/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gammelt blandingsbatteri drypper
Fra : bhermann
Vist : 1148 gange
100 point
Dato : 14-09-13 17:30

Mit bruserblandingsbatteri er begyndt at dryppe heftigt. Det kunne godt være 30år gammelt, men jeg ved det ikke, og problemet er, at jeg heller ikke kender mærke/model. Så det at finde den rigtige ventil/kartouche eller hvad det kaldes - bliver svært.
Tror vi er i Damixa, Børma verdenen. Findes der nogle billedoversigter over gamle batterier, man kan kigge på?
Jeg kunne også poste et billede her, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan...?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-09-13 17:45

Det lyder som om du trænger til et nyt blandingsbatteri

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-09-13 18:04

Der skal vel bare en ny gummipakning i. Den er jo så gammel, så den indeholder gamle gummipakninger. mon ikke den er lige til at skrue fra hinanden og udskifte pakningen. Du kan få ny pakning i f.eks Jem og Fix

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 14-09-13 18:17

Jeg trænger helt sikkert til et nyt batteri, men det venter til badeværelset skal opgraderes til v2.0 næste år Lige nu skal pytterne på gulvet bare væk.
Batteriet er sådan en sag med 2 greb - hvor sidder de gummipakninger?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-09-13 18:22

Du skruer toppen af og som regel kan kan så tage håndgrebet ud. Derunder sidder gummipakningen. Der er en slags stempel sammen med lukkegrebet, som strammer ned på gummepakningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-13 19:39

Billeder vises på denne måde.

Tag billedet (ikke nødvendigt med hjeste opløsning, da der tager lidt længere tid at oploade)
Læg billedet ind på skrivebordet.
www.peecee.dk
Vælg fil (find dit billede på skrivebordet)
Marker billedet > åbn
Skriv din mailadresse hvis du vil have mulighed for at fjerne billedet igen.
Opload
Klik på dit billedenavn
Kopier adressen oppe i adresselinien.
eks. http://peecee.dk/upload/view/421367
og sæt den ind i skrivefeltet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-09-13 20:53

Det jeg har oplevet med utæt blandingsbatteri , har været så svært og dyrt at reparere , at en nyt på tilbud var billigere end reperationssættet.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 15-09-13 09:02

Har flere Damixa batterier. De er fra 71 og er lette at skifte gummipakninger på. Så holder de igen 3-4 år. Hvis du søger på nettet er der mange gode vejledninger i udskiftningen.
Held med det!!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-09-13 09:08
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-13 10:40

Vis os lige et billede af dit batteri....................så kan vi måske hjælpe.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-09-13 11:53
Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-09-13 14:05

Foto af batteriet er her:
http://peecee.dk/upload/view/421405

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 15-09-13 14:09

...og her i højere opløsning
http://peecee.dk/upload/view/421406

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-13 14:19

Inde bag den røde og blå knap, sidder en skrue som holder grebet fast.
Bag ved grebet sidder selve hanen og den kan skrues af (mod uret) ........når der er lukket for vandet.
Denne ventil kan udskiftes, hvis altså sædet ikke er for slidt.
Det er også muligt at vende gummipakningen som sidder fast med en lille møtrik.

Ventilen kan sidde fast, men kan tit løsnes med et par små slag på skiftenøglen.

Jeg håber at jeg har gættet rigtigt, så det er den rigtige ventil jeg har beskrevet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-09-13 14:22

Hvorfor ikke bare købe et nyt blandingsbatteri nu, og bruge det igen til V2.0
Men ellers skal du bare pille brikken ud som sidder i henholdsvis rød og blå ring, skrue skruen ud og trække håndtagene lige ud.
Luk for vandtilgang, og spænd den 6 kantede omløber ud.
Skru lille møtrik af, og fjern gummipakning, udskift den eller vend den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-09-13 21:48

Du kan få sådan et blandingsbatteri hos Jem og Fix for 250 kr.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 21-09-13 16:05

Prøvede at reparere, men da jeg skruede ventilerne ud, så gik gevindet i stykker
Så jeg måtte overgive mig, og købe et nyt batteri, som nu er skiftet og skinner til mig i badeværelset

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 21-09-13 16:07

Tak for svaret Eyvind.

Du havde gættet helt rigtigt, men gevindene gik i stykker - det kunne ikke reddes. Så jeg måtte købe et nyt batteri. Men man skal ikke sige, at du ikke prøvede at hjælpe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-09-13 17:31

Jammen så tillykke med det nye batteri.
Jeg måtte også krybe til korset for ca. 15 år siden, og skifte mine Damixa batterier ud til nye.
De gamle Damixa havde endda kun siddet 25 år.