/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Tvivl om Guldkarat
Fra : Amagerpigen
Vist : 569 gange
40 point
Dato : 17-08-13 21:15

Hej !

Jeg har købt et par ørestikker i Tunesien hvori der er stemplet 60. Kan nogen fortælle mig hvad karat dette stempel står for. Ørestikkerne ligner guld m. diamanter samt hvidguld og blev købt i en guldsmed, men er nu i tvivl om karaten.

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-08-13 21:24

Rent guld er 24 karat, så noget tyder på at du er blevet snydt med i bedste fald en 60 % legering.

Kommentar
Fra : Amagerpigen

Dato : 17-08-13 21:28

Hej !

Kender godt de forskellige karater, men stempler de guld på en anden måde i Tunesien.

Kan du forklare nærmere, er det en guldlegering over hvilken metal så ?

Mvh

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 40 point
Dato : 17-08-13 22:47

Citat
Rent guld er 24 karat, så noget tyder på at du er blevet snydt med i bedste fald en 60 % legering.

Vrøvl.

Hvis Amagerpigens smykker indeholdt 60% guld, så ville det indeholde lidt mere guld en 14 karat, og dermed ville Amagerpigen sandsynligvis ikke være blevet snydt.

Jeg skriver "sandsynligvis" fordi vi jo ikke ved hvad smykkerne har kostet.

I Danmark skal ædelmetaller stemples med både navn og holdighed.
Holdigheden angives i promiller, og dermed findes 60 ikke som stempel i danske guldsmykker.

Guldsmykker, som er stemplet 333 indeholder dermed 333 promille guld, og kaldes i daglige tale for 8 karat.
Guldsmykker, som er stemplet med 585 indeholder 585 promille guld, og kaldes for 14 karat.
Guldsmykker, som er stemplet med 750 indeholder 750 promille guld og kaldes for 18 karat.

Amagerpigen, det er muligt, at en guldsmed kan hjælpe dig med, at fastslå hvor meget guld dine smykker indeholder, men jeg har en mistanke om, at det ikke er gratis.

Og iøvrigt, selvom man udlandet køber smykker, som er stemplet som jeg har beskrevet ovenfor, så kan man ikke være sikker på, at de indeholder den mængde guld, som de skal i henhold til dansk lovgivning.

Svendgiversen, det er ikke almindeligt, at lave guldsmykker af 24 karat.
24 karat er meget blødt, så hvis man skal lave smykker af det, så vil det blive sådan noget som en meget fed fast armring, da det ellers ikke vil kunne holde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-08-13 22:54

Citat
Kan du forklare nærmere, er det en guldlegering over hvilken metal så ?

"Guldlegering" betyder sådan set guld-blanding.

Og alle guldsmykker du kan købe er lavet af guldlegeringer.
Som jeg har skrevet ovenfor, så indeholder f.eks. 14 karat guld 585 promille guld, og d.v.s. at de resterende 415 promille er andre metaller.

Det er på den måde man kan lave f.eks. rødt og gult guld, hvilket ikke har noget med karat at gøre.
Hvis vi holder os til 14 karat, som jo indeholder 585 promille guld, og 415 promille andre metaller, så kan f.eks. komme kobber eller messing i, og hvis man vælger kobber, så bliver guldet mere rødt end hvis man f.eks. benytter messing, som gør guldet mere gult.

Du kan også risikere, at dine smykker blot er forgyldt.
Nogle forgyldte smykker holder sig pæne meget længe, mens andre hurtigt bliver grimme, dette afhænger blandt andet af guld-lagets tykkelse.

Kommentar
Fra : Amagerpigen

Dato : 18-08-13 10:39

Hej !

Tusind Tak for begge jeres svar. Desværre erindrer jeg ikke helt hvad jeg gav for ørestikkerne, men mener det var omkring 3-500 kr og jeg må vist se i øjnene, at jeg måske ikke helt har fået andet end nogle legeret ørestikker. Jeg har fået lavet de 3 guldtest ved en guldkøber og hun sagde, at det ikke var guld, hverken 18 eller 14 karat. Så måske de heller ikke engang er guldbelagte. Det er vist den slags ting man kan være udsat for i udlandet.

Mvh

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-13 10:57

Citat
jeg må vist se i øjnene, at jeg måske ikke helt har fået andet end nogle legeret ørestikker

Hvis det ikke er guld er det jo netopikke en guld-legering.
Jeg skrev lidt om det højere oppe.

Du kan læse mere om det her: http://www.aedelmetalkontrollen.dk/cms/site.aspx?p=6126

Hvis det hverken er 18 eller 14 karat, så er det måske stadig en lille mulighed for, at det kan være 8 karat, som betyder, at metallet indeholder 333 promille guld (= 33,3%).

Og så fandt jeg sørme lidt om hvilke metaller der kan være blandet i guld, for at opnå den rette lødighed: http://www.frits.dk/guldlegering.asp

Hvis smykkerne ligner guld, så vil jeg mene, at de sandsynligvis er forgyldt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-13 10:58

Citat
Tusind Tak for begge jeres svar.

Husk at lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Amagerpigen

Dato : 18-08-13 11:09

Hej Troldepige !

Hvordan gør man lige det, er ny her på siden ?

Mvh

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-13 11:16

Ved hvert indlæg, i nærheden af dato og klokkeslæt, står der et eller andet med "tak for svar", eller noget i den stil.

Ved det indlæg, som bedst har besvaret dit spørgsmål klikker du på dette "tak for svar", så kommer der et besked-felt hvori der står "tak for svar Xxxxx" (eller noget i den stil).

Den som du siger "tak for svar" til får så de point, der følger spørgsmålet.

Men allermest handler det om, at hvis spørgsmålet ikke bliver lukket, så vil det blive slettet på et eller andet tidspunkt (så vidt jeg er underrettet), og så kan andre ikke få glæde af svarene fremover.

Håber dette hjalp.

Godkendelse af svar
Fra : Amagerpigen

Dato : 18-08-13 12:43

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-08-13 13:14

Velbekomme.