/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Uheldig lystfisker
Fra : svendgiversen
Vist : 865 gange
119 point
Dato : 10-08-13 13:45

Som nybegynder med fiskeri her på Fjordvej har jeg nu mistet en fiskestang og hele 5 blinks.

Min første billige fiskestang blev stjålet på vor bro, fundet igen 30 meter ude, men så stjålet igen.
Sidste gang stående op ad en busk inde i vor have, så ikke "fundet", men stjålet...

Den første dyre blink fik jeg i fødselsdags gave, den blev bundet fast af en lokal lystfisker,
men sad fast i tangen udenfor og knuden var ikke god nok.

Så spurgte jeg her i kandu om knuder og fik et par gode forslag,
men siden har to billige blinks, bundet efter kandu opskrifter, også revet sig løs.

Så i går købte jeg en bedre fiskestang og også en ny fin blink,
som min kone var lige ved at binde på med den medfølgende opskrift,
så kom en gammel fisker forbi, og vi fik ham til at binde den fast, men ak
den forsvandt ved første møde med ålegræsset...

Sidst har min kone forsøgt med min sidste billige blink, også væk ved andet kast,
hvad gør vi forkert?

Ultimativ knude efterlyses?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 129 point
Dato : 10-08-13 13:51

Er du sikker på at det ikke er snøren som knækker.
Sæt evt. en korkprop på linen så den ikke kan nå ned i alt det skrammel på bunden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-08-13 14:16

Noget kan tyde på at du har ret, der er ikke synlige tegn på knuder yderst på linen,
og med 5 forskellige knob lavet af 5 forskellige kyndige folk?

Men man sætter da ikke kork propper på liner ved pirk fiskeri med kaste stang??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-13 14:25

Den første var alvorligt ment.
Den anden var en joke.

En fiskeline kan godt "tørre ud" og knække for ingenting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-13 16:28

Hvorfor prøver Du også at hive havbunden i land ?

Jeg havde næsten det samme problem, når torsk istedetfor de forventede fladfisk bider ved havnemoler skal man være på mærkerne og få dem op hurtigt idet de svømmer ind imellem de store sten og klemmer sig fast............så torsk er ikke dumme.

De knob som Du har fået vist er låsende, dvs lige som et raabondsknob, jo mere der trækkes i enderne desto strammere bliver knobet.
Jeg mener at der findes en dut som man kan sætte på krogen så den ikke fanger græs, men som ikke hindrer fisken at blive kroget, prøv at hør hos Din udstyrspusher.
Nogle specielle blink er også bløde, spidsen af krogen virker først når fisken bider.

Da det er 35 år siden jeg har fisket kan jeg ikke huske hvor tit jeg skiftede linen, men ihvertfald er det en god ting at skylle spolen igennem under ferskvandshanen og så opbevare den mørkt.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-08-13 17:08

Svend, køb en snorkel og fis ud og saml alle dine fine blink op... Meld tilbage, så skal jeg lære dig at binde en knude... Men det kræver at du ikke fisker med "sytråd"!

God weekend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-13 17:53

Citat
Meld tilbage, så skal jeg lære dig at binde en knude... [Blink] Men det kræver at du ikke fisker med "sytråd"!

Det er antallet af tommelfingre der gælder når der bruges en tynd line

Nogle kroge har faktisk ikke et øje, men der skal så bruges en helt speciel knude som jeg slet ikke vil kloges på.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 10-08-13 19:29

https://www.google.dk/search?q=fiske+knuder&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=DngGUu6PJszM0AWhpYGYBg&ved=0CDUQsAQ&biw=1920&bih=985
øv dig på de her knuder, i starten med at fiske fra mole vil jeg andbefale min 28 mm snøre
knæk og bræk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-08-13 20:03

Citat
vil jeg andbefale min 28 mm snøre

Så kan du bruge en krog,på størrelse med ankret fra en containerskib.

M.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-08-13 22:00
Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-08-13 22:55

Køb noget Superline, det er meget kraftigere men forurener også mere hvis det bliver efterladt i naturen.

Bind en lille svirvel for enden, og prøv med et let blink, eller saltvands-wobler. Så mindsker du risikoen for bundfald.

Du kan evt. i føre dig Waders. Og vade ud på 1 meter dybde. Så kan du kaste længere ud hvor vandet er dybt.

Undgå at fiske på lavvandede områder.

Knæk og bræk.
Husk fiskeri handler om tålmodighed. Lige pludselig er der en kæmpe ørred som bider på.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-13 23:02
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-08-13 09:39

Tak for svaret Eyvind.