/#q=tobak+under+krigen&spell=1

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-09-13 05:43

Tobaksrygning var et must dengang, så jeg tror ikke at politiet eller tyskerne gik efter det, det skete nok kun hvis det var et led i anden sortbørsaktivitet.

Og så lige vanskeligheden i at skaffe frø eller planter, godt nok dyrkede man tobak i Sydeuropa, men smuglerne havde nok højere prioriteringer i andre ting.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 21-09-13 08:00

kør til rise bryggeri på ærø der er en tobaksmark ved siden af

Accepteret svar
Fra : theipeter

Modtaget 200 point
Dato : 21-09-13 08:49

tørrede blade fra æbletræer (danske naturligvis) blev i hvert fald brugt,
det kan jeg mindes mine onkler talte om i 50.erne

om det kun, eller lige præcis var bladene fra æbletræer
melder historien intet om

men mon ikke tørrede blade som helhed blev afprøvet,
det blev i hvert fald brugt længe efter krigen, da der ikke var nogen penge.
- her taler vi ganske elm. arbejderfamilier.

Citat
Var det ulovligt selv at dyrke tobak?

fra Tysk, eller Dansk side,. ?

det er lidt,.. eller meget svært at forestille sig fra dansk side under krigen - ikk',

http://www.idenyt.dk/forum/haven/tobaksplanter-7851

Citat
i danmark har man dyrket tobak lige siden før 2.verdenskrig især på fyn. min egen far dyrkede dem i gladsaxe, og fik nogle flotte store blade, det der var vanskeligt var efterbehandlingen, som jo havde stor indflydelse på smagen,men de hang til tørre overalt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-13 22:21

Tak for svaret theipeter.
Arbejdskrævende at håndtere og dyrke og ikke det rigtige klima, det må være konklusionen