/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvorfor jagt på vilde dyr???
Fra : Tonganeseren
Vist : 1004 gange
300 point
Dato : 14-09-13 19:22

Og her bedes man forholde sig nøgternt til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-13 19:38

For at regulere bestandene....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-09-13 20:16

Oprindelig for at få mad til til jægeren og hans familie, senere nok mere for sportens skyld.

>at regulere bestandene,
Vist kun hovedformålet i isolerede dyreparker...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-09-13 22:43

Nu kunne jeg godt skrive et par tætskrevne A4 sider om det, at jagte vilde dyr. Men jeg vil indskrænke mig til at skrive i overskrifter.

Citat
Hvorfor jagt på vilde dyr

Mit urinstinkt.
Spænding.
Naturoplevelse.
Samarbejdet mellem jæger og hund.

Til sidst - men ikke mindst, regulering af en bestand. Men reguleringen er ikke et "must"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-13 23:15

OK!
Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund

Der kommer nok flere bud . . .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 14-09-13 23:42

Hvorfor? Jeg vil spørge: hvem jager og dermed hvorfor?
Ud fra ét eks. på jæger, måske ikke/måske typisk for JÆGEREN, så er det en person med ringe udviklet evne for empati, med ringe udviklet vægren sig mod jagtens mindre "lækre" sider - brækning, alternativ aflivning ved ikke-succesfuld anskydning - men fremfor alt, hvad andre vil kalde pladderhumanismens modsætninger.
Må jeg lige her nævne min favorit-afsky: herregårdsjagterne, hvor samfundets spidser og de, der gerne vil anses for at høre dertil, poserer deres ambitioner, prinsgemalen som typisk protektor for disse - shame on them!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-13 23:55

OK!
Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.

Der kommer nok flere bud . . .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-09-13 23:56

Øh - Lgs
Disse herregårdsjagter giver også mig røde knopper.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-09-13 00:34

Det er ret nemt,.. det hele står nemlig klart og tydeligt beskrevet,
i gamle bøger, skrifter, og dokumenter,...

Citat
I Afrika er ca 40.000.000 mennesker ved at dø af AIDS.
Den slags petitesser har Gud desværre ikke tid til at tage sig af.
Det er langt vigtigere for Ham, at folk ikke spiser "urene" planter og dyr.

Hvilke dyr må man spise som Kristen? Det er sandelig ikke let:
Først siger Gud (Elohim), at dyr og mennesker skal spise planter, så siger Herren (Jahve), at der er forskel på de "rene" og "urene" dyr, så siger Gud (Elohim), vi må spise alle dyr, så siger Moses, at det må vi alligevel ikke, så siger Jesus, at det må vi godt, men så siger Peter, at det har Jesus aldrig sagt, hvorefter Paulus siger, at det har Jesus alligevel sagt, hvorefter Allah fortæller, at det hele bare var for sjov.

Forvirret? Lad os gennemgå Bibelen:

http://www.biblen.info/Bibelen-urent-dyr.htm

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 01:01

Spændende tilgang til debatten. Den havde jeg ikke set komme.

Citat:
1 Mosebog 9,2 Hos alle de vilde dyr, hos alle himlens fugle, hos alle krybdyr på jorden og hos alle havets fisk skal der være frygt og rædsel for jer; de er givet i jeres magt.
1 Mosebog 9,3 Alt, hvad der rører sig og lever, skal I have til føde. Jeg giver jer det alt sammen, ligesom jeg gav jer de grønne planter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 01:04

Som en fodnote skal den her med:
Halal inden for fødevarer[redigér]

En række fødevarer opfattes af muslimer som haram, dvs. forbudte; herunder blandt andet svinekød, blod, dyr slagtet i andet end Guds navn, ådsler, kødædende dyr (undtaget fisk og andre vandlevende dyr), insekter[1], krybdyr og alle giftstoffer (såsom alkohol[2]).

Den islamiske slagtemetode dhabiha er udledt fra islamisk tradition for at gøre kød halal. Det har fået øgenavnet "halalslagtning", og foregår ved at skære gennem halspulsåren, struben og spiserøret med et enkelt snit, for at få alt blodet ud af dyret, da det at spise blod specifikt er forbudt. Slagtningen af dyret er en religiøs, rituel handling, der indledes med ordene "I Allahs Navn, den Barmhjertige, den Nådige" (?????? ????? ?????????? ??????????, bismillah, i-rahman, i-rahim). Ved halal-slagtning bør dyret ikke bedøves eller lammes. I øvrigt er der en række krav til slagtningen:
For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden op til slagtningen.
Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.
Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.
Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes i dyrets nærvær.
Snittet skal være hurtigt og præcist.
Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men rygmarven må ikke beskadiges.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 01:07

OK!
Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.

Der kommer nok flere bud . . .

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 300 point
Dato : 15-09-13 08:34

For mit eget vedkommende, er vildtkød en himmerrigsmundfuld, som kan tilberedes på mange forskellige måder - så ganske enkelt: Mad på bordet !

