/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
lyn ruse knude
Fra : svendgiversen
Vist : 1352 gange
140 point
Dato : 22-08-13 19:09

Vi har nu taget vor jolle op og kan bruge spillet, hvor den før lå på svej, til at trække vore ruser ud,
i år begrænset til en enkelt dobbelt ruse, men selv det er lidt besværligt...

Hidtil har jeg i begge ruse ender bundet flere knuder rundt om enderne,
og de har siden være svært at løse op, når jeg skulle hælde fiskene ud, hidtil kun krabber og kujer...

Så i dag forsøgte jeg med to elastik snore fra min gamle mountine bike, men de gled af, ingen fisk,
jeg søger nu en bedre slags vupti løkke, som jeg kan sætte på ruse enderne?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-13 20:03

Måsk kan denne bruges:
http://www.lemu.dk/spaendboejle-galvaniseret-for-armeringsjern/7937003843
+ et stykke fladjern

Fold rusen en enkelt gang og klem fast.

Er det ikke nok, så sæt noget ind i folden og så kan den ikke trækkes fri.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-13 20:33

Nej Eyvind, det kan du da ikke mene, mine ruser i spændetrøje?

Hvor bor du iøvrigt??
Hvad med at se forbi på Fjordvej 25 i Egernsund, når du næste gang skal ned for at spare???

Jeg tror at du kan tilføje megen ekspertise til mit nye fjordfisker erhverv,
og du får du serveret mindst én kold Rostocker, min foretrukne tyske øl...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-08-13 21:59

Jeg bor i Kbh omegn.
Det er faktisk en af metoderne til at bære en tov-elevator.

Jeg går da ud fra, at rusen ender i noget der ligner en strømpe og det er bare den ende jeg vil lukke af.

Jeg har nu næsten lige været på de SønderJyske kanter.
Universe /Nordborg - Sønderborg til ringridning - Gråsten slotspark - Dybbøl Mølle - Højer Sluserne - og lige en spegepølse med hjem fra Højer - Ribe med alle "floderne" - Fanø havn - alt sammen for første gang i mit lange liv............................og så en tur til Fleggaard, inden hjemturen.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 140 point
Dato : 22-08-13 22:59

Svend - du bruger det knob, der hedder lærkehoved.

Det er lynhurtigt at lave, lynhurtigt at få op igen og jo mere spænd, der er på, jo strammere bliver den.

Prøver lige at finde et billede til dig.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-08-13 23:01

Her er der billeder

http://antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=9375

du kan evt. bruge lærkehoved, variation.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 23-08-13 09:52

Køb en stak strips og bruge dem!

'Koster' en strip hver gang, men de går ikke op hvis du bruger den rigtige størrelse!
Husk bidetang + ny strip når du røgter dine ruser

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 23-08-13 10:12

Du skal snøre enden sammen og så binde en 5 - 6 hæklemasker og komme enden af tampen gennem den sidste løkke. Det holder og er ganske let at løsne igen.
/Janus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-13 10:16

Nå du er øst dansker Eyvind, så kan jeg roligt tilbyde dig Rostocker øl,
du kommer nok ikke så tit forbi?

Og vith, jeg prøver nu dobbelt snoren med lærkehovedet,
det ser ud til at virke selv uden knude på ruse snøvsen??

Ellers vil jeg prøve dogvillestar s forslag, strips er vel ikke særlig dyre, men dog en udgift og rent spild,
Noget jeg ikke havde tænkt på...

Mine overvelser gik mere på en vupti lignende løkke eller endnu bedre en fjerderbelastet "skruetvinge"
altså uden gevind, af den slags man holder plader fast med via indbygget fjeder???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-08-13 10:46

Iøvrigt har Du lavet en herlig overskrift jeg i oversigten omgående dømte som stavefejl, eller nærmere som sort snak.

Lyn ruse knude ............. Lyn knuse rude.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-13 11:23

Lærkehovedet ser ud til at holde...

Ellers JanusN jeg havde ikke set dit indlæg da jeg svarede,
men nu skal jeg jo vide hvad hæklemasker er?

Og LuffeA, jeg mener overskrifter skal være korte men dækkende,
så man ikke behøver at åbne noget man ikke har forstand på og derfor ikke bør kommentere.

Det mener jeg min overskrift er, ikke knusende men rammende...

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 23-08-13 14:11

De kaldes også luft masker

http://www.hendesverden.dk/Mobil/handarbejdsskolen/?depth=1&srcid=188501

Og med en passende snortykkelse skal man naturligvis ikke bruge en hæklenål men kan klare det med selv kolde og våde fingre

/Janus

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-13 11:04

Tak for svaret vith.

Lærkehoved knuden virker perfekt...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-08-13 12:25

Selv tak - og pøj pøj med fiskeriet