/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tanker om ordet "erhvervsuddannelse"
Fra : lgs
Vist : 398 gange
300 point
Dato : 15-09-13 20:36

Sådan ser Wikipedias definition af "Erhverv" ud:
"Et erhverv er det man (professionelt) beskæftiger sig med for at tjene til sine leveomkostninger; en næringsvej eller livsstilling. Den erhvervsmæssige beskæftigelse er stærkt identitetsdannende i de fleste kulturer.
Udtrykket anvendes også som synonym til branche."

Udtrykket "erhvervsuddannelse" synes p.t. at være på alle politikeres læber - men selve udtrykket støder mig, da det i de fleste sammenhænge på en måde - tilsigtet eller utilsigtet - ligesom peger nedad.
Har en filosof i lønnet beskæftigelse (en Morten Albæk, cand. mag i historie og filosofi f.eks., p.t. på direktionsgangen i Vestas, tidl. i Danske Bank) ikke sin uddannelse i bl.a. filosofi som erhverv, en CBS´er dét som erhverv o.s.v. o.s.v.?
Jeg kan ikke tænke mig andet, end at en DJØF´er er ophavspersonen til ordet "erhvervsuddannelse", der uudsagt kategoriserer de, der tager uddannelserne, som hverken tilhørende erhvervslivets 1. eller 2. division.
Og bør man ikke starte med lidt sprogrevselse som første skridt til at højne respekten for 3. og efterfølgende divisioner, der i kraft af et erhverv forsørger sig selv?
Rent lavpraktisk så jeg i tråd hermed gerne, at fejringen af årets studenter enten blev skåret væk eller bedre, at en lignende fejring af årets frisører eller kontoruddannede blev indført.
Desværre er jeg ikke selv leveringsdygtig i et ord til afløsning af "ERHVERVSUDDANNELSE" - så her er en opgave for jer.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 15-09-13 20:56

PS:
Lidt ondskabsfuldt kunne man jo ved at henholde sig til definitionen af "erhverv" som "det man (professionelt) beskæftiger sig med for at tjene til sine leveomkostninger" mene, at alle uden for erhvervsuddannelse, som ordet i disse tider bruges, ikke "tjener til sine leveomkostninger" - og det er der nok mange, der i forvejen havde som opfattelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-13 18:10

Jeg tror, at du i dag og fremover,
ikke bare skal tænke på at beskæftige dig med at tjene til leveomkostninger,
det gør jo alle, også de mange offentligt ansatte og private,
uden for det, som vi normalt opfatter som erhverv?

men også mere som her:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:155:0011:0018:DA:PDF

hvordan kan vi/du i fremtiden, i en global verden med mange dygtige kinesere og andre,
uddanne os/dig til at bevare og udvide vor nationale konkurrence evne??

Jeg ser problemer med mange, måske for mange, især kvindelige akademikere,
og for få dygtige danske håndværkere med alt for høje løn omkostninger,
ikke ders skyld, men på grund af vor alt for høje skat på rigtigt arbejde...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 300 point
Dato : 16-09-13 18:24

Et par supplerende tanker...

Vi har lige fået nye tagrender, lavet af en dygtig lærling til 260 kr i timen,
hvor meget mon han selv får at denne gode løn, og hvad får mester?
Og hvad ville vi skulle betale for en sort, polsk fremmed arbejder for det samme??

Og så kender jeg flere dygtige unge mænd, der gerne vil erhvervs uddanne sig,
men de kan ikke engang få en læreplads...

Noget er helt galt i Danmark,
ikke kun her i Sønderjylland, hvor Dybbel Mølle maler ad helvede til, ødelagt af acryl maling.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 17-09-13 15:50

Tak for svaret svendgiversen.
Mit ærinde var at efterlyse mere respekt for "erhvervsuddannelse" - hvilket jeg vælger at se indeholdt i EU-dokumentet "Udvikling og anerkendelse af borgernes viden, kvalifikationer
og kompetencer er af afgørende betydning for
deres personlige og faglige udvikling samt for konkurrenceevnen,
beskæftigelsen og den sociale samhørighed i
Fællesskabet" -