ØV4
Multi-X ²

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-09-13 09:24

og 110% økologisk

SHV, nu også med hjort i fryseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-13 11:04

Det ligger dybt i generne, at skaffe sig føde, samtidig har det nok også været datidens adrenalin kick, det vi i dag kalder "bukkefeber"

Jagt/fiskeri og andet natur relateret, som giver et udbytte med hjem, giver da en stor personlig tilfredshed og en bekræftelse på, at man ikke er totalt afhængig af de meter lange fryse/kølediske/svine og kostalde/hønsehuse og ditto annonceblade, man kan nemlig godt selv.

Der er forøvrigt ikke så mange jægere tilbage, de fleste kører med på dårlig Handy Mand niveau.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 15:45

OK!
Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.

Der kommer nok flere bud . . .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-09-13 17:05

   Hvorfor jagt på vilde dyr???

Fordi jagtkulturen udvikler sig i samklang med, hvad der ellers sker i samfundet, og er levende og nærværende!

Og fordi etik, moral og regler er i højsæde!

Og fordi en bukkejagt kan godt være super, uden at man løsner et skud

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 17:12

OK!
Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.
Genetik - det jagende og samlende menneske
Fordi jagt er afstemt efter samfundets krav og regler og er underlagt etikske regelsæt.

Der kommer nok flere bud . . .

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 15-09-13 17:31

Jo såmænd kommer der flere bud - her et lidt skævt et:
Efter i 35 år at have levet uforstyrret i samme hus med skov på næsten alle sider, har de "vilde dyr", d.v.s. en rå med lam, i år konsekvent rundbarberet mine roser og andre for dem lækre delikatesser - uden at lade mig få et glimt af dem, de vilde dyr altså.
Her kommer om ikke jægeren op i mig, så hævneren der ser frem til jagtsæsonens start inden længe..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 17:42

Fint nok Lgs. Et godt indspark.

Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.
Genetik - det jagende og samlende menneske
Fordi jagt er afstemt efter samfundets krav og regler og er underlagt etikske regelsæt.
Regulering af skadevoldende vildt. I den kategori indgår også gæs, råvildt, dåvildt, kronvildt og grissebasser.

Der kommer nok flere bud . . .

Når målet er fuldt, starter vi på en evaluering.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-13 18:03

Jeg savner mit første bud på listen:
>for at få mad til til jægeren og hans familie...

Og hvis du har fået Laks/Ørred eller Ål, opdrættet i norkske fiske damme,
endnu værre, Rådyr fodret med roer, så vil du kunne smage forskel.
Der er ikke noget der smager så godt som rigtigt vildt.

At jeg så ikke kunne finde på at skyde dem, er sagen uvedkommende, men supplerende:
"Rigtig vildt kød smager bare bedre"...

Og så den nok ikke nøgterne, men velmente, følelsesladet:

Den afskyelige Herregårdsjagt er slem, men værre er, når man fodrer fasan kyllinger eller ænder
hele sommeren, og så når jagten går ind, lejer man jagten ud for vindings skyld,
eneste problem for de "tapre" jægere er, når de tamme fugle sætter sig på gevær løbet,
så er de svære at ramme...

l

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-13 18:57

Undskyld SvendGiversen. Det var en smutter.

Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
For at skaffe mad til familien
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.
Genetik - det jagende og samlende menneske
Fordi jagt er afstemt efter samfundets krav og regler og er underlagt etikske regelsæt.
Regulering af skadevoldende vildt. I den kategori indgår også gæs, råvildt, dåvildt, kronvildt og grissebasser.

Der kommer nok flere bud . . .

Når målet er fuldt, starter vi på en evaluering.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 16-09-13 07:32

Fordi jeg ikke har lyst til at spise dyr, der har henslæbt tilværelsen på unaturlig vis i stalde, adskilt fra deres mor alt for tidligt og afsluttet livet med angstfyldt transport til slagteriet og efterfølgende masseslagtning.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-13 08:58

Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
For at skaffe mad til familien
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.
Genetik - det jagende og samlende menneske
Fordi jagt er afstemt efter samfundets krav og regler og er underlagt etikske regelsæt.
Regulering af skadevoldende vildt. I den kategori indgår også gæs, råvildt, dåvildt, kronvildt og grissebasser.
Ønsker ikke at spise kød af dyr, som har henslæbt deres liv i stalde og som oplever afgangen fra denne verden i angst under masseslagtning.

Der kommer nok ikke flere bud nu . . .

så nu må vi se at finde noget at bruge dem til.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-09-13 10:20

Citat
Hvorfor jagt på vilde dyr???

....for at de ikke skal løbe på vejene,og derved med risiko for forhøjelse af bilforsikringspræmien.

Inden for de sidste 14 dage,har jeg to gange måttet kaste anker,så jeg nær havde slugt piben.
Selvfølgeligt får man først bremset,når faren er overstået.

