/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Kongsdal - ukendt.
Fra : Mosebaek
Vist : 793 gange
200 point
Dato : 13-08-13 15:54

Efter jeg nu blev færdig med at revidere og arkivere mine flybilleder, er turen nu kommet til mine billeder af fredede bygninger/slotte/herregårde/hovedgårde.

Jeg er imidlertid stødt på et problem med et sted,ved navn Kongsdal. Ved der er et Gods ved navn Kongsdal,i nærheden af Mørkøv. Men denne her,hedder også Kongsdal. Og det er absolut ikke den samme.
http://peecee.dk/upload/view/418617

Kongsdal er også et stednavn,ved Mariager Fjord. Men er der nogen sammenhæng.

Håber nogen genkender,den hvide bygning.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-13 16:38

Der ligger mange dubletter i DK,
forleden var jeg havnet i Sibirien,...

ja,.. troede næsten ikke mine øjne,.. men den er god nok,. ligger på Fyn,
ikke så langt fra Skoda museet,...

og så var den oven i købet til salg,...

http://peecee.dk/upload/view/418622

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-08-13 16:41

Ja der findes mange kongsdal,

den rigtige er denne her:

http://www.kongsdal.dk/

og den er gul, ikke hvid...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-13 17:59

Citat
Der ligger mange dubletter i DK

Ja,der er både Rom og Paris i Vestjylland. Og Victoria Station ligger også i Vestjylland. http://da.wikipedia.org/wiki/Victoria_Street_Station_%28Vestjylland%29

Jeg tror du ta`r fejl,Svend. Kongsdal på Sjælland,er tydeligvis i 2 etager. Og hovedbygning er forbundet med sidefløje. Er næsten sikker på at den på mit billede er et enkelthus.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-13 18:35

Citat
Der ligger mange dubletter i DK,
forleden var jeg havnet i Sibirien,

Og hvis Du er i Rusland er det en lokalitet lige syd for Gilleleje der hedder sådan, og ved Allerød er der noget der hedder Lille-Sverige.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-13 18:43

Nu har bladret,Politikens "Danmarks Slotte og Herregårde" og "Slotte og Herregårde-set fra luften", igennem.
Ingen af stederne,kan den ses. Såvidt jeg kan se, står tallet 1321 øverst på gavlen. Så det må være en rimelig gammel bygning.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-08-13 19:00

Citat
Og hvis Du er i Rusland er det en lokalitet lige syd for Gilleleje

Mon ikke Russere føler sig hjemme der, !
eller måske bare et yndet udflugtsmål for Russere,..

Øhm,.. hvad kalder man de lokale beboere i området, ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-13 19:23

Ja, der står 1321 øverst, men så gammelt ser huset nu ikke ud til at være.

Så står der JTS og under det, står der 1859 ..... 1951

Jeg tror den nuværende bygning er fra 1859 måske lidt tidligere, som så er bevaret, men efterfølgende moderniseret.

Hvis du har dato på, hvornår du har taget billedet, samt andre billeder fra samme dato vil du måske kunne erindre, hvor du har været.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-08-13 22:06

Citat
Såvidt jeg kan se, står tallet 1321 øverst på gavlen

Nej, der står 1521.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-08-13 22:18
Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 200 point
Dato : 13-08-13 22:26

Citat
Nej, der står 1521.

- og dog, måske står der alligevel 1321.

Hvis man læser hos "Flemmingsherregaarde" så går Bonderupgårds historie tilbage til 1321.

I dag er den en del af den Suhrske Stiftelse gods.

http://www.flemmingsherregaarde.dk/27592160

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-08-13 22:40
Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-13 23:25

Tak for svaret prio.....Bingo...du ramte den lige i centrum. Ingen tvivl om dette.
Hvordan pokker jeg har blandet det Kongsdal ind i dette,ved jeg ikke.

Jeg har ikke læst dine links endnu. Det sker i morgen. Kan se den ejes sammes med Merløsegård.
http://da.wikipedia.org/wiki/Bonderup_%28Store_T%C3%A5strup_Sogn%29
Her ses også,hvad tallene på gavlen henviser til:
Citat
er ombygget 1858-1859 ved arkitekt Ferdinand Meldahl og igen i 1951

Altså 1859 og 1951.

Fint stykke arbejde, prio.

Vh. M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-08-13 23:29

Takker så mange gange

Citat
Hvordan pokker jeg har blandet det Kongsdal ind i dette,ved jeg ikke.

Bonderupgård ligger i Store Tåstrup på Sjælland, ikke så langt fra Kongsdal Gods i Mørkøv, så måske derfor?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-08-13 23:56

Det er nu lidt sjov,for det viser sig,at jeg faktisk havde den på min liste over Herregårde. Et lille uddrag,fra mine notater:

Citat
Bonderup. Bonderupvej (148) 150. 4370 Store Merløse. Tølløse komm. Vestsjælland. Sædegård. 380 ha. Ejer: Den Suhrske stiftelse. I 1852 købte storkøbmand Johannes Theodorus Suhr gården. Han handlede over Østersøen, Norge og England. Også jord og fast ejendom. Han opførte mejeri ved gården. Han døde i 1858, og gården og andet gik til Den Suhrske Stiftelse. Forpagter: Carl Boisen-Thøgersen.

Forpagter navnet,står nok ikke til troende.

M.