/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
syk wan
Fra : svendgiversen
Vist : 706 gange
110 point
Dato : 27-07-13 20:28

Vi har gæster fra Nordjylland og tordenvejr, og så sagde jeg:
Nu bliver det snart en "søek wann" og det forstod de straks...

Men så blev vi ikke enige om oprindelsen/betydningen?

Jeg mener at det betyder, et så kraftigt regnvejr, at jorden ikke kan optage vandet,
vandet der ikke kan synke?? Men her er vi ikke enige og jeg er jo kun fra Himmerland.

Hvem kan forklare oprindelsen/betydningen af det jyske udtryk for kraftigt regnvejr???
Iøvrigt, hvor i Jylland, hvor langt sydpå, kender man denne betegnelse for kraftig regn????

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-07-13 22:50

en søek er en mundfuld, så det må jo være noget med en sjat regn eller noget i den retning.
der hvor jeg kommer fra siger vi en skvæt vand.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-13 14:03

Alle vi fra Mors, Thy og Himmerland var enige om at det regn i meget store mængder,
så en skvat vand er ikke det rigtige svar.

Måske er mundfuld rigtigt, men så er der tale om uhyre mange mundfulde, ikke én,
så jeg tror mere på noget med at den store mængde regn ikke kan nå at synke?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-13 17:13

jeg forstår det som en stor vandpyt, hvilket jo også kommer efter kraftigt regnskyl.
Kender ordet wan plask, som er vandpyt.

Vi har ikke fået regn, og
vi ku træng til en gu bløde, ha.ven ær så borken!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-07-13 17:20

Det må da være en sø af vand, altså meget regn og ikke kun en vandpyt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-07-13 17:27

Det kommer sikkert ikke som en overraskelse for dig at en søk vand her i Thy opfattets som langvarig sammenhængende regnvejr med megen nedbør, ikke voldsom regn (skybrud) som giver megen nedbør men falder på kort tid.
Altså der er en hel del mere vand i en søk vand end der er i en æel

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-13 18:19

o.v.n. har så fint gjort rede for betydningen,som jeg også husker det. Altså en længerevarende regn.
....en dawswån. Ordlyden her i Nordthy,var nærmest en søk wån(n).

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-13 18:31

Enig, men hvorfor "søk"?

Stor mudfuld, noget med at regn vand skal synke, eller hvad??

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 28-07-13 18:59

Måske noget at vandet vælter ned eller synker ned, næppe noget med om vandet synker i jorden eller flyder væk, men jeg ved det ikke nu bragte jeg det selv på banen men hvorfor siger man at vandet vælter ned? Er det noget lokal dialekt, der er intet som vælter når vandet falder fra himlen i store mængder.
Kom der er en søk vand hos jer? Eller måske en æel eller to?
Her er der stadig knastørt men overskyet

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-13 20:57

Tak for svaret o.v.n..

Jeg tror nu på det med at vandet synker/vælter ned i store mængder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-13 21:53

Her hedder det: "e ornli skølle"