Først 3 Rådyr,der smuttede over vejen,lige foran mig....det gav lige sved på panden.
Et par dage senere,kom der lige et prægtig Kronhjort ud mellem træerne. Om den er klogere,ved jeg ikke,men den blev i siden af vejen, vendte så rundt,og ind igen hvor den kom fra.

Der er rigtig mange af dem,her i Thy. Det ses jo også af,at nu kommer de også midt på dagen. Forhen sagde man altid,at det kun var ved skumringstide,der var risiko for påkørsel.

Så en god grund til at jagte dem,må være bilforsikringen.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-13 14:16

Foreløbig er der følgende bud på det at jage:

Regulering af bestanden
For sportens skyld
For at skaffe mad til familien
Et urinstinkt
Spændingen
Naturoplevelsen
Samarbejdet mellem jæger og hund
Jægeren mangler empati og er passiv overfor jagtens "ulækre sider" som anskydninger etc.
Menneskets naturlige ret til at tolle af dyrene, hvis Det Gamle testamentes validitet skal tages til efterretning.
Muligheden for at tilegne sig specielt kød fra fritlevende dyr
Fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød
Ved bevidstheden om at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene.
Genetik - det jagende og samlende menneske
Fordi jagt er afstemt efter samfundets krav og regler og er underlagt etikske regelsæt.
Regulering af skadevoldende vildt. I den kategori indgår også gæs, råvildt, dåvildt, kronvildt og grissebasser.
Ønsker ikke at spise kød af dyr, som har henslæbt deres liv i stalde og som oplever afgangen fra denne verden i angst under masseslagtning.
Ønsker jagt på hjortevildt for at højne trafiksikkerheden gennem bl.a. skove.

Der kommer nok ikke flere bud nu . . .

så nu må vi se at finde noget at bruge dem til.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-13 18:30

Derfor jages der:

Ved jagten får jægeren mulighed for at skaffe mad til familien, hvis man ikke ønsker at spise kød af dyr, som har henslæbt deres liv i stalde og som oplever afgangen fra denne verden i angst under masseslagtning. Betydende er det også, at man ikke er afhængig af færdigvarer fra kølediskene. Endnu mere væsentligt er det, at jægeren får mulighed for at tilegne sig specielt kød fra frit levende dyr, fordi man ved jagten kommer nærmest til økologisk rigtigt kød.
Er man jæger, ved man, at for mange individer let giver sygdom i bestandene, hvorfor alle sagkyndige anbefaler en regulering af dyrearter som påfører landmænd og skovejere større eller mindre økonomiske tab
Som motivering, hvad angår det at jage vildt, nævnes elementer som genetik (det jagende og samlende menneske ), hvor urinstinktet - parret med spænding, velfungerende hundearbejde og naturoplevelsen er af allerstørste betydning.
For at sikre mod umådeholdende jagt på vildtet, er det samfundet (Miljøministeriet) som afstikker rammer og omfang af jægernes adgang til jagten - herunder giver tilladelse til regulering af vildt, som på den ene eller anden måde forvolder skade på afgrøder.

Hmmmmmmm!

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-13 18:32

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-13 20:34

Der er altså intet nyt under

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-09-13 22:39

Det må fejres med en sang.

Ein Jäger aus Kurpfalz,
der reitet durch den grünen Wald
und schießt sein Wild daher,
gleich wie es ihm gefällt.
Ju ja, ju ja! Gar lustig ist die Jägerei
allhier auf grüner Heid.

Auf sattelt mir mein Pferd
und legt darauf den Mantelsack,
so reit ich weit umher
von Jäger von Kurpfalz.
Ju ja, ju ja! Gar lustig ist die Jägerei
allhier auf grüner Heid.

Hubertus auf der Jagd,
der schoß ein' Hirsch und einen Has';
er traf ein Mägdlein an,
und das war achtzehn Jahr.
Ju ja, ju ja! Gar lustig ist die Jägerei
allhier auf grüner Heid.

Jetzt geh ich nicht mehr heim,
bis daß der Kuckuck kuckuck schreit,
er schreit die ganze Nacht
allhier auf grüner Heid.
Ju ja, ju ja! Gar lustig ist die Jägerei
allhier auf grüner Heid.

HJORTE LORTE LÆ
HJORTE LORTE LY

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-09-13 08:21

Tusinde tak for poings, kære Tonganeser.

Der var ellers mange gode svar på dit spørgsmål - det viser jo, at vi sagtens kan diskutere tingene, uden der går Ballefræs i det !

Knæk og bræk i de kommende måneder til alle gæve jægersmænd- og kvinder !!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-09-13 09:54

Der var ellers mange gode svar på dit spørgsmål - det viser jo, at vi sagtens kan diskutere tingene, uden der går Ballefræs i det !

Nåh! Du mener "uden der går ged i den".

Mvh.
Tonganeseren

Multi-X